انواع ربات‌های هوشمند پیشرفته جنگی، پزشکی، کشاورزی و …

ظهور نوآوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، باعث توسعه نسل جدیدی از ربات‌های هوشمند پیشرفته با مهارت‌ها و کاربردهای خاص شده که به‌طور مداوم هم در حال افزایش و ارتقاء هستند. گرچه ربات‌ها هنوز توانایی و مهارت‌هایی هم‌سطح انسان ندارند، اما اکنون نمونه‌هایی از انواع ربات‌های هوشمند واقعی وجود دارد که در انجام بسیار از کار‌ها جایگزین انسان شده‌اند و به بخش‌های مهمی از زندگی ما وارد شده‌اند. در این مقاله از مجله فروشگاه اینترنتی لیپک، به معرفی انواع ربات هوشمند و تخصصی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

ربات‌های پیشرفته و هوشمند نظامی

در عصر پیشرفت تکنولوژی، انواع ربات‌های جنگی به‌عنوان عناصر کلیدی در عرصه نظامی و امنیت ملی نقش دارند. این ربات‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، در تعدادی از وظایف نظامی به‌کار می‌روند که از حمله و دفاع تا کاهش خطرات برای افراد نظامی و مردم در مناطق مختلف جهان متنوع است. در زیر، به معرفی چند نمونه از انواع ربات‌های هوشمند نظامی پیشرفته می‌پردازیم.

ربات نظامی PackBot

PackBot مجموعه‌ای از ربات‌های نظامی است که توسط Endeavor Robotics ساخته شده است که قبلاً با نام iRobot شناخته می‌شد. این دستگاه یکی از موفق‌ترین ربات‌های آزمایش شده در نبرد در صنعت نظامی جهان است. بیش از 2000 پک‌بات در عراق و افغانستان استفاده شده است.

PackBot برای استفاده توسط سربازان و برای انجام ماموریت‌های خطرناک در میدان نبرد طراحی شده است. این ماموریت‌ها می‌تواند نظارت و شناسایی، تشخیص سلاح شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای (CBRN)، پاکسازی ساختمان و مسیر، خنثی‌سازی مهمات منفجره (EOD)، جابجایی مواد سمی (HazMat)، شناسایی وسایل انفجاری دست‌ساز (IED)، ایست بازرسی خودرو و پرسنل باشد.

ربات جنگی TALON

TALON یک ربات نظامی سبک‌وزن، بدون سرنشین و ردیابی است که توسط Foster-Miller، یک شرکت متعلق به QinetiQ North America طراحی و ساخته شده است. این ربات برای محافظت از نیروها در برابر تهدیدات انفجاری توسعه یافته است. می‌توان تالون را در برنامه‌های نظامی به‌عنوان اولین واکنش‌دهنده مستقر کرد و از آن برای انجام طیف وسیعی از مأموریت‌ها از جمله خنثی کردن مهمات انفجاری (EOD)، نجات، بالابرهای سنگین، ارتباطات، امنیت، شناسایی و کشف مین‌ها، مهمات منفجر نشده و بمب‌های دست‌ساز استفاده کرد.

ربات هوشمند نظامی BigDog

BigDog یک ربات نظامی چهارپا و پویا است که در سال 2005 توسط Boston Dynamics با همکاری فاستر-میلر، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا و ایستگاه میدانی کنکورد دانشگاه‌هاروارد ساخته شد. این پروژه توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) تامین مالی شد. بیگ‌داگ (به معنی سگ بزرگ) 0.91 متر طول، 0.76 متر ارتفاع و 240 پوند (110 کیلوگرم) وزن دارد که می‌تواند از زمین‌های سخت عبور کند، با سرعت 6.4 کیلومتر در ساعت بدود، 340 پوند (150 کیلوگرم) را حمل کند و از شیب 35 درجه بالا برود. این ربات از چهار پایه برای حرکت استفاده می‌کند و به آن اجازه می‌دهد در سطوحی حرکت کند که چرخ‌ها قادر به حرکت نیستند.

ربات پرنده Predator

Predator مجموعه‌ای از سیستم‌های هواپیمای خلبانی از راه دور (RPA) است که توسط General Atomics Aeronautical Systems توسعه یافته است. این سری با RQ-1 Predator آغاز شد که اولین‌بار توسط نیروی هوایی ایالات متحده در سال 1995 پرواز کرد. Predator توسط مجله Smithsonian’s Air & Space به‌عنوان یکی از ده هواپیمای برتری که جهان را تغییر داد معرفی شده است.

