برای گیم لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

برای گیم لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟ آیا لپ تاپ برای بازی مناسب است؟ در سال‌های گذشته پاسخ واضح بود: کامپیوتر بهتر است! اما این روزها که لپ تاپ‌های گیمینگ از نظر سخت‌افزاری بسیار پیشرفته شده‌اند و قیمتی هم‌رده و یا کمتر از یک PC دارند؛ به همین دلیل انتخاب بین یک لپ تاپ گیمینگ عالی و کامپیوتر سخت‌تر از همیشه شده است.

هنگام انتخاب بین لپ تاپ و کامپیوتر برای گیم، چند فاکتور مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در حالی که یک لپ تاپ بازی کوچک‌تر و قابل حمل است، یک کامپیوتر گیمینگ بزرگ‌تر اما با قابلیت کاستوم بیشتری است؛ این یعنی هر دو گزینه عالی هستند، اما هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند که در تصمیم‌گیری شما تاثیر می‌گذارند. در این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک قرار است بررسی کنیم که برای بازی لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؛ و در این بررسی از فاکتورهای مختلفی مثل عملکرد، قدرت، قابلیت سفارشی‌سازی، قیمت و … کمک بگیریم.

لپ تاپ یا کامپیوتر؟

همه لپ تاپ‌ها مزیت بی‌رقیب کوچکی، سبکی و قابل حمل بودن را نسبت به کامپیوترهای رومیزی دارند که مخاطبان را برای خرید لپ تاپ جذب می‌کند؛ اما این نقطه قوت باعث می‌شود که نسبت به کامپیوتر، محدودیت‌هایی برای ارتقاء و کانفیگ بالا داشته باشند. یک کامپیوتر خانگی قدرتمند، توان پردازش بالاتری دارد و خروجی بسیار بهتری ارائه می‌دهد.

گرچه لپ تاپ‌های گیمینگ وزن بیشتری از یک لپ تاپ معمولی دارند (اطلاعات بیشتر در مقاله فرق لپ تاپ معمولی و گیمینگ) اما باز هم می‌توانند رقیب جدی کامپیوتر گیمینگ محسوب شوند. بسیاری از گیمرها در رویدادها و مسابقات گیم شرکت می‌کنند و به همین دلیل فقط باید از لپ تاپ قابل حمل استفاده کنند. لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر بازی را می‌توان برای بسیاری از کارهای مشابه استفاده کرد که در ادامه، بیشتر به آن می‌پردازیم.

ویژگی‌های لپ تاپ گیمینگ

  • صفحه‌نمایش داخلی، صفحه‌کلید و پد لمسی همراه
  • باتری یکپارچه
  • اتصال سیمی و پورت محدود
  • محدودیت در ارتقای سخت‌افزاری
  • سبک و قابل حمل بودن

لپتاپ‌ها دستگاه‌هایی کاملاً یکپارچه هستند و بسیاری از قابلیت‌های کامپیوترهای رومیزی را دارند. لپ تاپ در هر لحظه برای بازی و استفاده آماده است اما یک کامپیوتر بدون صفحه‌نمایش، کیبورد، ماوس و اسپیکر امکان استفاده را نخواهد داشت. این یعنی خرید کامپیوتر برای گیم به خرید لوازم جانبی آن نیز نیاز خواهد داشت.

ویژگی‌های کامپیوتر بازی

  • نیاز به صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و تاچ‌پد مجزا
  • بدون باتری و برق سیار
  • اتصال سیمی و پورت متعدد
  • امکان آسان سفارشی‌سازی و ارتقاء
  • بدون امکان جابه‌جایی

نکته مثبت کامپیوترها برای بازی این است که به گیمرها اجازه می‌دهد سیستم را به دلخواه خود کاستوم کرده و یا ارتقاء دهند. این یعنی به جز ارتقای داخلی سیستم، امکان استفاده از کیبوردهای مکانیکی و … هم فراهم خواهد بود.

شاید علاقه داشته باشید:

چگونه گیمر شویم؟ آموزش گیمر شدن

در ادامه، جنبه‌های مختلف مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد و در انتها به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای بازی، لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر!

مقایسه عملکرد لپ تاپ و کامپیوتر برای بازی

اگرچه نسل جدید لپتاپ‌های بازی عملکردی بسیار بهتر از گذشته خود دارند اما کامپیوترهای رومیزی هنوز از نظر قدرت از آنها پیشی می‌گیرند. برای مثال، کامپیوتر گیمینگ Alienware R16 و لپ تاپ گیمینگ Alienware x16 از برند Dell را بررسی می‌کنیم.

هر دوی این دستگاه‌ها با پردازنده اینتل Core I9 و پردازنده گرافیکی RTX 4070 عرضه شده‌اند. گرچه این پردازنده‌ها نام‌های یکسانی دارند اما در عمل، قطعات به‌کار رفته در این کامپیوتر و لپتاپ با هم متفاوت هستند. لپ تاپ از یک CPU و GPU موبایلی استفاده می‌کند که کوچک‌تر و ضعیف‌تر از نسخه دسکتاپ آن است. استفاده از‌ تراشه‌های موبایلی در لپتاپ سه دلیل عمده دارد:

  • محدودیت فضا: پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتر رومیزی از انظر اندازه، بزرگ هستند و نمی‌توانند در یک قاب کوچک لپتاپ جا بگیرند.
  • محدودیت برق: لپ تاپ‌ها منابع تغذیه ضعیف‌تری نسبت به کامپیوترها دارند و نمی‌توانند وات مورد نیاز سخت‌افزار دسکتاپ را پشتیبانی کنند (همچنین باید مصرف انرژی قطعات لپ تاپ بهینه باشد تا امکان استفاده طولانی با باتری وجود داشته باشد).
  • محدودیت دما: لپ‌تاپ‌ها باید گرما را در ناحیه کوچک‌تری کنترل کنند، بنابراین از سخت‌افزاری استفاده می‌کنند که زیاد داغ نمی‌کند و به سیستم آسیب نمی‌زند.

اگر می‌خواهید همه بازی‌های خود را با وضوح 4K با سرعت ثابت 60 فریم در ثانیه تجربه کنید، کامپیوتر رومیزی بهترین انتخاب است؛ اما بیشتر بازی‌ها به قدرت زیادی که فراتر از سخت‌افزار امروزی موبایل و لپ تاپ باشد نیاز ندارند؛ به خصوص اگر تنظیمات گرافیکی لپ تاپ مانند سایه‌ها، انعکاس‌ها و … را بهینه کنید (می توانید مقاله افزایش سرعت ویندوز 10 را مطالعه کنید).

شاید علاقه داشته باشید: بهترین پردازنده‌های گیمینگ

پس با اینکه این دو نوع دستگاه از پردازنده‌های مشابه، گرافیک مجزا، رم و فضای ذخیره‌سازی مشابهی استفاده می‌کنند اما معمولاً در همه شرایط سخت اعم از گیم، ویرایش ویدیو، رندرینگ و … کامپیوترها از لپ تاپ‌ها بهتر عمل می‌کنند. این برتری عملکرد، با هزینه بالاتر می‌تواند بیشتر تقویت شود؛ چراکه بهترین کامپیوترهای گیمینگ از خنک‌کننده آب برای اورکلاک کردن سخت‌افزار خود استفاده می‌کنند که سرعتی فراتر از حداکثر توان یک لپتاپ را فراهم می‌کنند. نکته آخر آنکه نوع بازی هم می‌تواند در قضاوت و انتخاب بین لپ تاپ و کامپیوتر هم دخیل باشد. بازی‌های سنگینی مثل Cyberpunk 2077 را می‌توان با وضوح 4K و حداکثر جزئیات با کامپیوتر اجرا کرد اما بازی‌های سبک‌تری مثل Path of Exile یا Final Fantasy XIV هم با یک لپ‌تاپ گیمینگ مقرون‌به‌صرفه تجربه جذابی را فراهم می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: نحوه انتخاب کارت گرافیک گیمینگ

تفاوت راندمان CPU و GPU لپ تاپ و کامپیوتر

یک کامپیوتر خانگی قدرتمند می‌تواند حافظه دسترسی تصادفی یا RAM بیشتری را در خود جای دهد؛ بنابراین سرعت و حجم اطلاعاتی که در حال پردازش هستند بالاتر رفته و به همین خاطر می‌تواند بازدهی بیشتری برای مخاطب داشته باشد. از طرف دیگر، یک کامپیوتر رومیزی کارت گرافیکی با کیفیت بسیار بیشتری از لپ تاپ را اجرا می‌کند (حتی با این فرض که لپ تاپ از گرافیک مجزا و غیر یکپارچه برخوردار است).

در مجموع باید گفت که قرار نیست در کارهای روزمره یا اجرای بازی‌های سبک، تفاوتی بین لپ تاپ و کامپیوتر احساس شود. تفاوت عملکردی بین لپ تاپ و کامپیوتر زمانی نمایان می‌شود که از آنها برای پردازش‌های سنگین و بازی‌های پیشرفته استفاده شود.

مقایسه قابلیت حمل لپ تاپ و کامپیوتر برای گیم

بزرگ‌ترین دلیل خرید لپتاپ برای بازی، امکان جابه‌جایی آسان آن و نیز عدم نگرانی بابت حمل کیبورد، ماوس و … می‌باشد؛ حتی با اینکه لپ تاپ‌های بازی به دلیل دارا بودن سخت‌افزار قوی‌تر ، وزن بسیار بیشتری از لپتاپ‌های معمولی دارند. مثلاً لپ تاپ گیمینگ بسیار پیشرفته برند ایسر با مدل Predator 21 X که در نوع خود، غولی برای گیم محسوب می‌شود، 8.5 کیلوگرم وزن دارد!

از طرف دیگر، کامپیوترهای رومیزی برای حمل نشدن و استفاده در حالت ثابت طراحی شده‌اند و به دلیل آنکه به برق مستقیم نیاز دارند، امکان جابه‌جایی آنها وجود ندارد و برای گیمرهای در حال تحرک نمی‌توانند گزینه مناسبی محسوب شوند. نکته دیگر در نداشتن مانیتور، کیبورد و ماوس در کامپیوترها است که مشکل وزن و برق را چندبرابر می‌کند؛ در حالیکه یک لپ تاپ علاوه‌بر داشتن باتری همراه، کلیه لوازم ضروری برای شروع بازی و کار را همراه خود دارد.

شاید علاقه داشته باشید: راهنمای خرید رم لپ‌ تاپ

تفاوت دمایی لپ تاپ و کامپیوتر بازی

از آنجایی که لپ تاپ‌ها فضای باز کمتر و سیستم خنک‌کننده ضعیف‌تر ی دارند، همیشه نسبت به کامپیوترهای رومیزی گرمای بیشتری تولید می‌کنند. از آنجایی که لپتاپ‌ها نمی‌توانند گرما را به‌اندازه یک کامپیوتر به‌طور موثر دفع کنند، ممکن است هنگام پردازش سنگین، داغ‌تر شوند.

از سوی دیگر، دسکتاپ‌ها از قدرت بیشتری استفاده می‌کنند و قدرت بیشتر به معنای سخت‌افزار داغ‌تر است. با گذشت زمان، یک کامپیوترهای دسکتاپ مخصوص گیم تقریباً همیشه گرمای بیشتری نسبت به لپ تاپ گیمینگ تولید می‌کند، حتی اگر این گرما بهتر مدیریت شود. کیس کامپیوتر به تهویه بیشتر و فن‌های بزرگتری نیاز دارد و به همین دلیل تمیز کردن دریچه‌های آن و سرویس فن‌های داخلی کیس به‌طور منظم ضروری است. برخی از کامپیوترهای گیمینگ از سیستم‌های «خنک‌کننده مایع» نیز پشتیبانی می‌کنند، جایی که یک بلوک سیال مهر و موم شده در داخل کیس کمک می‌کند تا گرما را از قسمت‌های دیگر دور کند (تصویر زیر).

برای خنگ کردن لپ تاپ گیمینگ از فن‌های بزرگ و قدرتمند استفاده می‌شود. این فناوری‌ها شبیه آیونیزه کردن هوا بوده و به لپ تاپ کمک می‌کند تا دمای CPU و GPU در حین استفاده‌های سنگین کمتر شود. همچنین کول‌پدها گردش هوا در لپ تاپ شما را بالا برده و موجب می‌شود تا درجه لپ تاپ 3 الی 4 درجه کمتر شود. در تصویر زیر می‌توانید دو نمونه از خنک‌کننده‌های جانبی برای لپتاپ را مشاهده کنید.

قابلیت سفارشی‌سازی لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر

به‌طور کلی، سخت‌افزار استفاده شده در کامپیوترهای رومیزی، قابلیت ارتقاء و سفارشی‌سازی بسیار بیشتری نسبت به هر مدل لپتاپ دارند. عموماً ارتقاءی رم لپ تاپ و‌ هارد آن انجام می‌شود و سایر اجزا به دلیل لحیم شدن و یکپارچه بودن (On Board) امکان جداسازی و ارتقاء ندارند (به دلیل قابل حمل بودن لپ تاپ‌ها عموماً پردازنده و کارت گرافیک روی مادربرد لحیم شده‌ و یکپارچه هستند). ضمن آنکه سخت‌افزار قابل استفاده در لپ تاپ‌ها گران‌تر از قطعات کامپیوتری هستند. به همین دلیل بررسی کامل کانفیگ لپ تاپ قبل از خرید و انتخاب مشخصاتی که تا چند سال آینده هم کارایی داشته باشد، بسیار ضروری است.

مطالعه بیشتر: بهترین مادربردهای گیمینگ

در مقایسه با محدودیت لپ تاپ در ارتقاء و سفارشی‌سازی (کاستوم)، کامپیوترها را می‌توان به دلخواه ارتقاء داد؛ این یعنی امکان تغییر CPU، GPU، RAM، مادربورد،‌ هارد، سیستم خنک‌کننده، پاور برق و حتی بدنه کیس کامپیوتر وجود دارد. به عبارت دیگر، خرید لپ تاپ مناسب گیمینگ به کانفیگ عرضه شده توسط برندها محدود است اما می‌توان هر زمان به دلخواه، کامپیوتر خود را اسمبلی کرد. این یعنی مثلاً اگر کارت گرافیک کامپیوتر برای یک بازی خاص ضعیف باشد، می‌توان به راحتی نسخه جدیدتر GPU را خریداری و روی سیستم نصب کرد (حتی می‌توان یک کامپیوتر معمولی را با ارتقاء کامل، به یک کامپیوتر گیمینگ تبدیل کرد).

 

مقایسه قیمت و هزینه لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

می‌توان یک کامپیوتر گیمینگ را با هزینه‌ای کمتر از یک لپ تاپ بازی تهیه کرد؛ با این حال، اگر می‌خواهید یک کامپیوتر برای بازی بخرید، توجه داشته باشید که باید تجهیزات خارجی مانند مانیتور، بلندگو و کیبورد خود را نیز خریداری کنید که روی هزینه نهایی تاثیر می‌گذارد؛ در حالی که لپتاپ به این موارد نیازی ندارد.

به‌طور کلی لپ تاپ و کامپیوتر مخصوص گیم هم مانند سایر کالای دیجیتال، براساس بودجه به دسته‌های میان‌رده و رده‌بالا تقسیم می‌شوند اما با توجه به گران بودن قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر در ایران، احتمالاً خرید لپتاپ گیمینگ به صرفه‌تر خواهد بود. البته همیشه گزینه خرید استوک هم وجود دارد که می‌توان هر دو نوع سیستم را با قیمتی کمتر تهیه کرد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۳

جمع‌بندی نهایی: برای بازی لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر؟

در جمع‌بندی نهایی این مقاله باید گفت که بسته به نیاز مخاطب، انتخاب بهترین گزینه برای گیم از بین لپ تاپ و کامپیوتر انجام خواهد شد. با این وجود در ادامه، تعدادی از ویژگی‌های مثبتی را که لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با کامپیوتر رومیزی دارد عنوان کردیم.

  • قابلیت حمل آسان
  • قیمت تمام شده مناسب‌تر نسبت کامپیوتر
  • داشتن مانیتور، اسپیکر و کیبورد باکیفیت
  • داشتن فناوری و امکانات درونی مناسب برای بازی
  • داشتن باتری و امکان بازی کردن حین قطعی برق
  • دارای ویندوز اورجینال

از منظر سخت‌افزاری، حتی اگر دو دستگاه دارای مشخصات یکسان باشند، سخت‌افزار دسکتاپ بسیار قدرتمندتر از سخت‌افزار لپ تاپ خواهد بود. درنهایت شما باید با توجه به بودجه، امکانات مورد نیاز و انتظاراتی که از سیستم خود دارید بین لپ تاپ و کامپیوتر، یکی را انتخاب کنید. پس وقتی صحبت از خرید لپ تاپ گیمینگ در مقابل کامپیوتر می‌شود، پاسخ درستی وجود ندارد و یکی بهتر از دیگری نیست!

منابع: intel.com | businessinsider.com

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو