نسل جدید و قدرتمند پوکو: گوشی POCO x6 و POCO x6 PRO (نقد و بررسی)

قطعاً یکی از مدل‌های برجسته گوشی‌های میان‌رده، سری محبوب POCO (برند فرعی شیائومی) است که هر ساله با مدل‌های جدید خود، بازار گوشی‌ها را غافلگیر می‌کند. جدیدترین و آخرین سری محصولات این برند، گوشی POCO X6 و POCO X6 Pro است که می‌خواهیم در این مقاله از مجله فناوری لیپک، نقد و بررسی و معرفی مشخصات فنی آنها را کامل و ساده به شما ارائه دهیم. اما چرا باید خرید پوکو ایکس 6 و ایکس 6 پرو را در نظر بگیریم؟ چون این دو گوشی از باتری قوی و شارژ سریع 67 واتی، طراحی جذاب، دوربین سه‌گانه 64 مگاپیکسلی و عملکرد مناسب با پردازه‌هایی قدرتمند برخوردار هستند که در کنار قیمت مناسب، به گزینه‌ای مطلوب تبدیل شده‌اند.

قبل از شروع هر حرفی، شما را به تماشای تیزر رسمی و جذاب سری Poco X6 دعوت می‌کنیم.

معرفی و بررسی گوشی شیائومی پوکو ایکس 6

اگر به دنبال گوشی هوشمند پیشرفته با قیمت بین 15 تا 20 میلیون تومان هستید، پوکو X6 انتخاب خوبی خواهد بود. با خرید گوشی شیائومی Poco X6 متوجه خواهید شد که عملکرد بسیار خوبی دارد و یک موبایل اقتصادی عالی برای گیمرها است. همچنین باتری 5100mAh آن به‌راحتی می‌تواند بیش از یک روز و نیم دوام بیاورد. ظاهر جذاب، دوربین باکیفیت و رابط کاربری پیشرفته می‌تواند بهترین دلیل برای خرید این گوشی محسوب شود (صفحه رسمی این گوشی در سایت شیائومی: اینجا)

بررسی طراحی و صفحه‌نمایش POCO x6

پوکو X6 با طراحی 181 گرمی سبک خود در سه رنگ مشکی، آبی و سفید، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضخامت باریک 7.98 میلی‌متری و، ارتفاع 161.15 و عرض 74.24 میلی‌متری آن نیز در کنار صفحه‌نمایش مربعی شکل با گوشه‌های خمیده، در نوع خود بسیار زیبا است. با وجود اینکه طراحی جذابی دارد اما پشت براق گوشی ممکن است باعث مشکلاتی مثل لغزندگی شود که به راحتی با یک قاب برطرف خواهد شد. Poco X6 در قسمت جلویی خود به جز حاشیه‌های قابل‌توجه، از موارد زیر هم بهره می‌برد:

  • شاتر شناور دوربین
  • حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش
  • درگاه شارژ Type-C
  • جک 3.5 میلی‌متری هدفون
  • بلندگوهای استریو
  • مادون قرمز

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی Flow AMOLED و از نوع CrystalRes با رزولوشن 1220*2712 پیکسل 446PPI و نرخ رفرش 120 هرتز است که آن را به یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه با پشتیبانی از Dolby Vision و +HDR10 (نسخه پرو) تبدیل می‌کند. علاوه‌بر این، صفحه‌نمایش این گوشی دارای سیستم کنترل روشنایی 1920 هرتز PWM است که برای جلوگیری از خستگی احتمالی چشم بسیار مناسب است. این نمایشگر رنگ‌هایی پر جنب‌وجوش و انیمیشن‌های سریع را ارائه می‌دهد و به لطف قابلیت‌های خود، +HDR10 و Dolby Vision تجربه تماشای لذت‌بخش فیلم با رنگ‌های زنده و واضح، پخش روان و صدای با کیفیت را فراهم می‌کند.

عملکرد و رابط کاربری POCO X6 شیائومی

پوکو X6 با چیپست Snapdragon 7s Gen 2 و حداکثر 8 گیگابایت رم، عملکرد روان و بدون تاخیری از خود نشان می‌دهد. CPU این گوشی دارای 8 هسته است:

  • 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.95 گیگاهرتز
  • 4 هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز

این چیپست نسبت به اسنپدراگون 695 در Poco X5 عملکرد بسیار بهتری دارد. پوکو X6 عملکردی بدون افت فریم در بازی‌هایی مثل Asphalt 9 را دارد. این گوشی هوشمند سیستم‌عامل MIUI 14 را اجرا می‌کند. دستگاه با bloatware ارائه می‌شود، که البته می‌توانید آن را حذف کنید (bloatware: برنامه‌هایی که از ابتدا روی گوشی شما نصب هستند و کارکردهای تجاری و تبلیغاتی دارند).

باتری پوکو ایکس 6

پوکو X6 از عمر باتری قابل‌توجهی برخوردار است. حتی در صورت استفاده زیاد هم برای حداقل یک روز دوام می‌آورد و فقط یک روز در میان نیاز به شارژ خواهد داشت. این گوشی توانایی شارژ صفر تا 50 درصدی باتری را در 15 دقیقه دارد که در نوع خود بسیار قابل توجه است. شارژ کامل در حدود 44 دقیقه طول می‌کشد.

باتری پوکو ایکس 6
مدت زمان شارژ کامل (100 درصد) 44 دقیقه
حالت آماده‌باش (Standby) بیش از 14 روز
تماس تلفنی بیش از 31 ساعت
پخش آنلاین فیلم بیش از 20 ساعت

دوربین poco ایکس 6

با توجه به قابلیت‌های دوربین Poco X6، توانایی گرفتن عکس‌های مناسب در شرایط نور خوب را از خود نشان می‌دهد؛ با این حال، زمانی که صحبت از شرایط کم‌نور به میان می‌آید، چالش‌هایی وجود دارد که منجر به کاهش قابل توجه جزئیات و ظاهری نه چندان مناسب در تصاویر می‌شود. حالت شب تلاش می‌کند تا کیفیت تصاویر را از طریق نور مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی بهبود دهد، با این حال یک تیرگی عمومی در تصاویر ثبت شده باقی می‌ماند. سایر ویژگی‌های ممتاز دوربین این گوشی شیائومی را در زیر مشاهده کنید:

  • فیوژن نوری (Optic fusion): کیفیت تصویر را با ترکیب نوری فضا، نور و سایه بهبود می‌بخشد.
  • موتور شتاب‌دهنده (Accelerating engine): نرمی و روان بودن عکس گرفتن را تا حد زیادی به حداکثر می‌رساند.
  • سنجش بیونیک (Bionic sensing): بهینه‌سازی تصاویر برای سناریوهای مختلف با استفاده از هوش مصنوعی را انجام می‌دهد.
  • موتور Ecosphere: از طیف گسترده‌ای از برنامه ‌ای واسط برای خلاقیت بیشتر پشتیبانی می‌کند.
  • موتور رنگی (Colour engine): رنگ‌های واقعی را ثبت می‌کند.
  • زوم درون سنسور (In-sensor) + زوم بدون افت (Lossless): با زوم اپتیکال 2 برابری، تصویر با بزرگنمایی واضح باقی می‌ماند، بنابراین می‌توانید نماهای نزدیک را حتی از فاصله دور ثبت کنید.
  • تثبیت‌گر دوگانه OIS و EIS: سیستم‌های تثبیت‌کننده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به شما این امکان را می‌دهند که فیلم و عکس ثابت و واضحی با کیفیت 4K بگیرید (تصویر زیر)

نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X6 Pro

پوکو برند فرعی شیائومی، به خاطر ارائه گوشی‌های میان‌رده قدرتمند با قیمت‌های مناسب شهرت دارد و با Poco X6 Pro جدید، این روند ادامه پیدا کرده است. اگر به دنبال یک گوشی برای گیم هستید که خرج زیادی روی دست شما نگذارد، Poco X6 Pro دقیقاً همان چیزی است که نیاز دارید. این گوشی شاید کامل نباشد، اما در بیشتر موارد، تجربه‌ای شبیه به پرچمداران را با هزینه‌ای کمتر برای شما رقم می‌زند. این گوشی اولین مدلی است که با پردازنده قدرتمند مدیاتک Dimensity 8300-Ultra عرضه شده و همچنین اولین مدلی است که با نصب سیستم‌عامل HyperOS جدید شیائومی مبتنی بر اندروید 14 عرضه می‌شود.

صفحه‌نمایش دوست‌داشتنی این گوشی، از یک پنل OLED با نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتز و خروجی روشنایی بالا همراه برخوردار است که در کنار بلندگوهای استریو، تجربه‌ای عالی برای بازی، فیلم و موسیقی ارائه دهد (صفحه رسمی این گوشی در سایت شیائومی: اینجا).

طراحی پوکو X6 پرو

Poco X6 Pro در سه رنگ مشکی، خاکستری و زرد موجود است. گزینه زرد، با پنل پشتی چرم گیاهی عرضه می‌شود. انواع خاکستری و مشکی آن نیز دارای پشت پلاستیکی براق هستند. ماژول دوربین پشتی توسط یک مستطیل سیاه و سفید نیمه شفاف بزرگ در پس‌زمینه، عالی به نظر می‌رسد و همچنین لرزش ناشی از لنزهای بیرون‌زده هنگام قرار دادن گوشی روی میز را کاهش می‌دهد؛ گرچه هنوز در این حالت کمی تکان می‌خورد!

قاب پلاستیکی با لبه‌های صاف، ظاهر فلزی مات دارد،. ساختار پلاستیکی به این معنی است که وزن نسبتاً سبک 186 گرمی دارد. گوشی X6 Pro دارای گواهی IP54 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب است؛ این یعنی مثل استاندارد IP68 ضد آب نیست اما رطوبت کم و نم باران را دفع می‌کند. صفحه‌نمایش با محافظ گوریلا گلس 5 پوشیده شده است، بنابراین در برابر آسیب نیز کاملاً انعطاف‌پذیر است. همچنین یک قاب TPU مشکی مات نسبتاً زیبا در جعبه موجود است تا بتوانید ظاهر گوشی خود را نو نگه دارید.

شاید علاقه داشته باشید: نقد و بررسی گوشی سری ردمی نوت ۱۳ شیائومی

نکته ارزشمند در ساختار سری ایکس 6 پوکو، استفاده از نسل دوم تکنولوژی LiquidCool می‌باشد (تصویر زیر). منابع اصلی گرما توسط یک محفظه بخار فوق‌العاده بزرگ پوشانده شده‌اند تا دفع گرما در سطح گوشی را فراهم کند. همچنین با استفاده از سطح بسیار بزرگ از گرافیت، باتری و صفحه‌نمایش خنک و در شرایط کاری مطلوب باقی می‌مانند.

مقایسه مشخصات این دو گوشی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

Poco X6 Pro Poco X6
وزن
  • 186g (پلاستیک)
  • 190g (چرم گیاهی)
181g
ارتفاع 160.45mm 161.15mm
عرض 74.34mm 74.24mm
ضخامت
  • 8.25mm (پلاستیک)
  • 8.35mm (چرم گیاهی)
7.98mm
رنگ‌بندی زرد، مشکی، خاکستری سفید، مشکی، آبی

صفحه‌نمایش گوشی X6 Pro پوکو

صفحه‌نمایش این گوشی کاملاً مسطح است که بازتاب‌های ناخواسته و تغییر رنگ را کاهش می‌دهد. همچنین بسیار روشن بوده و برای مقابله با نور مستقیم خورشید قادر است تا 1800 نیت روشنایی تولید کند. صفحه‌نمایش پوکو X6 پرو از نوع پنل AMOLED است که از طیف رنگی گسترده DCI-P3 برای اطمینان از نمایش دقیق رنگ پشتیبانی می‌کند.

نرخ تازه‌سازی از 60 تا 120 هرتز قابل تطبیق است؛ این یعنی در حین پیمایش یا اجرای بازی نرم و روان به نظر می‌رسد اما می‌تواند به‌طور خودکار در یک صفحه ثابت به 60 هرتز برگردد تا مقداری از شارژ باتری شما را حفظ کند.

نرخ نمونه‌برداری لمسی (Solid touch sampling rate) به‌طور پیش‌فرض 480 هرتز است اما می‌توان آن را با استفاده از حالت Game Turbo داخلی گوشی تا نرخ نمونه‌برداری لمسی فوری 2160 هرتز افزایش داد که باعث کاهش لگ در حین بازی می‌شود. یک حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در پایین صفحه‌نمایش وجود دارد و به خوبی کار می‌کند اما می‌توانست کمی بالاتر قرار گیرد تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد.

Poco X6 Pro Poco X6
مشخصات کلی صفحه‌نمایش 6.67″ CrystalRes 1.5K Flow AMOLED DotDisplay, 2712 × 1220, 446 PPI 6.67″ CrystalRes 1.5K Flow AMOLED DotDisplay, 2712 × 1220, 446 PPI
روشنایی 1200nits (HBM brightness), 1800nits (peak brightness) 1200nits (HBM brightness), 1800nits (peak brightness)
محافظ صفحه Corning® Gorilla® Glass 5 Corning® Gorilla® Glass Victus®
قابلیت‌های کلیدی HDR10+sunlight modereading modecycle modeAdaptiveSync displayTrue color display Pro HDRsunlight modecycle modereading mode
نرخ نوسازی Up to 120Hz Up to 120Hz
نرخ نمونه‌برداری لمسی 480Hz touch sampling rate, 2160Hz instant touch sampling rate 240Hz

مشخصات دوربین Poco X6 Pro

دوربین اصلی و سلفی این گوشی با ترکیب آشنا 8 مگاپیکسلی ultrawide و 2 مگاپیکسلی ماکرو همراه است. لنز فوق‌عریض کاربردهای خود را دارد، اما جزئیات عکس‌های ثبت شده توسط آن کدر هستند، همچنین رزولوشن ماکرو آنقدر کم است که در بیشتر موقعیت‌ها جزئیات به مانند دوربین فوق‌عریض، قابل بررسی نیست. اما در دوربین اصلی عکس‌ها جزئیات زیادی دارند، رنگ‌ها واقعی به نظر می‌رسند و جلوه HDR طبیعی‌تر از آنچه در برخی دستگاه‌های دیگر دیده‌ایم، وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های دوربین این گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت پرتره به خوبی کار می‌کند.
  • برش‌های اطراف سوژه کاملاً دقیق هستند و سطح تاری پس‌زمینه خیلی زیاد نیست.
  • همچنین می‌توانید در برنامه دوربین Poco با زوم 2 برابر عکاسی کنید.
  • دوربین اصلی در شرایط چالش‌برانگیز کم نور عملکرد قابل قبولی دارد؛ عکس‌ها به خوبی نمایان هستند و به ندرت هرگونه تاری حرکتی ایجاد می‌شود.
  • به‌طور پیش‌فرض، پردازش سنگینی برای عکس‌ها صورت می‌گیرد و فعال کردن حالت شب اختصاصی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

دوربین سلفی پوکو ایکس 6 پرو با 16 مگاپیکسل، عملکرد جذابی دارد و از تصاویر گرفته شده راضی خواهید بود، گرچه تعدادی از عکس‌ها کمی خارج از فوکوس یا تاری حرکتی خواهند بود. دوربین سلفی، یک دوربین با فوکوس ثابت است و باید مراقب باشید تا در نقطه‌ای مناسب بایستید تا بهترین نتیجه را برای ثبت عکس داشته باشید.

در دوربین اصلی می‌توانید تا 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید، در حالی که دوربین سلفی حداکثر 1080p را با 60 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند. ویدیوها کیفیت مناسبی دارند و تثبیت‌کننده برای شات‌های متحرک به خوبی کار می‌کند، اما هنگام راه رفتن کمی لرزش وجود خواهد داشت که در شب بدتر هم می‌شود. با این حال، این تثبیت‌کننده، بسیار چشمگیرتر و موثر‌تر از تثبیت‌کننده ویدیویی است که توسط Honor Magic 6 Lite با قیمت مشابه ارائه شده است. قابلیت زوم رهگیری حرکت را در ویدیوی کوتاه زیر مشاهده کنید.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات دوربین Poco X6 Pro و Poco X6 را در کنار هم مقایسه کنید.

Poco X6 Pro Poco X6
دوربین اصلی 64 MP, f/1.7, 25mm (wide), 0.7µm, PDAF, OIS 64 MP, f/1.8, 25mm (wide), 0.7µm, PDAF, OIS
دوربین فوق‌عریض 8 MP, f/2.2 8 MP, f/2.2
دوربین ماکرو 2 MP, f/2.4 2 MP, f/2.4
دوربین سلفی 16 MP, f/2.4 16 MP, f/2.5
فیلمبرداری 4K@24/30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS 4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

عملکرد پوکو ایکس 6 پرو (بنچمارک)

MediaTek Dimensity 8300-Ultra یک پردازنده بسیار قدرتمند است و نتایج بنچمارک بهترین و قویترین پردازنده موبایل نشان می‌دهد که Poco X6 Pro می‌تواند با پرچم‌داران یک یا دو سال پیش رقابت کرده و آن‌ها را شکست دهد. وقتی نوبت به رقابت با گوشی‌های هم‌رده می‌رسد، این گوشی در صدر جدول قرار می‌گیرد.

Poco X6 Pro در زمینه گیم هم به برتری خود ادامه می‌دهد و به راحتی از پس اجرای بازی‌های سنگین برمی‌آید. البته ممکن است بعد از حدود 20 دقیقه یا بیشتر، گوشی گرم شود اما هرگز لگ نمی‌زند و فریم‌ها در تمام مدت ثابت می‌مانند. Poco X6 Pro در مقایسه با یک گوشی مخصوص بازی مانند RedMagic 9 Pro، گوشی کاملی نیست اما توان کافی برای اجرای بهترین بازی‌های گیمینگ گوشی را دارد. این دستگاه یکی از محدود گوشی‌هایی است که در این قیمت با بلندگوهای استریو عرضه می‌شود.

Poco X6 Pro Poco X6
پردازنده Dimensity 8300-Ultra, 4nm Powerful Snapdragon® 7s Gen 2, Advanced 4nm
CPU octa-core, up to 3.35GHz Octa-core CPU, up to 2.4GHz
GPU Mali-G615 Adreno™ GPU
حافظه و رم 12GB + 512GB 12GB + 256GB

نتایج بنچمارک این دو گوشی و نیز مقایسه Poco X6 Pro با گوشی‌های هم‌رده را در زیر مشاهده می‌کنید.

بنچمارک Poco X6 Pro Poco X6
Geekbench 6 (Single-Core) 1494 1037
Geekbench 6 (Multi-Core) 4764 3009
AnTuTu Benchmark 10 1351755 593702

شاید علاقه داشته باشید: بهترین گوشی‌های پوکو و مقایسه با سری ردمی و شیائومی


مشخصات نرم‌‌افزاری Poco x6 پرو

Poco X6 Pro یکی از اولین گوشی‌هایی است که با سیستم‌عامل جدید شیائومی عرضه شده است. HyperOS تقریباً مشابه MIUI است، بنابراین این ویژگی چندان مزیت بزرگی نیست. تفاوت اصلی بین این پوسته و سایر پوسته‌های شیائومی این است که اعلان‌ها و تنظیمات سریع از هم جدا هستند و می‌توان با کشیدن انگشت از سمت راست یا چپ نمایشگر به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، دقیقاً مانند آیفون!

نرم‌افزارهای bloatware زیادی به‌طور پیش‌فرض روی این سری از پوکو نصب شده است، همانطور که اغلب در مورد دستگاه‌هایی در این محدوده قیمتی اتفاق می‌افتد. همچنین برنامه‌های زیادی روی صفحه اصلی آن نصب شده اند که به جز شلوغ کردن صفحه، باید وقت زیادی برای نظم‌دهی آن صرف کرد.

Poco X6 Pro Poco X6
سیستم‌عامل Xiaomi HyperOS MIUI 14
نسخه اندروید 14 14
bloatware دارد دارد
امنیت حسگر انگشت In-screen و قفل هوش مصنوعی تشخیص چهره حسگر انگشت In-screen و قفل هوش مصنوعی تشخیص چهره

باتری گوشی Poco x6 Pro

Poco X6 Pro یک باتری نسبتاً بزرگ 5000 میلی‌آمپر ساعتی دارد و به اندازه کافی خوب است که شما را در طول روز به شارژر نیازمند نکند. این گوشی دارای یک شارژر سریع 67 واتی توربو شارژ در جعبه است و شما را در 45 دقیقه از شارژ 0 به 100 درصد می‌رساند. شارژ 50 درصدی را هم می‌توان در کمتر از 20 دقیقه به دست آورد.

Poco X6 Pro Poco X6
ظرفیت باتری 5000mAh 5100mAh
شارژ سریع بله، 50 درصد در 18 دقیقه بله، 78 درصد در 30 دقیقه
شارژ کامل 45 دقیقه 44 دقیقه
تماشای ویدیو بیش از 19 ساعت بیش از 20 ساعت
تماس تلفنی بیش از 29 ساعت بیش از 31 ساعت
نوع پورت USB-C USB-C

سایر مشخصات فنی دو عضو سری X6 پوکو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

Poco X6 Pro Poco X6
تعداد سیم‌کارت دو عدد دو عدد
نسخه بلوتوث 5.4 5.2
پشتیبانی از 5G دارد دارد
Dolby Atmos بلندگو بله بله
جک هدفون ندارد دارد

جمع‌بندی

POCO X6 و POCO X6 Pro با ویژگی‌ها و عملکرد برجسته، تجربه کاربری منحصربه‌فردی در دنیای گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند. طراحی جذاب همراه با صفحه‌نمایش با کیفیت، دوربین قوی و البته پردازنده قدرتمند، این گوشی‌ها را به گزینه‌های جذابی در بازار میان‌رده تبدیل کرده است. افزودن امکاناتی نظیر عمر باتری مطلوب و سیستم‌عامل به‌روز، نشان‌دهنده توجه به بهبود عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار آن است. در میان این دو مدل، انتخاب براساس نیازها و سلیقه فردی متفاوت است، اما نسخه Pro با دوربین‌های بهتر و پردازنده قوی‌تر برای علاقه‌مندان به دوربین انتخابی ایده‌آل خواهد بود.

منابع: indiatoday.in | trustedreviews.com

نوشته های مرتبط

اپل واچ سری 9: بررسی مشخصات، قابلیت‌ها و ارزش خرید

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

2 نظرات

saiid 1403-01-08 - 01:54
همه چیش خوبه ،ولی بدیش اینه که جیب من خالیه,!!!
آراد 1403-01-18 - 23:28
من پوکو x6 دارم ولی چیپستش بعضی مواقع باگ میخوره و بازی هارو به چوخ میده و داغ می‌کنه ولی اگه آنتی ویروس نصب کنید و سی پی یو رو بهینه سازی کنید اصلا نه گوشی داغ می‌کنه نه افت فریم داره اگه خیلی گیمر خوبی هستید پرو بخرید من که کالاف موبایل رو ۶ انگشتی بازی میکنم از عملکرد نسخه معمولی راضی هستم نصبت به پولی هزینه میکنید ارزش خرید داره
افزودن دیدگاه