مقایسه گوشی اپل و شیائومی (آبان 1402)

مقایسه گوشی شیائومی و ایفون 2023

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی باید گفت که خط تولید هر دو شرکت اپل و شیائومی در کشور چین قرار دارد. اما برند اپل متعلق به کشور آمریکا است، یک برند اصیل و نام آشنا در دنیای دیجیتال!

اگر ۲ برند فوق را به‌خوبی بشناسید زمانی که بخواهید یک گوشی لوکس بخرید، بدون شک به سراغ محصولات پرچم‌دار اپل خواهید رفت. اما اگر بخواهید یک گوشی هوشمند اقتصادی و کاربردی بخرید برند شیائومی را انتخاب خواهید کرد. اما زمانی که هدف اصلی شما انتخاب بهترین و کاربردی‌ترین تلفن همراه هوشمند براساس شرایط و نیازتان باشد، با این سوال که اپل بهتره یا شیائومی مواجه می‌شوید. پس برای آنکه بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید مدل‌های مختلف این دو برند آمریکایی و چینی را با یکدیگر مقایسه کنید. برای خرید گوشی از لپک کلیک کنید.

برخلاف تصور کسانی که روی برند اپل تعصب دارند و معتقد هستند که در مقایسه گوشی اپل و شیائومی، اپل برنده بی‌رقیب میدان است، باید گفت که برند شیائومی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اکنون گوشی‌های پرچم‌دار آن نظیر شیائومی 13 ultra، Xiaomi 12 Ultra، Xiaomi 13 Pro، Mi Mix Fold2، Black Shark 5 Pro، از جمله رقیب‌های قدر گوشی‌های پرچم‌دار آیفون هستند.

حتی در برخی موارد گوشی‌های این برند تازه متولد شده چینی از آیفون پیشی گرفته و در مقایسه شیائومی و اپل جایگاه بهتری کسب کرده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله لیپک به سراغ مقایسه‌ی اپل و شیائومی رفته و به شما خواهیم گفت که آیا اپل بهتر است یا شیائومی!

مقایسه دوربین گوشی های اپل و شیائومی

به‌طور کلی شیائومی یک برند دوربین محور بوده و اکثر گوشی‌های هوشمند این برند در سری‌های مختلف نسبت به مدل‌های هم‌رده خود دوربین‌های کاربردی‌تری دارند. چینی‌ها برای شیائومی ۱۳ اولترا یا به‌عبارت دیگر گوشی پرچم‌دار خود، بهترین دوربین گوشی هوشمند را انتخاب کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین دوربین‌های یک گوشی هوشمند حال‌حاضر برای این محصول تعبیه شده است.

اپل هم در بخش دوربین، بهترین گوشی‌ها را روانه بازار کرده و تا چند سال پیش در بخش‌های مختلف، مخصوصا فیلم‌برداری نسبت به رقبای اندرویدی خود برتر بود. اما امروزه بین گوشی‌های آیفون و برخی رقبای اندروید آن‌ها نظیر xiaomi 13 ultra در بخش دوربین رقابت بسیار تنگاتنگی وجود دارد.‌

به همین دلیل دیگر برخلاف گذشته با مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر دوربین نمی‌توان به‌راحتی قضاوت کرد. در ادامه برای مقایسه گوشی اپل و شیائومی همچنین بررسی دقیق‌تر کیفیت و عملکرد دوربین این دو برند با ما همراه باشید. مشخصات و ویژگی‌های دوربین مدل‌های پرچم‌دار آخرین نسخه هر دو برند را که شامل ایفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی 13 ultra است را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه خواهیم کرد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا مجهز به حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX989 سونی بوده و از تکنیک Quad Bayer پشتیبانی می‌کند و با کمک تکنیک فوق می‌توانید عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی بگیرید. دوربین اصلی این گوشی با استفاده از استانداردهای لایکا ساخته شده‌ است و از این‌رو در هر حالتی بهترین عملکرد را دارد. توسط این دوربین می‌توانید عکس‌های شگفت‌انگیز و فوق‌العاده باکیفیتی را به تصویر بکشید. تمامی تصاویری که با این دوربین به ثبت می‌رسند وایت بالانس بسیار خوب، رنج داینامیک فوق العاده، نویز بسیار کم‌ و سطح جزییات بالایی دارند.

در طرف دیگر آمریکای‌ها سنسور 48 مگاپیکسلی مدل Sony IMX803 را با اندازه 1/1.28 اینچ را به عنوان سنسور اصلی پرچم‌دار آخرین نسل خود انتخاب کرده‌اند. این سنسور با دیافراگم F/1.8 از لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت و فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند و به صورت پیش‌فرض تصاویر 24 مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند. با دوربین این گوشی می‌توانید تصاویری فوق‌العاده خوب، با جزئیات بسیار زیاد، وایت بالانس بسیار دقیق، فاقد نویز و کاملا نزدیک به واقعیت ثبت کنید.

دوربین‌های فرعی

چینی‌های برای پرچم‌دار نسل ۱۳ شیائومی در کنار دوربین اصلی، سه دوربین دیگر با حسگرهای IMX858 تعبیه کرده‌اند که هر ۳ دوربین از تکنولوژی Quad Bayer پشتیبانی می‌کنند.

گوشی Apple iPhone 15 Pro Max در کنار دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی خود یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی و یک دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی دارد.

