علت دیر شارژ شدن گوشی چیست؟ تضمین شارژ سریع با این راهکارها

چرا وقتی عجله داریم گوشی دیر شارژ می‌شود؟ گاهی برای هر یک درصد شارژ شدن گوشی باید مدت زیادی منتظر بمانیم و در اینجا متوجه می‌شویم که مشکلی وجود دارد؛ بنابراین به دنبال علت دیر شارژ شدن گوشی خواهیم بود. اگر تا پایان این مقاله از لیپک همراه ما باشید، به شما در حل مشکل دیر شارژ شدن گوشی کمک خواهیم کرد.

فهرست مطالب

چرا باتری گوشی دیر شارژ می‌شود؟

در ابتدای مقاله، دلایل کند شارژ شدن گوشی را مطرح می‌کنیم و در ادامه، هر علت را با توضیحات کامل‌تر بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله هم بایدها و نبایدها و نکات ضروری شارژ باتری گوشی را به شما آموزش خواهیم داد.

  • کابل شارژ معیوب: اگر کابل‌های شارژ یا آداپتور تلفن شما آسیب ببیند یا خراب شود، می‌تواند بر روی آمپر و ولتاژ خروجی آن تأثیر بگذارد و درنهایت، به علت دیر شارژ شدن گوشی تبدیل شود.
  • مشکل در پورت شارژ گوشی: وجود غبار و آشغال در پورت یا آسیب فیزیکی به آن، در ورود جریان برق به گوشی اختلال ایجاد می‌کند.
  • برنامه‌ها و فرآیندهای پس‌زمینه: اجرای بیش از حد برنامه‌ها یا پردازش‌ها در پس‌زمینه گوشی می‌تواند منابع تلفن شما را مصرف کند، سرعت آن را کاهش داده و باتری بیشتری مصرف کند؛ این یعنی می‌تواند فرآیند شارژ را کندتر کند.
  • سلامت باتری: با گذشت زمان، باتری تلفن شما ممکن است دچار تحلیل شود و درنتیجه ظرفیت باتری کاهش یافته و شارژ باتری کند شود.
  • شارژ با شارژر اشتباه: اگر از شارژر تلفن یا شارژر بی‌سیمی استفاده می‌کنید که برای گوشی شما طراحی نشده است، ممکن است ولتاژ و آمپر مورد نیاز برای شارژ سریع گوشی شما را تامین نکند.
  • استفاده نامناسب از گوشی: اگر از گوشی خود در حین شارژ شدن استفاده می‌کنید، مشکل دیر شارژ شدن گوشی طبیعی خواهد بود؛ چون باتری هم‌زمان شارژ و تخلیه می‌شود.
  • آپدیت نرم‌افزار گوشی: گاهی با بروزرسانی سیستم‌عامل گوشی، مشکلات نرم‌افزاری در شارژ باتری رخ می‌دهد و باعث دیر شارژ شدن آن خواهد شد.
  • عوامل محیطی: دما نیز می‌تواند بر سرعت شارژ گوشی شما تأثیر بگذارد. شارژ کردن گوشی در محیط گرم یا سرد می‌تواند فرآیند شارژ را کند کند.

هشت علت دیر شارژ شدن گوشی

در اینجا هر کدام از دلایل بالا را با توضیحات کامل‌تر به شما ارائه می‌کنیم.

کابل شارژ معیوب

کابل‌های فیک مثل یک سم مهلک، سلامت باتری گوشی را از بین می‌برد. این کابل‌ها که به‌وفور و با کمترین قیمت در بازار موجود هستند، از مواد نامعتبر و غیر استاندارد ساخته شده‌اند و به دلیل اثرات منفی در انتقال برق به باتری، باعث دیر شارژ شدن گوشی، کاهش عمر باتری و حتی داغ شدن گوشی خواهند شد. همچنین پوسیدگی و قطعی کابل نیز می‌تواند باعث شارژ کند گوشی شود.

هر زمان که با خطایی مشابه زیر در اتصال به شارژر مواجه شدید باید کابل یا شارژر خود را تعویض کنید.

مشکل در پورت شارژ گوشی

ممکن است علت دیر شارژ شدن گوشی مربوط به کثیفی یا خرابی درگاه شارژ باشد. رطوبت و نم در پورت یا غبار و آشغال در آن در جریان ورودی برق اختلال ایجاد می‌کند و حتی ممکن است از شارژ شدن گوشی شما جلوگیری کند. باید به‌طور مرتب پورت شارژ گوشی را با برس‌های مخصوص یا حتی کمی پنبه روی خلال‌دندان تمیز کنید.

اجرای برنامه‌ها و فرآیندهای پس‌زمینه

اگر چندین برنامه در پس‌زمینه گوشی باز باشد، حتی زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید یا به شارژر وصل است هم شارژ باتری گوشی مصرف خواهد شد. هر زمان که کار با برنامه‌ها به پایان رسید، آنها را کاملاً ببندید و هنگامی که به وای فای، دیتای موبایل، بلوتوث و GPS نیاز ندارید، این گزینه‌ها را خاموش کنید.

کاهش عمر و سلامت باتری

باتری‌ها هم عمر مفید دارند و اگر چند سال است که از گوشی خود استفاده می‌کنید، باید به تدریج منتظر کاهش سلامت باتری آن باشید. گوشی‌های هوشمند جدید، عموماً قابلیت تعویض باتری ندارند و با کمک نرم‌افزارهای داخلی آنها می‌توان عمر و سلامت آنها را مشاهده کرد. همچنین روش‌های دیگری نظیر شماره‌گیری کد *#*#4636#*#* برای گوشی‌های اندرویدی و کد *#*#۶۴۸۵#*#* برای گوشی‌های شیائومی وجود دارد که سلامت باتری را به شما نشان می‌دهد (اطلاعات بیشتر در مقاله ۲۳ علت زود خالی شدن باتری گوشی شیائومی).

نکته: طول عمر مفید باتری گوشی بین ۳ تا ۵ سال یا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه شارژ است. باتری سه ساله هرگز به اندازه یک باتری کاملاً جدید کار نمی‌‎‌کند اما با رعایت برخی نکات می‌توان مدت‌زمان نگهداری شارژ گوشی را افزایش داد.

شارژ گوشی با شارژر اشتباه

آداپتور یا سری شارژر غیر اصل که هم از نظر کیفیت مناسب نباشد و هم مشخصات آمپر و ولتاژ نامتناسب با نوع گوشی داشته باشد، به‌طور حتم یکی از دلایل اصلی دیر شارژ شدن گوشی خواهد بود. همچنین اگر شارژر شما آسیب‌دیده باشد و اتصال آن قطع و وصل می‌شود، باید در اولین فرصت تعویض شود تا به سلامت باتری آسیب نزند.

شارژرهای وایرلس و بی‌سیم (یا پاوربانک‌های وایرلس) هم نسبت به شارژرهای سیمی، سرعت شارژ پایین‌تری دارند. در چند سال گذشته سرعت شارژرهای بی‌سیم معمول از 5 وات به 15 وات رسیده و به دلیل اینکه این شارژها برق را از پریز گرفته و با تبدیل به نیروی الکترومغناطیسی، آن را به گوشی می‌رساند، گوشی را دیرتر شارژ می‌کنند.

نکته آخر، استفاده از شارژرهای فندکی، پاوربانک‌های قدیمی یا حتی شارژ با کامپیوتر هم می‌تواند علت دیر شارژ شدن گوشی باشند. همچنین جهت خرید انواع شارژر و کابل شارژ اوریجینال ساده و فست‌شارژ می‌توانید به صفحه خرید کابل و شارژر گوشی در فروشگاه اینترنتی لیپک مراجعه کنید.

استفاده نامناسب از گوشی

یکی از دلایل مهم و موثر در کاهش سلامت باتری و درنتیجه دیر شارژ شدن آن، استفاده نامناسب از گوشی و عادات اشتباه شارژ آن است. در اینجا دو مورد از این اشتباهات را بیان می‌کنیم.

  • شارژ کردن بیش از اندازه گوشی: شارژ گوشی شب تا صبح (و به‌طور کلی در شارژ ماندن گوشی بعد از پر شدن)، وصل کردن به شارژر با کمی خالی شدن شارژ و یا هر بار شارژ گوشی تا 100 درصد، باعث کاهش عمر باتری خواهد شد.
  • استفاده از گوشی حین شارژ: با توجه به عکس زیر، استفاده از گوشی در زمانی که گوشی به شارژر وصل است، شارژ و تخلیه هم‌زمان باتری را به دنبال خواهد داشت و این کار علاوه‌بر آسیب به باتری در بلندمدت، باعث کند شارژ شدن گوشی خواهد شد. در این زمینه می‌توانید مقاله 10 دلیل شارژ معکوس گوشی را بخوانید.

مشکل در آپدیت نرم‌افزار گوشی

گاهی پس از آپدیت سیستم‌عامل گوشی، سرعت شارژ باتری کاهش پیدا می‌کند؛ این یعنی به‌روزرسانی تاثیر منفی روی دستگاه گذاشته است. در این حالت یا باید منتظر نسخه جدیدتر برای رفع مشکل باشید یا گوشی را به نسخه قبلی خود برگردانید. البته گاهی مشکل از نسخه جدید سیستم‌عامل نیست بلکه سایر تنظیمات و برنامه‌های گوشی با نسخه جدید سیستم‌عامل به مشکل برمی‌خورند و باید آنها را اصلاح کرد.

