خصوصیات انواع مک بوک

خصوصیات انواع مک بوک

لپ‌تاپ‌های مک بوک از موفق‌ترین محصولات تولیدی توسط شرکت اپل است. پرفروش‌ترین محصول تاریخ زندگی اپل محصولات مک بوک است. در هر نوع مک بوک مدل‌های متفاوتی معرفی شده که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشته‌اند. شرکت اپل از زمانیکه اولین مدل رو معرفی کرد؛ پردازنده‌های جدیدتر، صفحه نمایش بهتر و بزرگتر، هارد ssd و بسیاری موارد دیگر روی این لپ تاپ ها اضافه کرده است. مک بوک ها به سه دسته اصلی، پرو و ایر تقسیم بندی شده‎‌اند.


بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ اپل

بهترین لپ تاپ های تا ۸۰

بهترین لپ ‌تاپ‌‌های ۲۰۲۳


مک بوک پرو 13 اینچی اپل

مک بوک اصلی

مک بوک پایه یا اصلی برای استفاده تمام کاربران طراحی شد. این مدل در دسترس‌ترین محصول در خانواده اپل است البته به استثنای مک مینی. از اواسط سال 2017، خانواده مک بوک تنها یک کامپیوتر با پردازنده Intel Core 2 Duo 2.4 گیگاهرتز داشتند. مک بوک یک کامپیوتر 13 اینچی است. مدل اولیه با پلی کربنات پوشیده شده بود، شبیه به نمونه‌ای که در iBook G4 استفاده شده بود. در اکتبر 2008 همراه با مک بوک پرو 15 اینچی، یک مک بوک جدید با بدنه آلومینیومی در فرمت unibody معرفی شد که امروزه رایج ترین مدل است.

مک بوک پرو

مک بوک پرو از دسته لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای هستند که اواسط 2009 با سه مدل ارائه شد. این مدل‌ها در ابعاد 13 اینچی و با پردازنده بهبود یافته، 15 اینچی و 17 اینچی تولید شدند. همه آنها دارای پردازنده core i5 و core i7 و پورت اتصال thunderbolt اینتل بودند. همه مک بوک ها دارای SSD هستند.

مک-بوک-پرو-14 و 16 اینچی

مک بوک ایر

در حال حاضر 4 نسخه از مک بوک ایر وجود دارد، دو مدل 11 اینچی که فوق‌العاده سبک است و دو مدل 13 اینچی. این چهار مدل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر حفظ عملکرد بالا سبک وزن هم باشند. همچنان دارای SSD و کارایی بالا هستند. ضخامت آنها نیز 2 سانتی‌متر کمتر شده و بسته به مدل دارای وزن 1.04 کیلوگرم تا 1.31 کیلوگرم هستند.

در سال 2020 مک بوک اپل وارد دنیای جدید شد. این شرکت اعلام کرد که تراشه اینتل که از سال 2006 استفاده می‌کرد دیگر کاربردی برای مک بوک ها نخواهد داشت و شرکت اپل نیز اولین مک بوک خود را با تراشه m1 ارائه کرد. تراشه‌های M1 pro، M1 Max و M1 ultra نیز برای مک بوک ها ارائه شد. برای مک بوک پرو هم جدیدترین تراشه ها را استفاده کردند. دو سال بعد یعنی در سال 2022 تراشه m2 جایگزین تراشه m1 شد. اطلاعات مختصری هم در مورد مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی جدید به همراه آخرین تراشه M2 به دستمون رسید.

آیا زمان خوبی برای خرید مک بوک است؟

بستگی دارد. اگر قدرت خرید خوبی در اختیار دارید و به دنبال یک مک بوک قدرتمند هستید، اکنون زمان خوبی برای خرید مک بوک پرو 14 یا 16 اینچی است، زیرا اپل آنها را در پاییز سال گذشته عرضه کرده. با این حال، اکثر مردم به قدرت بسیار بالای لپ تاپ نیازی ندارند. MacBook Air ارزان‌تر و با موتور M1 و MacBook Pro 13 اینچی از سال 2020 هنوز هم یک انتخاب مناسب برای خرید هستند. برای خرید مک بوک دانستن برخی ویژگی‌های اساسی در زمان خرید را مورد توجه قرار دهید. در ادامه مقاله با خصوصیات انواع مک بوک آشنا می‌شوید.

مک بوک ایر M1

اگر نمیخواهید پول بیشتری برای خرید مک بوک خرج کنید ما به شما نسل قبلی خانواده ایر یعنی مک بوک ایر M1 رو پیشنهاد میکنیم که از سال 2020 یکی از قدرتمندترین لپ تاپ ها بوده.

باتری این مک بوک از9 صبح تا 7 عصر بااستفاده از سافاری و برنامه های کاری تقریبا بدون وقفه کارمیکند. دستگاههای m1  می‌توانند هر بار که صفحه را بلند می‌کنید آماده به کار شوند درست مانند وقتی که روی آیپد یا آیفن خود ضربه می‌زنید در عرض چند ثانیه آماده استفاده می‌شوند. همچنین هیچ فنی در مک بوک وجود ندارد اما زیر سنگین‌ترین بار همچنان بی صدا می‌ماند زیرا به جای فن، یک پخش کننده حرارتی برای دفع گرما دارد که باعث می‌شود خیلی گرم نشود.

فضای ذخیره سازی آن 256 گیگابایت است اما میتوانید با افزودن هسته گرافیکی اضافی و به 512 گیگابایت ارتقا دهید. تنها نکته قابل توجه این لپ تاپ وبکم p720 هست که در کنار این همه ویژگی‌های عالی چندان خوب نیست.

مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی

اگر به دنبال قدرتمندترین مک بوک دارای سیلیکون هستید ما به شما مک بوک های 14 اینچی و 16 اینچی رو معرفی میکنیم. اینها را می‌توانید با پردازنده های M1 pro  و M1 Max تهیه نمایید.

اندازه و چیپست گیر کرده اید میتوانید بر اساس حجم کاری خودتون اولویت بندی کنید. این موضوع رو در نظر بگیرید که مک بوک پرو 14 اینچی حاشیه های باریک تری دارد. ظاهر کلی آن هم شبیه مک بوک 13 اینچی است که کمی صفحه نمایشش بزرگه. هر دو سایز دارای صفحه نمایش Mini LED، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز برای صفحه‌نمایش، یک ردیف فیزیکی از کلیدهای عملکردی در نوار لمسی، یک وب کم 1080p و یک سیستم صوتی با شش بلندگو هستند.

اپل همچنین مجموعه‌ای از پورت‌ها، از جمله یک پورت HDMI، سه درگاه USB-C با Thunderbolt 4، یک اسلات کارت SD و یک جک هدفون با مقاومت بالا را ارائه کرد.

برای اکثر مردم پردازنده قدرتمند قابل توجه است. اگر بیشتر با اینترنت کار میکنید یا نویسنده هستید، مک بوک ایر برای شما مناسبه.

به گفته اپل، مک بوک پرو 16 اینچی با M1 Max به حالت High Power Mode دسترسی انحصاری دارد که عملکرد آن را برای برنامه‌های گرافیکی مانند ویرایش فیلم 8K افزایش می‌دهد. شاسی بزرگ‌تر آن جریان هوا و خنک‌کننده بهتری را به همراه دارد و همچنین از نظر عمر باتری مدل 14 اینچی برتری‌هایی دارد. باتری مک بوک پرو 14 اینچی در حین ویرایش فیلم حدود یک ساعت دوام می‌آورد، در حالی که مک 16 اینچی پس از مدت مشابه فقط 70 درصد کار میکند. اندازه بزرگتر به این معنی است که عمر باتری چند ساعت بیشتر خواهید داشت.

کسانی که تمام روز روی پروژه‌های پردازش گرافیکی کار می‌کنند مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با M1 Max را انتخاب کنند. اگر حجم کاری شما به این شدت نیست، مک بوک پرو 14 اینچی با M1 Pro برای شما مناسب خواهد بود.

مک بوک پرو 2022 M2

جدا از تراشه M2 هیچ ارتقای چشم‌گیری روی این مک بوک اعمال نشده. لپ تاپ با همان صفحه 13.3 اینچی، همان وبکم P720 و همان دو پورت thunderbolt عرضه شده است. برخلاف ایر یک فن دارد که باعث می‌شود پردازنده در استفاده طولانی گرم نشود. عمر باتری مک بوک پرو نسبت به مک بوک ایر بیشتر است.

مک بوک ایر M2

در طراحی مک بوک جدید علاوه بر رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای در دو رنگ جدید midnight و starlight با صفحه نمایش بزرگتر و روشن‌تر و مجهز به وبکم آپدیت ارائه شده است.مک بوک ایر دارای پنل Liquid Retina با اندازه  13.6 اینچی و حاشیه‌های نازک تر و روشنایی صفحه نمایش 500 نیتز است که حسگر p1080  را در خود جای داده است.

شرکت اپل همچنان پورت‌های اضافی وارد نکرده اما مک بوک ایر مانند مدل پیشرفته مک بوک پرو از magSafe استفاده کرده است. اگر آداپتور برق 67 واتی یو اس بی تایپ c بخرید یک مک بوک با شارژ سریع نیز در اختیار دارید که اپل ادعا میکنه تو 30 دقیقه تا 57 درصد شارژ مک‌بوک تامین میشه.

chipset-m2-apple

اپل پورت‌های اضافی را وارد نکرد، اما مک‌بوک ایر همانند مدل‌های پیشرفته مک‌بوک پرو از MagSafe استفاده کرد. اکنون می‌توانید کابل برق را به صورت مغناطیسی به لپ‌تاپ وصل کنید تا آن را شارژ کنید و هر دو پورت Thunderbolt/USB 4 را آزاد کنید. در صورت خرید آداپتور برق 67 واتی USB-C، مک بوک از شارژ سریع نیز پشتیبانی می کند. اپل ادعا می کند که می تواند تنها در 30 دقیقه تا 57 درصد مک بوک را تامین کند.

آشنایی با انواع تراشه های مک بوک

تراشه M1

تراشه m1 یک تراشه سطح پایه است. دارای یک پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی تا 8 هسته و پشتیبانی از 16 گیگابایت حافظه یکپارچه است. با این حال از مک بوک پرو مجهز به اینتل سریع‌تر است. قدرت پردازشی بالایی برای کارهای روزمره و بازی‌های سبک و همچنین ویرایش عکس و ویدئو دارد.

تراشه M1 pro

دارای حداکثر 10 هسته در CPU و حداکثر 16 هسته گرافیکی (با حداکثر 32 گیگابایت حافظه یکپارچه) است. اپل می گوید عملکرد و گرافیک آن دو برابر سریعتر از M1 است. ما متوجه شدیم که این تراشه به طور قابل توجهی از تراشه پایه m1 توانایی بیشتری دارد و برای هر کسی که برای تولید موسیقی یا ویرایش عکس و ویدیو با مک بوک ها کار می کند، گزینه ایده‌آلی است.

این تراشه قدرتمندتر از M1  برای مک بوک پرو است. مانند M1 Pro، M1 Max دارای یک CPU 10 هسته‌ای است اما یکGPU سی‌و دو هسته‌ای سنگین‌تر (با پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت حافظه یکپارچه) است. همچنین از نظر گرافیکی چهار برابر سریعتر از M1 است. این تراشه بسیار قدرتمند است، زیرا هر کار سنگین را به راحتی انجام می‌دهد. اگر به رایانه‌ای نیاز دارید که بتواند ویرایش چندین فیلم ویدیویی 8k یا 4k، رندر سه بعدی، یا توسعه برنامه‌ها را داشته باشد، تراشه M1 max انتخاب بسیار مناسبی است.

تراشه M1 Ultra

این تراشه قدرتمندترین M1 از در میان چهار تراشه است. در حال حاضر فقط در Mac Studio استفاده شده است. این پردازنده دارای یک CPU  بیست هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای (که می تواند با حداکثر 128 گیگابایت حافظه یکپارچه پیکربندی شود) و موتور عصبی 32 هسته‌ای است که نسبت به M1، هفت برابر ترانزیستورهای بیشتری دارد. این تراشه برای هر کسی که با جلوه های بصری و گرافیک شدید و پردازشگر سنگین نیاز دارد، مناسب است.

تراشه M2

این تراشه جدیدترین تراشه در خط تولید اپل است. قدرت پردازش آن کمی بیشتر از M1 است. دارای پردازنده گرافیکی هشت هسته ای، پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای به همراه پشتیبانی حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه است. در مقایسه با M1 تراشه نسل دوم دارای 18 درصد cpu سریع‌تر و 35 درصد پردازنده گرافیکی قوی‌تر است.

کدام یک برای شما بهتر است مک بوک ایر M1 یا MACbook air M2

مک بوک ایر m2 عضو تازه وارد دنیای الکترونیک است. شرکت اپل آپشن‌های خوب و مفیدی در این مک بوک قرار داده که می‌خواهیم بررسی‌شون کنیم. از صفحه نمایش بزرگ و زیبا Liquid Retina گرفته تا باتری با طول عمر 18 ساعت و دوربین و صدای محشرش.

مک بوک ایر که با تراشه m2 بازطراحی شده، به طرز چشمگیری نازکه و سرعت، کارایی و انرژی ویژه‌ای روتو محفظه تمام آلومینیومی بادوام خودش گردآوری کرده. این لپ‌تاپ فوق سریع و فوق‌العاده به شما امکان می‌دهد در هر مکانی کار کنید، بازی کنید یا طرح‌های خلاقانه ایجاد کنید.

بخاطر پردازنده 8 هسته‌ای قدرتمند آن کارهای بیشتر و سریع‌تری رو انجام میدهید. تصاویر و انیمیشن‌ها با پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای جذاب‌تر ایجاد می‌شوند.

ویژگی‌های کامل تراشه m1

M1  وقتی برای اولین بار به بازار عرضه شد از نظر کاربران خیلی حرفه ای و خاص بود. چیزی که m1 را چشمگیر کرده بود این بود که اپل همه چیز را در یک بسته کوچک جای داده بود. یک CPU، cache ،gpu, Neural Engine, DRAM  همه اینها تو یه لپ تاپ مک با ضخامت خیلی نازک جا شده است. این تراشه دارای پهنای باند حافظه 100 گیگابایت بر ثانیه هست. این باعث شد که تراشه برای اهداف روزمره خود مثل مرور وب، برقراری تماس‌های ویدیویی و موارد مشابه بسیار خوب عمل کند.

مقایسه m2 , m1

اپل بسیار علاقه ‌مند است که موقع معرفی نسل‌های جدید محصولاتش دقیق و با درصد صحبت کنه الان در مقایسه این دو تا نسل با درصد و عدد با مخاطبانش صحبت کرده. مثلا موتور عصبی m2 چهل درصد سریعتر از m1 کار می‌کند، دارای حدود 50٪ پهنای باند حافظه بیشتر، 25٪ افزایش تراکم ترانزیستور، 50٪ حافظه یکپارچه بیشتر، و 18٪ عملکرد بیشتر است. همچنین 25 درصد عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به m1 دارد و حداکثر عملکرد آن 35 درصد بهتر شده. M2 از همان نوع  CPU 8 هسته‌ای با چهار هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد و یک GPU  ده هسته ای در SOC استفاده می‌کنn که با TDP حدود 10-15 وات کار می‌کنn.

مک بوک ایر m2، 2022 یا مک بوک ایر m1، 2020! می‌دhنیم که مک بوک ایر به تازگی معرفی شده است و این از نسل قوی مک بوک ایر  M1 است که در زمان خودش در صدر لیست بهترین‌ها قرار داشته است.

به نظر بسیاری از متخصصان، دو سال زمان زیادی بود که اپل تغییراتی را در  جدیدترین مک بوک خود ارائه کند. اکنون میخواهیم بدانیم که مدل جدید چقدر ارزش خرید دارد و آیا می‌توانیم مدل جدید را بهتر از نمونه قبلی معرفی کنیم یا نه؟

به طور خلاصه ویژگی های مک بوک AIR M2  رو بررسی کنیم:

نمایشگر13.6 اینچی LED با رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل
پردازندهتراشه M2
فضای ذخیره سازی256 گیگابایت SSD تا حداکثر 2 ترابایت
پورت هامگ سیف 3، 2 پورت USB4، جک 3.5 میلی‌متری
سیستم عاملMAC os

چیزی که مشخص است این است که حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش کمتر شده بنابراین دید بیشتری از صفحه رو دارید. اندازه صفحه نمایش 13.6 اینچ نسبت به صفحه 13.3 اینچی را در اختیار دارید. رزولوشن 2560 در 1664 به معنی وضوح بیشتر تصویر هست. ضمن اینکه ظاهر مک بوک ایر جدید نازک تر و سبک تر از مدل قبلی است. لپ تاپ مجهز به تراشه M2 به اندازه 18 درصد cpu قوی‌تری دارد. با وجود 10 هسته GPU  قدرت بیشتری نیز دارد. در مورد باتری افزایش عملکردی دیده نشده است.

به لطف تراشه m2 مک بوک ایر جدید از پهنای باند حافظه 550 درصد سریع‌تر و حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه هم بهره می‌برد. در حالیکه مک بوک ایر m1 حداکثر 16 گیگابایت است. این برای افرادی که میخواهند ویرایش‌های سنگین  و چند وظیفه‌گی انجام بدن ویژگی قابل توجهی هست.

مقایسه تراشه  m1 و m2                               

اگرچه شباهت‌هایی بین این دو تراشه وجود داره اما اپل برای نسخه جدید تفاوت‌های بسیاری لحاظ کرده. با همه اینها بازم دقیقا نمیشه گفت که کدومشون به دیگری برتری داره. به دلیل اینکه m2 آخرین نسخه از شرکت اپل برای مک بوک هست پس باید ویژگی های خاص‌تری نسبت به نسخه m1  داشته باشه.

مشخصات کلی مک بوک M2

ویژگی های مک بوک ایر m1

مک بوک ایر محبوب‌ترین لپ‌تاپ شرکت اپل هست. جدا از نظرات ناخوشایندی که برخی کاربران داشتند اما سبک بودنش رو نمیشه نادیده گرفت. تراشه m1 این مک بوک رو به بهترین گزینه حال حاضر تبدیل کرده است.

از مشخصات کلیدی مک بوک ایر اندازه صفحه نمایش 13.3 اینچی، وزن 1.27 کیلوگرمی، حافظه 8 گیگابایتی استاندارد و قابل ارتقا تا 16 گیگ، عمر باتری 15 ساعت و سیستم عامل macOS Big sur می‌شود اشاره کرد. صفحه نمایش رتینا و با وضوح 2560 در 1600 پیکسل در هر اینچه و روشنایی صفحه 400 نیتز هست. گرافیک آن شامل تراشه m1  هفت هسته‌ای هست. با وجود تراشه m1 میتونید از تمام پتانسیل این نوت بوک قدرتمند نهایت استفاده را ببرید.

همیشه این دیدگاه وجود داشته که طراحی لپ تاپ های اپل جذابیت کلاسیکی دارند بخصوص در پوشش آلومینیومی و لوگوی براق آن. گویا مک بوک ایر درست شبیه همان چیزی است که استیو جابز سالها پیش طرحش را ارائه داده بود.

تفاوت مک بوک ایر و مک بوک پرو از نظر طراحی

تصمیم گیری برای خرید مک بوک سختی های خودش را دارد. همانطور که گفتیم، اپل علاوه بر سه مدل مک بوک پرو 13 اینچ، 14 اینچ و 16 اینچی با تراشه های m1 و m2 و برخی را با پردازنده های m1 pro و m1 max هم ارائه کرده است.

اینجاست که به راهنمای مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو نیاز دارید. بین مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی، مک بوک پرو 14 اینچی و مک بوک پرو 16 اینچی، ما به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید کدام لپ تاپ مک بوک ارزش خرید را دارد. با مقایسه قیمت، ویژگی‌ها، عملکرد، عمر باتری و موارد دیگر شما دقیقاً متوجه میشوید پولی را که به سختی به دست آورده اید برای خرید کدام لپ تاپ هزینه کنید یا اینکه آیا باید منتظر رسیدن نسخه بعدی باشید!

MacBook Air (2020) و MacBook Pro (2020) دو تا از بهترین لپ‌تاپ‌های 13 اینچی هستند که می‌توانید هر کجا پیدا کنید. هر دو از تراشه Apple M1 استفاده می‌کنند، اما فاکتورهایی وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند تا تفاوت قیمت را توجیه کند. اگر به دنبال بهترین لپ‌تاپ‌های دانشجویی هستید، نمی‌توانید با MacBook Air (2020) را انتخاب کنید.

تفاوت زیادی در طراحی مک بوک ایر (2020) و مک بوک پرو (2020) به جز ضخامت این دو لپ تاپ وجود ندارد. مک بوک ایر (2020) باریک‌تر است، اما با همان اندازه صفحه نمایش مک بوک پرو (2020)، در غیر این صورت دارای همان ابعاد است. شما همچنین همان طراحی شاسی نقره ای، تاچ پد و صفحه کلید را دارید. بنابراین چیز زیادی وجود ندارد که این دو را از یکدیگر متمایز کند.  با این حال، بزرگترین تفاوت در اینجا با طراحی جدید بدون فن مک بوک ایر (2020) است. این به MacBook Air (2020) اجازه می‌دهد در حین کار بی‌صدا باشد، که اگر در اطراف دیگران کار می‌کنید و صدای فن در بارگیری می‌تواند حواس‌تان را پرت کند، عالی است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، زمانی که شما نیاز دارید برای کشش های طولانی کار کنید، هزینه عملکرد پایدار است.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید لپ تاپ در ایران؛ بهترین مشخصات لپ تاپ برای هر نفر

بهترین لپ تاپ تا 35 میلیون 1402 برای گیمینگ، اداری و دانشجویی

انواع صفحه نمایش لپ تاپ