مقایسه دوربین آیفون با شیائومی

دوربین اولتراواید یا فوق‌عریض

توسط دوربین فوق‌عریض شیائومی 13 ultra می‌توانید با زاویه ۱۲۲ درجه عکاسی کنید و تصاویر بسیار باکیفیتی را به ثبت برسانید. زیرا زاویه ۱۲۲ درجه برای عکاسی یک زاویه فوق العاده محسوب می‌شود. این گوشی حسگرهای بزرگی دارد و همین امر باعث شده است فضای زیادی از پنل پشتی آن به بخش دوربین اختصاص پیدا کند. در کل عملکرد دوربین اولتراواید شیائومی 13 ultra بی‌نظیر بوده و با کمک آن عکس‌های واقعا باکیفیت، با رنج داینامیک خوب و درخشانی را می‌توانید ثبت کنید.

آیفون 15 پرو مکس دارای یک دوربین فوق‌عریض با سنسور 12 مگاپیکسلی به اندازه 1/2.55 اینچ است. این سنسور 12 مگاپیکسلی در پشت یک لنز 13 میلی‌متری قرار دارد و گشودگی دیافراگم آن f/2.2 است و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند.

با این دوربین می‌توانید از نمای نزدیک یا ماکرو تصاویر مختلفی را با جزئیات زیاد، بدون به هم‌ریختگی در کناره‌ها، دقت رنگ بالا، دینامیکی وسیع و میزان کنتراست بالا و نویز بسیار کم بگیرد.

دوربین تله فوتو

گوشی xiaomi 13 ultra از دو دوربین تله‌فوتو پشتیبانی می‌کند که دوربین تله‌فوتوی بزرگ‌تر زوم ۵ برابر را در اختیار شما قرار می‌دهد و از فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متر استفاده می‌کند. این دوربین مجهز به فناوری لرزشگیر اپتیکال بوده و گشودگی دیافراگم آن به f/3.0 می‌رسد. دوربین تله‌فوتوی دیگر که دیافراگم f/1.8 را دارد از فاصله کانونی ۷۵ میلی‌متری استفاده می‌کند.‌

هر دو دوربین‌های تله‌فوتو این گوشی کنتراست فوق‌العاده خوبی دارند و زوم ۳ برابر و ۵ برابر را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویری درخشان با جزییات مناسب و نویز کمی کم بگیرید.

اپل در ایفون 15 پرو مکس بجای دوربین تله‌فوتو از پریسکوپ تله‌فوتو با سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.06 اینچی استفاده کرده است. به همین دلیل زوم اپتیکال 3 برابری نسل‌های قبلی آیفون در این نسل به زوم اپتیکال 5 برابری افزایش پیدا کرده است.

به‌این‌ترتیب اپل در آخرین نسل گوشی‌های هوشمند خود به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های طرفدارانش پاسخ مثبت داده و یکی از نقدهای وارده بر خود را برطرف کرده است.

دوربین تله‌فوتو این گوشی برند آمریکایی از فناوری tetraprism پشتیبانی می‌کند. فناوری فوق موجب شکسته شدن 4 برابری نور قبل از رسیدن به سنسور اصلی می‌شود و از این طریق فاصله فیزیکی مورد نیاز تا سوژه مورد نظر را جبران ‌می‌کند. لنز 120 میلی‌متری آن نیز دارای دیافراگم F/2.8 است و از قابلیت لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت پشتیبانی می‌کند.

دوربین سلفی

در پنل جلویی شیائومی 13 ultra یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی مجهز قرار دارد که امکان ثبت تصاویر پرتره را هم به شما می‌دهد. با  تکنیک پنینگ ۴ به ۱ می‌توانید، توس 0ط دوربین سلفی این گوشی تصاویر‌ ۸ مگاپیکسلی با رنگ‌های خوب، جزییات بالا و اکسپوژر مناسب بگیرید.

در پنل جلویی گوشی آیفون ۱۵ پرومکس یک دوربین سلفی با لنز 23 میلی‌متری و سنسور 12 مگاپیکسل تعبیه شده است و دیافراگم آن روی F/1.9 قرار دارد. این دوربین از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند و ۲ زاویه دید که شامل حالت واید 12 مگاپیکسلی و حالت زوم 7 مگاپیکسلی است را در دسترس دارد.

زمانی‌که با دوربین سلفی Apple iPhone 15 Pro Max به‌صورت پیش‌فرض در حالت عمودی عکس بگیرید، تصاویر 7 مگاپیکسلی به ثبت خواهند رسید. اما برای ثبت تصاویر عریض‌تر 12 مگاپیکسلی باید گوشی را به‌صورت افقی بگیرد. در صورت تمایل می‌توانید به‌صورت دستی دو حالت فوق را جابجا کنید. عکس‌هایی که با دوربین سلفی‌ این گوشی ثبت می‌شوند، بسیار باکیفیت بوده و دارای جزئیات بالایی هستند و همچنین هیچ‌گونه نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

اپلیکشن دوربین

اپلیکشن xiaomi 13 ultra امکانات خوبی به شما ارائه می‌دهد و از طریق آن می‌توانید به حالت‌های مختلف عکسبرداری و فیلم‌برداری دسترسی داشته باشید. حالت عکاسی Pro نیز برای این محصول تعریف شده است و در این حالت می‌توانید در حین عکاسی میزان سرعت شاتر، وایت بالانس، گشودگی دیافراگم، ISO و میزان اکسپوژر را تغییر دهید.

در حالت پرو حتی به فوکوس دستی نیز دسترسی خواهید داشت. بطور کلی دوربین گوشی شیائومی 13 ultra امکانات بسیار خوبی به همراه دارد و با استفاده از آن عکس‌های بسیار با کیفیتی را می توانید ثبت کنید.