Predator XP یک نسخه به‌روز شده از پرچمدار Predator RPA است. استقامت آن 35 ساعت است و می‌تواند تا ارتفاع 25000 پا صعود کند. این هواپیما با فن‌آوری‌‌های پیشرفته، از جمله قابلیت برخاستن و فرود خودکار، سیستم‌های اویونیک پیشرفته و رایانه‌های کنترل پرواز سه‌گانه به‌روز شده است. این سیستم به هر دو سیستم خط دید (LOS: Line-of-Sight) و فراتر از خط دید (BLOS: Beyond-Line-of-Sight) برای عملیات مجهز شده است.

ربات نظامی UGV

Roboteam یک شرکت اسرائیلی است که در زمینه طراحی و تولید انواع وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین (UGV) فعالیت می‌کند. چند ربات UGV که توسط این شرکت تولید می‌شود عبارت است از:

  • MTGR: ربات زمینی میکرو تاکتیکی (MTGR) یک ربات نظارت تاکتیکی سبک‌وزن است که توسط نیروهای ویژه، تیم‌های EOD و مهندسان رزمی استفاده می‌شود. به دلیل سهولت استفاده و دوربین 360 درجه مورد تحسین قرار گرفته است.
  • ROOK: روک یک UGV 6×6 است که با همکاری Elbit Systems ساخته شده است. این دستگاه که در نوامبر 2021 رونمایی شد، برای عملیات دوربرد و قابلیت مانور در زمین طراحی شده و همچنین دارای یک سیستم ویدئویی HD و 360 درجه با قابلیت دید روز و شب است.

ربات جنگی پیشرفته Atlas

 

ATLAS یک ربات انسان‌نمای دوپا است که توسط Boston Dynamics ساخته شده است. این ربات، برای انواع وظایف جستجو و نجات طراحی شده و به دلیل توانایی بی‌نظیر خود در پرش از روی موانع، انجام چرخش به عقب و رقصیدن شناخته شده است. برخی از ویژگی‌های کلیدی ATLAS به شرح زیر است:

  • قد و وزن: 1.5 متر ارتفاع و 89 کیلوگرم وزن دارد.
  • نیرو و فعال‌سازی: انرژی آن توسط یک باتری سفارشی و یکی از فشرده‌ترین سیستم‌های هیدرولیک جهان تامین می‌شود.
  • سرعت: ATLAS می‌تواند با سرعت 2.5 متر بر ثانیه حرکت کند.

ربات تحقیقاتی Husky

هاسکی (ساخته شده توسط Clearpath Robotics) یک وسیله‌نقلیه زمینی بدون سرنشین در فضای باز (UGV) است که برای کاربردهای تحقیقاتی و نمونه‌برداری سریع مناسب است. لاستیک‌های همه‌کاره و موتورهای قدرتمند آن اجازه می‌دهد برف، شن، گل و تپه‌های شیب‌دار را فتح کند. ظرفیت محموله بزرگ و سیستم‌های قدرت‌هاسکی می‌تواند انواع محموله‌ها را در خود جای دهد که برای برآورده کردن نیازهای تحقیقات نظامی سفارشی شده است.

ربات هوشمند Dragon Runner

Dragon Runner یک ربات نظامی است که برای مبارزات شهری ساخته شده است. این ربات در دانشگاه کارنگی‌ملون طراحی شد، در حالی‌که پوسته الکترونیکی و ترموپلاستیک آن توسط QinetiQ، توسعه و ساخته شده است. برخی از ویژگی‌های کلیدی Dragon Runner در زیر آورده شده است:

  • اندازه و وزن: دراگون رانر به اندازه کافی سبک است که بتوان آن را حمل و پرتاب کرد. این ربات دارای چهار چرخ، 15 اینچ (38 سانتی‌متر) طول، کمتر از 30 سانتی‌متر عرض و 5 اینچ (13 سانتی‌متر) ارتفاع است.
  • استحکام: ربات می‌تواند روی نرده‌ها حرکت کند، از پله‌ها بالا و پایین رفته و از وسیله‌نقلیه در حال حرکت با سرعت 70 کیلومتر در ساعت یا حتی از پنجره طبقه سوم پرتاب شود.
  • کاربرد: ربات Dragon Runner برای مناطقی طراحی شده که برای سربازان بسیار خطرناک یا غیرقابل دسترس است.

