راهنمای خرید گوشی براساس مشخصات فنی

هر سال، تولیدکنندگان و برندهای مختلف گوشی های هوشمند از جمله اپل، سامسونگ، شیائومی، هوآوی و… مدل های جدیدی را با ویژگی های چشم‌گیر عرضه می‌کنند، بنابراین انتخاب یک گوشی هوشمند از میان چنین لیست گسترده‌ای از گزینه‌ها ممکن است گیج کننده باشد. اگر به دنبال خرید گوشی جدید یا ارتقای مدل گوشی هوشمند فعلی خود هستید، ما این راهنمای خرید گوشی را تهیه کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم بهترین مدل گوشی موبایل را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید. این راهنما شما را در کل فرآیند انتخاب و خرید بهترین تلفن همراه راهنمایی می‌کند. برای خرید گوشی کلیک کنید.

مطمئن نیستید که قصد خرید گوشی آیفون را دارید یا گوشی سامسونگ یا وان پلاس؟ هنگام خرید گوشی هوشمند مناسب باید چند نکته را در نظر داشته باشید. همچنین شما باید بدانید که برای چه چیزی از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید تا انتخاب درستی داشته باشید. به‌طور مثال اگر قصد انجام بازی های سنگین با گوشی را دارید باید به فکر خرید گوشی گیمینگ باشید.

به غیر از برقراری تماس، مرور رسانه‌های اجتماعی و ارسال پیام، به این فکر کنید که بیش‌تر اوقات از گوشی‌تان برای چه چیزی استفاده می‌کنید. آیا می‌خواهید تعداد زیادی عکس بگیرید؟ آیا از آن برای تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی استفاده خواهید کرد؟ یا از آن برای پخش موسیقی استفاده خواهید کرد؟ همه این عوامل بر انتخاب شما از قابلیت‌ها و امکانات دوربین گوشی هوشمند گرفته تا اندازه و کیفیت صفحه نمایش گوشی‌تان، تأثیر می گذارد.

فروشگاه اینترنتی لیپک در این راهنمای خرید گوشی، بهترین گوشی های هوشمند را در رنج های قیمتی مختلف بررسی کرده و بهترین گوشی‌های هوشمند آیفون و اندروید را برای شما معرفی کرده است. از این نکات مفید برای خرید گوشی هوشمند رویایی خود استفاده کنید!


بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های میان رده 2023

راهنمای خرید ساعت هوشمند 2023

مقایسه گوشی های سامسونگ و شیائومی


فهرست مطالب

اهمیت گوشی های هوشمند در زندگی امروز

امروزه تلفن‌های هوشمند به یک نیاز بسیار اساسی در زندگی ما تبدیل شده اند. ما اکنون به آن‌ها وابسته هستیم، از تماس گرفته تا استفاده از اینترنت! همه چیز در این دو دهه اخیر تغییر کرده است. روز به روز صنعت گوشی های هوشمند در حال پیشرفت است و بسیاری از گوشی های هوشمند با قیمت های مقرون به صرفه در حال ظهور هستند.

کارهای زیادی وجود دارد که ما اکنون می‌توانیم در گوشی های هوشمند انجام دهیم که چند سال پیش برای ما غیرممکن بود. با جدیدترین گوشی های موبایل، ما از زندگی آرام لذت می‌بریم و این بخشی از زندگی ما می‌شود .اکنون ما به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنیم، زیرا خیلی از کارهای خودمان را توسط گوشی های هوشمند‌مان، انجام می‌دهیم.

اگر چند سال قبل، از عرضه اولین آیفون در این موضوع صحبت می کردیم، شاید مردم ما را دیوانه می خواندند، اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. گوشی های هوشمند روز به روز جای لپ تاپ‌ها و رایانه‌ها را می‌گیرند. اکنون نیمی از کارها از طریق تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود و ما نیاز چندانی به استفاده از لپ تاپ یا رایانه نداریم.

قبل از خرید گوشی هوشمند چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

راهنمای انتخاب پردازنده (Processor) گوشی

مانند دوربین های گوشی های هوشمند، تبلیغات زیادی در مورد پردازنده هایی با اصطلاحاتی مانند چهار هسته ای، هشت هسته‌ای، اسنپدراگون، مدیاتک و غیره وجود دارد. پردازنده تلفن هوشمند شما که به نام چیپست یا SoC نیز شناخته می‌شود، جزئی است که تقریباً تمام عملکردهای تلفن هوشمند شما را بر عهده دارد. در واقع، پردازنده مغز سیستم است و بیشتر پردازنده‌های گوشی های موبایل مجهز به قابلیت های هوش مصنوعی هستند.

یک پردازنده قدرتمند نه تنها به دستگاه شما اجازه می‌دهد تا یک‌پارچه کار کند، بلکه می تواند کارآیی عوامل دیگر مانند پردازش تصویر را نیز افزایش دهد. بنابراین، هنگام خرید گوشی هوشمند، دانستن نوع پردازنده آن ضروری است! زیرا عملکرد گوشی شما با پردازنده آن ارتباط مستقیمی دارد.

طبق یک قانون سر انگشتی، به سرعت پردازشی که برحسب گیگا هرتز (گیگاهرتز) بیان می‌شود، نگاه کنید. هرچه سرعت پردازش بالاتر باشد، سرعت پردازنده بیش‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید تعداد زیادی عکس یا فیلم را ویرایش نمایید یا بازی آنلاین انجام دهید و ویدیوها را پخش کنید، پردازنده سریع‌تری را انتخاب نمایید.

راهنمای انتخاب رم (RAM) یا حافظه (Memory) برای گوشی

تلفن ها دو نوع حافظه دارند: حافظه RAM و حافظه ROM

رم گوشی به حافظه سیستمی اشاره دارد که گوشی های هوشمند برای نگه‌داری و ذخیره سازی داده‌های برنامه‌های کاربردی فعال، از آن استفاده می‌کنند. بخشی از رم تلفن هوشمند شما همیشه توسط سیستم عامل استفاده می‌شود (تا 512 گیگابایت) تا آن را در حال اجرا نگه دارید. ما قصد نداریم وارد مبحث موارد استفاده از رم در گوشی شویم، زیرا یک بحث مفصلی بوده و مطلب جداگانه ای را می‌طلبد. رم به همراه پردازنده گوشی، سرعت گوشی و سهولت کارکرد آن را تعیین می‌کند.

ROM همان چیزی است که بیشتر مردم از آن به عنوان فضای ذخیره سازی یاد می‌کنند. این حافظه‌ای است که برای ذخیره سیستم عامل، برنامه‌ها و همه فیلم‌ها، عکس‌ها و آهنگ‌هایی که می‌خواهید در تلفن ذخیره کنید، استفاده می‌شود.

بنابراین، منطقی است که گوشی‌هایی که رم بالاتری دارند، سریع‌تر خواهند بود و آن‌هایی که رام بالاتری دارند، فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری خواهند داشت. یک کاربر معمولی با رم 2 گیگابایتی و رام 16 گیگابایتی راضی خواهد بود. اما کاربری که با اجراهای برنامه‌های سنگین سر و کار دارد، بایستی به سراغ گوشی‌هایی با حداقل رم 3-4 گیگابایتی و رام 64 گیگابایتی برود. برای افزایش رام خود می‌توانید از کارت حافظه micro SD نیز استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که برنامه‌های ذخیره شده و اجرا شده از کارت حافظه، کندتر اجرا خواهند شد.