برنامه دوربین گوشی Apple iPhone 15 Pro Max تقریبا مشابه سایر محصولات اپل است و تغییر خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. برای تغییر حالت‌های عکاسی باید انگشت‌های کناری خود را روی صفحه بکشید و از بین حالت‌هایی که مشاهده می‌کنید، روی حالت مدنظر ضربه بزنید و مستقیم وارد آن شوید.

به لطف کالیبراسیون دقیق می توانید، خارج از قاب دوربین هم عکاسی کنید. رابط کاربری دوربین نیز مشابه نسل‌های قبلی بوده و تغییر خاصی نکرده است. فلاش، عکس زنده، حالت شب، جنبه عکس، جبران نوردهی و فیلترها در عکاسی، تنظیم وضوح و نرخ فریم ویدیوها از جمله امکاناتی هستند که اپلیکشن این گوشی به شما ارائه می‌دهد.

عکاسی در شب

همه دوربین‌های شیائومی ۱۳ اولترا حسگرهای بزرگی دارند و همین ویژگی سبب شده است که عملکرد آنها در شب بسیار خوب باشد. دوربین اصلی این گوشی از حالت عکاسی در شب خودکار پشتیبانی می‌کند و اگر نور محیط کافی نباشد، حالت شب به‌صورت خودکار فعال می‌شود. با این پرچم‌دار شیائومی در شب می‌توانید تصاویری با اکسپوژر و بالانس بسیار عالی، رنگ مناسب و سطح جزییات بالا ثبت کنید.

دوربین اصلی ایفون 15 پرو مکس در شب نیز عملکرد چشم‌گیری دارد و عکس‌های واقعی، فاقد نویز، با شارپنس خوب، کنتراست خوب و منابع نوری خوب را برای شما به ثبت می‌رساند. همچنین عکس‌هایی که به‌واسطه دوربین فوق‌عریض این گوشی در شب ثبت می‌شوند نیز کیفیت خوب و شارپنس متعادلی دارند. همچنین نور و جزئیات به حد کافی در آن‌ها دیده می‌شود. پشتیبانی از فناوری نایت‌مود، نویز تصویر را تا حد زیادی از بین می‌رود و پردازش نیز در حد استاندارد بوده و تصویر حالت مصنوعی نمی‌گیرد.

فیلمبرداری

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، فیلمبرداری با کیفیت 8K و نرخ ۲۴ فریم برثانیه را با استفاده از زوم ۲ برابری برای شما امکان‌پذیر کرده است. دوربین اصلی این گوشی لرزشگیر فوق‌العاده‌ای دارد و با آن می‌توانید ویدیوهایی با لرزش بسیار کم، سطح جزییات بالا و روشنایی ایده‌آل تهیه کنید.

با هر چهار دوربین پرچم‌دار اپل نیز می‌توانید در حالت 4K 60fps فیلم‌برداری کند و فیلم‌هایی با جزئیات عالی، رنج دینامیکی بسیار وسیع، شارپنس فوق‌العاده و رنگ‌های بسیار دقیق بگیرید. همه دوربین‌ها در حین فیلمبرداری از فناوری لرزشگیر پشتیبانی می‌کنند و همچنین در شب و نور کم نیز همانند روز می‌توانید با استفاده از آن محتواهای ویدیویی باکیفیت و بی‌نظیری را تهیه کنید.

آیفون بهتر است یا شیائومی

جدول مقایسه مشخصات دوربین گوشی Apple iPhone 15 Pro Max با گوشی xiaomi 13 ultra

مشخصاتApple iPhone 15 Pro Max Xiaomi 13 ultra
پیکربندی دوربین پشتیواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو پریسکوپی تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تله‌فوتو پریسکوپی
دوربین اصلی – واید/استاندارد48 مگاپیکسل50.3 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی – واید/استانداردلنز واید ۲۴ میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.28 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8لنز وای23 میلی‌متری، فوکوس خودکار چندمحوره با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1.0 اینچ سایز سنسور 1.6 میکرومتر سایز پیکسل f/1.9 یا
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 12 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز پوشش 122 درجه 1/2.51 اینچ سایز سنسور f/1.8
دوربین تله‌‌فوتو12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتولنز تله‌فوتو پریسکوپی 120 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت سه‌بعدی بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابر 1.12 میکرومتر سایز پیکسل  لنز تله‌فوتو فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3.2 برابر 75 میلی‌متری 1/2.51 اینچ سایز سنسور f/1.8
مشخصات دوربین تشخیص عمقحسگر TOF 3D LiDARحسگر TOF 3D
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل32 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/1.9لنز واید f/2.4 22 میلی‌متری 0.7 میکرومتر سایز پیکسل f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K8K
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه قابلیت ProRes حالت Cinematic فیلم‌برداری سه‌بعدی ضبط صدای استریولرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی فیلم‌برداری دالبی‌ویژن 10 بیت HDR
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K1080p
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fp1080p@30fps

مقایسه قیمت گوشی های اپل و شیائومی

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی قیمت یکی از مهم‌ترین و بارزترین تفاوت‌ها بوده و حتی می‌توان گفت گوشی‌های اپل و شیائومی از نظر قیمت اصلاً با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. همان‌طور که می‌دانید قیمت گوشی‌های اپل نسبت به شیائومی بسیار بالاتر است. به این ترتیب اگر می‌خواهید یک گوشی هوشمند اقتصادی و کاربردی بخرید، مسلماً برند شیائومی برای شما انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین با خرید گوشی شیائومی گزینه‌های متنوعی برای انتخاب پیش‌رو خواهید داشت.

‌به‌طورکلی تلفن‌های همراه هوشمند شیائومی علی‌رغم برخورداری از قیمت مناسب، عملکرد خوب و پایداری دارند.

اما محصولات برند اپل مخصوصاً مدل‌های پرومکس سری ۱۵، ۱۴و ۱۳ قیمت بالایی دارند و از نظر قیمت اصلاً با محصولات شیائومی قابل مقایسه نیستند. حتی قیمت خرید گوشی اپل دست دوم در مقایسه با مدل‌های مختلف گوشی شیائومی نو بالاتر است‌. در ادامه مروری بر شرایط قیمت مدل‌های مختلف هر کدام از این دو برند خواهیم داشت.

بررسی قیمت مدل‌های مختلف آیفون اپل

شرکت اپل امسال در رویداد Wonderlust از جدیدترین پرچمدار خود یعنی خانواده آیفون ۱۵ رونمایی کرد که همانند نسل‌های پیشین، خانواده گوشی‌های آیفون ۱۵ نیز از ۴ عضو مختلف تشکیل شده‌اند و شامل آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون پرو ۱۵ و آیفون پرو مکس ۱۵ هستند. دقیقاً مطابق با نسل‌های قبلی مدل پرو مکس رده بالاترین گوشی آیفون نسل ۱۵ و همچنین گران‌قیمت‌ترین گوشی آیفون حال‌حاضر به‌شمار می‌رود.

آیفون ۱۵ پرومکس اولین گوشی برند اپل است که بدنه تیتانیومی دارد و به درگاه USB-C و دوربین پریسکوپی مجهز شده است. منتهی هنوز این نسل از گوشی‌های آیفون در کشور ما ریجستری نشده‌اند و از این‌رو وارد کردن آن‌ها به ایران به‌صورت گسترده و قانونی هنوز امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید گفت که پرچمدار جدید اپل یا به‌عبارت دیگر آیفون ۱۵ پرومکس در کشور ما قابل دسترسی نیست. اپل هیچ گوشی میان‌رده و اقتصادی ندارد و هر ۴ مدل آیفون آن نسبت به گوشی‌های شیائومی قیمت بالاتری دارند.

بررسی قیمت مدل‌های مختلف شیایومی

شیائومی برخلاف اپل محصولات بسیار متنوعی دارد و خیلی راحت می‌توانید از بین گوشی‌های آن متناسب با بودجه خود گزینه مناسبی را پیدا کرده و خریداری کنید. ارزان‌ترین گوشی‌ها در لیست محصولات نسخه پوکو شیائومی قرار دارند. به عنوان مثال گوشی Poco X3 از جمله گوشی‌های اقتصادی این برند است که می‌توانید آن را با قیمت زیر ۵ میلیون تومان خریداری داری کنید.

 محصولات میان‌رده آن نیز شامل گوشی‌های نسخه ردمی نظیر ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو هستند که این دسته از محصولات شیائومی در محدوده ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند. همه محصولات پرچم‌دار این برند چینی در نسخه MI آن قرار دارند و این نسخه که گوشی‌های گران قیمتی دربردارد، تاکنون در چند سری مختلف عرضه شده‌است. گوشی‌های بلک شارک که به صورت اختصاصی برای گیمینگ طراحی و عرضه شده‌اند، نیز جزو سری‌های قدرتمند گیمینگ شیائومی هستند که ظاهری زیبا، سخت‌افزار و نرم‌افزار قوی و قیمت بالایی دارند.

بررسی گوشی آیفون و شیائومی بر اساس قیمت

جدول مقایسه لیست قیمت گوشی‌های شیایومی و اپل

مدل گوشیقیمت
شیائومی 13 ultra62 میلیون تومان
شیائومی 13 پرو58,9000000
شیائومی 12 اس اولترا53,5000000تومان
شیائومی 12Pro 5G30,650000تومان
Apple iPhone 15 Pro Max۶۷,۵۰۰۰۰۰تومان
Apple iPhone 14 Pro Max60,900000تومان
Apple iPhone 13 Pro Max رم 25664,080000تومان
Apple iPhone 13 Pro رم 25658،690000تومان
Apple iPhone 13۳۵,۳۹۰۰۰۰ تومان
شیائومی Redmi Note 11 128 گیگابایت – رم 6 گیگابایت7,600,000
شیائومی Redmi Note 12 4G7,099,000
جدول مقایسه لیست قیمت گوشی‌های شیایومی و اپل

مقایسه کیفیت ساخت گوشی های اپل و شیائومی

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر کیفیت ساخت و طراحی، محصولات اپل امتیاز بهتری دریافت می‌کنند و از دوام و طول عمر بسیار بالاتری برخوردار هستند. جهت بررسی بهتر کیفیت ساخت و طراحی محصولات اپل و شیائومی در ادامه آیفون ۱۳ پرو و ۱۲ شیائومی که هر دو از محصولات پرچمدار و پرطرفدار بوده و در بازار داخلی نیز قابل دسترسی هستند را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

قاب پشتی

آیفون ۱۳ یکی از بهترین، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات اپل است که طراحی براقی دارد، همچنین قاب پشتی و جلویی آن همانند نسل قبلی خود یعنی آیفون ۱۲، از جنس شیشه براق است و لوگوی اپل نیز روی قاب پشتی آن قرار دارد.‌ همچنین در قسمت بالای قاب پشتی یک فریم مربعی شکل به چشم می‌خورد که دوربین با چینش مورب درون این فریم جای گرفته است.

گوشی شیائومی 12 پرو بهترین و پرطرفدارترین محصول برند شیائومی بوده و در لیست محصولات پرچمدار این برند جایی دارد. این محصول نیز همانند آیفون ۱۳ دارای قابی از جنس شیشه است. منتهی نوع شیشه‌ای که شیائومی برای این محصول خود انتخاب کرده مات است. فریم دوربین‌های این محصول و لوگوی شیائومی هر دو در سمت چپ قاب پشتی گوشی قرار دارند.