معرفی ربات‌های هوشمند انسان نما

در دهه‌های اخیر، توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی منجر به ایجاد انواع ربات‌های انسان‌نما شده است. این ربات‌ها، با شباهت به ویژگی‌ها و حرکات انسان، در محیط‌های مختلف از صنایع تا خدمات و حتی تفریح و سرگرمی نقش‌های گوناگونی ایفا می‌کنند. در زیر، به معرفی چند نمونه از انواع ربات‌های هوشمند انسان‌نما می‌پردازیم.

ربات انسان‌نما ASIMO

آسیمو که مخفف عبارت Advanced Step in Innovative Mobility (گام پیشرفته در تحرک نوآورانه) است، یک ربات انسان‌نما است که توسط شرکت هوندا ساخته شده است. این ربات یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما در جهان محسوب می‌شود. هوندا در دهه 1980 شروع به توسعه ربات‌های انسان‌نما کرد و ASIMO در اکتبر 2000 رونمایی شد.

آسیمو 130 سانتی‌متر ارتفاع و 54 کیلوگرم وزن دارد. انرژی آن توسط یک باتری قابل شارژ 51.8 ولت لیتیوم‌یونی با زمان کار 1 ساعت تامین می‌شود. آسیمو می‌تواند بدود، در شیب‌ها و سطوح ناهموار راه برود، به آرامی بچرخد، از پله‌ها بالا برود و اشیا را بگیرد. همچنین می‌تواند دستورات صوتی ساده را درک کند و به آن‌ها پاسخ دهد.

ربات هوشمند Pepper

 

Pepper یک ربات نیمه‌انسان‌نما است که توسط SoftBank Robotics‌ ساخته شده است. این ربات برای تعامل با انسان‌ها، کمک به آن‌ها و به اشتراک گذاشتن دانش با آن‌ها طراحی شده است. ربات پپر 120 سانتی‌متر ارتفاع دارد و برای ارتباط با مردم، ایجاد تجربیات منحصربه‌فرد و ایجاد روابط واقعی ساخته شده است. Pepper مجهز به یک صفحه‌نمایش لمسی روی سینه است که محتوا را برای برجسته کردن پیام‌ها و پشتیبانی از گفتار نمایش می‌دهد.

ربات انسان‌نمای هوشمند Sophia

سوفیا یک ربات انسان‌نمای اجتماعی است که توسط شرکت Hanson Robotics واقع در هنگ‌کنگ ساخته شده است. این ربات در 14 فوریه 2016 فعال شد و اولین حضور عمومی خود را در اواسط مارس 2016 در رویداد South by Southwest (SXSW) در تگزاس ایالات متحده انجام داد. سوفیا به دلیل ظاهر و رفتار انسان‌گونه‌اش در مقایسه با انواع ربات‌های دیگر، شناخته شده‌تر است. سوفیا می‌تواند ژست‌های انسان و حالات چهره را تقلید کند و قادر است به سؤالات خاصی پاسخ دهد و مکالمات ساده‌ای در مورد موضوعات از پیش تعریف شده انجام دهد.

ربات پیشرفته RoboThespian

RoboThespian یک ربات انسان‌نما، تعاملی و کاملاً قابل برنامه‌ریزی است که توسط Engineered Arts برای نمایش عمومی و تحقیقات دانشگاهی طراحی شده است. این ربات دارای قسمت بالایی بدن، بازوها، انگشتان، سر و فک است که برای تقلید از بیان و حرکات انسان طراحی شده است.

بهترین ربات‌های حوزه صنایع و کسب‌وکار

در دنیای فناوری، روزبه‌روز انواع ربات‌‌های هوشمند به‌عنوان نمایندگان پیشرفته هوش مصنوعی، نقش‌های بسیار موثری در صنایع و مشاغل مختلف ایفا می‌کنند. در زیر ، چند نمونه از بهترین ربات‌های هوشمند در صنایع مختلف را معرفی خواهیم کرد.

ربات‌های مته‌زن

ربات‌های مته‌زن (Drilling Robots) از جمله انواع ربات‌های هوشمند صنعتی محسوب می‌شوند و سیستم‌های خودکاری هستند که برای انجام عملیات مته زدن (سوراخ‌های ریز و حساس) طراحی شده‌اند. این ربات‌ها در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هوافضا و الکترونیک استفاده می‌شوند. Telerob Telemax یکی از انوع ربات‌های هوشمند در این حوزه است.

Telerob Telemax که به‌عنوان Telemax EVO HYBRID نیز شناخته می‌شود، یک وسیله‌نقلیه همه‌کاره زمینی بدون سرنشین (UGV) است که توسط شرکت Telerob، توسعه یافته است. این ربات برای خنثی کردن مهمات منفجره (EOD) و جابجایی مواد خطرناک (HAZMAT) در فضاهای محدود مانند هواپیما، اتوبوس یا قطار طراحی شده است.

ربات‌های حمل‌ونقل

ربات‌های حمل‌ونقل (Transport Robots) برای انتقال مواد و محصولات از یک مکان به مکان دیگر، معمولاً در محیط‌های صنعتی یا لجستیکی طراحی می‌شوند. این ربات‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و … استفاده می‌شوند. AGV دسته‌ای از بهترین انوع ربات‌های هوشمند حمل‌ونقل هستند.

Automated Guided Vehicles (AGV) ربات‌های قابل حملی هستند که خطوط طولانی یا سیم‌های مشخص‌شده روی زمین را دنبال می‌کنند یا از امواج رادیویی، دوربین‌های بینایی، آهن‌ربا یا لیزر برای ناوبری استفاده می‌کنند. این ربات‌ها اغلب در کاربردهای صنعتی برای حمل‌ونقل مواد سنگین در اطراف یک ساختمان صنعتی بزرگ مانند یک کارخانه یا انبار استفاده می‌شوند.

AGV‌ها از انواع ربات‌های هوشمند بدون راننده هستند که برای حمل‌ونقل مواد در انبارها، مراکز توزیع (DC) و تأسیسات تولیدی با استفاده از روال‌های تعیین شده استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از AGV وجود دارد که برای اهداف مختلف طراحی و مجهز شده‌اند. برخی از انواع متداول عبارتند از AGV‌های ضد‌تعادل، AGV‌های Straddle، انواع AGV‌ با دسترسی بالا، AGV‌های راهروی بسیار باریک، AGV‌های انتقال فشرده و AGVs سفارشی. هر نوع، به بهترین‌وجه برای محیط‌ها و وظایف مختلف طراحی شده‌اند.

ربات‌های جستجو و نجات

ربات‌های جستجو و نجات (Search and Rescue Robots) نوعی ربات هستند که به‌طور خاص برای کمک به عملیات جستجو و نجات طراحی شده‌اند. این ربات‌ها را می‌توان در محیط‌هایی که برای انسان بسیار خطرناک یا غیرقابل دسترس است، مستقر کرد. این ربات‌ها می‌توانند به‌طور مداوم و 24 ساعته کار کنند؛ حتی می‌توانند در کارهای خاص از انسان‌ها بهتر عمل کنند و از همه مهمتر، قابل تعویض هستند.

Robo-Raven یک پروژه پیشگامانه است که توسط پروفسور S.K. گوپتا و هیو بروک به همراه دانشجویانشان در دانشگاه مریلند انجام شد و به تولید یکی از بهترین انواع ربات هوشمند منجر شد. این پرنده رباتیک در توانایی بال زدن منحصربه‌فرد است. بال‌ها همچنین می‌توانند برای انجام هر حرکت دلخواه برنامه‌ریزی شوند و پرنده را قادر به انجام مانورهای هوایی کند. این اولین‌بار است که یک پرنده رباتیک با این قابلیت‌ها ساخته شده و با موفقیت به پرواز در می‌آید.

ربات در حوزه پذیرش هتل

ربات‌ها به‌طور فزاینده‌ای در پذیرش هتل‌ها برای بهبود تجربه مهمانان و بهبود کارایی عملیاتی استفاده می‌شوند. ربات‌ها می‌توانند فرآیندهای ورود و خروج مهمانان را انجام دهند و این کارها را کارآمدتر می‌کنند. همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد امکانات رفاهی هتل به مهمانان ارائه دهند و به سؤالات اساسی در مورد مناطق محلی پاسخ دهند.

به‌عنوان مثال، SaviOne یک ربات دلیوری است که توسط شرکت Savioke ساخته شده است. این ربات برای تحویل لوازم رفاهی اتاق‌های هتل مانند حوله، لوازم بهداشتی و سایر لوازم رفاهی که می‌توانند در سطل محموله ربات جا شوند طراحی شده است. این ربات به‌طور مستقل عمل می‌کند و در محیط‌های از پیش نقشه‌برداری شده و نیمه‌محدود حرکت می‌کند.