با این‌که داشتن رم کافی می‌تواند به شما امکان دهد تا تعداد بیش‌تری از برنامه‌ها را در پس زمینه اجرا کنید، این امر به‌طور قابل توجه‌ی بر تجربه چند وظیفه‌ای شما تأثیر می‌گذارد. با این‌حال، برخی از برندها در حال نصب 12 تا 16 گیگابایت رم در گوشی‌های هوشمند خود هستند. این میزان رم، قطعاً برای گوشی‌های هوشمند بسیار زیاد است، به خصوص اگر قصد ندارید بین 10 تا 20 برنامه به‌طور هم‌زمان جابجا شوید.

اگر یک کاربر سبک گوشی هوشمند هستید، یعنی فقط از موبایل خود برای برقراری تماس، ارسال پیامک، چک کردن پیام‌های واتساپ و تلگرام و مرور وب استفاده می‌کنید، 3 تا 4 گیگابایت رم کار شما را راه می‌اندازد. برای کاربران قدرتمند، چیزی در حدود 6 تا 8 گیگابایت رم کاملاً مناسب و خوب است.

بررسی سیستم عامل (operating system)

سیستم عامل گوشی به دو گزینه محدود می شود:

  1. Android
  2. iOS

با این حال این انتخاب، در واقع پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید! زیرا هر دو سیستم عامل دارای لیست قابل توجه‌ی از مزایا و معایب هستند. اگر کسی هستید که از سر و کله زدن با موبایل خود و سفارشی‌سازی آن براساس محتوای دلخواه خود لذت می‌برید، شما جزو تیم طرفداران اندروید هستید.

Google به طیف وسیعی از تولیدکنندگان اجازه می‌دهد از سیستم عامل اندروید آن استفاده کنند، بنابراین طیف وسیع‌تری از گوشی‌های موجود را خواهید یافت. با اندروید، می‌توانید از مدل های مقرون به صرفه گرفته تا مدل های برتر را انتخاب کنید. اما شایان ذکر است که اکثر سازندگان، نرم افزار را مطابق با برنامه‌ها و تنظیمات خود کمی تغییر می‌دهند. در نتیجه، دریافت نرم افزار به روز ممکن است بیش‌تر طول بکشد و ممکن است همیشه در همه گوشی‌ها در دسترس نباشد.

اگر سیستم عامل ساده و قدرتمند با به‌روزرسانی‌های نرم افزاری مداوم و پشتیبانی طولانی مدت را دوست دارید، شما جزو تیم طرفداران iOS هستید. با این وجود، اندروید نیز تقریباً به اندازه iOS قدرتمند است اما نه کاملاً ساده! اگرچه استفاده از نسخه فعلی اندروید بسیار ساده‌تر از قبل شده است.

همه آیفون‌ها از سیستم عامل iOS خود استفاده می‌کنند که به‌طور یک‌پارچه با سایر دستگاه های اپل (لپ تاپ مک و آی پد) ادغام می‌شود. نسخه های جدید این سیستم عامل به‌صورت دانلود رایگان برای آیفون ارائه می‌شود، بنابراین شما همیشه آخرین نرم‌افزار را خواهید داشت.

فقط بایستی بدانید که iOS، به عنوان یک سیستم عامل در برخی موارد کاملاً محدود است. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن‌ها در اپ استور در دسترس نباشند، نمی‌توانید آن‌ها را از اینترنت آپلود کنید.

با این حال، iOS دارای مزایای فراوانی همانند iMessage، FaceTime، به روزرسانی‌های نرم‌افزاری و از همه مهم‌تر، می نیمال bloatware (پف افزار یا بیخود افزار) و بدون ابزارهای تبلیغاتی مزاحم نیز هست.

نکته: Bloatware اصطلاحی است برای اپ‌های غیر ضروری نصب شده و البته غیر قابل حذف روی دستگاه اندرویدی شما! این اپ‌ها علاوه‌بر کند کردن سیستم عامل و مصرف فضای ذخیره‌سازی دستگاه، باعث افزایش مصرف باتری آن هم می‌شوند.

بررسی رابط کاربری (UI یا user interface)

در ادامه راهنمای خرید گوشی باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از تلفن‌های هوشمند با پوسته یا رابط کاربری عرضه می‌شوند. OnePlus دارای رابط کاربری OxygenOS است، پوسته تمیزی که کاملاً به اندروید نزدیک است. به یاد داشته باشید که قبل از خرید موبایل‌تان، رابط کاربری را امتحان کنید تا ببینید آیا مناسب شما هست یا خیر.

صفحه نمایش (display)

اندازه صفحه نمایش (Smartphone display sizes)

اندازه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از حدود 5 اینچ تا 7.2 اینچ متفاوت است. هرچه صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد، برای تماشای فیلم، تماشای عکس یا بازی بهتر است. اما نمایشگرهای بزرگ‌تر به معنای یک تلفن بزرگ‌تر نیز هستند که ممکن است برای استفاده با یک دست مشکل داشته باشید.

به نظر می‌رسد اندازه نمایشگر گوشی‌های هوشمند همیشه در حال افزایش است و به‌طور مداوم از مرز چیزی که ما انتظار داریم، فراتر می‌رود. آن‌ها حتی به قلمرو فبلت (phablet) با صفحه نمایش 6.9 اینچی رسیده اند! با این حال در عصری که محتوا به‌طور فزاینده‌ای در دستگاه‌های جیبی ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، این امر ممکن است چیز بدی نباشد.

یک گوشی با صفحه نمایش 5.5 تا 6 اینچی HD یا QHD معمولاً گزینه ایده آلی است. این نوع نمایشگر به شما امکان می‌دهد که از یک تجربه رسانه‌ای غنی لذت ببرید، در حالی‌که حمل آن در جیب یا کیف شما نیز آسان خواهد بود.

ما در مورد اندازه صفحه نمایش، هر چیزی بالاتر از 5.7 اینچ را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید واقعاً خود را در بازی‌ها و رسانه‌ها غرق کنید.

انواع صفحه نمایش (display types)

در مورد انواع صفحه نمایش، گوشی‌های موبایل دارای نمایشگرهای LCD و AMOLED هستند. نمایشگرهای AMOLED دارای انواعی مانند OLED یا Super AMOLED هستند و کنتراست بهتر و رنگ مشکی تیره‌تری دارند. آن‌ها همچنین به صرفه جویی در میزان مصرف باتری کمک می‌کنند. چگونه؟ تمام پیکسل‌های سیاه روی تلفن را خاموش می‌کنند.

رزولوشن صفحه نمایش (display resolution)

در مرحله بعدی راهنمای خرید گوشی باید این موضوع را ذکر کنیم که یکی از نکات مهم صفحه نمایش گوشی‌ها، توجه به رزولوشن یا وضوح تصویر است. صفحه نمایش گوشی‌ها دارای رزولوشن‌های مختلفی مانند Full HD، Full HD+ Quad HD هستند. در حالی‌که QHD تصاویر واضح‌تری را ارائه می‌کند، اما تفاوت بین FHD و QHD خیلی آزاردهنده نیست.

محافظ صفحه نمایش (screen protection)

گوریلا 5 و 6 معمولاً در تلفن های هوشمند نسل فعلی استفاده می‌شوند و از صفحات شیشه‌ای گوشی شما محافظت مناسبی می‌کنند. با این حال، ما هنوز هم استفاده از یک محافظ صفحه نمایش را به شدت توصیه می‌کنیم.

فضای ذخیره سازی (storage)

استاندارد فعلی مقدار مناسب ذخیره سازی حدود 64 گیگابایت در مدل‌های پایین‌تر و 128 تا 512 گیگابایت در پرچم‌داران است. با برنامه‌ها و فناوری‌های اشتراک‌گذاری سریع، تقریباً همه ما هر گیگابایت داده را از تلفن‌های قبلی خود به تلفن‌های جدید وارد می‌کنیم. بنابراین، ذخیره سازی کافی جزو موارد ضروری است که در این راهنمای خرید گوشی بر آن تأکید می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم گوشی‌هایی با فضای ذخیره سازی کمتر از 128 گیگابایت را نخرید، زیرا شما فضای کافی برای ذخیره داده‌ها و همچنین دانلود اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های دلخواه خود را نخواهید داشت. همچنین قابل ارتقا بودن حافظه موبایل هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

توان و عمر باتری (battery life)

آیا شما از آن دسته کاربرانی هستید که احتمالاً چندین برنامه را به‌طور هم‌زمان باز می‌کنند؟ آیا از اپلیکیشن‌های پخش ویدیو، زیاد استفاده می‌کنید یا زیاد بازی می‌کنید؟ استفاده سنگین آنلاین باعث تخلیه سریع‌تر باتری می‌شود. پس اگر جزو این دسته از کاربران هستید، پس بهتر است به سراغ گوشی‌هایی با باتری بادوام بروید.

متناسب با نیازهای روزانه، استاندارد طلایی عمر باتری در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار بیش از 6 ساعت اسکرین آن تایم است. عمر باتری با ظرفیت‌های بالاتر حتی می‌تواند به کاربران سنگین اجازه دهد تا از گوشی خود، نهایت استفاده را ببرند. عمر باتری گوشی‌های پرچم‌دار و همچنین برخی از گوشی‌های میان‌رده نیز به 8 تا 10 ساعت استفاده برسند که فوق‌العاده است.

هدف این است که موبایلی بخریم که باتری آن حداقل بتواند یک روز کامل استفاده را دوام بیاورد. بنابراین قبل از خرید گوشی موبایل مورد نظرتان، تست های باتری را به صورت آنلاین بررسی کنید و از عملکرد باتری آن مطمئن شوید. همچنین، سعی کنید و تحقیق کنید که آیا تلفنی که قصد خرید آن را دارید، حالت صرفه جویی مناسبی دارد یا خیر.

کیفیت دوربین (camera quality)

هیاهوی زیادی پیرامون دوربین‌های داخلی گوشی وجود دارد و برندها سعی می‌کنند با ارائه مگاپیکسل بیش‌تر، از یکدیگر پیشی بگیرند. اجازه ندهید این امر شما را گول بزند! چراکه دوربینی با مگاپیکسل بیش‌تر، به خودی خود تصاویر بهتری را به همراه نخواهد داشت. به غیر از مگاپیکسل، عکس‌های باکیفیت خوب به عواملی مانند لِوِل های ISO، دیافراگم و همچنین سرعت فوکوس خودکار بستگی دارند.

در غالب گوشی‌ها، معمولاً یک لنز اصلی با بالاترین تعداد MP، یک لنز پرتره و یک عکاسی با زاویه دید عریض دریافت می‌کنید. برخی از تولید کنندگان گوشی چند ویژگی اضافی همانند سنسور ToF (زمان پرواز)، لنز ماکرو و لنز فیلتر رنگی به گوشی‌های خود اضافه می‌کنند.

ثبت صحنه های عالی و خاطره انگیز دیگر مشکل نیست! لنز پرتره می‌تواند عکس های بوکه تماشایی خلق کند. با این حال، اگر برآمدگی‌های روزافزون دوربین شما را عصبانی می‌کند، بهتر است گوشی های قدیمی‌تر با یک لنز اصلی یا گوشی‌های جدیدتر مانند iPhone SE  خریداری کنید.

گفتیم که تعداد مگاپیکسل بالاتر همیشه به معنای تصاویر بهتر نیست، زیرا اندازه سنسور هم برای خلق عکس‌های خوب بسیار ضروری است. گوشی‌های هوشمند همچنین از Pixel-binning استفاده می‌کنند که اساساً چهار یا چند پیکسل را به یک پیکسل بزرگ تبدیل می‌کنند و وضوح و جزئیات را به تصویر می‌افزایند.

اگر عکس‌های زیادی می‌گیرید، برای گرفتن نتایج خوب حتی در نور کم، به سراغ تلفنی با دوربین ۱۲ یا ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 یا کم‌تر بروید. اگر علاقه چندانی به گرفتن عکس ندارید، یک تلفن با دوربین 8-12 مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2 باید برای شما مناسب باشد.

در ادامه راهنمای خرید گوشی یک توصیه برای شما داریم: سعی کنید از سنسورهای 108 مگاپیکسلی حذر کنید، زیرا آن‌ها در حال حاضر با مشکلات حاشیه‌ای تصویر و فوکوس خودکار مواجه هستند.

قابلیت اتصال (Connectivity)

تلفن‌های هوشمند با استفاده از وای فای یا داده‌های تلفن همراه به اینترنت متصل می‌شوند. 4G در حال حاضر عادی است، اما 5G یک ارتقاء فوق سریع بوده و در شبکه‌های مختلف شهرهایی مانند لندن، بیرمنگام و منچستر در حال اجرا است.

با این حال، بسیاری از گوشی‌های هوشمند هنوز از 5G پشتیبانی نمی‌کنند. اگر تلفنی می‌خواهید که دارای 5G باشد، باید به دنبال مدل‌های جدید و خاص باشید. البته پشتیبانی کشور خودتان از این فناوری را نیز در نظر بگیرید.

شارژ کردن (Charging)

تلفن های هوشمند اندرویدی بیش‌تر از طریق کابل Micro USB یا USB-C شارژ می‌شوند، در حالی‌که آیفون‌ها با کابل لایتنینگ (Lightning cable) اپل شارژ می‌شوند و هنگام خرید گوشی جدید، یک کابل در جعبه گنجانده می‌شود. بسیاری نیز می‌توانند به‌صورت بی سیم شارژ شوند، که می توانید با قرار دادن آ‌نها روی یک پد شارژ بی سیم، این کار را انجام دهید.

شارژ تعدادی از تلفن‌ها نیز به عنوان یک شارژر بی سیم، دو برابر می‌شود، به این معنی که شخصی می‌تواند گوشی خود را بالای گوشی شما قرار دهد تا مقداری از عمر باتری شما را کاهش دهد. این روش همچنین می‌تواند برای شارژ هدفون‌های کاملاً بی‌سیمی که در یک جعبه شارژ بی‌سیم عرضه می‌شوند، مفید باشد.