ولی فریم مستطیلی شکل و همرنگ بدنه دوربین‌ها در قسمت بالا و لوگوی شیائومی در قسمت پایین سمت چپ قاب پشتی به چشم می‌خورد. فریم دوربین کم‌ترین بیرون زدگی را دارد و با بدنه گوشی کاملاً هماهنگ است.

فریم

فریم مات آیفون ۱۳ از جنس آلومینیوم بوده و دکمه‌های بی صدا کردن، همچنین خشاب سیم کارت در سمت چپ و دکمه پاور نیز در سمت راست آن قرار دارند. در قسمت پایین فریم آیفون ۱۳ نیز درگاه لایتنینگ، اسپیکر و میکروفون تعبیه شده است.

فریم گوشی شیائومی ۱۲ پرو همانند آیفون ۱۳ از جنس آلومینیوم بوده و دکمه‌های پاور و ولوم در سمت راست آن قرار دارند. اسپیکر اصلی، خشاب سیم کارت، درگاه تایپ سی و میکروفون اصلی نیز در سمت پایین و اسپیکر دوم لوگوی هارمن کاردن و اینفرارد در قسمت بالای فریم شیائومی پرو ۱۲ قرار گرفته‌اند. در مقایسه‌ی اپل و شیائومی از نظر سبک طراحی، باید گفت که هر دو محصول کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند و استفاده از هر دو آنها حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد.

ارگونومی

لازم به ذکر است که این دو پرچمدار شیائومی و اپل ارگونومی یکسانی ندارند و از نظر ضخامت، ابعاد و وزن نسبت به یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. آیفون ۱۳ اپل نسبت به شیائومی ۱۲ پرو وزن سبک‌تر، ضخامت کمتر و ابعاد کوچک‌تری دارد. وزن این محصول اپل معادل ۱۷۴ گرم و ضخامت آن ۷.۷ میلی‌متر است.

در صورتی که رقیب شیائومی آن ۲۰۴ گرم وزن و ۸.۲ میلی‌متر ضخامت دارد. همچنین از نظر ابعاد و اندازه نیز آیفون ۱۳ نسبت به پرچمدار شیائومی ۱۷ میلی‌متر کوتاه‌تر است. بنابراین باید نتیجه گرفت که در مقایسه گوشی شیائومی با اپل از نظر ظرافت و ارگونومی عنوان برتری به پرچمدار اپل تعلق می‌گیرد و آیفون ۱۳ نسبت به شیائومی ۱۲ پرو بسیار خوش‌دست‌تر است.

مقایسه آیفون و شیائومی براساس کیفیت

قاب جلویی

آیفون ۱۳ همانند نسل قبلی خود در قاب جلویی میزبان ناچ نسبتا بزرگی است و این ناچ در همان نگاه اول می‌تواند نظر شما را به سمت خود جلب کند. حدود ۸۶ درصد از پنل روبرو به نمایشگر گوشی اختصاص دارد و این هرچند که یک عدد عالی نیست اما نسبت به بسیاری از محصولات هم‌رده این گوشی قابل قبول است.

در قسمت بالا و مرکز صفحه گوشی شیائومی پرو ۱۲، یک ناچ کوچک قرار دارد و همین ویژگی سبب شده است که پنل جلویی از یکپارچگی قابل قبولی برخوردار نباشد. اما در عوض ۹۰ درصد از پنل جلویی آن به صفحه نمایشگر اختصاص دارد و خمیدگی بسیار کم لبه‌ها، نمایشگر را کم حاشیه‌تر نشان می‌دهد. به‌طور کلی حاشیه‌های پنل جلویی شیائومی پرو۱۲ نسبت به رقیب خود یعنی آیفون ۱۳ بسیار باریک‌تر است.

 نمایشگر هر دو گوشی در مقابل ضربه و خط و خش مقاوم هستند. منتهی صفحه نمایش آیفون ۱۳ با استفاده از فناوری سرامیک شیلد و نمایشگر پرچمدار شیائومی با استفاده از گوریلا گلس محافظت می‌شود.

مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ آب

 آیفون ۱۳ برخلاف شیائومی ۱۲ پرو از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کند و این گوشی می‌تواند در عمق ۶ متری آب تا ۳۰ دقیقه مقاومت کند. پس در مقایسه گوشی اپل با شیائومی از نظر مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ آب، عنوان برتری به اپل تعلق می‌گیرد.

رنگ‌بندی

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر تنوع رنگ اپل در جایگاه بهتری قرار دارد. زیرا آیفون ۱۳ در ۶ رنگ مختلف سفید، صورتی، سبز، آبی، قرمز و مشکی تولید می‌شود. اما شیائومی ۱۲ پرو فقط در چهار رنگ آبی، سبز، بنفش و خاکستری وجود دارد.

جدول مقایسه کیفیت ساخت گوشی‌های شیایومی و اپل

مشخصاتApple iPhone 13Xiaomi 12 Pro
ابعاد146.7 در 71.5 در 7.7 میلی‌متر163.6 در 74.6 در 8.2 میلی‌متر
وزن174 گرم205 گرم
جنس قاب پشتیشیشه – گوریلا گلسشیشه
جنس شیشه جلوییشیشه – سرامیک شیلدشیشه – گوریلا گلس Victus
جنس فریم  فلز – آلومینیومفلز – آلومینیوم
رنگ‌بندیسفید، مشکی، آبی، صورتی، قرمز و سبزمشکی، سبز، آبی و صورتی
IP68۳ ساعت در عمق ۶ متری مقاومت می‌کندندارد
جدول مقایسه کیفیت ساخت گوشی‌های شیایومی و اپل

مقایسه گوشی های شیائومی و اپل بر اساس ویژگی

مقایسه گوشی اپل و شیائومی کار ساده‌ای نیست و برای آنکه بتوانید از این مقایسه به یک نتیجه معقول و منطقی برسید باید مشخصات و قابلیت‌های محصولات هم‌رده این دو برند را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید. در حال‌حاضر برند اپل ۳۰.۴۴ درصد از بازار تلفن‌های هوشمند در سطح دنیا را به خود اختصاص داده است.

اما برند شیائومی در جایگاه سوم و پس از برند سامسونگ جای گرفته است و ۱۱.۷۲ درصد از بازار فروش گوشی‌های هوشمند جهان به این برند تعلق دارد. بنابراین هرچند که تنوع گوشی‌های اپل نسبت به شیائومی بسیار کم‌تر است، اما بخش قابل توجه‌ی از بازار این محصول در انحصار اپل قرار دارد.

البته با این وجود باز هم نمی‌توانیم به‌صورت مطلق برند اپل را نسبت به شیائومی برتر بدانیم. پس در ادامه مطلب محصولات پرچمدار اپل و شیائومی را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و تفاوت‌های موجود در بین آنها را به صورت جزئی‌تر بررسی خواهیم کرد.

کیفیت ساخت گوشی

با توجه به توضیحاتی که در مباحث قبلی در رابطه با کیفیت ساخت و طراحی ظاهری گوشی‌های پرچمدار اپل و شیائومی ارائه شد، باید گفت که محصولات پرچمدار هر دو برند کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند. ولی آیفون ۱۳ به دلیل پشتیبانی از گواهی IP68 و برخورداری از مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب و همچنین ارگونومی بهتر از این نظر نسبت شیائومی 12 پرو بهتر است.

البته پرچمدار آخرین نسل شیائومی یا به عبارت دیگر شیائومی 13 ultra نیز از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند. منتهی در عمق ۶ متری آب در مقایسه با آیفون ۱۳ دوام کم‌تری دارد و فقط تا یک ساعت و نیم می‌تواند مقاومت کند. از طرف دیگر فریم پرچمدار نسل 15 آیفون از جنس تیتانیومی بوده و همین عامل سبب شده است که نسبت به نسل 13 خود ساختاری مستحکم‌تر و وزن سبک‌تری داشته باشد.

پنل پشتی شیائومی ۱۳ اولترا از جنس چرم است و این ویژگی طراحی پنل پشتی آن را تا حدود زیادی شبیه دوربین‌های حرفه‌ای کرده است. ولی در قاب پشتی آن یک ماژول دوربین دایره‌‌ای شکل با ابعاد و برآمدگی بالا وجود دارد و ممکن است همه کاربران نسبت به این ویژگی حس خوبی نداشته باشند. فریم این تلفن همراه ضخامت مناسبی دارد و از جنس آلومینیوم است. خلاصه کلام در مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر کیفیت ساخت می‌توانیم گوشی اپل را برنده این رقابت معرفی کنیم.

عمر باتری

با مقایسه گوشی اپل و شیائومی در بخش باتری به‌راحتی می‌توان برند برتر را مشخص کرد. شیائومی ۱۳ اولترا مجهز به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سریع است که به صورت سیمی با توان ۹۰ وات شارژ شود. شرکت شیائومی آداپتور شارژ این گوشی را به همراه خود دستگاه درون کارتن بسته‌بندی آن قرار داده است.

پس با خرید گوشی شیائومی 13 ultra دیگر لازم نیست هزینه جداگانه‌ای بابت خرید آداپتور پرداخت کنید. با آداپتوری که به همراه این گوشی اولترا شیائومی ارائه می‌شود، می‌توانید باتری 5000 میلی‌آمپر آن را فقط در طول ۳۵ دقیقه به‌طور کامل شارژ کنید که این قابلیت واقعاً فوق‌العاده است.

باتری آیفون بهتر است یا شیائومی

اما آیفون ۱۵ پرومکس مجهز به یک باتری ۴۸۵۲ میلی‌آمپر است که به صورت سیمی با توان ۳۰ وات شارژ می‌شود. از طرف دیگر همانند گذشته آداپتور شارژر به همراه دستگاه ارائه نمی‌شود. بنابراین پس از خرید این دستگاه باید هزینه دیگری نیز برای خرید آداپتور ۳۰ واتی آن پرداخت کنید.

در مقایسه شیائومی و اپل از نظر شارژ بیسیم نیز شیائومی در جایگاه بهتری قرار دارد. زیرا گوشی اولترا شیائومی 13 به‌صورت بی سیم با توان ۵۰ وات شارژ می‌شود. اما آیفون 15 پرومکس با توان ۱۵ وات قابل شارژ است.

قدرت پردازشی و سرعت اجرا

گوشی‌های آیفون‌های پرو و پرومکس آیفون 15 از تراشه A17 پشتیبانی می‌کنند و 2 محصول فوق اولین و همچنین تنها گوشی همراه هوشمندی هستند که از معماری ۳ نانومتری بهره می‌برند. توان پردازشی تراشه A17 در مقایسه با نسل قبلی خود یا تراشه A16 بالاتر و مصرف انرژی آن کمتر است. این ویژگی به‌صورت مستقیم روی طول‌عمر باتری دستگاه تاثیر گذاشته و عمر باتری را بالاتر می‌برد.

پردازنده شیائومی ۱۳ اولترا از تراشه اسنپدراگون ۸ پشتیبانی می‌کند و معماری ۴ نانومتری دارد. از اینرو قدرت پردازش آن نسبت به تراشه اپل ضعیف‌تر است. اما عملکرد پردازش گرافیکی آن تقریبا مشابه با پرچمدار نسل 15 آیفون بوده و قدرت بالایی برای پردازش فایل‌های دارد. سقف رم شیائومی ۱۳ اولترا ۱۶ گیگابایت و سقف رم دستگاه‌های نسل 15 آیفون ۸ گیگابایت است. همچنین حافظه هرکدام از دستگاه‌های فوق را می‌توانید تا سقف ۱ ترابایت افزایش دهید.

دوربین

همانطور که مشاهده کردید در مقایسه گوشی شیائومی با اپل از نظر دوربین رقابت بین آنها به اوج رسیده است. سیستم دوربین آیفون 15 پرومکس در کنار سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اصلی و سنسور ۱۲ مگاپیکسلی لنز اولترا‌واید به یک لنز پریسکوپی نیز مجهز شده است. به همین دلیل با دوربین این گوشی می‌توانید به صورت اپتیکال تا ۴ برابر زوم کند.

شیائومی بیشترین تمرکز خود را روی دوربین گذاشته و از این‌رو سیستم دوربین بسیار قدرتمند و کاربردی دارد. در دوربین اصلی شیائومی 13 ultra، از سنسور ۱ اینچی استفاده شده و ویژگی فوق توانایی این مدل گوشی را برای ثبت تصاویر با جزئیات بسیار افزایش داده است. در کنار دوربین اصلی یک دوربین پریسکوپی با زوم ۵ برابری، یک دوربین تله‌فوتو با زوم ۳.۲ برابری و یک دوربین اولترا‌واید قرار دارد.

یکی از نقاط قوت سیستم دوربین گوشی شیائومی 13 اولترا این است که تمامی دوربین‌های تعبیه شده در پنل پشتی آن رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی دارند. بنابراین با استفاده از تمامی دوربین‌های این دستگاه حتی در شرایط کم نور می‌توانید تصاویر بسیار باکیفیتی را ثبت کنید.

به این ترتیب با توجه به اطلاعات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که سیستم دوربین xiaomi 13 ultra نسبت به Apple iPhone 15 Pro Max توانایی و قابلیت‌های بالاتری برای فیلمبرداری و عکس‌برداری دارد و با استفاده از آن می‌توانید محتواهای متنوع‌تر و باکیفیت‌تری را تهیه کنید.

نمایشگر

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی تصمیم‌گیری در بخش صفحه نمایش نسبت به دیگر بخش‌ها اندکی سخت‌تر می‌شود. زیرا هر دو برند برای آخرین نسل دستگاه‌های پرچم‌دار خود به سراغ پنل‌های اولد و بسیار با کیفیت رفته‌اند.

آیفون ۱۵ پرومکس از یک صفحه نمایش با سایز ۶.۷ اینچی، با نرخ بروزرسانی تطبیق‌پذیر ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. به‌عبارت دیگر آیفون ۱۵ پرومکس بهترین صفحه نمایش حال‌حاضر دنیای موبایل را دارد و عملکرد نمایشگر آن از نظر شارپنس، کنتراست، شفافیت، کیفیت تصویر، جزئیات رنگ و غیره واقعا فوق‌العاده بوده و حداکثر روشنایی صفحه نمایش آن به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد. بنابراین می‌تواند در زیر نور مستقیم خورشید نیز محتواهای مختلف را با همه جزئیات به نمایش بگذارد.

شیائومی نیز برای پرچم‌دار نسل جدید خود از پنلی با تجهیزات مشابه استفاده کرده است. ولی پنل شیائومی 13 اولترا نسبت به آیفون 15 پرومکس رزولوشن بالا‌تری دارد و همین عامل سبب شده است از نمایشگر کاربردی‌تری برخوردار باشد.

سایز پنل شیائومی ۶.۷۳ اینچ است. اما حاشیه‌های آن اندکی از حاشیه‌های پنل آیفون بزرگ‌تر و در نتیجه ابعاد پنل تقریبا یکسان به‌نظر می‌رسد. اما حداکثر روشنایی پرچم‌دار شیائومی به ۲۶۰۰ نیت می‌رسد و از این نظر به پرچم‌دار آیفون برتری دارد.

قیمت

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر قیمت باید گفت که تنوع قیمت محصولات شیائومی بسیار بالاتر بوده و همچنین گوشی‌های پرچمدار این برند چینی در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار قیمت بسیار مناسب‌تری دارند.

به‌عنوان مثال شیائومی ۱۳ پرو با قیمت تقریبی ۸۹۰ دلار در بازار به فروش می‌رسد. قیمت 890 دلار برای یک پرچمدار تمام عیاری نظیر این محصول واقعاً چشمگیر بوده و افراد زیادی قدرت خرید آن را دارند. اما آیفون 15 پرومکس با قیمت 1200 دلار به فروش می‌رسد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این دو رقم اصلا با هم قابل مقایسه نبوده و تفاوت زیادی دارند.

به همین دلیل خرید گوشی‌های آیفون برای همه اقشار امکان‌پذیر نیست و این گوشی‌ها جزو محصولات لوکس به‌شمار می‌روند. البته قیمت گوشی xiaomi 13 ultra نیز به دلیل برخورداری از ویژگی‌های چشمگیر از قیمت بالایی برخوردار هستند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که یکی از اصلی ترین تفاوت‌های موجود بین گوشی‌های برندهای شیائومی و اپل قیمت بوده و در مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر قیمت برنده شیائومی است. پس اگر به دنبال خرید گوشی خوش قیمت و کاربردی هستید، ما بدون هیچ تردیدی خرید گوشی شیائومی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سیستم عامل

گوشی‌های آیفون و شیائومی سیستم عامل یکسانی ندارند و همین عامل مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر سیستم عامل و رابط کاربری را کمی دشوارتر کرده و نمی‌توان از این نظر مورد خاصی را به‌عنوان گزینه برتر معرفی کرد. همه گوشی‌های آیفون از سیستم عامل اختصاصی اپل یا iOS پشتیبانی می‌کنند و محصولات شیائومی نیز دارای سیستم عامل اندروید هستند و هرکدام از این دو سیستم عامل ویژگی‌های خاص خود را دارند.

در بخش نرم افزاری چینی‌ها شیائومی 12 پرو را با رابط کاربری MIUI 13 بر پایه اندروید 12 و گوشی هوشمند Xiaomi 13 Ultra را با پوسته MIUI 14 برپایه اندروید ۱۳ با وعده بروزرسانی ۵ ساله به‌ بازار عرضه کرده‌اند و اکنون 13 Ultra جدیدترین سیستم عامل گوشی‌های شیائومی را دربردارد.

در طرف دیگر آیفون 13 از سیستم عامل IOS نسخه 15 پشتیبانی می‌کند و بروزرسانی 15.4.1 نیز برای آن در دسترس است. نسل‌های بعدی اپل، آیفون ۱۴ پرو مکس با سیستم عامل اختصاصی iOS 16 و‌ آیفون 15 با سیستم‌عامل iOS 17 که جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS به‌شمار می‌رود عرضه شده‌اند. سیستم‌عامل iOS 17 از نظر طراحی و اپلیکیشن‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر کرده و ویژگی‌های جدیدی به همراه دارد.

بسیاری از کاربران معتقد هستند که سیستم عامل iOS نسبت به اندروید رابط کاربری راحت‌تر و طراحی زیباتری دارد. همچنین iOS دارای پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار بهتر و طولانی‌تری در مقایسه با اندروید است.

از این‌رو گوشی‌های اپل سیستم عامل بسیار پایدارتری دارند و لگ و باگ در آن‌ها بسیار کم است. سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌های آیفون هماهنگی بسیار بهتری با هم دارند و می‌توانند تا چندین سال بروزرسانی‌های جدید را دریافت کنند.

 اما اگر می‌خواهید آزادی عمل بیشتری برای نصب بازی‌ها و برنامه‌ها داشته باشید و برنامه‌ها و بازی‌های مود شده را بدون محدودیت روی دستگاه خود نصب کنید و بخش‌های مختلف را مطابق با سلیقه خود آزادانه ویرایش کنید، بهتر است بدانید که در این صورت گوشی‌های شیائومی برای شما انتخاب بهتری هستند.

در مقایسه گوشی اپل و شیائومی از نظر سیستم عامل و رابط کاربری نمی‌توانیم گزینه خاصی را به عنوان برنده معرفی کنیم و سیستم عامل‌‌های اندروید و iOS هیچ‌کدام به‌صورت مطلق پیروز میدان نیستند. پس این شما هستید که باید متناسب با شرایط، سلیقه و نیازهای خود در این رابطه قضاوت کنید.

کدام گوشی برای چه اشخاصی مناسب است؟

با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که در مقایسه گوشی اپل و شیائومی باید فاکتورهای متعددی را بررسی کرد. مهم‌ترین فاکتوری که به شما کمک می‌کند از بین گوشی‌های اپل و شیائومی گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنید، توجه به سطح نیاز و اولویت‌های خود است.

به‌عنوان مثال اگر به دنبال یک تلفن همراه هوشمند با دوربین حرفه‌ای‌تر و کاربردی‌تر هستید، ما پرچم‌دار آخرین نسل شیائومی را پیشنهاد می‌دهیم. زیرا همان‌طور که مشاهده کردید دوربین کاربردی‌تری دارد و شما با قیمت بسیار مناسب‌تری می‌توانید آن را تهیه کنید. اما اگر کیفت ساخت، ارگونومی، مقاومت در برابر رطوبت، قدرت پردازش و رابط کاربری زیبا برای شما اهمیت بیشتری دارد، گوشی‌های پرچم‌دار اپل انتخاب بهتری هستند.

سوالات متداول

1.گوشی آیفون بهتر است یا شیائومی؟

هر دو برند آیفون و شیائومی گوشی‌هایی با قابلیت‌های چشمگیر به بازار عرضه کرده‌اند و شما می‌توانید بر اساس اولویت‌ها، بودجه و سطح انتظارات خود از بین محصولات متنوع آنها یکی را برای خرید انتخاب کنید. محصولات پرچمدار این دو برند از جنبه‌های مختلف شباهت زیادی به یکدیگر دارند و در برخی زمینه‌ها اپل نسبت به شیائومی و در برخی زمینه‌ها شیائومی نسبت به اپل برتری دارد.

2.عملکرد کلی گوشی‌های شیائومی بهتر است یا گوشی‌های آیفون؟

عملکرد کلی محصولات پرچمدار هر دو برند فوق‌العاده است و هر دو گوشی‌های قدرتمندی را به بازار عرضه کرده‌اند. اما به طورکلی قدرت پردازش گوشی‌های پرچمدار اپل نسبت به شیائومی بهتر است.

نوشته های مرتبط

اپل واچ سری 9: بررسی مشخصات، قابلیت‌ها و ارزش خرید

ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن؟ مقایسه و تفاوت‌های جدیدترین نسل‌ها

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