عوامل محیطی آسیب‌رسان

اگر گوشی شما در مجاورت گرمای زیاد (مثلاً گوشی را روی رادیاتور روشن یا روی داشبورد خودرو در ظهر گذاشته باشید) و یا سرمای زیاد محیط (مثلاً زمانی که در زمستان در بیرون از خانه هستید) باشد، امکان دیر شارژ شدن وجود خواهد داشت. همچنین زمانی که گوشی به شارژر وصل است، آن را روی بالش و پتو قرار ندهید، زیرا باعث گرم شدن گوشی و دیر شارژ شدن آن خواهد شد (قرار دادن گوشی در جیب در تابستان هم باعث انتقال حرارت بدن به گوشی و گرم‌تر شدن آن خواهد شد).

ضمناً اگر گوشی شما آنتن و سیگنال نداشته باشد، تلاش بیشتری برای پیدا کردن سیگنال قوی خواهد کرد؛ این یعنی اگر گوشی به شارژر وصل باشد هم شارژ بیشتری از حالت معمول مصرف شده و سرعت شارژ پایین می‌آید. حتی وقتی که از گوشی استفاده نمی‌کنید یا آنکه با مشکل خالی شدن شارژ گوشی از شب تا صبح مواجه شدید، می‌توانید به وضعیت آنتن گوشی توجه کنید.

راهکارهای حل مشکل دیر شارژ شدن گوشی

با رعایت هر کدام از دلایل بالا، مشکل دیر شارژ شدن موبایل حل خواهد شد؛ اما راهکارهای ساده و موثر دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند به حل مشکل شارژ آهسته گوشی و افزایش عمر باتری آن کمک کنند.

  • از فناوری‌های شارژ سریع و شارژ بی‌سیم به مقدار کم و زمانی که گوشی خنک است استفاده کنید.
  • از چرخه شارژ کامل (0-100٪) و شارژ یک‌شبه خودداری کنید. درعوض، تلفن خود را مرتباً با شارژ جزئی شارژ کنید.
  • محدود کردن حداکثر شارژ گوشی به 80 تا 90 درصد (به‌جای 100 درصد) برای سلامت باتری بهتر است.
  • زمانی که شارژ گوشی به 20 تا 30 درصد رسید، آن را شارژ کنید.
  • حالت هواپیما را در زمان عدم استفاده از گوشی روشن کنید.
  • از شارژ گوشی با پورت USB لپتاپ یا شارژر فندکی خودرو خودداری کنید.
  • از گوشی در حین شارژ استفاده نکنید.
  • برنامه‌های پس زمینه را غیر فعال کنید.
  • گوشی را در مکان‌های خشک و خنک شارژ کنید.
  • باتری خود را ارتقا دهید (مخصوص گوشی‌های قدیمی).
  • باتری گوشی را کالیبره کنید.
  • از کابل و شارژر اوریجینال مخصوص برند و گوشی خود استفاده کنید.
  • سیستم‌عامل گوشی را به‌روز نگه دارید.
  • با نرم‌افزار داخلی یا نصب برنامه‌های اختصاصی، گوشی را بهینه‌سازی کنید.
  • فقط برنامه‌های معتبر را از مارکت‌های رسمی نصب کنید.
  • از آنتی‌ویروس‌های گوشی برای شناسایی فایل‌ها و برنامه‌های مخرب و حذف آنها استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از گرما و تنش باتری، هنگام شارژ از بازی‌های آنلاین، پخش ویدیو یا کارهای سنگین خودداری کنید.
  • اگر گوشی را برای انتقال فایل به سیستم وصل می‌کنید، برای جلوگیری از شارژ شدن گوشی هنگام اتصال به کامپیوتر روی گزینه‌ای که فقط انتقال فایل را انجام می‌دهد کلیک کنید.
  • قبل از تعویض گوشی یا باتری، یک‌بار گوشی را Reset Factory کنید تا ببینید مشکل حل می‌شود یا خیر.

باورهای درست و غلط در مورد شارژ گوشی

در قسمت آخر مقاله، چند باور رایج در مورد باتری و شارژ گوشی را با هم بررسی می‌کنیم.

باور اشتباه: گوشی نو را باید 8 ساعت شارژ اولیه کرد.

باتری لیتیوم-یونی گوشی‌های هوشمند مشابه نسل قدیمی گوشی‌ها نیستند؛ گوشی‌های قدیمی برای فعال شدن الکترون‌های باتری به 8 ساعت شارژ اولیه نیاز داشتند.

باور اشتباه: شارژ گوشی از شب تا صبح باعث انفجار باتری می‌شود.