هزینه (Cost) یکی از پارامتر های مهم هنگام انتخاب گوشی است

گوشی‌های هوشمند دارای قیمت‌هایی هستند که بسیار متفاوت است. بدیهی است که با بالا رفتن زنجیره ارزش از نظر سرعت پردازنده، حافظه، دوربین و نمایشگر، قیمت گوشی ها هم افزایش می‌یابد. اما اجازه ندهید بودجه شما مانع از خرید گوشی هوشمندی شود که واقعاً می‌خواهید.

این بخش از مقاله‌ی راهنمای خرید گوشی را به پاسخ به برخی از سوالات کاربران درباره بهترین گوشی های بازار ایران در بازه‌های قیمتی اختصاص داده‌ایم. در ادامه با لیپک همراه باشید.

موارد متفرقه‌ای که باید در خرید گوشی مورد توجه قرار گیرند

  • شارژ بی سیم
  • حالت گیمینگ
  • حسگر اثرانگشت در مقایسه با باز کردن قفل با چهره
  • نسخه بلوتوث
  • رتبه بندی IP
  • دو سیم کارته بودن
  • شارژ بی سیم معکوس
  • بلندگوهای استریو
  • NFC
  • Wi-Fi دو بانده

7 نکته برای خرید گوشی اندروید

ما فرض را بر این گذاشتیم که، مرحله اولیه انتخاب را پشت سر گذاشته‌اید و بین اندروید و آیفون، خرید گوشی اندروید را ترجیح داده‌اید.

گوشی‌های اندروید به بهترین و بالاترین سطح و کیفیت خود رسیده‌اند. صفحه نمایش با کیفیت، پردازنده قدرتمند، دوربین‌های درجه یک، ترفندهای نرم افزاری بسیار جالب، از جمله ویژگی‌های این گوشی‌ها هستند.

صدها شرکت تولید کننده اندروید وجود دارند که همگی برای جلب توجه شما رقابت می‌کنند. قبل از اینکه کیف پول خود را بردارید، این سوال‌ها را در ذهن خود مرور کنید! چقدر از موبایل فعلی خود استفاده می‌کنید؟ آیا گالری شما پر از عکس‌هایی است که روزانه از خود و مناظر اطراف‌تان گرفته‌اید؟ از آن دسته کاربرانی هستید که با گوشی موبایل خود بازی‌های زیادی اجرا می‌کنید؟ بیشتر وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید و عمر باتری گوشی برای شما اهمیت دارد؟

چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

اولین مرحله‌ی انتخاب گوشی موبایل بودجه‌ی شما و مبلغی است که، در نظر دارید صرف خرید آن کنین. در خرید گوشی اندروید مثل اکثر لوازم الکترونیکی، اکثراً قیمت بالاتر به معنی کیفیت بالاتر است. اما چیزی که اهمیت دارد این است که، نیاز شما در چه حدی است؟ به عنوان مثال آیا یک گوشی رده بالا با قلم نوری و پردازنده عالی مطابق با نیازهای شماست؟

امکان دارد شما یک گرافیست باشید و انتخاب گوشی موبایل با این خوصیات کارایی لازم را برای شما داشته باشد، اما اگر کاربری عادی با استفاده معمول هستید در حدی که گوشی موبایل شما پاسخگوی نیاز روزانه شما باشد کافیست. تا جایی که بتواند برنامه‌های معمول و مورد نیاز شما را به خوبی و با سرعت اجرا کند و همچنین توانایی ثبت خاطره‌های شما با کیفیت مناسب را داشته باشد کافی است. نیازی نیست هزینه‌ی اضافی برای قابلیتی که استفاده‌ای از آن نمی‌برید بپردازید.

زیاد عکس می‌گیرید؟

از آن دست کاربرانی هستید که از همه چیز عکس می‌گیرند و دوربین گوشی موبایل اهمیت زیادی برایتان دارد؟ تا چه حد از دوربین گوشی استفاده می‌کنید؟ گالری موبایل خود را بالا پایین کنید تا راحت‌تر به جواب این سوال برسید! پر شده از عکس غذا و گل و آسمان؟ یا بیشتر عکس‌های سلفی در آن به چشم می‌خورد، یا اینکه کلاً عکس زیادی در آن وجود ندارد؟

این‌ها نشان دهنده‌ی این هستند که، در انتخاب گوشی جدید چقدر کیفیت دوربین باید برای شما اهمیت داشته باشد، به عنوان مثال اگر زیاد عکس سلفی می‌گیرید باید دقت کنید که پیکسل دوربین جلوی گوشی مورد نظر کیفت مناسبی داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که اگر کیفیت عکس‌های ثبت شده در شب برای شما اهمیت دارد و زیاد در شب عکاسی می‌کنید، گوشی موبایلی که انتخاب می‌کنید باید از حالت شب پیشرفته یا سنسور بزرگ‌تر برخوردار باشد. از آنجایی که چنین مشخصه‌ای به بهترین لنزها، سنسورها و الگوریتم‌ها نیاز دارد، این گوشی‌ها دارای قیمت بالاتری نیز هستند. ولی در مورد عکاسی در روز و نور زیاد آسوده خاطر باشید! معمولاً اکثر گوشی‌های میان‌رده‌ی اندروید در این زمینه به خوبی عمل می‌کنند.

چه میزان سرعت عمل و توان پردازشی پاسخگوی شماست؟

به لطف پیشرفت فناوری و افزایش مشخصات فنی گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، و با تشکر ویژه از پردازنده‌های جدید و قوی، حتی بیشتر گوشی‌های میان‌رده نیز بیشتر از اندازه‌ی لازم برای اکثر کاربران کارایی دارند. این در حالی است که تا چندسال پیش مدتی پس از خرید، گوشی های موبایل تعمیر لازم می‌شدند.

اینجا دوباره باید برگردیم به قضیه میزان و هدف استفاده شما از گوشی موبایل. اگر در حد کاربری عادی و روزانه از آن استفاده می‌کنید و عادت به انجام بازی های سنگین ندارید و یا به اصطلاح یک گیمر موبایل نیستید پس، منطقی نیست که به دنبال جدیدترین و بهترین مشخصات سخت‌افزاری و آخرین نسل پردازنده‌ها باشید. پردازنده‌های میان‌رده‌ای مثل اسنپ‌ دراگون 765، همراه 8 گیگابایت حافظه رم که اکثر گوشی‌های میان‌رده‌ای اندروید از آن پشتیبانی می‌کنند نیز، می‌توانند پاسخ گوی نیاز شما باشند و انواع اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را بدون اتلاف وقت به خوبی اجرا کنند.

باتری و مدت شارژ دهی گوشی چقدر برای شما اهمیت دارد؟

با همه گیری مریضی کرونا، استفاده‌ی کاربران از گوشی موبایل افزایش پیدا کرده و ما را به اهمیت موضوع، عمر باتری می‌کشاند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام انتخاب گوشی هوشمند باید به آن دقت داشت، عمر باتری است. احتمالاً تجربه حس ترسناک هشدار (باتری ضعیف است) را داشته‌اید! هنگام سفر برای کاربرانی که استفاده‌های سنگین از گوشی خود دارند، باعث شده شارژ گوشی به یکی از مهمترین دغدغه برای کاربران هنگام خرید گوشی تبدیل شود.

البته باید اشاره کنیم که ظرفیت باتری گوشی‌های جدید بهینه سازی و افزایش پیدا کرده است. به خصوص گوشی‌های اندروید که در زمینه‌ی، افزایش قدرت باتری پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. از جمله پیشرفت‌ها می‌توان به فناوری شارژ سریع باتری اشاره کرد. مثلاً یک باتری 4510 میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع 30 وات، در مدت 30 دقیقه 50 درصد شارژ می‌شود.

 چه صفحه نمایشی ایده آل شماست؟

شاید این جمله که می‌گویند “گوشی باید خوش دست باشد” را زیاد شنیده باشید. اگر گوشی موبایل شما عضو جدا نشدنی از دستان شماست این نکته باید اهمیت زیادی برای شما داشته باشد. کیفیت وضوح صفحه نمایش و اندازه‌ی مناسب آن، از ویژگی‌هایی است که افراد زیادی جزوء اولویت‌های انتخاب‌شان قرار می‌دهند.

در ارتباط با کنتراست فوق‌العاده و نمایش رنگ‌های جذاب معمولاً نمایشگرهای آمولد حرف اول را می‌زنند. یک صفحه نمایش ایده‌آل باید Refresh rate بالایی داشته باشد که، می‌توان گفت در حال حاضر این  Refresh rate ایده‌آل 120 هرتز در نظر گرفته شده‌است.

البته شاید بسیاری از کاربران متوجه تفاوت Refresh rate 120 با رفرش ریت 90 هرتز نشوند. شاید تفاوت آن با Refresh rate 60 هرتز را نیز درک نکنند! اکثراً این قضیه مورد توجه گیمرها می‌باشد.

اگر جزو دسته‌ای هستید که با گوشی خود زیاد فیلم می‌بینند، رزولوشن صفحه نمایش را از قلم نیاندازید. امروز اکثر گوشی‌های جدید از رزولوشن بالایی در حد 1080 پیکسل بهره‌مند هستند که برای کاربران رضایت بخش است.

اگر بودجه‌ی مالی خوبی برای گوشی اندروید دارید پس، گوشی‌هایی با صفحه‌ی تاشو گزینه‌ی مناسبی است و می‌تواند توجه‌ها را به سمت شما جلب کند.

آیا داشتن جک هدفون در گوشی برای شما مهم است؟

هدفون‌های بلوتوثی بسیار به‌روز شده‌اند، وجود جک هدفون برای انواع هدفون‌ها و اتصال به دستگاه‌های مختلف کاربرد دارد. یکی از معیار‌های مهم برای بسیاری از کابران برای انتخاب است.

هدفون‌های بلوتوثی گاهی با مشکل تأخیر پخش صدا و تداخل در ارتباطات مواجه‌اند، هم اینکه نیاز به شارژ شدن دارند. بدون توجه به محدودیت‌هایی که شاید هدفون‌های بلوتوثی ایجاد می‌کنند، بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار فاقد جک هدفون هستند. اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد حتما، هنگام خرید گوشی اندروید به آن توجه داشته باشید.

پشتیبانی از اینترنت 5G

اگر شما توقعاتی که از وسایل خود و به خصوص گوشی موبایل‌تان دارید بسیار بالاست. احتمال می‌دهید که گوشی‌تان را حداقل، تا 4 یا 5 سال آینده خواهید داشت. ویژگی پشتیبانی از اینترنت 5G می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد نظر شما برای انتخاب باشد. فعلاً این قابلیت در ایران پشتیبانی نمی‌شود، امکان دارد سال 1402 وارد ایران بشود. در هنگام خرید گوشی اندروید خود دقت کنید که از شبکه‌ی اینترنت 4G استفاده بکند.

حرف آخر

برای خرید گوشی مناسب ابتدا این 7 نکته را در نظر بگیرید و سوالات بالا را برای خود مرور کنید. لازم نیست هزینه‌ی قابلیتی را بپردازید که شاید هیچوقت استفاده‌ای از آن نخواهید داشت. امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم برای انتخاب مناسب‌تر به شما کمک کرده باشیم.

راهنمای خرید گوشی شیائومی 2023

بهترین گوشی‌های شیائومی ممکن است به اندازه دستگاه‌هایی مانند اپل و سامسونگ در بازار دیده نشوند اما کیفیت ساخت فوق‌العاده و دوربین‌های عالی، آن‌ها را به یکی از بهترین گوشی‌های باارزش خرید بالا تبدیل کرده است.

شاید اکثرا فکر کنید، شیلئومی گوشی‌های ارزانی را تولید و روانه بازار می‌کند اما به این معنا نیست که هر گوشی شیائومی باید ارزان باشد!

در سال 2023، این شرکت گزینه‌های را معرفی کرد که قیمت و کیفیت بالایی دارند. با بررسی کامل اکثر نسخه‌های برتر شیائومی، می‌توانیم به شما کمک کنیم بهترین گوشی شیائومی را برای نیازهای خاص خود پیدا کنید. به عنوان مثال، Xiaomi 13 به لطف عملکرد استثنایی و طراحی شیک، جایگاه برتر فعلی ما را به خود اختصاص داده است. اگر به دنبال گزینه‌های مقرون‌به صرفه هستید؛ ما باز هم برای شما گزینه‌های مناسب‌تر داریم.

گوشی شیائومی Pro 13

شیائومی 13 نسبت به مدل قبلی خود تغییرات قابل توجه‌ی را به همراه دارد. صفحه‌نمایش آن با حفظ وضوح FullHD+ و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز، 6.36 اینچ بزرگ‌تر شده است. همین امر در مورد پشتیبانی از Dolby Vision، HDR10، HDR10+ و HLG با کمک حسگر رنگ محیطی نیز صدق می‌کند. شیائومی 13 طراحی کاملاً شبیه آیفون 14 را انتخاب کرده است، هچنین این گوشی دارای ابعادی متناسب و خوش دست است. بدنه آلومینیومی براق و لبه‌ای صیقلی دارد.

صفحه نمایش 6.36 اینچی OLED شیائومی 13 نسبت به نسل قبلی خود بزرگ‌تر است، اگرچه رزولوشن 1080 در 2400، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و پشتیبانی از طیف وسیعی از استانداردهای HDR با شیائومی 12 مطابقت دارد. حداکثر روشنایی 1900 نیت به این معنی است که صفحه نمایش شیائومی 13 چه در داخل خانه یا در زیر نور مستقیم خورشید نیز به اندازه کافی قابل مشاهده است. همچنین نسبت به صفحه نمایش نسل قبلی خود که با رزولوشن 1100 نیت بود، پیشرفت قابل توجه‌ی کرده است.

شیائومی 13 دارای تنظیمات دوربین سه گانه پشتی لایکا است که شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8 با OIS، دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی f/2.0 با زوم اپتیکال 3.2 برابر و OIS، و سنسور 12 مگاپیکسلی f/2.2 فوق عریض است.

دوربین دوم نشان‌دهنده بزرگ‌ترین تفاوت بین شیائومی 13 و مدل قبلی آن است که یک سنسور 5 مگاپیکسلی «تلماکرو» ضعیف داشت. همکاری شیائومی با لایکا همچنین پوشش لنز ALD را به همراه داشته است که بازتاب را کاهش می‌دهد و در نتیجه وضوح تصویر را بهبود می‌بخشد.

دوربین پشت سه گانه: 50.3 مگاپیکسل، 50 مگاپیکسل، 50 مگاپیکسل
ظرفیت باتری4820 میلی آمپر ساعت
پردازنده Qualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2
صفحه‌نمایش LTPO AMOLED با اندازه 6.73
حافظه رم 12 گیگابایت رم
قیمت 53 میلیون تا 58 میلیون
مشخصات گوشی

گوشی شیائومی Mi 11 Ultra

شیائومی Mi 11 Ultra در آوریل 2021 عرضه شد و تا به امروز گواهی برتری خود را حفظ کرده است. از مواد مورد استفاده در طراحی گرفته تا اجزا و عملکرد، Mi 11 Ultra نشان می‌دهد که یک گوشی هوشمند درجه یک است.

مانند Mi 10 Ultra، Mi 11 دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با سرعت شارژ فوق‌العاده است که در حدود 40 دقیقه به 100٪ می‌رسد. و اگر شارژ بی‌سیم را ترجیح می‌دهید، Mi 11 Ultra دوباره می‌تواند با شارژر مناسب در کم‌تر از 40 دقیقه به 100 درصد برسد.

پس از گذشت مدت‌ها هنوز بهترین دوربین‌هایی هستند که می‌توانید در یک گوشی با قیمت خوب پیدا کنید. در کنار سه دوربین خود دارای یک صفحه نمایش OLED کوچک است، به همین دلیل است که دوربین تقریبا هم‌اندازه عرض گوشی است. صفحه‌نمایش ثانویه عقب می‌تواند به عنوان صفحه ساعت، متن سفارشی یا تصویر سفارشی عمل کند.

دوربین پشتسه گانه 50 مگاپیکسل + 48 مگاپیکسل + 48 مگاپیکسل
ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت
پردازندهQualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G (5 nm)
صفحه‌نمایش AMOLED با اندازه 6.81
حافظه رم 12 گیگابایت
قیمتاز 39 میلیون
مشخصات گوشی

گوشی xiaomi 12t pro

شیائومی از ساخت دوربین‌های قوی روی گوشی‌های خود ترسی ندارد و شیائومی 12T پرو نیز با دوربین 200 مگاپیکسلی عظیم خودنمایی می‌کند!

دوربین اصلی 12T Pro شیائومی دارای سنسور 1/1.22 اینچی ساخت سامسونگ یا یکی از بالاترین رزولوشن سنسورهای دوربین است که تاکنون برای یک گوشی ساخته شده است. این سنسورهای بزرگ‌تر تمایل به ارائه تصاویر بهتر در محیط‌های کم نور و بوکه بیشتر، در کنار سایر بهبودهای تصویر دارند. در کنار دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی، یک دوربین 8 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض و یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو، ماژول دوربین عقب را تکمیل می‌کنند.

12T Pro شیائومی دارای باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی است که در تجربه من بسیار ماندگار بود. یک‌بار شارژ نزدیک به 15 ساعت با 11 درصد باقی مانده دوام آورد. همچنین این گوشی در آزمایش باتری 45 دقیقه‌ای که شامل انجام تعدادی کار نسبتاً فشرده با روشنایی کامل تلفن بود، سربلند بیرون آمد. این وظایف شامل دانلود و اجرای بازی موبایل Genshin Impact، تماشای ویدیوهای YouTube و آپلود فایل‌ها در Google Drive است. تمام این امور زمانی شروع شد که باتری گوشی 60% بود و 45 دقیقه بعد به 47% کاهش پیدا کرد.

دوربین پشتسه گانه: 200 مگاپیکسل عریض 8 مگاپیکسل فوق عریض 2 مگاپیکسل ماکرو
ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت
پردازندهQualcomm SM8475 Snapdragon 8+ Gen 1 5G (4 nm)
صفحه‌نمایش AMOLED با اندازه 6.67
حافظه رم 12 گیگابایت
قیمت 26 میلیون تا 31 میلیون
مشخصات گوشی

گوشی شیائومی Poco F5 Pro

میتوان استدلال کرد که Poco F5 Pro جانشین Poco F4 GT سال گذشته است. با این حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که این دو را از هم متمایز میکند، و قیمت یکی از آن‌هاست. Poco F5 Pro با قیمت پایین‌تری نسبت به مدل قبلی خود عرضه می‌شود و سطح کمی پایین‌تری از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد.

این مدل دارای باتری 5160 میلی آمپر ساعتی است که از 4700 میلی آمپر ساعت در F4 GT افزایش یافته است، همچنین دارای شارژ سریع سیمی 67 واتی و بی‌سیم 30 واتی می‌باشد. یک پنل ارتقا یافته 1440p با حداکثر روشنایی 1000 نیت و گواهینامه‌های HDR10+/Dolby Vision برای یک تجربه مشاهده چندرسانه‌ای مدرن ارائه می‌دهد.

دوربین پشت سه گانه 64 مگاپیکسل + 8 مگاپیکسل + 2 مگاپیکسل
ظرفیت باتری 5160 میلی آمپر ساعت
پردازنده Qualcomm SM8475 Snapdragon 8+ Gen 1 (4 nm)
صفحه‌نمایش AMOLED با اندازه 6.67
حافظه رم 12 گیگابایت
قیمت 20 تا 21 میلیون
مشخصات گوشی

راهنمای خرید گوشی سامسونگ 2023

تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام گوشی سامسونگ برای شما مناسب است به این بستگی دارد که از یک گوشی چه می‌خواهید و بودجه شما برای خرید گوشی چقدر است. اگر یک صفحه‌نمایش بزرگ می‌خواهید و به دنبال قلم گوشی هستید، Galaxy S23 Ultra انتخاب مناسبی است. اما قیمت این گوشی نسبت به اکثر مدل‌های سامسونگ بیش‌تر است.

کسانی‌که به قلم نیازی ندارند، دستگاه‌های کوچک‌ را ترجیح می‌دهند و همچنان می‌خواهند دوربین درجه یک داشته باشند، باید Galaxy S23 یا Galaxy S23 Plus را تهیه کنند. اگر دنبال صفحه نمایش جادار، 5G و دوربین مناسب هستید، Galaxy A54 5G را در نظر بگیرید. کسانی که به دنبال پر زرق و برق‌ترین فناوری هستند باید Galaxy Z Fold 5 یا Galaxy Z Flip 5 را انتخاب کنند.

گوشی سامسونگ S23 اولترا

دوربین اصلی S23 Ultra ارزشمندترین ویژگی آن است. سامسونگ برای اولین‌بار یک سنسور 200 مگاپیکسلی اضافه کرد که ارتقای فنی از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی S22 Ultra است.

با S23 Ultra، شما می‌توانید عکس‌هایی با وضوح 12و 50 مگاپیکسلی یا 200 مگاپیکسلی بگیرید. که باید آن را با وضوح مدنظر خود تنظیم کنید. برنامه Expert Raw سامسونگ برای اولین‌بار برای دوربین اصلی یک‌پارچه شده است. عکاسی به صورت خام به عکاسان اجازه می‌دهد تا نسخه کامل و فشرده‌نشده یک تصویر را ویرایش کنند. همچنین به آن‌ها انعطاف‌پذیری و داده‌های بیش‌تری برای کار از نظر رنگ‌ها و نوردهی می‌دهد.

گلکسی اس 23 اولترا مانند سری پیش از خود دارای باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است، اما به لطف پردازنده جدیدش باید بازده انرژی بهتری ارائه دهد. اگر از تلفن برای عکس گرفتن، ضبط چند فیلم، چک کردن ایمیل، مرور شبکه‌های اجتماعی و پخش موسیقی برای حدود 15 دقیقه استفاده کنید، مصرف انرژی خوبی به شما ارائه می‌دهد.

حتی پس از فیلم‌برداری 4K برای تقریباً نیم ساعت نیز تقریباً سه چهارم باتری گلکسی اس 23 اولترا باقی می‌ماند. گلکسی اس 23 اولترا یک گوشی بزرگ محسوب می‌شود. صفحه نمایش 6.8 اینچی آن کمی بزرگ‌تر از آیفون 14 پرو مکس است.

دوربین پشت چهارگانه: 200 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل + 10 مگاپیکسل + 10 مگاپیکسل
ظرفیت باتری 5000 میلی‌ آمپر ساعت
پردازنده Qualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2 (4 نانومتری)
صفحه‌نمایش Dynamic AMOLED 2X با اندازه 6.8 اینچ
حافظه رم 12 گیگابایت
قیمت 49 میلیون تا 68 میلیون
مشخصات گوشی

Samsung Galaxy S23 FE

گلکسی اس 23 FE با صفحه نمایش تخت 6.4 اینچی Dynamic AMOLED 2X با نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتز عرضه می‌شود و تجربه تماشای آن به همان اندازه‌ای است که از یک گوشی هوشمند رده بالا انتظار دارید. حداکثر روشنایی صفحه نمایش S23 FE کم‌تر از گلکسی S23 یا S23+ است.

S23 FE دارای حسگر اثر انگشت نوری است که در زیر نمایشگر قرار دارد. این سنسور کمی کندتر از سنسور اثر انگشت اولتراسونیک در گلکسی S23، S23+ و S23 Ultra است، اما در کل بسیار خوب کار می‌کند. تشخیص چهره نیز دارد اما این حسگر گاهی سریع عمل می‌کند و گاهی اوقات نیز کند است.

گلکسی اس 23 FE با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در پشت، بالاتر از دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی‌های قبلی FE، به همراه یک دوربین 8 مگاپیکسلی برای زوم اپتیکال 3 برابر و یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض عرضه می‌شود.

دوربین پشت سه گانه 50 مگاپیکسل + 8 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل
ظرفیت باتری 4500 میلی آمپر ساعت
پردازندهExynos 2200 (4 نانومتری)
صفحه‌نمایشDynamic AMOLED 2X با اندازه 6.4 اینچ
حافظه رم  8 گیگابایت
قیمت21 میلیون تا 26 میلیون
مشخصات گوشی

Galaxy A54 5G

به ندرت گوشی‌های میان‌رده عملکردی به‌اندازه پرچم‌داران را ارائه می‌دهند اما سری گلکسی A سامسونگ به‌ویژه دستگاه‌های A5X آن بدون شک به‌عنوان یکی از بهترین گوشی‌های سامسونگ با قیمت مناسب شناخته می‌شوند.

تغییرات و اصلاحات زیادی وجود دارد که سامسونگ روی A54 اعمال کرده است، از جمله صفحه نمایش نسبتاً کوچک‌تر و روشن‌تر، یک سیستم دوربین جدید که حسگر عمق قبلی خود را حذف کنار گذاشته و رنگ‌های جذاب‌تر!

در ظاهر، A54 دارای نمایشگری مشابه با نسل قبلی خود است اما سامسونگ ارتقاهای کوچک و معناداری روی این مدل اعمال کرده است. حرکت از نسبت تصویر 20:9 به نسبت تصویر 19.5:9 به این معنی است که A54 دارای صفحه‌نمایش Full HD+ است که 0.1 اینچ کوچک‌تر از مدل قبلی خود است.

دوربین همیشه ویژگی بزرگی برای دستگاه‌های گلکسی A5X سامسونگ بوده است و سنسور جدید 50 مگاپیکسلی f/1.8 در A54 به نظر می‌رسد، پیشرفت خوبی محسوب شود.

همچنین کاهش جزئی رزولوشن، حرکت به یک سنسور بزرگ‌تر 1/1.56 اینچی (از 1/1.7 اینچ)، با پیکسل های بزرگ‌تر 1 میکرومتری (از 0.8 میکرومتر) و دامنه حرکتی بهبود یافته از OIS (تثبیت کننده اپتیکال تصویر) ) سیستم (1.5 درجه، از 0.95)، همه این‌ها به این معنی است که ضبط تصویر را بسیار بهبود یافته است، به ویژه در نور کم!

دوربین پشت سه گانه 50 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل + 5 مگاپیکسل
ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت
پردازنده Exynos 1380 (5 نانومتری)
صفحه‌نمایشSuper AMOLED با اندازه 6.4 اینچ
حافظه رم  8 گیگابایت
قیمت 13 میلیون تا 16 میلیون
مشخصات گوشی

راهنمای خرید گوشی های آیفون 2023

گوشی های آیفون همیشه از نظر دوربین، سخت‌افزار، قدرت و کیفیت بالا در سراسر جهان می‌شوند. اپل برخلاف کمپانی‌های چون سامسونگ و شیائومی فقط یک مدل گوشی در چند سری معرفی می‌کند. مدل‌های آیفون سرمایه‌گذاری خوبی برای خرید گوشی محسوب می‌شوند. زیرا گوشی‌های آیفون با وجود سری‌های جدیدتر تا چندسال می‌توانند، بهترین گزینه خرید باشند.

در سال 2023 سری‌های آیفون 15 به عنوان گوشی‌های جدید این کمپانی معرفی شدند. شاید بزرگ‌ترین تفاوت این مدل با مدل‌های قبلی خود استفاده از Type-C به‌جای لایتنینگ باشد.

Iphone 15 Pro max

آیفون 15 پرو مکس بهترین گوشی اپل است که نسبت به مدل‌های دیگر دوربین بهتر، صفحه نمایش بزرگ‌تر و عمر باتری طولانی‌تری دارد. همچنین این کناره‌های تیتانیومی جدید موجب راحتی این گوشی هنگام استفاده روزانه می‌شود.

آیفون 15 پرو نسبت به نسل قبلی خود تغییرات چشم‌گیری داشته که می‌توان به وزن کم‌تر، دکمه Action ( این دکمه به‌جای دکمه بی‌صدا کردن، قرار گرفته است، که می‌توان آن را برای انجام چند کار سفارش سازی کرد) و عملکرد بهتر دوربین تله‌فوتو اشاره کرد.

اپل مدت‌هاست که نسبت به رقبای اندروید خود از مزیت‌های چون عملکرد و کارایی بهتر بهره می‌برد، آیفون 15 پرو مکس این برتری را با A17 Pro افزایش می‌دهد. این تراشه از طراحی 3 نانومتری، یک CPU 64 بیتی با دو هسته با عملکرد بالا و چهار هسته کارآمد برخوردار است.

برخلاف ادعای اپل، لنز اصلی آیفون 15 پرو مکس اساساً با لنز قبلی خود یکسان است. این لنز 48 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض، معادل 24 میلی‌متر با دیافراگم ƒ/1.78 و لرزش‌گر اپتیکال (OIS) Omni-Directional Phase Detection Omni-Directional Phase Detection که اپل آن را 100 درصد فوکوس پیکسل می‌نامد، است.

دوربین پشت  چهارگانه: 48 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل و حسگر TOF 3D LiDAR
ظرفیت باتری 4422 میلی‌آمپر ساعت
پردازنده A17 Pro
صفحه‌نمایش  LTPO Super Retina XDR OLED با اندازه 6.7 اینچ
حافظه رم 8 گیگابایت
قیمت 64 میلیون تا 100 میلیون
مشخصات گوشی

آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس دارای صفحه‌نمایش سرامیکی است که با وجود کریستال‌های سرامیکی استحکام بیش‌تری نسبت به مدل‌های قبلی آیفون دارد. این مدل دارای، یک صفحه‌نمایش همیشه روشن و یک جزیره پویا هوشمند است که هشدارها و فعالیت‌های زنده را به شما ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها در آیفون‌های نسل قبلی وجود نداشت و برای کاربرانی که به‌دنبال قابلیت‌های بروز در گوشی خود هستند، خرید ایفون 14 پرو مکس پیشنهاد می‌شود.

برای علاقه‌مندان به عکس‌برداری و فیلم‌برادی قطعا دیدن حالت اکشن جدید برای آن‌ها لذت‌بخش است. از آنجایی که نرخ تازه‌سازی نمایشگر آیفون 14 پرو مکس می‌تواند تا 1 هرتز کاهش یابد، اپل AOD خود را طوری طراحی کرد است که اساساً صفحه قفل (رنگی) را منعکس کند اما در سطح روشنایی بسیار پایین‌تری! بنابراین همچنان می‌توانید تصویر زمینه، ویجت‌های صفحه قفل مانند آب‌وهوا، تقویم و زنگ فعالیت و اعلان‌ها را ببینید.

دوربین پشت چهارگانه: 48 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل و حسگر TOF 3D LiDAR
ظرفیت باتری 4323 میلی آمپر ساعت
پردازنده A16 Bionic
صفحه‌نمایش LTPO Super Retina XDR OLED با اندازه 6.7 اینچ
حافظه رم 6 گیگابایت
قیمت از 62 میلیون تا 64 میلیون
مشخصات گوشی

آیفون 13 پرومکس

قطعا اکثر افراد باوجود آیفون‌های 15 و 14به‌دنبال خرید آیفون 13 نیستند. این مورد را در نظر بگیرید که خرید آیفون 13 پرومکس در ایران به‌صرفه‌تر از مدل‌ها بالاتر آن است. زیرا سری‌های 15 و 14 در ایران ریجستر نمی‌شوند.

نمایشگر آیفون 13 پرو مکس دارای گوشه‌های گرد است که از طراحی منحنی زیبایی پیروی می‌کند و این گوشه‌ها در یک مستطیل استاندارد قرار دارند. دوربین عالی، باتری با عمر بالا، قدرت و عملکرد خوب هنگام بازی از ویژگی‌های مثبت این مدل هستند.

برای افرادی که بروزرسانی‌های اپل برای‌شان اولویت نیست خرید این مدل هنوز هم کارآمد و به‌صرفه است. به ویژه در ایران که مدل‌های جدیدتر ریجستر نمی‌شوند.

دوربین پشت چهارگانه: 12 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل و دوربین TOF 3D
ظرفیت باتری 4352 میلی آمپر ساعت
پردازنده Apple A15 Bionic
صفحه‌نمایش Super Retina XDR OLED با اندازه 6.7 اینچ
حافظه رم 6 گیگابایت
قیمت از 58 میلیون تا 110 میلیون
مشخصات گوشی

سخن آخر

حتما پیش از خرید طبق نیازمندی‌های خود عمل کنید، از خود چند سوال بپرسید و طبق پاسخی که به سوالات خود می‌دهید اقدام به خرید کنید. سوالاتی چون:

  • 1. بودجه‌ی مناسب من برای خرید یک گوشی موبایل چقدر است؟
  • 2. ترجیح من کدام سیستم عامل است، ios یا اندروید؟
  • 3.به باتری و عمر باتری گوشی چقدر نیاز دارم؟
  • 4.برای من عکاسی و فیلم‌برداری، دوربین گوشی چقدر مهم است؟
  • 5.به کدام برند بیشتر علاقه دارم؟ یا امکانات و ویژگی‌های کدام برند برای من بهتر است؟

با طرح سوالات به‌جا و پرسیدن از خود می‌توانید بهترین گوشی همراه را که به خواسته‌های‌تان نزدیک است، تهیه کنید.

1.گوشی‌های شیائومی برای چه بودجه‌ای مناسب هستند؟

مدل‌های شیائومی در گستره‌های قیمتی مختلف موجود هستند، پس شما با هر بودجه‌ای می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

2.آیا شیائومی به‌روزرسانی نرم‌افزار و پشتیبانی مناسب دارد؟

بله، شیائومی به طور منظم به‌روزرسانی‌ها ارائه می‌دهد.

3.آیا دوربین گوشی و کیفیت عکس‌ها در گوشی‌های سامسونگ خوب است؟

بله، سامسونگ مدل‌های دارد که از نظر کیفیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری عالی هستند.

4.گوشی آیفون بخریم یا گوشی سامسونگ؟

این‌که گوشی آیفون را انتخاب کنید یا سامسونگ، به نیازهای شما وابسته است. اگر با سیستم‌عامل Ios راحت هستید بهتر است آیفون بخرید. اگر به دنبال برنامه‌های متنوع می‌گردید، سامسونگ انتخاب بهتری است. هر دو برند دارای گوشی های باکیفیت بالایی هستند. با این تفاوت که قیمت همه مدل‌های آیفون بالاست اما برای سامسونگ در رنج قیمت‌های مختلف گوشی وجود دارد.

5.کدام گوشی آیفون را بخرم بهتر است؟

آیفون هر سال یک مدل گوشی در سری‌های مختلف معرفی می‌کند. اگر به دنبال بهترین امکانات هستید، می‌توانید مدل‌های Pro و Pro Max آن را انتخاب کنید. اگر سایز گوشی شما باید کوچک باشد یا امکانات و ویژگی‌های پیشرفته‌تر اولویت شما نیست می‌توانید نسخه‌های دیگر آن را تهیه کنید.
شما امسال می‌توانید، سری‌های جدید آیفون 15 را خرید کنید اگر قیمت کم‌تر برای شما مهم است، سری‌های 14 انتخاب خوبی هستند. به جهت این‌که مدل‌های 15 و 14 ریجستر نمی‌شوند بهترین گزینه سری‌های 13 می‌باشد.

نوشته های مرتبط

بهترین گوشی های سامسونگ، شیائومی و آیفون تا 20 میلیون (بهمن 1402)

بهترین گوشی سامسونگ زیر 5 میلیون تومان – نو و کارکرده (دی 1402)

بهترین گوشی های 2023 تا 60 میلیون (فروردین 1402)

1 دیدگاه

تکفای 1401-11-02 - 13:50
به نظرم بهترین گوشی تا 10 میلیون شیائومی 11 لایت Ne هستش ! a52s کمی قیمتش بالاتره
افزودن دیدگاه