سوییچ مکانیکال کیبورد چیست؟ بهترین کیبورد مکانیکی برای گیمینگ و تایپ

گیمرهای حرفه‌ای از تجهیزات و وسایل مختلفی برای تجربه لذت‌بخش‌تر و حرفه‌ای‌تر بازی استفاده می‌کنند. کیبوردهای گیمینگ یا کیبوردهای مجهز به سوییچ مکانیکال یکی از لوازم کاربردی برای بازی‌های کامپیوتری‌ست که این روزا بین گیمرها ترند شده است. در حال حاضر انواع کیبورد مکانیکی گیمینگ با قابلیت‌های زیادی طراحی و ساخته شده است که می‌توانند دوام و پاسخگویی بالا اما متفاوتی داشته باشند. در این کیبوردها سوییچ‌هایی وجود دارد که با وجود آن‌ها کیبورد می‌تواند عملکرد بهتری در گیم داشته باشد. این سوییچ‌ها در زیر کلیدها قرار می‌گیرند و دستوراتی که کاربر صادر می‌کند را با سیگنال‌های دقیق‌تر به رایانه ارسال می‌کنند. سوییچ کیبورد مکانیکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از نظر ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، کاربرد، نحوه کار کردن و غیره با یکدیگر تفاوت دارند؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب از مجله تکنولوژی لیپک، به بررسی انواع سوییچ کیبورد مکانیکی گیمینگ و راهنمای خرید آنها پرداخته‌ایم.

کیبورد مکانیکال چیست؟

کیبورد مکانیکال یا مکانیکی صفحه‌کلید متشکل از کلیدهای مختلفی است که در زیر هر کلید، یک سوییچ مکانیکی قرار دارد. این سوییچ‌ها به کاربر امکان می‌دهند تا تایپ دقیق‌تر و با غلط‌های املایی خیلی کم‌تری انجام دهد. همچنین کلیدهای مکانیکال به هنگام فشرده شدن صدای مطلوبی ایجاد می‌کنند.

سوییچی که در زیر کلاهک هر کلید قرار گرفته، شامل سه قطعه ساقه، فنر و شاخک می‌باشد. فشردن کلید باعث می‌شود تا شاخک از محل خود خارج شود. وقتی کلیدها از زیر انگشتان کاربر رها می‌شوند فنر و شاخک درون آن‌ها به حالت اولیه برمی گردد.

تفاوت سوییچ‌های کیبورد

انواع کلیدهای مکانیکی کیبورد در سه دسته کلی خطی، لمسی و کلیکی طراحی و تولید می‌شوند. هر کدام از این سه دسته، ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی این سه دسته از سوییچ‌های مکانیکی کیبورد پرداخته‌ایم و با بررسی آن‌ها به تفاوت‌های آن‌ها پی خواهید برد.

سوییچ‌های خطی (Linear)

این نوع از سوییچ‌های مکانیکی کیبورد معمولاً شکل یکدست و یکنواختی دارند. به هنگام کار کردن، حرکت آن‌ها ثابت است و هیچ نوع بازخورد لمسی ندارند. برای فعال‌سازی، این کلیدها باید به سمت پایین فشار داده شوند. به دلیل نبود هیچ مانع یا برآمدگی، سوییچ‌های خطی به آسانی به سمت پایین حرکت می‌کنند. گیمرهای بسیاری صفحه‌کلیدهای با سوییچ‌های خطی را نسبت به مدل‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

سوییچ‌های لمسی (Tactile)

این نوع سوییچ‌ها شبیه به سوییچ‌های خطی هستند اما تفاوت آن‌ها در این است که یک برآمدگی در مسیر پایین رفتن کلید دارند. وقتی کاربر کلید را فشار می‌دهد به هنگام رسیدن به این برآمدگی، سوییچ فعال می‌شود. با این ویژگی، امکان تایپ سریع‌تر توسط کاربر فراهم می‌شود؛ زیرا نیازی نیست تا کلید کاملاً به سمت پایین حرکت داده شود. از این‌رو برای تایپیست‌های حرفه‌ای، کلیدهای لمسی بهترین گزینه به‌شمار می‌روند.

سوییچ‌های کلیکی (Clicky)

این نوع سوییچ‌ها ساختاری مشابه با سوییچ‌های لمسی دارند. به این صورت که شکل ناهمواری داشته اما نسبت به مدل‌های لمسی ارتفاع بلندتری دارند. برای فعال‌سازی این کلیدها باید روی آن‌ها ضربه وارد شود که در این حالت، به شکل ایجاد صدا از خود بازخورد نشان می‌دهند. این نوع کلیدها تقریباً مشابه ماشین‌های تحریر قدیمی کار می‌کنند اما در این حالت برای اطرافیان، شنیدن صداهای حاصل از ضربه‌های کلیدها شاید کمی ‌آزاردهنده باشد.

برای اینکه درک کامل‌تری از این مقاله به‌دست آورید، اصطلاحات مهم زیر را در ابتدا بخوانید.

  • نقطه فعال‌سازی: فشار دادن کلید کیبورد لزوماً به این معنی نیست که توسط کامپیوتر شما ثبت شده است. برای ثبت فشار، شما باید به نقطه تحریک ضربه بزنید. ارتفاع نقطه تحریک در هر سوییچ متفاوت است، اما همه آنها یک نقطه فعال‌سازی مشخصی دارند.
  • نیروی محرکه: همه کلیدها برای فشار دادن به اعمال فشار نیاز دارند، اما برخی از کلیدها به نیروی بیشتری نسبت به سایر کلیدها نیاز دارند. این معیار به‌عنوان نیروی محرک شناخته می‌‍شود و معمولاً در واحد «گرم» اندازه‌گیری می‌‍شود. هرچه نیروی محرکه مورد نیاز سوییچ بالاتر باشد، به فشار قوی‌تری نیاز دارند و می‌‍توانند هنگام تایپ طولانی مدت، انگشتان را زودتر خسته کنند.
  • بی‌صدا (Silent): سوییچ‌های مکانیکی «بی‌صدا» هنگام فشار، صدای کمتری از سایر مدل‌های سوییچ مکانیکی تولید می‌کنند و کاملاً بی‌صدا نیستند.
  • سرعت: سوئیچ‌های سرعت معمولاً نقاط فعال‌سازی کوتاه‌تری دارند یا توانایی تنظیم دستی نقطه فعال‌سازی را دارند تا کوتاه‌تر شوند و در نتیجه فعال‌سازی سریع‌تر انجام شود. نیروی محرکه آنها نیز معمولاً کمتر از سایر انواع سوییچ است.
  • RGB: مخفف قرمز، سبز و آبی است و معمولاً به نور پس‌زمینه چندرنگ ارائه شده توسط برخی صفحه‌کلیدها اشاره می‌‍کند. اکثر سوییچ‌های مکانیکی از RGB پشتیبانی می‌کنند، اما برخی دیگر دارای ویژگی‌های بهبودیافته‌ای هستند، مانند محفظه‌های شفاف برای بهبود اتلاف نور در سرتاسر کلاهک.

بهترین مدل‌های سوییچ‌های مکانیکال کیبورد گیمینگ

کیبوردهای گیمینگ انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع این کیبوردها به مدل‌های متنوعی تقسیم می‌شوند که البته از نظر کارایی، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. هر کدام از سه دسته سوییچ‌های کیبورد مکانیکی که در بالا اشاره کردیم با رنگ خاصی شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی مدل‌های مختلفی از کیبوردهای گیمینگ پرداخته‌ایم که در نوع خود جزء بهترین مدل‌ها به‌شمار می‌روند.

سوییچ‌های مکانیکال CHERRY MX

سوییچ‌های CHERRY MX عمر مفید و دوام زیادی دارند؛ به‌طوری که می‌توانند تا حدود 50 میلیون ضربه دوام داشته باشند. این سوییچ‌ها خود شامل مدل‌های مختلفی هستند که در سه دسته لمسی، خطی و کلیکی تولید و عرضه می‌شوند. رنگ این سوییچ‌ها به چهار نوع آبی، قهوه‌ای، قرمز و مشکی تقسیم می‌شوند.

سوییچ‌های قرمز، قهوه‌ای و Speed به دلیل نیروی محرک نور، مورد علاقه گیمرها هستند. سوییچ‌های سرعت (Speed) نیز کمی کم‌عمق‌تر از سایر مدل‌ها هستند و امکان فعال‌سازی سریع‌تر را فراهم می‌کنند. اما تایپیست‌ها تمایل دارند از سوییچ‌های قهوه‌ای و آبی کیبورد برای بازخورد لمسی آنها لذت ببرند، بنابراین لمس سبک‌تر هنگام تایپ را امکان‌پذیر می‌کنند.

