راهنمای خرید بهترین اسپیکر کامپیوتر و لپ تاپ (اسپیکر دسکتاپ)

راهنمای خرید اسپیکر دسکتاپ

فرقی نمی‌کند که یک دستگاه بازی کامپیوتری پیشرفته، یک رایانه و یا یک لپ‌تاپ روی میز خود داشته باشید. بهتر است که شما از یک جفت از بهترین اسپیکرهای کامپیوتر استفاده کنید تا از تنظیمات سیستم خود نهایت استفاده را ببرید. اگرچه اسپیکرهای کامپیوتر ممکن است به اندازه یک جفت هدفون، قابلیت حذف نویز و صدای اطراف را نداشته باشند، اما هنوز راه بسیار خوبی برای بهبود کیفیت صدا به هنگام تماس‌های ویدیویی، پخش فیلم یا پخش برخی از سخنرانی‌های آنلاین هستند. به علاوه، اسپیکرهای دسکتاپ به شما این امکان را می‌دهند که از محیط اطراف خود آگاه باشید. صدای زنگ در، بچه‌ها، حیوانات خانگی یا هر صدای دیگری را که ممکن است در خانه شما اتفاق بیفتد بشنوید. بنابراین، در این مقاله از وبلاگ لیپک با راهنمای خرید اسپیکر کامپیوتر همراه شما هستیم و نکات مهم خرید اسپیکرهای مناسب کامپیوتر را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

نکته: اگر قصد خرید اسپیکر بلوتوثی را دارید، مقاله “راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی” را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:

بهترین اسپیکرهای بلوتوثی 2023

بهترین اسپیکرهای JBL

راهنمای خرید موس کامپیوتر


ویژگی‌های اسپیکر دسکتاپ

ویژگی های یک اسپیکر خوب

هنگام خرید یک اسپیکر دسکتاپ خوب باید در نظر بگیرید که کجا و برای چه هدفی می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید. در محل کار، در استودیو یا در خانه؟ گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم یا بازی کردن؟ بنابراین قبل از خرید، بیایید نگاهی دقیق به ویژگی‌های یک اسپیکر خوب که هنگام خرید اسپیکر کامپیوتر نیاز داریم بیندازیم.

قطر و تعداد درایوها

درایورهای بلندگو همان مبدل بلندگوها هستند که مسئول تبدیل سیگنال الکتریکی به صدا هستند. در واقع قطر یک درایو تضمین کننده بلندی صدای اسپیکر است. ابعاد اسپیکر نسبت مستقیمی با درایو داخلی آن دارد و هرچه اسپیکر بزرگتر باشد، بلندی صدا بیشتر خواهد بود. بعضی از اسپیکرها دارای دو درایو هستند که می‌توانند صدای دریافتی را به صورت استریو پخش کنند. اسپیکرهای حرفه‌ای نیز علاوه بر دو درایو، از یک ساب ووفر بهره می‌برند تا بیس دریافت شده از اهنگ‌ها حالت کوبشی داشته باشند. بنابراین، دقت به تعداد درایوها و قطر آن‌ها از ویژگی‌هایی است که به هنگام خرید باید به آن توجه کرد چرا که در کیفیت صدای خروجی موثر است. 

دینامیک رنج (Dynamic Range) و نویزپذیری

محدوده دینامیکی تفاوت بین نرم‌ترین و بلندترین قسمت‌های صوت پخش شده از اسپیکر شما است و بر حسب دسی بل (dB) بیان می‌شود. شاید برای شما سوال شود که محدوده دینامیکی در اسپیکر چرا اهمیت دارد؟ این نشان می‌دهد که صدای یک اسپیکر چقدر می‌تواند بلند شود و وقتی صدای آن را به حداکثر می‌رسانید، صدای آن یکدست و بدون نویز می‌ماند یا خیر. به طور کلی دو عامل – سطح فشار صدا در حداکثر حجم و فشرده‌سازی محدوده دینامیکی در حداکثر ولوم – عملکرد دینامیک یک بلندگو را تشکیل می‌دهند. اگرچه دینامیک نوع پروفایل صدا را نشان نمی‌دهد، اما اطلاعات مهمی در مورد عملکرد در حداکثر حجم صدا به شما می‌دهد.

توان خروجی صدا

یکی از اولین و مهم‌ترین فاکتورها قدرت یا وات است که تعیین می‌کند یک اسپیکر کامپیوتر خوب است یا نه. در واقع توان خروجی اسپیکر، توان الكتريكي است كه از يك دستگاه تقويت صوتی به اسپيكر منتقل می‌شود. اين توان را با واحدی به نام وات اندازه‌گيری می‌كنند. توان خروجی اسپیکر با ميزان صدای توليدشده توسط دستگاه ارتباط مستقيم دارد. به عبارتی اسپيكرهای با توان خروجی بالاتر قادر هستند صدای بلندتری تولید کنند. میزان توان خروجی اسپیکر بستگی به استفاده نهایی شما دارد. اگر شما فردی هستید که به گوش دادن به موسیقی بسیار وابسته هستید، بسیار مهم است که به یک بلندگوی کارآمد با توان خروجی بالا نیاز داشته باشید. در نهایت به شما توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال اسپیکر کامپیوتر جهت استفاده خاص هستید، همواره به سراغ محصولاتی بروید که توان خروجی مورد نیاز شما را داشته باشند.

اسپیکر کامپیوتر مناسب گیمینگ

 تعداد بلندگو

قدرت پخش صدا علاوه بر اندازه درایو بلندگوها به تعداد بلندگو نیز ارتباط دارد. قدرت صدا و تفکیک آن به نوع اسپیکر و تعداد بلندگوهای آن بستگی دارد. به طوری که با افزایش تعداد بلندگو قدرت تفکیک صدا بهتر خواهد بود. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر از برند و کمپانی سازنده اسپیکر معتبر خریداری کنید، بلندگوهای استانداردتر با طیف صدای بهتری را دریافت می‌‌کنید.

نوع اتصال به کامپیوتر

مهم نیست که چه ترکیبی از گزینه‌های بلوتوث، قابل حمل یا سیمی را مد نظر دارید، قبل از خرید اسپیکر کامپیوتر بهتر است اتصالات فیزیکی را در نظر بگیرید. بهترین اسپیکرهای کامپیوتر ترکیب خوبی از گزینه‌های اتصال را خواهند داشت. قبل از خرید، در نظر داشته باشید که کدام اتصالات برای سیستم شما بهتر کار می‌کنند. اگر کاربر لپ‌تاپ هستید، احتمالاً اتصال بلوتوث مناسب نخواهد بود و بهتر است از USB استفاده کنید. با این حال، اگر شما هم مانند ما هستید و تمام اسلات‌های USB شما قبلاً توسط تجهیزات جانبی اشغال شده است، باید مطمئن شوید که اسپیکر انتخابی شما گزینه اتصال 3.5 میلی‌متری را دارد. اتصالات اضافی به معنای انعطاف بیشتر برای استفاده در آینده است. همچنین باید اشاره کنیم که اتصال نوری و USB بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهد.

راهنمای خرید اسپیکر

دارا بودن میکروفن

شاید به هنگام خرید اسپیکر کامپیوتر وجود میکروفون در ابتدا برای شما ضرورتی نداشته باشد. اما در صورتی که قصد استفاده طولانی مدت از اسپیکر انتخابی خود را دارید، یک اسپیکر با میکروفون می‌تواند بسیار کاربردی واقع شود. میکروفون داخلی اسپیکر در مواقع اتصال بلوتوثی می‌تواند انجام مکالمه را امکان‌پذیر کند. این ویژگی به خصوص در هنگام برگزاری کنفرانس‌های آنلاین، و یا در مواقعی که امکان اتصال میکروفون خارجی نیست، می‌تواند مفید باشد.

کیفیت ساخت و عمر مفید

به ندرت پیش می‌آید که افراد در حال خرید یک اسپیکر کامپیوتر باشند و به عمر مفید آن فکر نکنند. کیفیت کالا و مواد به کار رفته در ساخت اسپیکر دسکتاپ مورد مهمی تلقی می‌شود. برای مثال دو اسپیکر ساخته شده از چوب و پلاستیک را در نظر بگیرید. اسپیکرهای چوبی نسبت به پلاستیکی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. یک تغییر دما و یا گاهی رطوبت می‌تواند باعث ترک خوردن و آسیب به بدنه آن‌ها شود. در حالی که اسپیکرهای پلاستیکی ممکن است سال‌ها بدون هیچ تغییری برای شما کار کند. نکته قابل توجه دیگر این است که مواد به کار رفته در ساخت اسپیکرها در کیفیت صدای خروجی از اسپیکر بی تاثیر نیست.بنابراین، بهتر است که به هنگام انتخاب اسپیکر دسکتاپ به این نکته توجه داشته باشید.

طراحی و نورپردازی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص خرید اسپیکر کامپیوتر توجه به طراحی آن است. برای این منظور پیشنهاد ما این است که فضای مورد نظر برای اسپیکر را ارزیابی کرده و سپس با در نظر گرفتن این فضا اسپیکر کامپیوتر خود را انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که ابعاد اسپیکر با توان و قدرت صوت آن ارتباط مستقیم دارد. نکته قابل توجه دیگر این است که طراحی یک اسپیکر ضمن جلب توجه خریداران، مزایای دیگری نیز دارد. طراحی مناسب یک اسپیکر روی پخش صوت با بهترین کیفیت ممکن موثر است. علاوه بر این، باعث می‌شود تا از زاویه پخش صدای بیشتری برخوردار شوید. همچنین، شرکت‌ها علاوه بر استفاده از طرح‌ها و اشکال مختلف در تولید اسپیکرها، از نورپردازی نیز غافل نشده‌اند. داشتن قابلیت نورپردازی در اسپیکرها کاملاٌ سلیقه‌ای است. وجود قابلیت نورپردازی گوش دادن به موسیقی لذت‌بخش‌تر می‌شود.

اسپیکر دسکتاپ Razer Nommo Chroma

سایر امکانات (حافظه جانبی، پورت USB، ریموت کنترل و …)

بلوتوث

بلوتوث به شما امکان می‌دهد سیگنال صوتی را منتقل کنید که بیشتر در بلندگوهای کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ویژگی هنگام استفاده از بلندگوها با سیستم‌هایی که دارای ماژول‌های بلوتوث خاص خود هستند، راحت است. برای کامپیوترهایی که بلوتوث ندارند، آداپتورهای متصل جداگانه در دسترس هستند. برد چنین اتصالی حداقل چندین متر است. راحتی عدم وجود سیم اضافی آشکار است. با این حال توجه داشته باشید که اتصال بلوتوث معمولی صدا را به شدت فشرده می‌کند و ممکن است کیفیت آن را کاهش دهد. بنابراین، اگر این ویژگی برای شما مهم است، باید اسپیکرهایی با پشتیبانی از یکی از گزینه‌های aptX یا با نسخه بلوتوث بالاتر انتخاب کنید. هر نسل جدید دارای ویژگی‌های اضافی است.

ریموت کنترل

داشتن ریموت کنترل برای یک اسپیکر دسکتاپ به عنوان یک آپشن جانبی در نظر گرفته می‌شود. داشتن ریموت کنترل کاملا به نیاز شما بستگی دارد. برخی داشتن یک کنترل فیزیکی را در اولویت قرار می‌دهند تا در صورت نیاز صدای اسپیکرشان را از راه دور کنترل کنند. اما اگر شما می‌خواهید اجازه دهید باتری آن تمام شود یا آن را در کاناپه گم کنید، وجود کنترل چندان ضرورتی ندارد. توصیه ما این است که با خودتان صادق باشید و دقیقاً مشخص کنید که به چه ویژگی‌هایی نیاز دارید. اگر به کنترل دقیق صدا اهمیتی نمی‌دهید و فقط قصد روشن و خاموش کردن اسپیکر را دارید، اسپیکر بدون ریموت کنترل هم می‌تواند در گزینه‌های خرید شما قرار بگیرد. اما اگر اهل کنترل صدا هستید، انتخاب خود را به یک اسپیکر که فقط دارای صفحه تنظیم صدا است محدود نکنید.

حافظه جانبی

بعضی از اسپیکرها قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه را دارند. توجه داشته باشید که اگر اسپیکر با قابلیت حافظه جانبی مد نظر دارید، اسپیکر انتخابی شما از حافظه مناسبی برخوردار باشد.

پورت USB

پورت USB رابطی که به شما امکان می‌دهد اسپیکرها را به عنوان یک وسیله جانبی خارجی به پورت USB کامپیوتر، لپ تاپ و غیره متصل کنید. چنین اتصالی در مواردی که خروجی صدای استاندارد مشغول یا در مکانی صعب‌العبور واقع شده است می‌تواند مفید باشد. علاوه بر این، به بلندگوها اجازه می‌دهد حتی اگر کارت صدا در سیستم وجود نداشته باشد، کار کنند. همچنین، پورت USB ممکن است مسئول عملکردهای اضافی باشد. به عنوان مثال، کنترل عملکردهای بلندگو از کامپیوتر شخصی از طریق یک نرم‌افزار ویژه.

اتصالات جانبی در راهنمای خرید اسپیکر کامپیوتر

بهترین اسپیکرهای دسکتاپ موجود در بازار

  •  Creative Pebble V3
  • Logitech G560 Gaming Speakers
  •  Klipsch ProMedia 2.1 THX
  • Bose Companion
  •  Harman Kardon Soundsticks III
  • Logitech Z407 Bluetooth Computer Speakers
  • Klipsch ProMedia
  • Audioengine
  • Razer Nommo Chroma
  •  Edifier R1280DB

کلام آخر

در این مقاله از مجله لیپک سعی کردیم تا اطلاعاتی در راستای راهنمای خرید اسپیکر کامپیوتر در اختیار شما قرار دهیم و شما را در جهت تصمیم‌گیری برای انتخاب اسپیکر مناسب راهنمایی کنیم. پیشنهاد و توصیه ما به شما این است که هدف نهایی استفاده از اسپیکر کامپیوتر را بررسی کرده و با توجه به نیازهای خود و همچنین مطالب موجود در این مقاله برای انتخاب و خرید اسپیکر اقدام کنید. چرا که هر یک از ویژگی‌های ذکر شده در این راهنمای خرید اسپیکر کامپیوتر در استفاده نهایی موثر هستند.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)