باتری گوشی‌های هوشمند پس از شارژ کامل از مدار شارژ خارج می‌شوند. فقط زمانی که شارژ از 100 درصد کمتر شود مرتباً در چرخه شارژ قرار می‌گیرد. شارژ شب تا صبح یا زمانی که گوشی در شارژ بماند باعث ایجاد چرخه‌های کوچک اما زیاد شارژ و تخلیه باتری خواهد شد که فقط عمر باتری را کاهش می‌دهد.

باور اشتباه: برای اتصال گوشی به شارژر، باید شارژ گوشی به صفر درصد برسد.

نقطه امن شارژ برای گوشی‌هایی با باتری لیتیوم-یونی بین 20 تا 30 درصد شارژ است. این تعادل، کمترین فشار را به باتری وارد می‌کند. اگر تخلیه و تغذیه شارژ گوشی را بین محدوده 20 تا 80 درصد نگه دارید، باتری گوشی مدت‌زمان بیشتری عمر می‌کند.

باور اشتباه: استفاده از پاوربانک باعث آسیب به باتری می‌شود.

پاوربانک‌ها منبع تغذیه مخصوص لوازم دیجیتال هستند و در حالت کلی، تفاوتی با برق شهری ندارند؛ اما برای آنکه پاوربانک به باتری گوشی آسیب نزند باید از پاوربانک‌های سالم، استاندارد و متناسب با مشخصات مورد نیاز گوشی استفاده کرد.

باور درست: روشن بودن بلوتوث، Wi-Fi و … باعث کاهش عمر باتری می‌شود.

به غیر از صفحه‌نمایش، یکی دیگر از دلایل تخلیه شارژ و کاهش عمر باتری در طولانی‌مدت، انرژی تلف شده گوشی در تلاش برای یافتن و اتصال به بلوتوث و شبکه‌های Wi-Fi و دیتا است.

جمع‌بندی با سوالات متداول شارژ گوشی

پاسخ به این سوال رایج که چرا گوشی دیر شارژ می‌شود را باید در مجموعه دلایل مختلفی جستجو کرد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. قطعاً می‌توان باتری هر گوشی نو را با استفاده درست و اصولی، مدت بسیار بیشتری در سلامت کامل نگه داشت اما همه‌چیز به گوشی و باتری آن مربوط نمی‌شود؛ بلکه کابل یا آداپتور شارژ معیوب، برنامه‌های پس‌زمینه، سلامت باتری، عوامل محیطی، استفاده از گوشی در حین شارژ، شارژ با شارژر اشتباه یا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری همگی می‌توانند بر کند شارژ شدن باتری تاثیر بگذارند. با رعایت نکات این مقاله می‌توانید زمان شارژ گوشی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

چگونه می‌توانم گوشی خود را سریع‌تر شارژ کنم؟

برای اینکه گوشی خود را سریعتر شارژ کنید، از شارژر مناسب استفاده کنید، هر ویژگی غیر ضروری در تنظیمات گوشی را غیر فعال کنید، به حالت هواپیما بروید، گوشی خود را در یک محیط خنک برای شارژ نگه دارید و برنامه‌های پس‌زمینه‌ای را که مورد نیاز نیستند ببندید.

آیا شارژر معمولی برای باتری ضرر دارد؟

شارژ آهسته لزوماً برای باتری گوشی بد نیست. در واقع می‌تواند با خنک‌تر نگه داشتن باتری به حفظ سلامت آن هم کمک کند. اما شارژ سریع (فست شارژ) می‌تواند گرمای بیشتری تولید کند که ممکن است باتری را به مرور زمان خراب کند. با این‌حال، استفاده از یک شارژر معمولی که به اندازه کافی برای گوشی شما قدرتمند نیست، می‌تواند منجر به چرخه‌های شارژ ناقص و کاهش ظرفیت باتری در بلندمدت شود. مهم است که از شارژر مناسب برای گوشی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که کاملاً شارژ می‌شود و در شرایط خوبی باقی می‌ماند.

چگونه عمر باتری گوشی خود را به حداکثر برسانم؟

شما می‌توانید چندین کار برای افزایش عمر باتری خود انجام دهید از جمله اینکه نور صفحه‌نمایش را کم کنید، اعلان‌ها را محدود کنید و در مواقعی که به تلفن خود نیاز ندارید از حالت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده کنید. همچنین استفاده از بازه شارژ 20 الی 80 درصد می‌تواند به عمر باتری کمک کند.

چه زمانی باید گوشی خود را شارژ کنیم؟

برای به حداکثر رساندن عمر باتری، باید گوشی خود را زمانی شارژ کنید که به شارژ 20 تا 30 درصد برسد.

گوشی را باید تا چند درصد شارژ کنیم؟

برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری، گوشی هوشمند خود را تا 80 درصد شارژ کنید، نه بیشتر.

منابع: anker.com | androidauthority.com

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها