لیپک؛ یک قدم جلوتر 

موضوعات داغ:

آدرس فروشگاه:
Lipak.com

لیپک » سبک زندگی دیجیتال » دلیل ارزان بودن گوشی‌های شیائومی چیست؟

دلیل ارزان بودن گوشی‌های شیائومی چیست؟

شیائومی چطور بدون افت کیفیت، قیمت محصولات خود را کاهش داده است؟
دلیل ارزان بودن گوشی‌های شیائومی چیست؟

هنگامی که شیائومی در سال 2014 وارد بازار شد، می‌دانست که با یک چالش سخت روبرو است. تا آن زمان، گوشی‌های چینی شهرت خوبی نداشتند و به‌‌عنوان سری‌های ارزان‌قیمت مدل‌های محبوب‌تر به‌حساب می‌آمدند اما در عرض دو سال، شیائومی موفق شد دیدگاه‌های منفی را نسبت به کیفیت و عملکرد محصولاتش دگرگون کرده و به یکی از برندهای پیشرو گوشی‌های هوشمند چینی در بازار جهانی تبدیل شود.

اکنون در سال 2024، شیائومی یکی از غول‌های تکنولوژی جهان است که در رقابت تنگاتنگی با سامسونگ و اپل قرار دارد و سالانه ده‌ها میلیون دستگاه گوشی هوشمند را روانه بازار می‌کند. به عنوان مثال، گوشی‌های سری Redmi که توسط شیائومی ارائه می‌شوند، به داشتن قیمت‌های اقتصادی و مناسب معروف هستند، اما ارزان بودن قیمت‌ها به معنی کیفیت پایین ساخت این گوشی‌ها نیست و شیائومی توانسته با در پیش گرفتن راهکارهای خاص خود، محصولات پرامکاناتش را با قیمت اقتصادی وارد بازار کند. در این مقاله از مجله تکنولوژی لیپک می‌خواهیم استراتژی‌های شیائومی را برای پایین نگه‌داشتن قیمت گوشی‌های هوشمندش معرفی کنیم.

علت پایین بودن قیمت گوشی‌های شیائومی نسبت به رقبا

قیمت پایین یک کالا در مقایسه با رقبای خود (همچون گوشی‌های شیائومی) ممکن است این تصور را ایجاد کند که دارای مشکلات کیفیتی هستند. اما در واقعیت، گوشی‌های شیائومی با وجود قیمت اقتصادی، از استانداردهای کیفی بالایی برخوردارند. عرضه گوشی‌های شیائومی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه، دلایل خاص خود را دارد و به‌معنای کاهش کیفیت آنها نیست. شیائومی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و برترین سازندگان تلفن همراه در جهان شناخته می‌شود که منطقاً دستیابی به چنین موفقیتی بدون عرضه محصولاتی با کیفیت بالا امکان‌پذیر نخواهد بود.

اگر محصولات شیائومی کیفیت نامطلوبی داشتند، به‌طور قطع این برند نمی‌توانست به این سطح از شهرت و فروش بالا دست یابد. هم‌اکنون، شیائومی در رتبه سوم جهانی و پس از اپل قرار دارد؛ این دستاورد برای یک شرکت چینی، نشان‌دهنده عملکرد فوق‌العاده‌ای در تولید محصولات دیجیتال آن به‌شمار می‌رود.

برخی از مهم‌ترین دلایل پایین بودن قیمت گوشی‌های شیائومی در زیر توضیح داده شده است.

هشت دلیل پایین بودن قیمت گوشی‌های شیائومی نسبت به رقبا

حاشیه سود پایین

به‌گفته مدیرعامل شیائومی، این شرکت به حفظ حاشیه سود خود در محدوده 5 تا 10 درصد پایبند است. این استراتژی، با حفظ حاشیه سود نسبتاً پایین، به شیائومی امکان می‌دهد تا تعداد بیشتری از گوشی‌های هوشمند خود را به بازار عرضه کند و طیف وسیع‌تری از مشتریان را در سرتاسر جهان جذب نماید. شیائومی بر این باور است که با فروش گوشی‌های باکیفیت و قیمت مناسب، تعداد مشتریان وفادار خود را افزایش خواهد داد.

اجتناب از سرمایه‌گذاری‌های غیر ضروری

از آنجایی که نیروی انسانی و بودجه مربوط به آن سهم زیادی از هزینه‌های هر شرکتی را به خود اختصاص می‌دهد، شیائومی با گرایش به فعالیت‌های آنلاین، توانسته است در هزینه‌های مربوط به دستمزد کارکنان، به‌شکل چشم‌گیری صرفه‌جویی کند. در نتیجه، با این استراتژی شیائومی قادر خواهد بود‌، منابع مالی آزاد شده را در قسمت‌های دیگری که سودآوری بیشتری دارند، سرمایه‌گذاری نماید.

اختصاص کم‌ترین بودجه به تبلیغات

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها بودجه‌های کلانی را صرف تبلیغات می‌کنند، شرکت شیائومی همانند برند تسلا استراتژی‌های متفاوتی را در پیش گرفته است. تسلا، به‌عنوان یکی از پیشروان صنعت خودروسازی، بر قدرت تبلیغات شفاهی و تجربیات مثبت مشتریانش تکیه کرده و بدون صرف هزینه‌ای برای تبلیغات، به شهرت جهانی دست یافته است. شیائومی نیز با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و صفحات آنلاین، هزینه‌های بازاریابی خود را به حداقل رسانده است.

درحالی که، سایر شرکت‌ها برای جبران هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات، محصولات خود را با قیمت بالاتری به مشتریان می‌فروشند، این رویکرد به شیائومی اجازه داده تا محصولات باکیفیت خود را با قیمت‌های رقابتی ارائه دهد. این تاکتیک‌ها نه‌تنها به افزایش حاشیه سود شیائومی کمک می‌کند، بلکه به آن‌ها امکان می‌دهد تا قیمت‌های خود را بدون افزایش چشم‌گیر حفظ کنند و این امر به نوبه خود موجب جذب مشتریان بیشتری خواهد شد. در این میان، تسلا نیز با تکیه بر کیفیت برتر و نوآوری‌های خود، توانست جایگاهی مستحکم در بازار جهانی به‌دست آورد. تسلا و شیائومی نشان دادند که می‌توان با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی خلاقانه و مؤثر، به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

شرکت شیائومی تصمیم گرفته تا برای افزایش قدرت خرید کاربران، محصولاتش را با قیمت پایین‌تری بفروشد. این مسأله یکی از مهم‌ترین دلایلی است که قیمت گوشی‌های باکیفیت برند شیائومی را پایین نگه‌‌داشته است.

نمایش تبلیغات شیائومی در سیستم‌عامل گوشی‌ها

شیائومی، تبلیغات را درون رابط کاربری MIUI (یا سیستم‌عامل جدید هایپر او اس) گوشی‌هایش با امکان غیر فعال کردن توسط کاربران به‌نمایش می‌گذارد؛ اما با وجود امکان خاموش کردن تبلیغات، شیائومی همچنان قادر است به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد و از این راه درآمد قابل توجهی کسب کند. در واقع، بسیاری از برندهای تولید‌کننده گوشی با ردیابی و استفاده از داده‌های مصرف‌کنندگان، درآمد کلانی به دست می‌آورند. شیائومی سود حاصل از چنین داده‌هایی را با ارائه محصولات ارزان‌تر به مشتریان بازمی‌گرداند. این کار، بار دیگر نحوه عملکرد شیائومی را قابل ستایش می‌کند.