مدل‌های متنوع این سوییچ‌ها قادرند کلیک‌هایی با ترکیب‌های مختلف، بازخورد لمسی، فاصله فعال‌سازی و همچنین نیروی فعال‌سازی متفاوتی را ارائه کنند. نوع دیگری از این مدل‌ها وجود دارند که به نام پاک یا CLEAR شناخته می‌شوند که نیازی به کلیک ندارند و قابل لمس هستند. نیروی فعال‌سازی برای این کلیدها 65 گرم است و نسخه سایلنت (بی‌صدا) سوییچ‌های قرمز و مشکی است. در جدول زیر می‌توانید نمونه صدای سوییچ‌های مکانیکی این برند را گوش کنید.

صدای سوییچ قرمز کیبورد مکانیکی CHERRY MX


صدای سوییچ مشکی مکانیکی CHERRY MX


صدای سوییچ آبی مکانیکی CHERRY MX


صدای سوییچ قهوه‌ای مکانیکیال CHERRY MX


صدای سوییچ سفید مکانیکی CHERRY MX


صدای سوییچ سبز مکانیکی CHERRY MX


صدای سوییچ مکانیکی شفاف (بی‌رنگ) CHERRY MX


Cherry انواع سوییچ مکانیکال با ویژگی‌های کم‌تری نیز عرضه می‌کند که در حال حاضر شامل سوییچ‌های قرمز کم‌حجم و پرسرعت می‌شوند. این سوییچ‌ها به میزان 3.2 میلی‌متر پایین می‌روند. در حالی‌که سوییچ‌های استاندارد می‌توانند تا 4 میلی‌متر حرکت داشته باشند. در جدول زیر ویژگی‌های مهم مدل‌های سوییچ CHERRY MX بیان شده است.

 قرمزمشکیآبیقهوه‌ایSpeedLow profile RedLow profile Speed
دستهخطیخطیکلیکیلمسیخطیخطیخطی
احساسسبکسنگینسنگینمتوسطسبکسبکسبک
نیروی فعال‌سازی45 گرم60 گرم60 گرم45 گرم45 گرم45 گرم45 گرم
نقطه فعال‌سازی2 میلی‌متر2 میلی‌متر2 میلی‌متر2 میلی‌متر1.2 میلی‌متر1.2 میلی‌متر1.2 میلی‌متر
مجموع مسیر حرکت4 میلی‌متر4 میلی‌متر4 میلی‌متر4 میلی‌متر4 میلی‌متر3.2 میلی‌متر3.2 میلی‌متر
سطح صدابی‌صدابی‌صدابلندبی‌صدابی‌صدابی‌صدابی‌صدا
طول عمر (تعداد ضربه‌ها)50 میلیون50 میلیون50 میلیون50 میلیون50 میلیون50 میلیون50 میلیون

سوییچ‌های مکانیکی Romer G

سوییچ‌های لاجیتک Romer G که با مشارکت شرکت ژاپنی Omron ارتقا داده شده‌اند، از جهات مختلف به سوییچ‌های Cherry شباهت دارند. نقاط فعال‌سازی این سوییچ‌ها در مقایسه با سوییچ‌های Cherry عمق کم‌تری دارند اما عمر طولانی‌تری دارند و می‌توانند تا 70 میلیون ضربه دوام بیاورند.

دو نوع سوییچ Romer G با نام‌های GL و GX تقریبا مشابه یکدیگر هستند. تنها تفاوت آن‌ها در بازخورد لمسی است که GX این ویژگی را دارد. هر دو مدل نرم بوده و البته به سرعت کار می‌کنند. در این صورت برای گیمینگ و تایپ کردن گزینه‌های ایده‌آلی هستند. هر دو این سوییچ‌ها یک نقطه توخالی دارند که در آن‌ها Ledهایی قرار داده شده‌اند که نور پس‌زمینه تولید می‌کنند. در این سوییچ‌ها نور کلاهک در مقایسه با دیگر سوییچ‌ها حالت یکنواخت‌تری دارد.

سوییچ‌های Romer G به رنگ‌های قرمز، آبی و قهوه‌ای تقسیم می‌شوند. از نظر رنگ، این سوییچ‌ها به مدل‌های Cherry شباهت دارند. تفاوت آن‌ها در این است که برای فعال کردن سوییچ‌های آبی و قرمز به نیروی محرک بیشتری نیاز است، اما در سوییچ‌های GX قهوه‌ای به نیروی محرک کم‌تری نیاز خواهد بود.

سوییچ‌های GL در دسته‌های خطی، کلیکی و لمسی با مدل‌های بزرگ‌تر سوییچ‌های GX شباهت دارند اما میزان حرکت آن‌ها کوتاه بوده و تنها به 1.5 میلی‌متر می‌‍رسد؛ در حالی که سوییچ‌های GX حرکتی برابر با 1.9 میلی‌متر دارند. سوییچ‌های GL سرعت بیشتری داشته و تایپ با آن‌ها راحت و طبیعی‌تر صورت می‌گیرد. در جدول زیر ویژگی‌های مهم مدل‌های سوییچ مکانیکی Romer G بیان شده‌اند.

 Romer – g tactileRomer – g linearGX blue
دستهکمی لمسیخطیکلیکی
احساسسبکسبکسنگین
نیروی فعال‌سازی45 گرم45 گرم60 گرم
نقطه فعال‌سازی1.5 میلی‌متر1.5 میلی‌متر1.9 میلی‌متر
مجموع مسیر حرکت3 میلی‌متر3.2 میلی‌متر4 میلی‌متر
سطح صدابی‌صدابی‌صدابلند
طول عمر (تعداد ضربه‌ها)70 میلیون70 میلیون70 میلیون

سوییچ‌های مکانیکال Razer

Razer نوعی از کیبوردهای مکانیکال گیمینگ است که پدیده‌ای متفاوت در تجهیزات بازی محسوب می‌شود. این سوییچ مکانیکال از میانه دهه 2010 تولید و به بازار عرضه شد. این سوییچ‌های مکانیکال نسبت به سوییچ‌های متداول، تجهیزاتی جدید و متفاوت به‌شمار می‌روند. سوییچ‌های زردرنگ و اپتومکانیکال Razer می‌توانند با لمس کوچکی فعال شوند؛ در حالی که بقیه سوییچ‌ها با رنگ‌های متفاوت به نیروی محرک بیشتری نیاز دارند. بیشتر این سوییچ‌ها از نوع لمسی بوده و مدل‌های سبز رنگ و اپتومکانیکال به شکل کلیکی کار می‌کنند. این سوییچ‌ها صدای متفاوتی نیز به هنگام عمل کردن از خود ایجاد می‌کنند. سوییچ‌های سبزرنگ به نوعی مدل آنالوگی از سوییچ Cherry MX Blue به‌شمار می‌رود و مدل‌های نارنجی نیز به سوییچ‌های MX Brown شباهت بیشتری دارند.

سوییچ‌های نارنجی، زرد و سبز این برند می‌توانند تا 80 میلیون ضربه دوام بیاورند. در این سوییچ‌ها Ledهایی نور پس‌زمینه را به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی در خارج از مرکز روشن می‌کنند.

سوییچ‌های اپتومکانیکال نسبت به دیگر سوییچ‌های Razer ساختار متفاوتی دارند. این سوییچ‌های مکانیکی یک سنسور نوری دارند که وقتی کاربر کلید را فشار می‌دهد سنسور فعال می‌شود. Razer ادعا دارد که فشار دادن آن‌ها سریع‌ترین روش برای فعال کردن این سوییچ‌هاست که البته دوام زیادی نیز دارند؛ به‌طوری که تا 100 میلیون ضربه روی کلید دوام می‌آورند. این سوئیچ‌ها در دو دسته خطی و کلیکی طراحی و تولید می‌شوند. در جدول زیر ویژگی‌های مهم مدل‌های سوییچ Razer بیان شده‌اند.

 سبززردنارنجیRazer clicky opticalRazer linear optical
دستهکلیکیخطیلمسیکلیکیخطی
احساسسنگینسبکمتوسطمتوسطمتوسط
نیروی فعال‌سازی55 گرم45 گرم55 گرم45 گرم45 گرم
نقطه فعال‌سازی1.9 میلی‌متر1.2 میلی‌متر1.9 میلی‌متر1.5 میلی‌متر1.2 میلی‌متر
مجموع مسیر حرکت4 میلی‌متر3.5 میلی‌متر4 میلی‌متر3 میلی‌متر3 میلی‌متر
سطح صدابلندبی‌صدابی‌صدابلندبلند
طول عمر (تعداد ضربه‌ها)80 میلیون80 میلیون80 میلیون100 میلیون100 میلیون

سوییچ‌های مکانیکال کیبورد Kaihua/Kailh

Kaihua Electronics یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های چینی است که در زمینه تولید انواع سوییچ مکانیکال فعالت می‌کند. این برند به بسیاری از شرکت‌های سازنده سوییچ در کشورهای غربی کمک کرده است تا محصولات خود را ارتقا دهند.

