راهنمای خرید مک بوک و لپ تاپ اپل (مشخصات + قیمت)

شاید کمتر کسی پیدا شود که با کمپانی اپل آشنایی نداشته باشد؛ اپل بزرگترین برند محصولات الکترونیکی در سرتاسر جهان است که طرفداران زیادی دارد. فروشگاه اینترنتی لیپک یکی از بهترین و معتبرترین آنلاین شاپ ها برای خرید انواع مختلف محصولات اپل مانند لپ تاپ، گوشی و تبلت می باشد و این مطلب در مورد راهنمای خرید لپ تاپ اپل توسط متخصصین نوشته شده است.

شرکت اپل همیشه سعی کرده برای رضایت کاربران و تولید محصولات کارآمد، از بالاترین کیفیت، چه از نظر سخت افزار و چه از نظر نرم افزار در ارائه محصولاتش استفاده کند. اپل در کنفرانس WWDC 2022 از نسل جدید لپ تاپ های خود یعنی مک بوک ایر و نسخه جدید مک بوک پرو رونمایی کرد که مجهز به تراشه جدید M2 می باشند. این لپ تاپ ها هم مانند همیشه در لیست بهترین لپ تاپ های بازار قرار دارند. ما در این مقاله از راهنمای خرید مک بوک، ویژگی های این لپ تاپ ها را موشکافی خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید:

خصوصیات انواع مک بوک

بهترین لپ تاپ های دل 2023


MacBook در حقیقت جایگزین لپ‌تاپ‌های iBook G4 و لپ‌تاپ‌های 12 اینچی سری پاوربوک اپل است، محصولی که طراحی جدیدی داشته و بالطبع قیمت بالاتری نیز نسبت به مدل های قبلی خود دارد. مک‌ بوک در قالب‌های 12 اینچی، 13 اینچی، 15 اینچی و 17 اینچی ارائه می شود؛ اپل تا به امروز 4 نسل از مک بوک ها را به بازار عرضه کرده و این نسخه باریک تر از مدل های قبلی می باشد که در آن از USB استفاده نشده و در بعضی از نسخه های آن، حسگر اثر انگشت وجود دارد.

ما در این مطلب از لیپک، راهنمای خرید لپ تاپ را بیان کرده و شما را بطور کامل با Macbook Air M2M1  و Macbook Pro M1  M2 آشنا می‌کنیم، تا پایان این حکایت همراه ما باشید!

فهرست مطالب

شرکت اپل در یک نگاه

نام:  Apple Inc{پیشتر در سال 1967 تا 1987 شرکت اپل رایانه (Apple Computer Company) و از سال 1987 تا سال 2007 اپل رایانه (Apple Computer, Inc) نامیده می شد}
نوع: پابلیک، سهامی عام
نماد:  (سیب گاز زده)
صنعت: وسایل الکترونیکی مصرفی، خدمات سخت افزار نرم افزار کامپیوتری، خدمات آنلاین
محصولات: آی پَد (iPad)، اپل تی وی (Apple TV)، اپل واچ (Apple Watch)، هومپاد (HomePod)، آیفون (iPhone)، مک بوک پرو (MacBook Pro)، مک بوک ایر (MacBook Air)، اپل ایرپادز (AirPods)، آی مک (iMac)، مک مینی (Mac Mini)، مک استودیو (Mac Studio)، مک پرو (Mac Pro)
تأسیس: 1 آوریل 1976 در لوس آلتوس، کالیفرنیا، ایالات متحده
دفتر مرکزی: اپل پارک، کوپرتینو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا (Apple Park Way, Cupertino, California, U.S)
منطقه خدمات رسانی: سراسر جهان
بنیانگذاران: استیو جابز، استیو وزنیاک، رونالد وین  (Steve Jobs, Steve Wozniak, Ronald Wayne)
افراد کلیدی: تیم کوک (CEO یا مدیرعامل اجرایی)، آرتور دی لوینسون (رئیس هیات مدیره)، جف ویلیامز (COO یا مدیر عملیات)
خدمات: اپل پی (Apple Pay)، اپل استور (App Store)، اپل نیوز پلاس(Apple News+)، اپل تی‌وی پلاس(Apple TV+)، اپل فیتنس پلاس (Apple Fitness+)، اپل کیر (AppleCare)، اپل کارت (Apple Card)، اپل موزیک (Apple Music)
درآمد در سال 2021: 365.82 میلیارد دلار آمریکا
درآمد عملیاتی یا همان سود ناخالص در سال2021: 108.95 میلیارد دلار آمریکا
درآمد خالص در سال2021: 94.68 میلیارد دلار آمریکا
کل دارایی ها در سال2021: 351.02 میلیارد دلار آمریکا
کل سهام در سال2021: 63.09 میلیارد دلار آمریکا
 مالک: برکشر هاتاوی حدود 5.56 درصد سهام
تعداد کارمندان در سال 2021: 154 هزار نفر
شرکت های تابعه: Beats Electronics، Beddit، Braeburn Capital، Claris، Drive.ai  و InVisage Technologies
وب سایت:  apple.com
خدمات اپل در ایران: بنابر آنچه در ویکی پدیا آمده است خدمات فروش و پشتیبانی محصولات شرکت اپل در ایران به‌صورت رسمی غیرمجاز بود و تا تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ شرکت اپل از ارائه خدمات فروش رسمی و خدمات پس از فروش به مشتریان ایرانی امتناع می کرد. پس از اعلامیه دفتر کنترل دارایی های خارجی که زیرمجموعه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا است، مبنی بر عدم تحریم خدمات ارتباطی به ایران، شرکت اپل پس از سه ماه تأخیر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ در و‌بسایت رسمی اش ایران را از فهرست کشورهای مورد تحریم حذف کرد. در اوت ۲۰۱۷، اپل اعلام کرد اپلیکیشن های ایرانی را براساس قوانین تحریم آمریکا، از سرویس اپ استور خود حذف می کند و بر این اساس ۱۹ اپلیک‍یشن ایرانی از اپ استور حذف شدند.

چند نکته مهم در راهنمای خرید لپ تاپ اپل

CPU یا همان پردازنده، یک فاکتور اساسی و بسیار مهم در خرید لپ تاپ است و نقش مهمی در سرعت و عملکرد لپ تاپ دارد، لپ تاپ های برند اپل دارای پردازنده سری M می باشند. دیگر فاکتور مهم، قدرت پردازنده لپ تاپ است که بر کیفیت آن و اجرای برنامه در لپ تاپ تاًثیر می گذارد.

مدل و سری پردازنده نقش مهمی در عملکرد آن دارد و در زمان خرید لپ تاپ اپل حتماً باید به آن توجه کنید، پس در راهنمای خرید لپ تاپ اپل، ابتدا باید ببینید در سیستم خود به دنبال چه چیزی هستید و برای انجام چه کارهایی لپ تاپ می خرید! سپس با توجه به معیارهایتان مدل مناسب خود را انتخاب کنید.

همچنین چند فاکتور اساسی دیگر مانند: حافظه رم، پردازنده گرافیکی، ظرفیت و نوع حافظه داخلی، عمر باتری، اندازه و نوع صفحه نمایش، درگاه های ارتباطی و سیستم عامل در عملکرد و کیفیت یک لپ تاپ خوب مؤثر هستند.

پردازنده مرکزی (CPU/Processors)

اکثر رایانه‌های شخصی امروزی چه از سیستم عامل ویندوز استفاده کنند، چه macOS یا Chrome، دارای مجموعه‌ای از اجزای محاسباتی هستند که هر کدام وظایف پردازشی متفاوتی را انجام می دهند. این اجزای محاسباتی عبارتند از: یک پردازنده (CPU) برای انجام محاسبات ضروری، از جمله مواردی که برای مرور اینترنت و باز کردن و بستن برنامه ها استفاده می شود، و دیگری GPU برای پردازش محاسبات گرافیکی و خروجی سیگنال به صفحه نمایشگر یا لپ تاپ.

مانند هر کامپیوتر دیگری، پردازنده لپ تاپ شما مانند مغز آن است و بیشتر کارهای کلی از جمله  دریافت اطلاعات از حافظه یا رم، ترجمه اطلاعات، انجام محاسبات لازم و… را انجام می دهد. زمانی که کامپیوتر نیاز به دسترسی یا تغییر داده دارد، CPU آن کار را اجرا می کند. پردازنده های بهتر قادر خواهند بود تا داده های بیشتری را با سرعت های بالاتر پردازش کنند.

جدیدترین مک بوک های اپل با پردازنده های اینتل عرضه نمی شوند. در عوض، آنها از تراشه جدید  Apple M1  استفاده می کنند که جایگزینی قدرتمند برای بسیاری از نسل های CPU اینتل است که از سال 2006 به بعد رایانه های اپل را تأمین می کند. تراشه Apple M1 اولین تراشه اپل است که به طور خاص برای مک طراحی شده است و می توان آن را در آخرین نسل های مک بوک پرو و مک بوک ایر پیدا کرد.

M1  اپل بهبودهای وسوسه انگیزی را در عملکرد محاسباتی، خروجی گرافیک و عمر باتری ارائه می دهد. مک بوک ایر مبتنی بر M1 عملکردی برابر یا بهتر از مدل های قبلی خود و بسیاری از رقبای ویندوزی خود دارد.

به عنوان تکامل پردازنده های سری A اپل که مدت هاست آیفون و آیپد را تأمین می کنند، تراشه M1 رویکرد متفاوتی دارد. این تراشه به جای مجموعه ای از قطعات پردازش جداگانه، یک سیستم واحد روی یک SoC است. SoC تمام محاسبات از جمله خروجی گرافیک را انجام می دهد، به این معنی که هر دستورالعمل نرم افزار می تواند از کارآمدترین بخش M1 استفاده کند.

M1 حداکثر 16 هسته پردازشی دارد. در مقایسه با شش هسته ای که در قوی ترین پردازنده های لپ‌تاپ اینتل وجود دارند، بسیار زیاد به نظر می رسد. در واقع M1 دارای هسته های بسیار زیادی است، نه به این دلیل که بتواند وظایف را سریعتر انجام دهد، بلکه بتواند وظایف بیشتری را انجام دهد.

چهار هسته از هسته های محاسباتی به محاسبات پیچیده که به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند، اختصاص داده شده. چهار مورد دیگر به کارهای سبک تری اختصاص داده شده اند که به انرژی زیادی نیاز ندارند، تا اطمینان حاصل شود که تراشه انرژی بیشتری از آنچه که نیاز دارد را مصرف نمی کند. هر چه یک پردازنده هسته های بیشتری را به یک کار خاص اختصاص دهد و هر چه سریعتر هر یک از آن هسته ها اجرا شود، کار سریعتر انجام می شود.

عملکرد فرکانس پردازنده و مدل وسری آنها مسائل دیگری هستند که در بررسی پردازنده ها باید آنها را در نظر گرفت. هر چه قدر عملکرد فرکانس پردازنده بالاتر باشد، سرعت سی پی یو یا پردازنده هم بالاتر خواهد بود. توانایی پردازش پردازنده ها می تواند 32 یا 64 بیتی باشد.
مدل یا سری پردازنده هم با چهار پیشوند مشخص می شود که عبارتند از:HQ  که بیانگر کیفیت گرافیکی بالاست. HK که بیانگر گرافیک بالا و اورکلاک است. T بیانگر کم مصرف بودن پردازنده و K هم بیانگر اورکلاک بودن آن می باشد.

پردازشگر گرافیکی یا GPU

علاوه بر پردازنده مرکزی در سیستم ها یک پردازنده امور گرافیکی نیز وجود دارد که با نام GPU شناخته می شود. در دستگاه های بزرگ و قدرتمند مانند رایانه های رومیزی، دستگاه کاری و دستگاه‌های بازی، CPU و GPU آیتم های کاملاً جداگانه ای هستند که هر کدام به مادربرد متصل می شوند.

لپ‌تاپ های قابل حمل کوچک تر معمولاً CPU و GPU را در یک جزء واحد ترکیب می کنند، و بقیه اجزای رایانه شامل حافظه پنهان، حافظه و ذخیره‌سازی در نقاط مختلف مادربرد قرار دارند. یک GPU مجزا و یک GPU یکپارچه را می توان در بسیاری از نوت بوک های 15 اینچی MacBook Pro پیدا کرد. در حالی که GPU های مجزا عملکرد گرافیکی قابل توجهی را ارائه می دهند، اما انرژی بیشتری مصرف می کنند.

اپل مک بوک پرو 16 اینچی خود را با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 5600M مجهز به 8 گیگابایت HBM2 به روز کرده است. برای اینکه بدانید چه کارت های گرافیکی در یک مک خاص استفاده می‌شوند،  Apple (**) menu > About this Mac را انتخاب کنید. در سمت راست Graphics، کارت گرافیکی را پیدا می کنید که در حال حاضر در مک بوک استفاده می شود.

لازم به ذکر است که سرعت و کیفیت پردازش کارت گرافیک اهمیت بالایی در عملکرد دستگاه دارد. پردازنده گرافیکی شامل تعداد زیادی هسته پردازنده برای ارائه تصاویر دو بعدی و سه بعدی است. کیفیت بالای تصاویر ممکن نخواهد بود جز با افزایش تعداد هسته های GPU. پس در هنگام خرید لپ تاپ اپل به این موضوع توجه نمایید.

مموری یا حافظه (Memory)

آیا می دانید چه مقدار رم در مک شما نصب شده است؟ RAM یا حافظه دسترسی تصادفی، کدها و دستورالعمل‌ها را برای macOS و هر برنامه‌ای که در Mac شما باز می‌شود، ذخیره می‌کند. هرچه رم بیشتری داشته باشید، برنامه های بیشتری را می توانید همزمان باز کنید. دانستن مقدار رمی که در مک خود نصب کرده اید، بخش مهمی از راهنمای خرید مک بوک است که می تواند نحوه استفاده از رایانه شما را تغییر دهد.

نحوه بررسی میزان RAM نصب شده به شرح زیر است:

از منوی اپل، گزینه About This Mac را انتخاب کنید. پنجره ای به شما نشان داده می شود که مقدار حافظه نصب شده در رایانه شما هم در آن نمایش داده می شود. رم لپ تاپ‌ها می تواند بین 4 گیگابایت تا 32 گیگابایت متفاوت باشد. همچنین در برخی لپ تاپ‌ها یک رم مجزا برای پردازنده گرافیکی نیز در نظر گرفته می‌شود که مختص انجام امور GPU است.

برخی از مدل لپ تاپ های اپل رم های پرسرعتی دارند و در برخی دیگر هم امکان ارتقای رم وجود دارد. اگر فکر می کنید ممکن است بعداً به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید، مدلی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد RAM را تعویض کرده و آن را ارتقا دهید. اگر اهل گیمینگ باشید یا همزمان از چندین برنامه در لپ تاپ خودتان استفاده می کنید، بهتر است رم بالاتر را انتخاب کنید.

در ضمن یکی دیگر از پارامترهای مهمی که باید در این راهنمای خرید مک بوک اپل به آن بپردازیم، حافظه پنهان یا cache است. به خاطر اینکه پردازش سریع تر انجام شود، بخشی از اطلاعات رم اصلی در حافظه کش ذخیره می شود.

ذخیره سازی داخلی (Internal storage)

ذخیره سازی داخلی یا هارد بخشی از سخت افزار است که تمام اطلاعات را به صورت بلند مدت در خود ذخیره می کند. حافظه دستگاه هر چه بیشتر باشد کاربر می تواند اطلاعات بیشتری را به صورت بلند مدت در لپ تاپ خود ذخیره کند.

ذخیره سازی داده ها در مک شما مهم است! چون تعیین می کند که رایانه شما چه تعداد برنامه، سند، عکس و ویدیو را می تواند به صورت محلی نگه دارد. مک شما یک دیسک داخلی دارد که یک دستگاه ذخیره سازی است که حاوی برنامه‌ها و اطلاعات مورد استفاده مک شما است. برخی از کامپیوترهای مک، دارای دیسک های داخلی اضافی یا دیسک های خارجی متصل هستند.

SATA، PATA،SCSI  و SSD چهار نوع مختلف هاردهای اینترنال هستند که SSD آخرین و پیشرفته ترین مدل های ذکر شده است. اپل هم در لپ تاپ های خود از هاردهای پرسرعت اس اس دی بهره می گیرد.

برای بررسی اندازه حافظه داخلی مک خودتان ابتدا روی لوگوی “Apple” در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و “About This Mac” را از منو انتخاب کنید. در پنجره ای که ظاهر می شود، روی دکمه “Storage” کلیک کنید. (در برخی از نسخه های قبلی macOS، این دکمه ممکن است به صورت یک برگه ظاهر شود)

هنگامی که نمایشگر “Storage” بارگیری می شود، لیستی از درایوهای داخلی و ظرفیت هر درایو را مشاهده خواهید کرد. همچنین خواهید دید که چه مقدار فضای خالی دیسک در دسترس در هر درایو دارید، که دقیقاً در زیر نام هر درایو فهرست شده است. اگر جزئیات بیشتری در مورد حافظه داخلی خود می‌خواهید، روی دکمه «Overview» و سپس روی « System Report» کلیک کنید.

در پنجره “System Information”، روی “Storage” در نوار کناری کلیک کنید تا اطلاعات دقیقی را در مورد همه درایوهای خود مشاهده کنید. اندازه حافظه داخلی مک خود را می توانید در قسمت «Capacity» مشاهده کنید.

اگر چیزی که در جستجوی خود پیدا کردید ضعیف بود، می توانید با نصب یک SSD یا هارد دیسک جدید، حجم حافظه داخلی را در برخی مک بوک‌ها و مک های رومیزی افزایش دهید. یا اگر فضای ذخیره‌سازی محدودی دارید، می‌توانید فضای درایو داخلی خود را آزاد کنید.

سیستم عامل اختصاصی (Operating system)

macOS که منحصراً بر روی کامپیوترهای Mac نصب شده است، دارای یک رابط کاربری زیبا و آسان برای تکمیل زیبایی شناختی براق و عمر طولانی و چشمگیر باتری مک است. ببینید مک شما از کدام سیستم عامل macOS استفاده می کند و کدام نسخه macOS روی آن نصب شده است. برای این کار:

با کلیک روی لوگویApple  در گوشه صفحه، گزینه About This Mac را انتخاب کنید. باید نام macOS  مانند macOS Monterey یا macOS Big Sur را به همراه شماره نسخه آن مشاهده کنید. اگر نیاز به دانستن شماره ساخت نیز دارید، روی شماره نسخه کلیک کنید تا آن را ببینید.
آخرین نسخه macOS کدام است؟

  • macOS Monterey: 12.5
  • macOS Big Sur: 11.6.8
  • macOS Catalina: 10.15.7
  • macOS Mojave: 10.14.6
  • macOS High Sierra: 10.13.6
  • macOS Sierra: 10.12.6
  • OS X El Capitan: 10.11.6
  • OS X Yosemite: 10.10.5
  • OS X Mavericks: 10.9.5
  • OS X Mountain Lion: 10.8.5
  • OS X Lion: 10.7.5
  • Mac OS X Snow Leopard: 10.6.8
  • Mac OS X Leopard: 10.5.8
  • Mac OS X Tiger: 10.4.11
  • Mac OS X Panther: 10.3.9
  • Mac OS X Jaguar: 10.2.8
  • Mac OS X Puma: 10.1.5
  • Mac OS X Cheetah: 10.0.4

سایر ویژگی ها (Additional features)

اندازه و نوع صفحه نمایش در مک بوک اپل

سایز و کیفیت ارائه شده نمایشگرهای لپ تاپ های اپل، متفاوت بوده و بیشتر از 3 نوعIPS ،LCD  و TFT می باشد. کیفیت، رنگ ها، فرکانس و سرعت IPS در مقایسه با صفحه نمایش ال سی دی به ترتیب بالاتر، واضح تر و سریعتر می باشد. مصرف انرژی نمایشگرهای تی اف تی ها هم کمتر و عمر باتری شان، زیادتر بوده و می توانند تصاویر واضح تر با رنگ های دقیق تر و واقعی تر نمایش دهند. همچنین تشعشات مضری از خود ساطع نمی کنند.

اندازه صفحه نمایش لپ تاپ بین 11 تا 17 اینچ است. یک صفحه نمایش بزرگتر برای بازی، تماشای فیلم، ویرایش عکس و ویدئو و مشاهده اسناد در کنار هم ایده آل است. لپ تاپ هایی با صفحه نمایش کمتر از 12 اینچی، وزنی حدود 1 تا 1.5 کیلوگرم دارند و جزو باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ ها محسوب می شوند.

لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 12 تا 14 اینچی، وزنی حدود 2 کیلوگرم دارند و بهترین لپ تاپ برای حمل و کاربری در نظر گرفته می شوند. لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 15 تا 16 اینچی که وزنی حدود 2 تا 2.5 کیلوگرم دارند بسیار پرطرفدار و محبوب بوده و برای افرادی که تمایل زیادی به جابجایی لپ تاپ شان ندارند، آپشن بسیار مناسبی به نظر می رسد.

لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 17 اینچی یا بیشتر هم برای بازی های حرفه ای و انجام کارهای سنگین مناسب بوده و بهترین انتخاب برای کسانی هستند که همیشه در یک مکان از لپ تاپ شان استفاده می کنند و آن را اصلاً جابجا نمی کنند.

درگاه های ارتباطی و پورت ها (Ports)

برقراری ارتباط با محیط بیرونی مهم ترین کاربرد پورت های تعبیه شده در لپ تاپ ها می باشند که معمولاً برای اتصال به تلویزیون، دوربین و سایر دستگاه ها استفاده می شوند. پورت های تعبیه شده در لپ تاپ اپل عبارتند از پورت مخصوص شارژ، پورت مخصوص هدفون و HDMI (برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون و پروژکتور)

عمر باتری (Battery life)

ادعای تولیدکنندگان در مورد عمر باتری تا 12 ساعت یا بیشتر متغیر است.

ویژگی های بهترین لپ تاپ های اپل

هر MacBook اپل با پردازنده m1، سرعتی ماورای تصور کاربران دارند و این تراشه به حدی قوی است که چند وظیفه را خیلی راحت اجرا می کند و برای ادیت فیلم بهترین انتخاب است. اکثر مک بوک‌ها دارای حداقل ۸ گیگابایت رم می باشند که برای انجام کارهای روزمره و نه چندان سنگین، خوب است ولی اگر قصد استفاده از تراشه اینتل مک بوک، برای نصب ویندوز را دارید، باید از رم 16 یا 32 گیگابایتی استفاده کنید.

همه صفحه نمایش های رتینا فعلی اپل، وضوح و دقت رنگ بالایی داشته و طیف های رنگی را با کیفیت بی نظیر نشان می دهند. همچنین در تمام لپ‌تاپ‌های اپل، پورت‌های Thunderbolt 3 به کار رفته که مخصوص این کمپانی بوده و برای انتقال داده، مورد استفاده قرار می گیرد. از این پورت برای شارژ نیز استفاده می شود؛ لازم به ذکر است که پورت‌های تاندربولت ۳، با تمام لوازم های جانبی و کابل های تایپ سی USB-C سازگار هستند.

همیشه تعداد و تنوع بالای پورت‌ها، برای کاربران جذاب است و می توانند کارهای خودشان را سریع تر انجام دهند؛ علاوه بر آن، صفحه‌کلید جدید اپل که مجیک کیبورد است، کار تایپ کاربران را راحت تر کرده و بسیار مقاوم می باشد که همه این موارد جزو فاکتورهای اصلی در راهنمای خرید لپ تاپ اپل هستند.

راهنمای خرید مک بوک MacBook Air و MacBook Pro

لپ تاپ های 12 اینچی MacBook اپل وزنی کمتر از یک کیلوگرم دارند و دارای عمری باتری زیاد، صفحه نمایش شبکیه و اتصال وایرلس می باشند. این ویژگی ها باعث می شود، بسیاری از افراد این مدل را انتخاب کنند.

در این بخش می خواهیم لپ تاپ اپل MacBook Air و MacBook Pro، M1، M1 Pro و M1 Max را با هم مقایسه کرده و ببینیم بین مک بوک ایر و مک بوک پرو کدامیک بهتر است. اپل دو مدل لپ تاپ به نام های MacBook Air و MacBook Pro دارد. در این دو دسته از Mac طیف گسترده ای از قابلیت ها وجود دارد، همچنین تفاوت بین MacBook Air سطح پایه و MacBook Pro 16 اینچی و دیگر انواع لپ تاپ های اپل، بسیار زیاد است.
یکی از نکاتی که هنگام خرید مک بوک باید به آن توجه کرد این است چه مدت از آخرین آپدیت آن می گذرد و آیا احتمال دارد به زودی دوباره آن را به روز کند یا خیر؟ در اینجا نگاهی گذرا به زمان عرضه لپ‌تاپ‌های اپل می اندازیم.

  • مک بوک ایرM1 : نوامبر 2020
  • مک بوک ایر M2: جولای 2022
  • مک بوک پرو 13 اینچی M2: ژوئن 2022
  • مک بوک پرو 14 اینچی M1 Pro وM1 Max : اکتبر 2021
  • مک بوک پرو 16 اینچی M1 Pro و M1 Max: اکتبر 2021

مقایسه MacBook Air با MacBook Pro

MacBook Air M2 دارای پردازنده مرکزی 8 هسته ای، پردازنده گرافیکی 10 هسته ای، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است. این مزیت فقط مربوط به دو هسته گرافیکی اضافی نیست بلکه شامل چند ساعت عمر باتری بیشتر نیز می شود. (20 ساعت در مقایسه با 18 ساعت)

بهترین نوع تاچ یعنی Touch ID در MacBook Air موجود است، همچنین این لپ تاپ بی نظیر در رنگ های طلایی و مشکی (Midnight) ارائه می شود، در حالی که MacBook Pro فقط در رنگ نقره ای یا خاکستری عرضه می شود که در راهنمای خرید لپ تاپ اپل از جزو فاکتورهای مهم هستند.

ممکن است تصور کنید که MacBook Air بسیار سبکتر و کوچکتر از  MacBook Proباشد، اما اینطور نیست، هر دو تقریباً وزن و اندازه یکسانی دارند و بین آنها فقط 160گرم تفاوت در وزن وجود دارد وMacBook Air  کمی سبکتر است، در مقابلMacBook Pro  نیز باریک تر می باشد.
همچنین MacBook Air دارای یک صفحه نمایش  Liquid Retinaبزرگ با رزولوشن 13.6 اینچی است.

شاید تفاوت خیلی بارزی نباشد اما در MacBook Pro یک فن به کار رفته است، در حالی که MacBook Air فاقد فن می باشد ولی یک پخش کننده حرارت آلومینیومی برای جذب گرما در آن به وجود دارد. شاید به دلیل نبود فن، برخی سری MacBook Pro را ترجیح دهند زیرا این نسخه برای انجام برنامه های کاربردی مناسب تر است.

MacBook Pro 14 اینچی، نسبت به مدل 16 اینچی، هم قیمتی پایین تر و هم وزنی سبک تر دارد اما از لحاظ امکانات و کیفیت با نسخه 16 اینچی برابر است.

معرفی 9 تا از بهترین مک بوک های اپل

مک بوک یکی از پرفروش ترین محصولات اپل است که در سال 2006 وارد بازار شد. حتما تعجب می کنید اگر بشنوید که دستگاه های اپل نزدیک به یک میلیارد کاربر می باشد و شاید بیشتر شگفت زده شوید اگر بدانید که به طور متوسط هر آمریکایی دو تا از انواع محصولات مختلف اپل را در اختیار دارد. از این یک میلیارد نفر کاربر محصولات اپل، میلیون ها نفر از لپ تاپ مک بوک برای مقاصد مختلف از انجام امور تجاری گرفته تا مطالعه و تحقیق استفاده می کنند.

مک بوک ها دومین انتخاب برتر برای کاربران اپل هستند، اگر قصد خرید لپ تاپ مک بوک اپل را دارید، توصیه می کنیم این راهنمای خرید لپ تاپ اپل را تا انتها به دقت بخوانید. شرکت اپل چندین مدل مختلف مک بوک را عرضه کرده است که در طول زمان تغییر کرده اند. در این قسمت قصد داریم به معرفی برخی از انواع مک بوک ها بپردازیم.

شاید شما هم مثل همه افرادی که از مک بوک استفاده می کنند، دلایل موجه خود را برای تغییر از PC به Macbook داشته باشید. مک بوک یک لپ تاپ قدرتمند با عمر باتری طولانی و رابط کاربری بصری  است. اما قبل از اقدام به خرید، مهم است که انواع Macbook را بررسی کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

1- راهنمای خرید لپ تاپ اپل MacBook Air

قیمت: از 30,820,000 تومان

MacBook Air M1 دارای یک تراشه Apple M1 با CPU 8 هسته ای و پردازنده گرافیکی 7 هسته ای، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است و قیمت مناسبی دارد ولی یک تفاوت واضح بین این مدل و برادر گران ‌تر آن یعنی MacBook Air M2 وجود دارد که مدل گران‌تر، تراشه‌های نسل بعدی M2 را به جای M1 ارائه می‌کند.

2- راهنمای خرید لپ تاپ مک بوک ایر MREF2 2018

در  MacBook Air M2تعداد هسته های CPU یکسان است، اما یکGPU  8 هسته ای به جای 7 هسته ای وجود دارد. در مطالعه راهنمای خریدمک بوک و مقایسه این دو نسخه می بینیم که هر دو مدل به طور استاندارد دارای فضای ذخیره سازی یکسانی 256 گیگابایتی و همان رم 8 گیگابایتی هستند.

اما آیا تراشه جدید M2 دلیل کافی برای صرف نظر از تفاوت قیمت بین این دو مدل است؟ واقعاً باهم فرق آن چنانی ندارند و می توان گفت دلیل خوبی برای هزینه اضافی نیست؟ زیرا M1 هنوز یک تراشه قدرتمند است و ممکن است برای نیازهای شما کافی باشد.

با این حال، یک تفاوت بزرگ دیگر بین این دو مدل مک بوک ایر وجود دارد: مک بوک ایر M2 همچنین یک طراحی کاملاً جدید با صفحه نمایش بزرگتر، روشن تر و انتخاب رنگ های بیشتر می باشد. طراحی مدل جدید ممکن است دلیل کافی برای پرداخت هزینه اضافی باشد.

اگر می خواهید از هسته گرافیکی اضافی بهره مند شوید، می توانید مک بوک پرو 13 اینچی را در نظر بگیرید که پردازنده گرافیکی 10 هسته ای و همچنین فن داخلی دارد. MacBook Air همچنین دارای یک گزینهGPU  10 هسته ای است و در راهنمای خرید لپ تاپ اپل در جایگاه خوبی قرار دارد.

3- راهنمای خرید لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN73 2020

قیمت: از 35,640,000 تومان

این مک بوک نیز دارای تراشه M1 و گرافیک گرافیک 7 یا 8 هسته‌ای می باشد و CPU بسیار قدرتمندی دارد که قابلیت اجرای برنامه ها با عالی ترین کیفیت را دارد، همچنین این مک بوک دارای   سرعت بسیار بی نظیری است.

این لپ تاپ، از جک 3٫5 میلی‌متری هدفون و دو پورت USB 4 با پشتیبانی از USB 3.1 Gen 2 (پهنای باند 10 گیگابایت‌ بر ثانیه) و 3  Thunderbolt(پهنای باند 40 گیگابایت‌ بر ثانیه) بهره می برد.

از ویژگی های بارز آن می توان به وب‌کم 720p، اسپیکرهای استریو دالبی اتموس، ماژول Wi-Fi 6 و بلوتوث 5 اشاره کرد که این لپ تاپ را در راهنمای خرید بهترین لپ تاپ اپل، به مدل شگفت انگیزی تبدیل می کند.

4-  راهنمای خرید لپ تاپ Apple MacBook Pro

قیمت: از 63,340,000 تومان
مک بوک پرو 14 اینچی دارای یکCPU  8 هسته ای، پردازنده گرافیکی 14 هسته ای با تراشه M1 Pro، 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD می باشد. در مقابل، مک بوک پرو 13 اینچی یک CPU 8 هسته ای، یک GPU 10 هسته ای M2، 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD است.

ممکن است فکر کنید که M2 تراشه جدیدتری نسبت به M1 Pro است که باید بگوییم حدستان درست است!  اما این دلیلی برای براتری آن نیست، M1 Pro نسخه پیشرفته M1 با هسته های بیشتر و پشتیبانی از رم بیشتر از هر دو تراشه های M1 و M2 می باشد و در راهنمای خرید لپ تاپ اپل جزو مهم ترین فاکتورها است.

چند تفاوت کلیدی بین این دو مدل وجود دارد؛MacBook Pro  14 اینچی دارای رم بیشتر (تا 32 گیگابایت به جای 24 گیگابایت ارائه شده توسط M2) و هسته های گرافیکی بیشتری است، همچنین دارای یک صفحه نمایش بزرگتر و بهتر می باشد.

صفحه نمایش 14.2 اینچی Liquid Retina XDR آن با نسبت کنتراست یک میلیون برابر و روشنایی استاندارد 1000 نیت (1600 پیک) می باشد. این فاکتور ها برای بسیاری از حرفه ای ها اهمیت ویژه دارد.

5- راهنمای خرید لپ تاپ اپل MacBook Pro 15 اینچی

این مک بوک اپل که به عنوان آخرین نسل از تراشه اینتل محسوب می شود، گرچه محصول جدیدی نیست اما در این مدت بروزرسانی های زیادی داشته است. این مک بوک قدرتمند با صفحه نمایش درخشان و تنظیمات پیکربندی متنوع، علی‌رغم قیمت بالا و محدودیت پورت ها جایگاه خوبی در میان بهترین مک بوک های اپل دارد.

از دیگر ویژگی های مک بوک اپل 15 اینچی می توان به دارا بودن پردازنده مرکزی Core i9 و Core i7 و پردازنده گرافیکی  Intel UHD 630وAMD Radeon pro 555X-560X  و حافظه رم 16 تا 32 گیگابایت و حافظه داخلی 512 گیگابایت و 4 ترابایت SSD اشاره کرد.

6- راهنمای خرید مک بوک مدل Apple MacBook Pro MYD92

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Pro MYD92 2020 همراه با تاچ بار دارای صفحه نمایش 13 اینچی و پردازنده خود اپل یعنی M1 و سیستم عامل macOS Big Sur می باشد؛ همچنین بدنه آن از جنس آلومینیوم است و پردازنده گرافیکی آن از نوع هشت هسته‌ای M1 می باشد که نسبت به مدل قبلی خود بسیار پر سرعت بوده و عملکرد عالی دارد.
این مک بوک که جزو بهترین مدل ها در راهنمای خرید اپل تاپ اپل است دارای یک رم یکپارچه 8 یا 16 گیگابایتی و حافظه‌ی SSD با ظرفیت‌های 256، 512، 1024 یا 2048 گیگابایتی می باشد و چون باتری بزرگی دارد می تواند تا 10 ساعت شارژ نگه دارد.

7- راهنمای خرید لپ تاپ MacBook Pro  14 اینچی اپل

قیمت: از 63,340,000 تومان

این لپ تاپ، مدل MREF2 است که از صفحه نمایش 13.3 اینچی با فناوری IPS و رزولوشن QHD بهره می برد ، همچنین مجهز به بلندگو های استریو است و اگر بخواهید آن را به دستگاه دیگری متصل کنید، باید از بلوتوث نسخه 4.2 و WiFi  استفاده کنید.

لپ تاپ MacBook Air MREF2 2018، از دیگر لپ تاپ های خوب در راهنمای خرید لپ تاپ اپل است که سیستم عامل آن MacOS Mojave بوده و حسگر اثر انگشت دارد؛ علاوه بر آن، باتری آن لیتیوم پلیمر 6 سلولی با ظرفیت 50.6 وات ‌ساعت می باشد که تا 12 ساعت شارژ نگه می دارد.

این لپ تاپ دارای یک پردازنده دو هسته ای اینتل Core i5، 8 گیگابایت رم از نوع DDR3 و256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD، کارت گرافیک آنبرد اینتل UHD Graphics 617، یک پورت شبکه اترنت و دو پورت USB-C است.

8- راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ اپلMacBook Pro  16 اینچی

قیمت: از 77,150,000 تومان

یکی از بهترین لپ تاپ های اپل برای بازی، مدل  MacBook Pro16 اینچی می باشد و علی رغم قیمت بسیار زیاد، امکانات شگفت انگیز و بی نظیری دارد که باعث شده یک سر و گردن از بقیه کمپانی های تولیدکننده لپ تاپ گیمینگ بالاتر باشد.

در راهنمای خرید لپ تاپ اپل برای گیمینگ می بینیم که این محصول دارای کارت گرافیک AMD  Radeon Pro 5300M   یا 5500M  با 4 گیگابایت VRAM می باشد که قابلیت ارتقا به 8 گیگابایت را نیز دارد و از دیگر MacBook های برند اپل بهتر است.

در لپ تاپ های گیمینگ اپل، گرافیک های اینتل Iris Plus 655 به کار رفته که موجب می شود این محصول برای بازی های پر سرعت و سنگین مناسب تر باشد.

9- راهنمای خرید لپ تاپ Macbook Pro M1max

قیمت: از 123,499,000 تومان

آخرین مک‌بوک پرو ما، Macbook Pro M1max 16 اینچی با CPU 10 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای و داری یکSSD  یک ترابایتی است.

تفاوت قیمت آن با مدل های پیشین بسیار زیاد است ولی اگر قیمت برایتان مهم نیست، ارزش خرید را دارد، زیرا دارای یک Intel Xeon W 8 هسته ایِ 3.5 گیگاهرتزی، 32 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD است.

همچنین هنگام ارائه راهنمای خرید لپ تاپ اپل می بینیم که این مدل، گرافیک Radeon Pro 580X (با 8 گیگابایت حافظه) را دارا می باشد.

10- مقایسه MacBook Pro 13 اینچی با MacBook Pro 14 اینچی

MacBook Pro M1 14 اینچی ویژگی های بسیار چشمگیری دارد و قیمتش نیز نسبت به MacBook Pro M1 13 اینجی بالاتر است، مک بوک پرو 13 اینچی نیز لپ تاپ خوبی است و در راهنمای خرید لپ تاپ اپل جایگاهی برای خود دارد ولی وقتی با مک بوک پرو 14 اینچی مقایسه می شود، امتیاز برتر به MacBook Pro 14 اینچی می رسد زیرا این مدل برای حرفه ای ها ساخته شده است.

11- تفاوت های MacBook M1 Pro 14 اینچی با MacBook M1 Pro 16 اینچی

همان طور که قبلاً هم گفتیم مک بوک پرو مجهز بهCPU  8 هسته ای وGPU  14 هسته ای؛ و MacBook M1 Pro  دارایCPU  10 هسته ای و GPU 16 هسته ای می باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ اپل، وقتی این دو مدل را با هم مقایسه می کنیم متوجه می شویم که مدل 16 اینچی 512 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه دارد، همچنین سری 16 اینچی آداپتور برق 140 واتی نیز دارند.

یکی دیگر از مزایای مدل 16 اینچی MacBook Pro، عمر باتری بسیار طولانی آن است که به نسبت 21 ساعت در مقایسه با 17 ساعت است و

بالاخره طبیعی است که قیمت مدل 16 اینچی بیشتر باشد.

12- دلایل محبوبیت مک بوک چیست؟

در زمان ارائه راهنمای خرید لپ تاپ اپل توجه به نظر و نیاز کاربران بسیار مهم است؛ لپ تاپ های اپل، هم از نظر قطعات و تولید و هم از نظر طراحی، همواره نسبت به دیگر برند ها عملکرد بی نظیری داشته اند، در زمینه تولید لپ تاپ نیز برند اپل برای هر سلیقه ای از کاربران لپ تاپ مجزایی طراحی کرده است و به همین دلیل برای بسیاری از کاربران جذابیت دارد.

از مهم ترین دلایل محبوبیت لپ تاپ های اپل، امنیت بالای این برند و مقاومت زیاد در مقابل ویروس ها و بدافزاها است، همچنین یک دلیل مهم دیگر امکان آپدیت های جدید است که همه کاربران حتی آنها که لپ تاپ قدیمی دارند، می توانند آن را بروزرسانی کرده و اپلیکیشن های موجود در سیستم خود را ارتقا بدهند.

حالا در بین لپ تاپ های اپل کدامیک بهترین انتخاب است؟

خرید یک مک بوک ایر سطح پایه M1 با قیمت مناسب نسبت به مدل های بالاتر برای بسیاری از کاربران بهترین انتخاب است، می توانید با کمی هزینه بیشتر، یک مک بوک ایر M2 با طراحی کاملاً جدید، صفحه نمایش بزرگتر و نسل جدید از تراشه های اپل تهیه کنید. اما همانگونه که قبلاً هم اشاره شد، MacBook M1 برای اکثر کاربران مناسب می باشد.

MacBook Pro M2 در مقایسه با M2 MacBook Air، نمایشگر بهتر و طراحی جدید تر دارد و در راهنمای خرید لپ تاپ اپل، به کاربران توصیه می شود که آن را بخرند.

فاصله بین مدل‌های MacBook Pro M2 13 اینچی وMacBook Pro  14 اینچی خیلی زیاد نیست و مدل مک بوک پرو M2 13 اینچی می‌تواند تا 24 گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند؛ علاوه بر آن، مدل 14 اینچی بسیار گران ‌تر از مک ‌بوک 13 اینچی است و برای کارهای حرفه ای مناسب می باشد.

در هنگام مقایسه و خرید لپ تاپ اپل می بینیم که صفحه نمایش مک بوک پرو 14 اینچی بسیار بهتر و پیشرفته تر از صفحه نمایش سری 13 اینچی است، بنابراین شاید یک فاکتور اساسی، برای برخی از کاربرانی باشد که صفحه نمایش برایشان مهم است. مک بوک پرو 14 و 16 اینچی مشخصات یکسانی دارند اما مدل 16 اینچی همانطور که قبلاً هم اشاره شد نسبت به مدل های دیگر دارای عمر باتری بیشتری است.
امیدواریم با استفاده از این راهنمای خرید لپ تاپ بتوانید بهترین و مناسب ترین لپ تاپ اپل را برای خود تهیه کنید، لازم به ذکر است که با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لیپک می توانید بهترین و با کیفیت ترین لپ تاپ اپل را با قیمتی خوب و به راحتی تهیه کنید و آن را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

1- مک بوک ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

لپ تاپ اپل در ۳ دسته جذاب مک بوک، مک بوک پرو و مک بوک ایر در بازار موجود هستند.

2- جدید ترین مک‌ بوک‌ های اپل کدام ‌اند؟

مک ‌بوک پروی 13 اینچی و 15 اینچی جدید ترین لپ تاپ های اپل هستند که قابلیتی اختصاصی تحت عنوان تاچ‌بار (Touch Bar) دارند.

3- سبک ‌ترین MacBook اپل کدام‌ است؟

مک‌بوک ۱۲ اینچی این لپ‌تاپ باریک‌ترین و سبک‌ترین گزینه است. مک‌بوک ۱۲ اینچی با کمتر از یک کیلوگرم وزن شاید بهترین گزینه برای کسانی باشد که نیاز به جابجایی مکرر لپ‌تاپ برای آنها در اولویت است.

4- کدام مک بوک ها برای استفاده معمولی بهتر است؟

مک بوک ایر M1 اپل توصیه ما برای بهترین مک بوک است. تراشه Apple M1 عملکرد آن را سریع‌تر می کند، و بهره ‌وری انرژی آن باعث می‌شود، عمر باتری بسیار طولانی ‌تری داشته باشد و با شارژ بیش از 14 ساعت دوام بیاورد.

5-  سرعت پردازنده خوب برای لپ تاپ چقدر است؟

سرعت پردازنده خوب بین 3.5 تا 4.2 گیگاهرتز است، اما عملکرد تک رشته ای مهم تر است. به طور خلاصه، 3.5 تا 4.2 گیگاهرتز سرعت خوبی برای پردازنده می باشد.

6- از کدام فروشگاه می‌توان مک بوک را با قیمت مناسب خرید؟

سایت های همانند ترب و ایمالز، قیمت مک بوک را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر کشور جمع‌آوری می‌کنند و بصورت یک جا در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا با یک نگاه قیمت لپ‌تاپ را در تمام فروشگاه‌ها مشاهده کنید و ارزان‌ترین فروشنده اینترنتی را بیابید.

7- لپ تاپ سرعت بالای MacBook اپل کدام اند؟

MacBook Pro ۱۳ اینچی توان سخت افزاری خوبی دارد و نسبت به MacBook Air دارای توان پردازشی و گرافیک بهتری است؛ همچنین مک‌بوک پروی ۱۳ اینچی اسپیکرهای عالی و دو پورت تاندربولت ۳ دارد که دارای بالاترین سرعت انتقال نسبت به دیگر پورت ها می باشد. این مدل دارای مکانیسم پروانه‌ای کیبورد بهتری در مقایسه با مک ‌بوک ۱۲ اینچی است.

8- چگونه لپ تاپ مناسب خود را تهیه کنیم؟

سعی کنید با در نظر گرفتن بودجه و نیاز خود لپ تاپ مناسبتان را پیدا کنید، لپ تاپ ها در مدل های متنوع و قیمت های متفاوت در بازار موجود هستند و اگر می خواهید برای کارهایی با گرافیک سنگین لپ تاپ بخرید، MacBook Pro بهترین انتخاب برای شما است.

9- ویژگی های نسل جدید مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی چیست؟

این محصولات به تراشه جدید M2 مجهز شده‌اند و مک بوک ایر 2022 دارای درگاه مگ‌ سیف 3 به همراه تاچ نمایشگر با وبکم 1080p می باشد.

10- ابعاد نمایشگر M2 MacBook Air و MacBook Pro M2 چقدر است؟

MacBook Air M2 دارای نمایشگر 13.6 اینچی و MacBook Pro M2 دارای صفحه نمایش 13.3 اینچی است.

11- مزایای مک بوک چیست؟

مزایا: با مک، محدود کردن جستجوی شما بسیار آسان تر است، و مطمئن خواهید بود که یک محصول خوش ساخت و معتبر دریافت می کنید. همچنین تعداد زیادی از برنامه های کاربردی عالی که بایستی به طور جداگانه برای رایانه شخصی بخرید، روی مک بوک بارگیری شده است.

12- معایب مک بوک چیست؟

معایب: یکی از مهم ترین ایرادات مک بوک ایر، عملکرد ضعیف آن است. وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، مک بوک ایر به عنوان لپ تاپ های میان رده ​​رتبه‌بندی شده است. با این حال، حتی بسیاری از کامپیوترهای ارزان قیمت، عملکرد بهتری نسبت به مک بوک ایر ارائه می دهند.

13- آیا Mac بهتر از PC است؟

سیستم های رایانه شخصی را می توان با سهولت بیشتری ارتقا داد و طیف وسیع تری از اجزا و قطعات را برای آن انتخاب کرد. با این حال، اگر یک مک قابل ارتقا باشد، فقط امکان ارتقای مموری و حافظه ذخیره سازی وجود دارد. اجرای بازی در مک بدون شک امکان پذیر است، اما رایانه های شخصی به طور کلی برای گیمینگ های  hardcore برتر در نظر گرفته می شوند.

14- چرا مک اینقدر گران است؟

مک بوک از آلومینیوم ساخته شده است. هزینه بالای این ماده آلومینیومی یکی از دلایلی است که قیمت مک بوک بسیار بالاست. حس ممتاز ارائه شده توسط آلومینیوم باعث جذابیت بیشتر مک بوک می شود.

15- چرا مک بوک ها خوب نیستند؟

برخی کارشناسان معتقدند که جدیدترین لپ تاپ های اپل به چهار دلیل کلیدی بدترین لپ تاپ های تاریخ هستند.
1- لپ تاپ های اپل فقط شامل پورت های USB-C هستند 2- آنها صفحه کلید غیر قابل اعتمادی دارند. 3- تعمیر آنها دشوار و پرهزینه است.مدل های سطح بالا انتظارات را برآورده نمی کنند.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید لپ تاپ در ایران؛ بهترین مشخصات لپ تاپ برای هر نفر

بهترین لپ تاپ تا 35 میلیون 1402 برای گیمینگ، اداری و دانشجویی

انواع صفحه نمایش لپ تاپ