استراتژی فروش آنلاین

شیائومی همانند تسلا، استراتژی‌های متعددی را به‌کار گرفته و همچنان از آن‌ها پیروی می‌کند. این شرکتبا الگوبرداری استراتژی فروش تسلا، تنها تعداد محدودی فروشگاه فیزیکی در جهان دارد و با حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم به مشتریان، توانسته به‌طور فوق‌العاده‌ای در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

به‌صرفه شدن هزینه‌ها به شیائومی امکان می‌دهد تا قیمت‌های محصولات خود را پایین نگه دارد و مزایای مالی را به مشتریانش منتقل کند. علاوه‌بر این، شیائومی دارای یک گروه ویژه در فضای مجازی است که نقشی کلیدی در تجارت و سودآوری شرکت ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هیچ تولیدکننده دیگری در صنعت موبایل به اندازه شیائومی در ایجاد ارتباط با مشتریان خود تلاش نکرده است.

سیستم فروش فلش

برند شیائومی برای آنکه محصولات خود را بفروشد، از روش فروش فلش (Flash Sales) کمک می‌گیرد. این سیستم برای زمانی است که یک فروشگاه آنلاین، تخفیف فوق‌العاده‌‌ای را در یک بازه زمان بسیار کوتاه ارائه می‌دهد. هدف اصلی استراتژی فروش فلش، تشویق کاربران به خرید فوری و افزایش فروش کوتاه‌مدت برند است.

شیائومی با عرضه تعدادی محدود از گوشی‌‌ها به بازار، هزینه هر دستگاه را کم‌تر کرده و همچنین موجودی کالای کم‌تر، ریسک پایین‌تری نیز برای این برند به همراه آورده است. روش فروش فلش باعث شده تا تعداد گوشی‌های هوشمند این برند کم‌تر باشد و بلافاصله به فروش برسد؛ اما در نهایت بدون هیچ عواقب بدی، شرکت با سود خوبی مواجه شود.

طولانی‌تر بودن چرخه تولید

برندهای بزرگی چون اپل، سامسونگ و هوآوی هر ساله با معرفی گوشی‌های هوشمند جدیدی که دارای به‌روزترین فناوری‌های نمایشگر، حافظه و پردازنده هستند، خود را در صدر بازار قرار می‌دهند. این روند نوآوری مستمر، هزینه‌های قابل توجهی را برای این شرکت‌ها به همراه دارد که متعاقباً بر قیمت نهایی محصولات نیز تأثیر می‌گذارد. در مقابل، شیائومی با استراتژی متفاوتی پیش می‌رود، سخت‌افزارهای خود را برای یک دوره‌ 24 تا 36 ماهه ثابت نگه داشته و با استفاده از این رویکرد، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت پایین‌تر ارائه می‌دهد.

این تاکتیک به شیائومی اجازه می‌دهد تا از کاهش قیمت قطعات، 12 تا 16 ماه پس از انتشار آن‌ها بهره‌مند شود، که این امر به نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها و ارائه محصولات برخوردار از ارزش افزوده بیشتر به مشتریان می‌شود. همچنین خرید عمده قطعات سخت‌افزاری، دست شیائومی را برای کاهش هزینه‌های تولید و عرضه محصولاتی با قیمت رقابتی‌تر باز می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: شیائومی یا سامسونگ؟ (مقایسه گوشی ۲۰۲۳)

تنوع زیاد محصولات شیائومی

یکی دیگر از دلایلی که منجر به ارزان بودن گوشی‌های شیائومی می‌شود، تنوع بالای محصولات آن است. در نتیجه، مشتریانی که قصد خرید از برند شیائومی را دارند، با طیف گسترده‌ای از مدل‌ها و حق انتخاب‌های زیادی رو‌به‌‌رو می‌شوند. در واقع، این برند علاوه‌بر گوشی‌های همراه، اکسسوری‌ها و محصولات هوشمند و مصرفی دیگری نیز وارد بازار می‌کند که شامل پاوربانک‌ها، هدفون‌ها، تلویزیون‌های باکیفیت و لوازم آشپزخانه می‌شود. همه این محصولات طرفداران زیادی دارند و مورد رضایت کاربران قرار گرفته‌اند. به‌عبارتی، فروش موفق و سود به‌دست آمده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای حرفه‌ای تولید شده توسط شیائومی، به افزایش فروش گوشی‌های هوشمند این برند نیز کمک کرده است.

سؤالات متداول در مورد قیمت اقتصادی گوشی‌های شیائومی

شیائومی به‌عنوان نامی آشنا در دنیای فناوری، موفق به ایجاد تعادل میان کیفیت بالا و قیمت اقتصادی شده که حاصل استراتژی تجاری خلاقانه مدیران آن است. این استراتژی به شیائومی امکان می‌دهد تا بدون آنکه از کیفیت محصولات  خود بکاهد، آنها را با قیمتی رقابتی عرضه کند. بنابراین، مشتریان می‌توانند با توجه به بودجه خود، با اطمینان به این برند از محصولات آن بهره‌مند شوند.

چرا گوشی‌های شیائومی در مقایسه با برندهای دیگر ارزان‌تر هستند؟‌

زیرا شیائومی، بر حجم فروش بالا با حاشیه سود کم تمرکز دارد. این استراتژی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا گوشی‌های بیشتری را با قیمت ارزان‌تر بفروشند.

آیا قیمت پایین گوشی‌های شیائومی به معنای بی‌کیفیتی آن‌ها است؟

نه لزوما. گوشی‌های شیائومی اغلب دارای قطعات باکیفیت و مشخصات رقابتی هستند. در واقع، مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت‌ها، نتیجه سیاست‌های خاص این برند در هزینه‌های بازاریابی و توزیع است، نه در ساخت بی‌کیفیت محصولات.

استراتژی بازاریابی شیائومی چگونه به اقتصادی بودن گوشی‌ها کمک می‌کند؟

شیائومی برای تبلیغات سنتی هزینه بسیار کمی پرداخت می‌‌کند و بیشتر به فروش آنلاین و بازاریابی شفاهی متکی است. این اقدامات هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد و موجب پایین ماندن قیمت تمام شده گوشی‌ها می‌شود.

آیا گوشی‌های ارزان‌ قیمت شیائومی عمر کم‌تری دارند؟

گوشی‌های شیائومی از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و گاهاً به اندازه مدل‌های مشابه گران‌تر نیز بیشتر عمر می‌کنند.

آیا می‌توان با وجود قیمت پایین گوشی‌های شیائومی، انتظار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منظم را داشت؟

بله، شیائومی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را به‌طور منظم برای گوشی‌هایش ارائه می‌دهد، تا کاربران به آخرین ویژگی‌های امنیتی دسترسی داشته باشند.

منابع:‌ xiaomiui.net | techcrunch.com

برچسب‌(ها):

تصویر تیم تولید محتوای لیپک

تیم تولید محتوای لیپک

می‌نویسیم چون به کلمات احترام می‌گذاریم و می‌خواهبم هر جمله در ذهن مخاطب حک شود...

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

نظر شما مهمه؛ بگید و بپرسید

شماره تماس شما منتشر نمی‌شود و فقط برای اطلاع‌رسانی از پاسخ به نظر شما، قرعه‌کشی دیدگاه‌های کاربران و خبرنامه تازه‌های تکنولوژی ثبت خواهد شد.

لوگو لیپک

لیپک به معنای قطب‌نماست و احتمالا شما این کلمه را جایی شنیده‌اید. در یک موسیقی شاد جنوبی (شاید بهتر باشد در گوگل لیپک را جست و جو کنید). شرکت اندیشه راه آگاه آیندگان کنگان با نام تجاری لیپک فعالیت خود را از تابستان ۹۹ شروع کرد. ماموریت اصلی لیپک تامین و توزیع محصولات الکترونیک مانند لپتاپ، تبلت و گوشی‌های تلفن همراه است.

منتخب مقالات تکنولوژی
خانه