همانند Cherry MX سوییچ‌های Kaihua شامل مدل‌های کلیکی، لمسی و خطی هستند که از نظر نیروی محرکه لازم برای فعال شدن با هم تفاوت دارند. این سوییچ‌ها قادرند تا 50 میلیون ضربه کلید دوام بیاورند و نقطه فعال‌سازی به اندازه 2 میلی‌متر دارند.

این سوییچ‌های کیبورد مکانیکی همانند سوییچ‌های Cherry MX از led‌های خارج از مرکز استفاده می‌کنند که نور پس‌زمینه را منتشر می‌کنند. به‌طور کلی ویژگی‌های سوییچ‌های Kaihua با محصولات Cherry MX شباهت زیادی دارند اما در مقایسه با سوییچ‌های Cherry ارزان‌تر هستند. از این‌رو اگر سوییچ‌های Kaihua روی صفحه‌کلیدهای مکانیکی قرار بگیرند آن‌ها را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کنند.

kaihua شمار زیادی از سوییچ‌های فرورفته دارد که امکان استفاده از آن‌ها در صفحه‌کلیدهای سفارشی به نام BOX وجود دارد. البته این محصولات مشابه یکدیگرند ولی ساقه آن‌ها به شکل متفاوتی طراحی شده است. از این‌رو به هنگام فشار دادن کلید، ثبات بیشتری دارند. این سوییچ‌ها از نظر سرعت در طیف گسترده‌ای قرار دارند که در جدول زیر به ویژگی‌های مهم آن‌ها اشاره شده است.

 قرمزمشکیقهوه‌ایآبی
دستهخطیخطیلمسیکلیکی
احساسسبکسبکمتوسطسنگین
نیروی فعال‌سازی50 گرم60 گرم50 گرم60 گرم
نقطه فعال‌سازی2 میلی‌متر2 میلی‌متر2 میلی‌متر2 میلی‌متر
مجموع مسیر حرکت4 میلی‌متر4 میلی‌متر4 میلی‌متر4 میلی‌متر
سطح صدابی‌صدابی‌صدابی‌صدابلند
طول عمر (تعداد ضربه‌ها)50 میلیون50 میلیون50 میلیون50 میلیون

سوییچ‌های مکانیکی کیبورد SteelSeries

سوییچ‌های SteelSeries با وجود فاکتورهای قابل توجه از دیگر انواع سوییچ کیبورد مکانیکی تمایز پیدا می‌کنند. یکی از این فاکتورها Ledهایی است که در مرکز سوییچ قرار گرفته‌اند و نور پس‌زمینه را در تمام قسمت‌های کلید منتشر می‌کنند. این سوییچ‌ها با نیروی محرک 45 گرمی کار می‌کنند که نسبت به دیگر مدل‌ها، سوییچ‌هایی سبک و در عین حال محکم محسوب می‌شوند.

پیشهاد مطالعه: بهترین کیبوردهای ۲۰۲۳

سوییچ‌های OmniPoint این برند تا 100 میلیون بار ضربه دوام می‌آورند. این سوییچ‌ها از نوع مغناطیسی هستند و از یک فاصله فعال‌سازی تنظیم‌شونده برخوردارند. صفحه‌کلیدهای Steel که از سوییچ‌های OmniPoint برخوردارند به کاربر این امکان را می‌دهند تا با توجه به نوع هر کلید، فاصله آن را تنظیم کند. ایراد این نوع سوییچ‌ها آن است که تنها از نوع خطی هستند و بیشتر برای گیمرها مناسب هستند و برای تایپیست‌ها گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسند.

سوییچ‌های نوری Optipoint بدون توجه به فاصله فعال شدن، نسبت به سوییچ‌های Omnipoint سبک‌تر بوده و سرعت بالاتری دارند. این نوع از کلیدهای مکانیکی کیبورد در سه دسته لمسی، خطی و کلیکی طراحی و ساخته می‌شوند که اگر رنگ زرد داشته باشند، عملکرد سریعی داشته و برای فعال‌سازی به نیروی کمی نیاز دارند.

 نیروی محرکهلمسیخطی
QX2QX2QX2 Red45 گرمخیرخیر
QX2 Blue45 گرمبلهبله
QX2 Brown45 گرمخیربله
Optipoint Yellow Linear35 گرمخیرخیر
Optipoint Pink Tactile55 گرمخیربله
Optipoint Blue Clicky55 گرمبلهبله
QX2 OmniPoint45 گرمخیرخیر

سوییچ کیبورد مکانیکی Matias

Matias برندی کانادایی است که سه سوییچ معروف تولید می‌کند که به نوعی از سوییچ‌های Alps Electric Corporation مشتق شده‌اند که تولید آن‌ها تا سال 1996 صورت گرفته است. نقطه فعال‌سازی در سوییچ‌های Matias نسبت به سوییچ‌های برند Cherry mx بالاتر است. این برند صفحه‌کلیدهایی را تولید می‌کند که در نوع خود بسیار باکیفیت هستند. همچنین بسیاری از قطعات این صفحه‌کلیدها توسط این برند تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در جدول زیر ویژگی‌های دو مدل از سوییچ‌های مکانیکی Matias بیان شده‌اند.

 Matias Quiet ClickMatias linear
دستهکلیکیخطی
احساسسبکسبک
نیروی فعال‌سازی60 گرم35 گرم
نقطه فعال‌سازی2.2 میلی‌متر2.2 میلی‌متر
مجموع مسیر حرکت3.5 میلی‌متر3.5 میلی‌متر
سطح صدابی‌صدابی‌صدا
طول عمر (تعداد ضربه‌ها)50 میلیون50 میلیون

سوییچ‌های مکانیکال Tesoro کیبورد

Tesoro برندی است که مدل‌های زیادی از سوییچ‌های مکانیکی را تولید و عرضه می‌کند. در جدول زیر ویژگی‌های مهم برخی از سوییچ‌های این برند بیان شده است.

مدل‌های سوییچ Cherry mxAgile redAgile blueSlim blueSlim Red
دستهخطیکلیکیکلیکیخطی
احساسمتوسطسبکمتوسطسبک
نیروی فعال‌سازی45 گرم45 گرم50 گرم45 گرم
نقطه فعال‌سازی1.5 میلی‌متر1.5 میلی‌متر1 میلی‌متر1 میلی‌متر
مجموع مسیر حرکت3.5 میلی‌متر3.5 میلی‌متر3 میلی‌متر3 میلی‌متر
سطح صدابی‌صدابلندبلندبی‌صدا
طول عمر (تعداد ضربه‌ها)50 میلیون50 میلیوننامشخصنامشخص
بهترین استفادهگیمینگتایپتایپگیمینگ

سوییچ‌های مکانیکال Roccat مدل Titan

سوییچ کیبورد مکانیگی گیمینگ برند Roccat یکی از انواع جدید لمسی و سریع محسوب می‌شود. برند Roccat اعتقاد دارد که سوییچ‌ها تایتان با اجزای باکیفیت‌تری از حد متوسط تولید شده‌اند که فشار کلید را به میزان 20 درصد کاهش داده‌اند. نقطه فعال‌سازی در این سوییچ مکانیکال اندازه‌ای برابر با 1.8 میلی‌متر داشته که نسبت به سوییچ‌های متداول سرعت بیشتری دارد.

سوییچ Titan در دو دسته لمسی و خطی تولید می‌شود که بسیار مشابه یکدیگرند. اما سوییچ خطی نقطه فعال‌سازی به اندازه 1.4 میلی‌متر دارد و برآمدگی سوییچ در آن وجود ندارد. Titan در سوییچ‌های تولیدی خود یک LED و یک محفظه به‌کار می‌برد که می‌توان با آن نور پس‌زمینه را به‌طور یکنواخت برای هر کلید منتشر کرد.

 نیروی محرکهلمسیخطینقطه فعال‌سازی
Titan Linear45 گرمخیربله1.4 میلی‌متر
Titan Tactile45 گرمخیربله1.8 میلی‌متر

سوییچ‌های مکانیکال Gateron

Gateron شرکتی است که از سال 2000 به ساخت سوییچ کیبورد مکانیکال گیمینگ مشغول است. این برند هم‌اکنون مدل‌های متنوعی از سوییچ‌های مکانیکی را طبق پیشنهادات برند CHERRY عرضه می‌کند. سوییچ‌های Gateron در لمس‌پذیری حساسیت زیادی دارند زیرا نقطه فعال‌سازی آن‌ها 2 میلی‌متر است و توانایی آن را دارند که 50 میلیون ضربه دوام بیاورند. این سوییچ‌ها در سه رنگ قرمز، سبز و آبی عرضه می‌شوند و نمای خارجی آن‌ها شفاف و روشن است.

 نیروی محرکهلمسیخطی
قرمز45 گرمخیرخیر
مشکی50 گرمخیرخیر
قهوه‌ای45 گرمخیربله
آبی55 گرمبلهبله
سبز80 گرمبلهبله
زرد50 گرمخیرخیر
شفاف/بی‌رنگ (Clear)35 گرمخیرخیر

راهنمای خرید خرید کیبورد مکانیکال

در خرید کیبورد مکانیکال باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید کیبورد یا سوییچ‌های مکانیکی مناسب را خریداری کنید که در عین کیفیت و دوام بالا، کارایی قابل توجهی نیز داشته باشد. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعیین نوع کاربری: پیش از خرید سوئیج کیبورد مکانیکی نوع کاربری خود را از آن مشخص کنید؛ یعنی برای چه منظوری قصد خرید سوئیج مکانیکی کیبورد را دارید: بازی، تایپ و …
  • انتخاب برند: برندی مطلوب خود را پیش از خرید سوییچ مکانیکال تعیین کنید تا به هنگام خرید به دنبال محصولات آن برند خاص باشید.
  • طول عمر سوییچ: کیفیت و دوام سوییچ را مورد بررسی قرار دهید. سوییچ‌هایی که طول عمر آن‌ها بالاتر بوده و تعداد ضربه‌های بیشتری را بتوانند دوام بیاورند مسلماً برای خرید مناسب‌تر هستند (بین 50 تا 80 میلیون ضربه مناسب است).
  • ابعاد سوییچ: ابعاد سوییچی را نیاز به خرید آن را دارید از قبل مشخص کنید تا به هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید.
  • سطح صدا: سوییچی که قصد خرید آن را دارید از نظر سطح صدا بررسی کنید. بهتر است سوییچی را خریداری کنید که صدای کم‌تری به هنگام کار کردن ایجاد کند.
  • قیمت: میزان بودجه خود را مشخص کنید. البته قیمت سوییچ‌های مکانیکال با توجه به برند سازنده، کیفیت و دوام، قابلیت‌ها و … متفاوت است. در این صورت شما باید طبق بودجه خود بتوانید مناسب‌ترین سوییچ مکانیکال را انتخاب و خریداری کنید.

همچنین بد نیست مقاله راهنمای خرید کیبورد را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

بهترین کدام سوییچ مکانیکی

Cherry MX محبوب‌ترین و پذیرفته‌شده‌ترین کلید مکانیکی است و همچنین یکی از اولین برندهایی بود که کلیدها را براساس رنگ طبقه‌بندی کرد. اما براساس کاربرد می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • بهترین سوییچ کیبورد گیمینگ: اکثر کاربران سوییچ‌های خطی را برای بازی توصیه می‌کنند، زیرا این سوییچ‌ها یک ضربه کلید ثابت را ارائه می‌دهند که دقت را به هر فشار اضافه می‌کند.
  • بهترین سوییچ کیبورد تایپینگ: تایپیست‌ها معمولاً سوییچ‌های لمسی یا کلیکی را ترجیح می‌دهند، زیرا این سوییچ‌ها امکان تجربه سریع‌تر ضربه زدن به کلید را فراهم می‌کنند.

در میان مدل‌های مختلف سوییچ مکانیکال، انتختاب بهترین مدل دشوار است زیرا هر کدام از آن‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند. اما فاکتورهای کلی وجود دارد که می‌توان از آنها کمک گرفت؛ به‌عنوان مثال بهترین سوییچ کیبورد مکانیکی گیمینگ مدلی است که نیاز به نیروی فعال‌سازی کم‌تری داشته باشد؛ یعنی با فشردن اندک کلید، سوییچ فعال شود. همچنین نقطه فعال‌سازی آن نیز کم‌تر باشد. علاوه‌بر این‌ها احساسی که کاربر به هنگام فعال‌سازی آن دارد سبک بوده و در هنگام کار کردن از خود صدای مطلوبی ایجاد کنند. در کل هیچ قانون و معیار کاملی در مورد سوییچ‌های مکانیکی وجود ندارد و انتخاب بهترین گزینه، براساس ترجیحات شخصی انجام می‌شود.

تعویض سوییچ کیبورد مکانیکال

در این قسمت به نحوه تعویض سوییچ کیبورد مکانیکی به شکل خلاصه و در پنج مرحله پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود برای این کار حتماً از ابزار جداکننده سوییچ مکانیکال از برد استفاده کنید.

  • در ابتدای کار با استفاده از یک کِشنده، درپوش‌های کلید را از جای خود بلند کنید.
  • در صفحه‌کلیدهای قابل تعویض لازم است تا یک سوییچ‌کش تهیه کنید و به آهستگی سوییچ‌ها را از محل خود در صفحه‌کلید برداشته و جدا کنید.
  • در صفحه‌کلیدهای غیر قابل تعویض باید سعی کنید با استفاده از لحیم‌کاری به آرامی هر سوییچ را از جای خود جدا کنید. پس از آن، امکان خارج کردن سوییچ‌ها از صفحه‌کلید فراهم می‌شود.
  • در این مرحله سوییچ‌های جدید را در جای خود انداخته و نصب کنید. اگر صفحه‌کلید غیر قابل تعویض باشد، باید از لحیم‌کاری استفاده کنید.
  • پس از نصب لازم است هر سوییچ را تست کنید تا از درستی نصب آن اطمینان پیدا کنید.

همچنین برای آموزش در آوردن دکمه‌های کیبورد مکانیکال می‌توانید تصاویر متحرک زیر را مشاهده کنید.

جمع‌بندی فرق رنگ سوییچ‌های کیبورد

در این مطلب سعی کردیم تا موضوع سوییچ کیبورد مکانیکی و مطالب مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. این سوییچ‌ها با داشتن قابلیت‌هایی نسبت به سوییچ‌های متداول، طرفداران بسیاری دارند. البته از نظر قیمت نیز انواع سوئیج مکانیکی با یکدیگر تفاوت دارند. در این خصوص شما وقتی قصد دارید سوییچ کیبورد مکانیکی را خریداری کنید به سراغ فروشگاه‌های معتبری بروید که این محصول را در برندهای اصلی و کیفیت بالا عرضه می‌کنند. در این صورت با خرید سوییچ کیبورد مکانیکال از این فروشگاه‌ها خیال‌تان از بابت کیفیت، کارایی و البته دوام آن‌ها راحت می‌شود و می‌توانید تا مدت زمان نسبتا طولانی بدون مشکل خاصی از آن‌ها استفاده کنید.

نوع سوییچتوضیحرنگ‌های رایج
سوییچ خطیساده‌ترین نوع، با فشار به پایین رفته و برمی‌گردند.قرمز، زرد
سوییچ لمسیاین سوییچ‌ها هنگام فشار دادن کلید، یک «برآمدگی» کوچک به شما پس می‌دهند؛ نوعی بازخورد «لمسی» برای فشار کلید.قهوه‌ای، شفاف
سوییچ کلیکینوع کلیکی مانند سوییچ‌های لمسی عمل می‌کنند، اما فعال‌سازی آنها با یک «کلیک» مشخص‌تر انجام می‌شود.آبی، سبز

بهترین رنگ سوییچ کیبورد گیمینگ چیست؟

انتخاب رنگ یک سوییچ بازی به ترجیح شخصی بستگی دارد. با این حال، اکثر گیمرها سوییچ‌های قرمز یا نقره‌ای را به دلیل زمان پاسخگویی سریع‌تر و فشار دادن کلیدهای بی‌دردسر ترجیح می‌دهند.

کدام سوییچ صفحه‌کلید سریع‌تر است؟

سوییچ صفحه کلید Cherry MX Speed Silver به دلیل سرعت استثنایی خود شناخته شده است. این سوییچ‌ها با نقطه فعال‌سازی 1.2 میلی‌متر، زمان پاسخ‌دهی فوق‌العاده سریعی را ارائه می‌دهند.

سوییچ‌های مکانیکی صفحه‌کلید چقدر دوام می‌آورند؟

سوییچ‌های مکانیکی صفحه‌کلید اغلب سال‌ها (و حتی دهه‌ها) بسته به نوع سوییچ کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، سوییچ‌های Cherry MX برای حداکثر 50 میلیون ضربه کلید در طول عمر خود ساخته شده‌اند.

منابع:

نوشته های مرتبط

اپل واچ سری 9: بررسی مشخصات، قابلیت‌ها و ارزش خرید

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها