بهترین لپ تاپ های تا 15 میلیون در سال 2023

حتی اگر بودجه 15 میلیون تومنی برای خرید لپ تاپ نسبتا ناچیز باشه، گزینه‌های خوبی در این بازه قیمتی وجود داره که می‌تونه نیاز بیشتر کاربران رو تامین کنه. لپ‌تاپ‌های رده قیمتی 15 میلیون تومن، معمولا دارای پردازنده مرکزی (CPU) نزدیک به میانگین و 4 یا 8 گیگابایت رم هستند که برای اکثر کارهای سبک کافیه. اکثر این لپ‌تاپ‌ها دارای حافظه SSD نیز هستند و به همین دلیل نصب ویندوز روی این حافظه پرسرعت، ویندوز رو خیلی سریع بارگذاری می‌کنه. بهترین لپ تاپ های تا 15 میلیون تومان برای کارهای معمولی و سبک مثل وب‌گردی، کار با نرم‌افزارهای آفیس (مانند ورد، اکسل و پاورپوینت)، معاملات آنلاین سهام، تحقیقات دانشجویی، مطالعه کتاب و مقالات دیجیتال، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و کار عادی دانش‌آموز (مانند تحقیق اینترنتی، خواندن، نوشتن گزارش، رسم نمودار) مناسبه.

نکته: برای دیدن لیست برترین لپ تاپ ها در تمام رده های قیمتی، مقاله “بهترین لپ تاپ های ۲۰۲۳” رو بخونید.

بهترین لپ‌تاپ‌ها تا قیمت 15 میلیون در بازار ایران

در این قسمت می‌خواهیم به معرفی و بررسی مشخصات بهترین لپ‌تاپ‌ها تا 15 میلیون 2023، بپردازیم. برای آشنایی بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1. لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو V15 G2 ITL

اولین لپ تاپ در لیست بهترین لپ تاپ های تا 15 میلیون، لپ‌تاپ‌های سری V15 G2 دومین نسل از سری V15 لنوو هست که از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل ساخته شده‌اند. تمام لپ‌تاپ‌های V15 G2 ظاهر و بدنه یکسانی دارند و فقط در جزئیات فنی صفحه نمایش، CPU، GPU، رم و فضای ذخیره‌سازی با هم دیگه متفاوت‌اند. این مدل لپ‌تاپ، یکی از بهترین لپ‌تاپ‌هاییه که تا رنج 15 میلیونی قرار داره.
لپ تاپ Lenovo V15 G2 ITL یک لپ‌تاپ زیبا و مدرنِ که تعادل خوبی بین عملکرد و قیمت برقرار می‌کنه. این لپ‌تاپ به صفحه نمایش فول اچ دی، حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت SSD و پردازنده نسل یازدهم i3 اینتل مجهز شده است.
علاوه بر این، لپ‌تاپ V15 G2 ITL به دلیل بدنه محکم و صفحه‌کلید صاف، یک انتخاب عالی برای دانشجویانیِ که به قدرت محاسباتی بالایی نیاز ندارند. البته این لپ‌تاپ متوسطه و به اندازه کافی برای پردازش دانشجویی سبکه. از کارهای عادی دانش آموز مثل رسم نمودار، ایجاد گزارش‌های Word و PowerPoint، کار سبک با محتوا و غیره پشتیبانی می‌کنه. در ادامه می‌خواهیم مشخصات فنی این لپ‌تاپ رو بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

نکته: برای دیدن لیست برترین لپ تاپ های لنوو، مقاله “12 تا از بهترین لپ تاپ های لنوو” رو بخونید.

مشخصات فنی لپ تاپ لنوو V15 G2 ITL

پردازنده: Core i3 1115G4 با دو هسته پردازشی و فرکانس کاری 3 تا 4.1 گیگاهرتز
حافظه اصلی: 4 گیگابایت از نوع DDR4 که نسبتا حافظه ضعیفیِ، اما میتونید رم رو به 12 گیگابات ارتقا بدین.
صفحه نمایش: صفحه نمایش فول اچ دی برای این رنج قیمت مناسبه. نوع صفحه نمایش TN است که روشنایی اون نسبتا کمه (250 نیت) و شفافیت رنگ بالایی نداره. همچنین این صفحه نمایش تنها 58 درصد از رنگ‌های استاندارد sRGB رو پوشش میده که مقدار بالایی نیست.
حافظه داخلی: 256 گیگابایت حافظه، حافظه پرسرعتی برای این لپ‌تاپ محسوب میشه. البته میتونید برای این مدل یک هارد دیسک 2.5 اینچ SSD هم به این لپ تاپ اضافه کنید.
باطری: شارژ این لپ تاپ در حدود 5.5 ساعت کاری کافی بوده و در یک ساعت حدود 80 درصد شارژ میشه.
ابعاد: 35.9 سانتی متر طول، 23.6 سانتی متر عرض، 2 سانتی متر ضخامت
جنس بدنه: پلاستیک+ پلی کربنات

2. لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو Ideapad 3-i3 4GB 1T

لپ‌تاپ‌های سری IdeaPad 3 یکی دیگه از خانواده‌های میان‌رده لنوو هست که با سخت‌افزارهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شه. لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 3-i3 4GB 1T یک لپ‌تاپ زیبا و مدرنِ که شباهت زیادی به لپ‌تاپ شماره یک لیست داره و هم‌چنین تعادل بسیار خوبی بین عملکرد و قیمت ارائه میده. این لپ‌تاپ مجهز به صفحه نمایش فول اچ‌دی و پردازنده نسل یازدهم i3 اینتلِ، اما حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت SSD رو نداره.

مشخصات فنی لپ تاپ لنوو Ideapad 3-i3 4GB 1T

پردازنده: Core i3 1115G4 با دو هسته پردازشی و فرکانس کاری 3 تا 4.1 گیگاهرتز
حافظه اصلی: 4 گیگابایت از نوع DDR4 که نسبتا حافظه ضعیفی داره که می‌تونید رم این لپ‌تاپ رو به 12 گیگابایت ارتقا بدین.
پردازنده گرافیکی: Intel UHD for 11th Gen این پردازنده گرافیکی برای کارهای ساده بسیار راحته. ولی نمی‌تونید بازی‌های سنگین رو اجرا کنید.
صفحه نمایش: صفحه نمایش 15.6 اینچی با وضوح فول اچ‌دی (1920 در 1080 پیکسل)، که برای این رنج قیمت، صفحه مناسبیه. البته  صفحه نمایش TN  روشنایی نسبتا پایینی داره و رنگ‌ها شفافیت چندانی ندارند.
حافظه داخلی: یک ترابایت حافظه از نوع هارددیسک که برای این نوع لپ‌تاپ کاملا معمولیه. البته می‌تونید یک کارت حافظه SSD از نوع M.2 روی این‌لپ تاپ نصب کنید و حافظه رو ارتقا بدید.
ابعاد: طول 36.2 سانتی‌متر، عرض 25.3 سانتی‌متر، ضخامت 2 سانتی‌متر
باطری: ظرفیت باطری این لپ‌تاپ، 35 وات بر ساعته که برای 5.5 ساعت کار می‌کنه.
پورت‌ها: یک پورت HDMI، یک پورت USB 2، دو پورت USB 3، پورت هدفون، میکروفون، کلید NOVO، مموری ریدر.

3. لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس E510MA-BR1115 VivoBook

لپ‌تاپ‌های سری E510MA ، لپ‌تاپ‌های زیبای ایسوسِ که به دلیل وزن کم و تنوع رنگی عالی، برای خانم‌ها بسیار مناسبه. در ادامه به بررسی لپ‌تاپ VivoBook E510MA-BR1115 می‌پردازیم که سخت‌افزار نسبتا ضعیف و قیمت پایینی داره.
همون‌طوری که گفتیم تنوع رنگی در این لپ‌تاپ بالاست و رنگ‌های مشکی ستاره‌ای، صورتی رز، سفید رویایی، آبی طاووسی داره.
• لپ‌تاپ‌های E510MA رم 4 یا 8 گیگابایت داره که روی مادربرد لحیم شده و قابل ارتقا نیستند.
• یک پورت SSD M.2 وجود داره که SSD روی آن نصب شده که می‌تونیم با یک SSD پرحجم‌تر جایگزینش کرد.

نکته: برای مشاهده قیمت و خرید لپ تاپ ایسوس کلیک کنید.

مشخصات فنی لپ‌تاپ 15.6 اینچی ایسوس E510MA-BR1115 VivoBook

پردازنده: پردازنده این لپ‌تاپ، Intel Celeron N4020 با دو هسته و فرکانس کاری 1.1 تا 2.8 گیگاهرتزِ که خیلی ضعیفه، که جزو ارزون‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپِ و برای کارهای سبک و معمولی کفایت میکنه، اما برای نرم افزارهای سنگین نباید توقع ازش زیادی داشته باشید.
پردازنده گرافیکی: پردازنده گرافیکی این نوع لپ تاپ از نوع Intel HD Graphics 600 است که برای کارهای عادی و برخی بازی‌های سبک یا قدیمی، کافیه. اما نباید از این لپ‌تاپ انتظار اجرای بازی‌های مدرن و سنگین رو داشته باشید.
صفحه نمایش: صفحه نمایش 15.6 اینچی مات با وضوح HD (1368*720 پیکسل)
صفحه نمایش HD برای این بازه قیمتی نقطه ضعف محسوب میشه.
نوع صفحه نمایش TN است که روشنایی نسبتاً کمی داره (200 نیت) و شفافیت رنگ بالا نیست. البته صفحه نمایش تنها 45 درصد رنگ‌های استاندارد NTSC رو پوشش میده.
حافظه داخلی: این لپ‌تاپ با 512 گیگابایت حافظه SSD پرسرعت عرضه میشه که عملا برای بیشتر کاربران کافیه. اما نمی‌تونید هارد نصب کنید و فقط با تعویض SSD می‌تونیم حافظه اصلی رو ارتقا بدیم.
باطری: ظرفیت باطری این لپ‌تاپ، تقریبا 6 ساعته که برای کارای سبکه کاملا مناسبه.
پورت: یک پورت HDMI، یک پورت USB 2، یک پورت USB 3، یک پورت USB-C، یک جک هدفون و میکروفون، یک مموری ریدر
ابعاد: طول 36 سانتی‌متر، عرض 23.6 سانتی‌متر، ضخامت 1.8 سانتی‌متر

نکته: برای دیدن لیست برترین لپ تاپ های ایسوس، مقاله “ بهترین لپ تاپ های ایسوس” رو بخونید.

4. لپ‌تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 14IML05-AB

لپ‌تاپ IdeaPad 3 14IML05-AB، در جایگاه چهارم قرار داره که مجهز به کارت گرافیک اختصاصی و صفحه نمایش فول اچ‌دی است، اما فضای ذخیره‌سازی سریع SSD رو نداره. البته جای خالی M.2 SSD داره و می‌تونید در آینده به راحتی یک SSD به لپ تاپتون اضافه کنید.

مشخصات فنی لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 14IML05-AB

پردازنده: پردازنده از نوع Intel Core i3 10110U با دو هسته پردازشی و فرکانس کاری 2.1 تا 4.1 گیگاهرتز. این پردازنده تقریباً 10 درصد ضعیف‌تر از بهترین پردازنده تو رنج قیمتی 15 میلیونیه. البته این ده درصد چندان حس نمیشه.
حافظه اصلی: حافظه این لپ‌تاپ 4 گیگابایتی از نوع DDR4، که می‌تونید به 12 گیگا‌بایت هم ارتقاش بدین.
پردازنده گرافیکی: این لپ‌تاپ دارای یک GPU معمولی (Intel UHD G1)است که کارهای سبک رو انجام میده و یک کارت گرافیک مجزای دیگه(Nvidia MX130) که با 2 گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی ارائه میشه که وظایف سنگین‌تری رو انجام میده.
صفحه نمایش: صفحه نمایش استاندارد 15.6 اینچ مات با وضوح فول اچ دی(1920 در 1080 پیکسل) که برای این لپ‌تاپ کاملا استاندارده.
حافظه داخلی: یک ترابایت حافظه داخلی برای این لپ‌تاپ کاملا معمولیه. البته می‌تونید به راحتی این حافظه رو ارتقا بدین.

این لپ‌تاپ‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

1. دانشجویان: برای کار دانشجویی معمولی و آسون بسیار مناسبه. کارهایی مثله؛ تحقیق اینترنتی، تهیه گزارش با استفاده از نرم‌افزارهای آفیس، محاسبات سبک با استفاده از نرم‌افزارهای ریاضی مانند Matlab، کارهای بسیار سبک با نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی مانند Katia و Solidorx، انجام محاسبات عددی ساده و اولیه با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Comsol، Abaqus و Ansys و بررسی و استخراج نتایج اون‌ها.
به طور کلی، بیشتر لپ‌تاپ‌های زیر 15 میلیون کارت گرافیک مستقلی ندارند، بنابراین توانایی اونها برای انجام کارهای گرافیکی محدوده. همچنین به دلیل ضعف CPU قدرت محاسبات گسترده رو ندارند.


بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های دانشجویی

بهترین لپ تاپ های مهندسی



2. دانش‌آموزان: برای این دسته هم مناسبه، اما نمی‌تونن بازی‌های سنگین رو باهاش انجام بدن. البته بازی‌های قدیمی رو میشه باهاش اجرا کرد. دلیلش هم اینه که کارت گرافیگ قوی برای اجرای بازی‌های سنگین رو نداره.
3. مهندسان: برای کارهای سبک مناسبه، اما به صورت کلی و برای کار جدی نمیشه ازش استفاده کرد. لپ‌تاپ‌های زیر 15 میلیون هم در بخش گرافیک و هم در بخش قدرت پردازنده ضعیف هستند و کارهای مهندسی جدی دقیقاً به این دو بخش نیاز داره. به همین دلیل پیشنهاد ما افزایش حداقل 25 میلیونی بودجه است.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید لپ تاپ در ایران؛ بهترین مشخصات لپ تاپ برای هر نفر

بهترین لپ تاپ تا 35 میلیون 1402 برای گیمینگ، اداری و دانشجویی

انواع صفحه نمایش لپ تاپ