بررسی کامل گوشی شیائومی 14

بررسی شیائومی 14

شیائومی به تازگی از گوشی‌های پرچم‌دار نسل جدید خود یعنی Xiaomi 14  و Xiaomi 14  پرو رونمایی کرده است. هر دو مدل از اسنپدراگون 8 نسل 3 پشتیبانی می‌کنند و قدرت پردازش بسیار بالایی دارند. دوربین‌های تعبیه شده برای هر دو دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی عملکرد بهتری دارند و متعلق به برند لایکا هستند. در این مطلب تصمیم داریم به نقد و بررسی گوشی شیائومی 14 پرداخته و در کنار ذکر ویژگی‌های برجسته، نقاط قوت آن را نسبت به گوشی‌های نسل قبلی مقایسه کنیم.


برای مشاهده قیمت و خرید گوشی شیائومی کلیک کنید


مشخصات و ویژگی‌های گوشی شیائومی ۱۴

گوشی شیایومی ۱۴ در ۲۶ اکتبر سال جاری میلادی رونمایی شد. مهم‌ترین جذابیت این پرچم‌دار جمع‌وجور دوربین‌های لایکا و تراشه قدرتمند آن است. این گوشی نانو سیم‌کارت بوده و از فناوری‌های شبکه ،CDMA ،HSPA ،CDMA2000 ،LTE ،5G پشتیبانی می‌کند و قابلبت‌های چشم‌گیری دارد. فریم وسطی و قاب این تلفن همراه از جنس فلز بوده و بدنه‌ای بسیار مقاوم دارد.

یک ماژول مربعی شکل فریم‌های دوربین‌های پشتی را احاطه کرده است و طراحی ظاهری آن تفاوت چندان خاصی با دیگر گوشی‌ها ندارد. صفحه نمایش Huaxing C8 AMOLED این گوشی با همکاری شرکت TCL و شیائومی ساخته شده و این نمایشگر به‌واسطه گوریلا‌گلس‌ ویکتوس محافظت می‌شود. از این‌رو در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم است. همچنین دارای حسگر اثر انگشت بوده و از فناوری‌های دالبی ورژن، HDR 10+ و HLG پشتیبانی می‌کند. اگر دنبال خرید موبایل هستید، بی‌شک بهترین گزینه برای شما لیپک است.

نوع بلندگوهای این پرچم‌دار شیائومی، دوگانه استریو بوده و از فناوری‌ دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند. همچنین برای ثبت و انتقال صدا نیز ۴ میکروفون دارد. در ادامه قسمت‌های مختلف این محصول جدید شیائومی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جدول مشخصات کلی گوشی
زمان رونمایی ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳
زمان عرضه1 نوامبر 2023
سیستم عامل اندروید۱۴
رابط کاربریHyperOS
سیم‌کارت دوسیم‌کارت نانو
فناوری GSM / CDMA / HSPA / CDMA2000 / LTE / 5G
HSPA، LTE-A، 5Gسرعت شبکه
مشخصات آیفون 14

کیفیت ساخت و طراحی ظاهری

شیائومی ۱۴ دارای ۱۵۲.۸ × ۷۱.۵ × ۸.۲ میلی‌متر و وزن 193 گرم است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، نسبت به نسل‌های قبلی خود ابعاد کوچک‌تر و وزن کم‌‍تری دارد و جزو گوشی‌های کوچک بازار به‌شمار می‌رود. لازم به ذکر است که فقط ۵ مدل از بین ۲۰۰ مدل گوشی معرفی شده در سال جدید نسبت به شیائومی ۱۴ وزن کم‌تری دارند.‌

جنس پنل جلو شیشه‌، جنس پنل پشت سیلیکون پلیمر است. همچنین جنس فریم این محصول جدید و پرچم‌دار شیائومی آلومینیومی است و در ۴ رنگ مشکی، نقره‌ای، صورتی و سبز عرضه شده است. پس می‌توانید بر حسب سلیقه خود یکی از آن ۴ رنگ را انتخاب کنید.

این محصول جدید دو سیم‌کارت شیایومی دارای گواهینامه IP68 است و در عمق یک‌ونیم‌متری حداکثر تا ۳۰ دقیقه در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کند. گردو غبار نیز نمی‌تواند به درون آن نفوذ کند و در برابر صدمات ناشی از گرد و خاک نیز کاملا مقاوم است.


بیشتر بخوانید: گواهینامه IP68 چیست؟


یکی از تغییرات بارز این مدل گوشی نسبت به نسل‌های قبلی، این است که امواج مادون قرمز را از بالای گوشی به ماژول دوربین منتقل می‌کند. همچنین شما در هنگام تایپ با آن نسبت به گوشی‌های نسل قبلی لرزش بیشتر و قوی‌تری را احساس خواهید کرد. زیرا موتور ویبره Xiaomi 14 در مقایسه با نسل‌های قبلی بزرگ‌تر شده است. همچنین در این نسل به جای پورت USB 2 پورت USB 3 جایگزین شده است.

در بررسی طراحی ظاهری شیائومی ۱۴ به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که از ظاهری جدید و بروز محروم بوده و طراحی آن کاملا مشابه با نسل‌ قبلی یا شیائومی ۱۳ است. بنابراین آن چیزی که این محصول را برای کاربران جذاب‌تر از مدل‌های قبلی کرده مشخصات فنی و قابلیت‌های چشم‌گیر آن است.

البته جزییات روی بدنه شیائومی  ۱۴تغییر زیادی کرده است. به عنوان مثال برش‌های متعدد اصلی موجود در قسمت بالای بدنه در این گوشی مشاهده نمی‌شود و فرستنده‌های مادون قرمز و میکروفون اصلی به دیگر قسمت‌های بدنه منتقل شده‌اند. در نتیجه قاب نسل جدید شیایومی تمیزتر و مرتب‌تر از نسل‌های قبلی است.

 مشخصات ظاهری گوشی
وزن۱۸۸ گرم
ابعاد ۱۵۲.۸ × ۷۱.۵ × ۸.۲ میلی متر
IP68 استاندارددارد و تا یک ونیمساعت در عمق ۶ متری آب مقاومت می‌کند.
جنس بدنه جلو و پشت شیشه‌های، قاب آلومینیومی یا تیتانیومی
محافظگوریلا گلسویکتوس ۲
 مشخصات ظاهری گوشی

صفحه نمایش

صفحه نمایش شیائومی 14

نمایشگر شیائومی ۱۴ یک پنل تخت LTPO OLED با نرخ نوسازی 120 هرتز و ابعاد 6.36 اینچ است. نسبت نمایشگر این محصول به بدنه آن 89.3 درصد بوده و قادر است 68 میلیارد رنگ را برای شما به نمایش بگذارد. بنابراین می‌توانید در قاب نمایشگر این پرچم‌دار شیائومی تصاویر و محتواهای ویدیویی را با جزئیات بسیار زیادی مشاهده کنید.

نمایشگر شیائومی ۱۴ دارای رزولوشن 2670×1200 پیکسل است و تصاویر را با نسبت 20:9 و تراکم پیکسل 460 ppi برای شما به نمایش می‌گذارد. همچنین از فناوری‌های HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند و روشنایی آن در حالت حداکثری 3000 نیت است.

با توجه به مشخصات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که رزولوشن صفحه نمایش شیائومی ۱۴ نسبت به نسل‌های قبلی افزایش یافته و درنتیجه می‌تواند تصاویر را با وضوح بیشتر و شفافیت بالاتر به نمایش در‌آورد. در محصولات سری قبل شیائومی حداکثر روشنایی در حالت دستی ۵۰۰ بود.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های شیائومی 2023


اما با این محصول می‌توانید روشنایی را به‌صورت دستی تا ۶۷۰ نیت تنظیم کنید. البته این حالت در زیر نور روشن‌تر به ۱۰۰۰ نیت هم می‌رسد و در نور شدید یا نور خورشید برای تهیه ویدیوهای اچ‌دی‌آر سطح روشنایی تا ۳۰۰۰ نیت هم قابل افزایش است.

این دستگاه همانند شیائومی ۱۳ در سطح روشنایی بالاتر از DC و در سطح روشنایی کم‌تر از دایمینگ 480 هرتز PW استفاده می‌کند. بنابراین در هر سطح روشنایی باید، حالت Anti-flicker را روشن کنید. به‌طور کلی صفحه نمایش این محصول ایراد خاصی ندارد و تصاویر را کاملا حرفه‌ای برای شما به نمایش می‌گذارد. ولی حسگر تشخیص اثر انگشت آن نسبت به دیگر محصولات پرچم‌دار موجود در بازار اندکی ضعیف‌تر است.

مشخصات صفحه نمایش
نوع LTPO OLED
سایز ۶.۳۶اینچ
ابعاد ۹۷.۶ سانتی‌متر مربع
نسبت صفحه نمایش به بدنه ~۸۹.۳%
نسبت تصویر ۲۰:۹
تراکم پیکسلی ~460ppi تراکم در هر اینچ
رزولوشن ۱۲۰۰ × ۲۶۷۰ پیکسل
روشنایی ۳۰۰۰نیت
نرخ تجدید پذیری ۱۲۰هرتز
ویژگی‌های نمایشگر گلس Longjing شیائومی/ HDR10+ / بیش از 68 میلیون رنگ/ دالبی‌ویژن
محافظ گلسLongjingشیائومی
مشخصات صفحه نمایش

عملکرد

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 بهترین و بروزترین تراشه برای گوشی‌های هوشمند بوده و قدرت پردازش بسیار بالایی دارد. شیائومی برای این محصول خود چیپ‌ست فوق را انتخاب کرده است. این پردازند شامل یک هسته 3.3 گیگاهرتزی Cortex-X4، 5 هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-A720 و 2 هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A520 است و قدرت پردازش بسیار بالایی دارد.

این تراشه انواع اپلیکیشن مخصوصا اپلیکیشن‌های سبک را خیلی راحت و سریع اجرا می‌کند و میزان مصرف انرژی بسیار کمی دارد و می‌تواند انواع بازی‌های سنگین را با نرخ فریم بالا اجرا کند. نرخ فریم ثابت این محصول فوق‌العاده و بی‌نظیر بوده و نسبت به نسل‌های قبلی تا حدود زیادی ارتقا پیدا کرده است. پردازنده گرافیکی شیائومی ۱۴ شامل Adreno 750 است که این پردازنده نیز بسیار قدرتمند بوده و برای اجری فایل‌های گرافیکی بهترین عملکرد را دارد.

رم و حافظه ذخیره‌سازی

رم و حافظه ذخیره سازی

گوشی هوشمند شیائومی ۱۴ در ۴ نسخه مختلف منتشر شده است که ارزان‌ترین نسخه آن ۲۵۶گیگابایت حافظه ذخیره سازی و ۸ گیگابایت رم دارد. نسخه‌های بعدی به ترتیب ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم، ۱ ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم دارند. نوع رم هر ۴ مدل LPDDR5x و نوع حافظه ذخیره‌سازی‌ هر ۴ مدل UFS 4.0 است.

مشخصات حافظه و رم گوشی
رم۸ گیگابایت
۱۲ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
نوع رم LPDDR5x
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
نوع حافظه داخلی UFS 4.0
ترکیب رم و حافظه۲۵۶ گیگابایت ۸ گیگابایترم
۲۵۶ گیگابایت ۱۲ گیگابایترم
۵۱۲ گیگابایت ۱۶ گیگابایترم
۱ ترابایت ۱۶ گیگابایت رم
مشخصات حافظه و رم گوشی

عملکرد در گیم

شیائومی ۱۴ بازی‌ پابجی را بسیار خوب و سریع اجرا می‌کند. اما برای بازی گنشین ایمپکت نتایج چندان عملکرد رضایت‌بخشی ارائه نمی‌دهد. ولی برای پردازش بازی گنشین ایمپکت نسبت به گوشی‌هایی که از پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ پشتیبانی می‌کنند، عملکرد بهتری دارد.

این محصول پرچم‌دار و جدید شیایومی بازی گنشین را با رزولوشن ۱۲۰۰ پیکسل به اجرا درمی‌آورد. این در حالی است که گوشی‌های نسل قبلی بازی فوق را با رزولوشن ۸۶۴ اجرا می‌کردند. هرچند که در رزولوشن ۱۲۰۰ نرخ فریم این گوشی فقط به ۳۰ می‌رسد، اما با این وجود شخصیت‌های بازی گنشین در آن بسیار واضح به‌نمایش درمی‌آیند.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی گیمینگ شیائومی


با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد شیائومی ۱۴ برای گیم فوق‌العاده بوده و بازی با آن برای شما بسیار هیجان‌انگیر خواهد بود.

کیفیت باتری

شیائومی برای این محصول خود یک باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4610 میلی‌آمپر ساعت تعبیه کرده است. مطابق با ادعای کمپانی سازنده، باتری گوشی Xiaomi 14 در حالت با سیم با سرعت ۹۰ وات در ظرف ۳۱ دقیقه و در حالت بی‌سیم با سرعت 50 وات ظرف ۴۵ دقیقه به‌صورت 100% شارژ می‌شود.

البته پروتکل شارژ آن نیز نسبت به نسل‌های قبلی تغییر خاصی نکرده و از پورت USB-A پشتیبانی می‌کند اما مطابق با افزایش بهره‌وری انرژی پردازنده، ماندگاری شارژ آن نسبت به مدل‌های قبلی بهبود پیدا کرده است.

مشخصات باتری گوشی
نوع باتری لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض
ظرفیت ۴۶۱۰میلیآمپرساعت
۹۰ واتتوان شارژ
فناوری‌های شارژ پشتیبانی از فناوری Power Delivery3پشتیبانی از فناوری Quick Charge4
مدت زمان شارژ سیمی ۱۰۰% در ۳۱ دقیقه
شارژر بی‌سیم دارد
مدت زمان شاررژ ۱۰۰٪ در ۴۶ دقیقه
شارژر معکوس ۱۰ وات
مشخصات باتری گوشی

رابط کاربری و نرم افزار

سیستم عامل شیائومی 14

گوشی Xiaomi 14 با پوسته اختصاصی شیائومی یا پوسته HyperOS و اندروید ۱۴ در اختیار کاربران قرار گرفته و برخلاف نسل‌های قبلی از  پوسته MIUI پشتیبانی نمی‌کند. در کل پوسته HyperOS از ثبات، استقلال و عملکرد بهتری برخوردار بوده و با دستگاه‌های مختلف شیائومی هماهنگی بهتری دارد. تمامی خدماتی که گوگل برای سیستم‌های همراه ارائه می‌دهد در این نسخه از رابط کاربری پشتیبانی می‌شود و تاکنون هیچ مشکل خاصی از سوی کاربران در این باره گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید: هایپر او اس (HyperOS) شیائومی

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از نرم‌افزارها ۳۲ بیتی پشتیبانی نمی‌کند. اما شیائومی برای پوشش نیاز همه کاربران نرم‌افزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که با کمک آن‌ها می‌توانند برنامه‌های ۳۲ بیتی را به ۶۴ بیتی تغییر دهند.

بنابراین انتخاب گوشی نسل جدید شیائومی امکان استفاده از اپلیکیشن‌های قدیمی و ۳۲ بیتی را برای شما محدود نمی‌کند. البته رابط کاربری Xiaomi 14 از نسخه targetSdk پایین‌تر از ۲۳ پشتیبانی نمی‌کند و با استفاده از این گوشی نمی‌توانید برنامه پایین‌تر از ۲۳ بیتی را اجرا کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزاری این گوشی پشتیبانی از قابلیت UltraSpace است. قابلیت UltraSpace از طریق کاهش فضای فناوری Over-Provisioning حجم فضای در دسترس را برای شما افزایش می‌دهد. هرچند که شیائومی با این ترفند عمر حافظه UFS را کاهش داده است، اما طبق ادعای مدیر شیائومی می‌توانید عمر حافظه UFS را با کپی کردن ۴۰ گیگابایت اطلاعات در روز به بیشتر از ۱۰ سال ارتقا دهید.

با پیشرفت سریع تکنولوژی و عرضه گوشی‌های نسل جدید، بعید به نظر می‌رسد که شما از یک گوشی همراه بیشتر از ۱۰ سال استفاده کنید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که طول عمر ۱۰ سال برای حافظه UFS مناسب و منطقی به‌نظر می‌رسد.

دوربین

همانطور که در ابتدای مطلب نیز عنوان کردیم دوربین‌های این گوشی هوشمند متعلق به برند لایکا بوده و لنز غیر کروی Vario Summilux دارند. بررسی‌های نشان داده‌اند که لنز غیر کروی Vario Summilux در مقایسه با لنز دوربین‌‌های گوشی شیائومی ۱۳ قدرتمندتر بوده و عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت می‌کند.

پیکربندی دوربین پشتی گوشی شیائومی۱۴ شامل یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، یک سنسور 50 مگاپیکسلی فوق عریض و یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو است. این گوشی اولین تلفن همراه هوشمند حال‌حاضر بازار است که از لنز جدید سونی LyT-900 یا LYTIA پشتیبانی می‌کند و برای عکاسی حرفه‌ای و ثبت تصاویر واقعی قابلیت‌های بالایی دارد.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین


سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی این گوشی دارای سایز 1/1.31 اینچ و پیکسل 1.2 میکرونی بوده و در پشت لنزی با اندازه 23 میلی‌متر قرار گرفته است. دیافراگم این لنز متغیر بوده و از F/1.42 تا F/4.0 تغییر می‌کند. هرچند که سنسور دوربین اصلی شیائومی ۱۴ نسبت به نسل قبلی کوچک‌تر است، اما با این وجود، لنز آن می‌تواند تا 80 درصد نور بیشتری جذب کند.

دوربین تله‌فوتو با اندازه 75 میلی‌متر در حالت عکاسی 40 مگاپیکسل و در حالت ثبت پرتره 50 مگاپیکسل بوده و دارای دیافراگم F/2.0 است و از فوکوس شناور پشتیبانی می‌کند. دوربین تله‌فوتوی Xiaomi 14 تقریبا همان دوربین شیائومی ۱۳ پرو است و ۱۰ سانتی‌متر فاصله‌ فوکوس دارد.دوربین فوق‌عریض 50 مگاپیکسلی با اندازه 14 میلی‌متر دارای دیافراگم F/2.2 است و می‌توانید از صحنه‌ها با نمای نزدیک عکس‌برداری کنید.

رنگ‌های حالت لایکا در حد گوشی اولترا شیائومی ۱۳ نیست، اما تصاویر ثبت شده در آن کنتراست بیشتری دارد. با این گوشی می‌توانید آزادانه رنگ‌ها را تنظیم کنید و برای جلوگیری از افزایش نورپردازی ناگهانی با وجود چهره در تصویر تنظیمات metering preference را حالت متوسط قرار دهید. حسگر جدید Light Hunter 900 توسط شیائومی شخصی‌سازی شده و محدوده پویای تک فریم بسیار خوبی دارد. البته قابلیت فوق در مقایسه با نسل‌های قبلی چندان چشمگیر نیست و تصاویر ثبت شده در شب نسبت به تصاویری که با دیگر گوشی‌ها گرفته شده‌اند تفاوت زیادی ندارند.

البته ناگفته نماند که محدوده پویای این گوشی نسبت به زوم ۲ برابری بهتر است. در نور کم اندازه پیکسل‌ها افزایش پیدا کرده و می‌توانید تصاویر شارپ‌تری را ثبت کنید. در حالت کلی دوربین‌های تله‌فوتو و فوق‌عریض نسبت به دوربین اصلی بیشتر تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند. از این‌رو با دوربین پشتی شیائومی ۱۴ می‌توانید نسبت به دوربین شیائومی ۱۳ تصاویری با نویز کم‌تر، وضوح و دقت رنگ بیشتری را ثبت کنید.

مشخصات دوربین پشتی
پیکربندی دوربین پشتی سه‌گانه/ واید/ اولتراواید/تله‌فوتو
دوربین اصلی ۵۰مگاپیکسل
مشخصات لنزوایدلنز واید ۲۳ میلی‌متری
۱/۱.۳۱ اینچ سایز سنسور
۱.۲
میکرومتر سایزپیکسل
فوکوس دو پیکسل
فوکوس خودکار لیزری
لرزش‌گیر اپتیکال
دیافراگم f/1.6
دوربین اولتراواید ۵۰مگاپیکسل
مشخصات لنز اولتراوایدلنز ۱۴ میلی‌متر، پوشش ۱۱۵ درجه، دیافراگم ۲۰۲
دوربین تله فوتو ۵۰مگاپیکسل
مشخصات لنز تله فوتو۷۵ میلی متری، فوکوسلرزش‌گیرتصویر، زوم اپتیکال ۳.۲ برابر، دیافراگم f/2.0
رزولوشن و نرخ فریم
8K@24fps4K@24/30/60fps
1080p@30/960fps720p@1920fps
حداکثر کیفیت فیلمبرداری8K
مشخصات دوربین پشتی

کیفیت فیلمبرداری

دوربین شیائومی 14

با دوربین عقب این گوشی می‌توانید ویدیوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه تهیه کنید. در صورت فیلم‌برداری با نرخ ۳۰ فریم برثانیه می‌توانید آزادانه دوربین‌های پشتی را جابجا کنید. تمامی ویدیوهای ثبت شده با دوربین عقب کاملا واضح، بدون لرزش و فوق‌العاده باکیفیت هستند. دوربین جلو نیز امکان ضبط فیلم 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را به شما می‌دهد و همچنین از فناوری EIS نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی شیائومی ۱۴ در بالای نمایشگر قرار دارد و نسبت به نسل‌های قبلی تفاوت چشمگیری کرده است و با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید تصاویری با جزئیات بالا ثبت کنید. همچنین در عکس‌های رنگ پوست کاملا شفاف و طبیعی به نظر می‌رسد.

مشخصات دوربین سلفی
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفیلنزواید
فوکوس خودکار
لرزش‌گیر تصویر
حداکثر کیفیت فیلمبرداری4K
نرخ فریم1080p@30fps
رزولوشن4K@30fps
امکانات HDR، پانوراما
مشخصات دوربین سلفی

ویژگی‌های مثبت و منفی شیائومی ۱۴

این محصول جدید شیائومی همانند تمامی گوشی‌های هوشمند دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود است که در ادامه به برخی از بارزترین آنها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی‌های مثبت گوشی شیائومی ۱۴

مهم‌ترین نکات مثبت Xiaomi 14 شامل موارد زیر است:

  • طراحی مدرن و شکیل
  • مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار، رطوبت و آب
  • برخورداری از پردازنده پرچم‌دار اسنپدراگون
  • برخورداری از حافطه ذخیره سازی گسترده
  • برخورداری از دوربین‌های حرفه‌ای جهت ثبت عکس‌ها و ویدیو‌های دقیق و باجزئیات بالا
  • برخورداری از صفحه نمایش شفاف و باکیفیت
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • پشتیبانی از فناوریPower Delivery 3
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و معکوس
  • پشتیبانی از شبکه 5G و فناوری NFC
  • برخورداری از تنوع رنگی بالا

 نقاط ضعف گوشی شیائومی ۱۴

در کنار همه مزایای نام برده این دستگاه یکی سری نقاط ضعف هم دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • عدم پشتیبانی از درگاه جک ۳.۵ میلی‌متری
  • داشتن وزن نسبتا سنگین
  • پشتیبانی از پورت USB Type-C 2.0 نسل گذشته

تفاوت و شباهت‌های Xiaomi 14 با گوشی‌های سری قبلی شیائومی

در طول مطالب عنوان شده به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود بین شیائومی ۱۴ با گوشی‌های نسل قبلی این برند اشاره کردیم و همانطور که گفتیم، طراحی ظاهری Xiaomi 14 تفاوت زیادی با نسل‌های قبلی دارد. با اینکه ماژول‌ها و دوربین‌ در نسل جدید بزرگتر شده‌اند، اما وزن گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۴ تقریبا یکسان است.

صفحه‌نمایش نسل جدید شیائومی نیز با نسل‌های قبلی تفاوت دارد و منحنی نیست. البته دور تا دور این گوشی جدید منحنی است، اما نمایشگر کاملا تخت بوده و دیگر برخلاف گذشته منحنی نیست. پنل صفحه نمایش Xiaomi 14 برخلاف گذشته دیگر از محصولات سامسونگ نیست و این بار پنل C8 TCL را جایگزین پنل سامسونگ کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:

مقایسه گوشی شیائومی و اپل

مقایسه گوشی شیائومی و سامسونگ


پردازنده گوشی‌های نسل جدید نیز با گوشی‌های قبلی شیایومی تفاوت دارد و همان‌طور که گفتیم چینی‌ها در این نسل برای اولین‌بار پردازنده اختصاصی خود را برای گوش‌های رده بالای نسل جدید انتخاب کرده‌اند. قدرت پردازش، پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 نسبت به پردازنده‌ قبلی ۳۰ درصد بیشتر است. همچنین این گوشی در تست‌های بنچمارک توانست نسبت به نسل قبلی خود ۲۹ درصد امتیاز بیشتری کسب کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود بین این گوشی با نسل‌های قبلی شیائومی این است که نسل جدید به خدمات گوگل داخلی دسترس دارد و با انتخاب این گوشی دیگر هیچ محدودیتی برای دسترسی به برنامه‌های گوگل نظیر یوتیوب، تلگرام و غیره ندارید و می‌توانید آنها را روی گوشی خود نصب کرده و اجرا کنید. دیگر تفاوت شیائومی ۱۴ نسبت به نسل قبلی این است که پرچم‌دار نسل جدید دوربین قدرتمندی‌تری دارد و سریع‌تر شارژ می‌شود.

امکانات گوشی شیائومی ۱۴

گوشی هوشمند شیائومی ۱۴ از امکانات و قابلیت‌های چشم‌گیری برخوردار است که در ادامه این مطلب به برخی از بارزترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

امکانات شیائومی 14

امکانات ارتباطی

شیائومی برای این دستگاه امکانات ارتباطی مختلفی نظیر وای‌فای نسخه دو بانده Wi-Fi Direct، WLAN، NFC، پورت مادون قرمز، بلوتوث ورژن ۵.۴، رادیو FM، USB USB Type-C 3.2، موقعیت‌یاب و غیره را تعبیه کرده است.

سیستم دفع گرما

دمای این تلفن همراه هوشمند در حین انجام بازی‌های سنگین ثابت مانده و بدنه گوشی داغ نمی‌شود. زیرا مجهز به یک سیستم دفع گرمای بوده و این سیستم برای جلوگیری از داغ شدن گوشی از طراحی کانال جداسازی مایع و گاز استفاده می‌کند.

  • دیگر امکانات تعبیه شده برای محصول شامل موارد زیر است.
  • حسگرهای اثر انگشت در زیر نمایشگر
  • شتاب سنج
  • ژیروسکوپ
  • مجاورت
  • قطب نما
  • طیف رنگی

قیمت گوشی Xiaomi 14

قیمت‌گذاری این محصول از یک نوامبر آغاز شده است و اکنون نسخه پایه آن با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگ حافظه رم در بازارهای جهانی حدوداً با قیمت ۵۲۰ یورو و ۲۵۰ دلار به فروش می‌رسد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که قیمت Xiaomi 14 نسبت به پرچم‌دار اپل یا آیفون ۱۵ و پرچم‌دار دیگر برندها مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و راحت‌تر می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید. قیمت دیگر مدل‌های Xiaomi 14 در بازارهای جهانی به شرح زیر است.

  • مدل ۱۲ گیگابایت رم + ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی، ۵۸۸ دلار آمریکا
  • مدل ۱۶ گیگابایت رم + ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی۶۳۰ دلار آمریکا
  • مدل۱۶ گیگابایت رم + ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی ۶۸۴ دلار امریکا

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالب ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که تلفن همراه هوشمند شیائومی ۱۴ در مقایسه با نسل‌های قبلی پردازشگر، دوربین و صفحه نمایش حرفه‌ای‌تری دارد و بسیاری از نقاط ضعف شیائومی ۱۳ در این گوشی رفع شده است. منتهی این گوشی از نظر طراحی ظاهری آن چنان که انتظار می‌رفت، پیشرفت نکرده و انتقادات وارده به طراحی ظاهری گوشی‌های نسل قبلی، شامل این محصول نیز می‌شود‌.

سوالات متداول

1.گوشی هوشمند Xiaomi 14 چه پردازنده‌ای دارد؟

پردازنده مرکزی این گوشی شامل اسنپدراگون 8 نسل 3 است و در حال‌حاضر پردازنده فوق قدرتمندترین چیپ‌ست اندرویدی به‌شمار می‌رود.

2.گوشی شیائومی 14 چقدر حافظه و رم دارد؟

این گوشی از نظر حافظه داخلی در ۳ نسخه مختلف 256 گیگابایت حافظه داخلی ۸ گیگ رم، 512 گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیابایت رم و یک ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم عرضه شده است.

3.باتری گوشی شیائومی 14 چقدر ظرفیت دارد؟

این محصول شیائومی مجهز به یک باتری با ظرفیت 4610 میلی آمپر ساعت است.

4.سیستم عاملی در گوشی‌ هوشمند شیائومی 14 چیست؟

گوشی Xiaomi 14 همانند نسخه پرو خود از سیستم عامل اختصاصی شیائومی HyperOS استفاده می‌کند.

نوشته های مرتبط

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو

مقایسه گوشی: آیفون یا سامسونگ؟ کدام بهتر است؟

دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس چند مگاپیکسل است؟ تست کیفیت دوربین