SaviOne با وزن کمتر از 45 کیلوگرم، با سرعت راه رفتن انسان حرکت می‌کند. این ربات طراحی شیک و رابط کاربری دوستانه‌ای دارد که شامل یک صفحه‌نمایش لمسی است که به‌عنوان چهره ربات عمل می‌کند و با دو چشم چشمک‌زن کامل می‌شود. این ربات در حال حاضر در هتلی در سیلیکون‌ولی کار می‌کند.

ربات‌های کمکی در رستوران‌ها

استفاده از ربات‌ها در رستوران‌ها برای خودکارسازی کارهای مختلف و بهبود کارایی افزایش پیدا کرده است. این ربات‌ها نه تنها عملکرد رستوران را کارآمدتر می‌کنند، بلکه تجربه مشتری را نیز بهبود می‌دهند. با این‌حال، توجه به این نکته مهم است که استفاده از ربات‌ها در صنعت رستوران‌داری همچنان در حال تکامل است و نقش آن‌ها ممکن است در آینده گسترش یابد.

Flippy یک ربات تجاری آشپزخانه است که توسط Miso Robotics ساخته شده است. Flippy با استفاده از هوش مصنوعی اختصاصی و محافظت‌شده با حق ثبت اختراع Miso طراحی شده است تا روش پخت‌وپز و آماده‌سازی غذا در آشپزخانه‌های تجاری را متحول کند. Flippy می‌تواند اقلام مختلفی از سیب‌زمینی سرخ کرده تا ناگت مرغ را سرخ کند. با رعایت دقیق زمان‌های پخت، Flippy تضمین می‌کند که هر غذا سریع و مطلوب آماده می‌شود و کیفیت و طعمی را که مشتریان انتظار دارند حفظ می‌کند.

Penny یک ربات خدمات غذایی دیگر است که توسط Bear Robotics ساخته شده است. برای مانور دادن در محله‌های شلوغ و تنگ طراحی شده و یک ربات خودران است که می‌تواند وظایف مختلفی را به صورت مستقل انجام دهد؛ پنی می‌تواند غذا را از آشپزخانه به میزها انتقال دهد، نوشیدنی را به مشتری تحویل دهد و بشقاب‌های خالی را بین آشپزخانه و میزها جابجا کند. پنی طراحی شده تا از شاغلین در کسب‌وکارهای خدمات غذایی حمایت کند تا کمتر راه بروند، کمتر چیزی بلند کنند و درآمد بیشتری کسب کنند.

ربات‌های مراکز خرید و فروشگاه‌ها

ربات‌های مراکز خرید و فروشگاه‌ها می‌توانند به مشتریان کمک کنند تا کالاهایی را که در جستجوی آن هستند پیدا کنند. این ربات‌ها در حال تکامل هستند و تعدادشان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. به‌عنوان مثال شرکت Starship Technologies انواع ربات‌های تحویل خودکار (Delivery Robots) را توسعه داده که صنعت دلیوری را متحول می‌کند. برخی از ویژگی‌های کلیدی این ربات‌ها به شرح زیر است:

  • تحویل خودکار: ربات‌های استارشیپ می‌توانند غذا، نوشیدنی، لوازم‌التحریر و ابزار را در محیط‌های کوچک و بزرگ تحویل دهند. در حال حاضر این رباتها در حال انجام موفق هزاران تحویل در روز در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده هستند.
  • کارایی و راحتی: این ربات‌ها تحویل غذا و بسته‌بندی را کارآمدتر، راحت‌تر و پایدارتر می‌کنند. آن‌ها در زمان مشتریان در دریافت سفارشات هم صرفه‌جویی می‌کنند.

معرفی چند ربات هوشمند پزشکی

انواع ربات‌های هوشمند، به‌عنوان پیشرو در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی و رباتیک، نقش‌های بسیار حیاتی در سلامتی و پزشکی ایفا می‌کنند. این ربات‌های پزشکی (RoboTherapist) با توانایی‌های منحصربه‌فرد و تکنولوژی‌های پیشرفته، به بهبود خدمات حوزه پزشکی، ارتقاء ایمنی بیماران و حتی انجام عملیات جراحی پیشرفته می‌پردازند. در زیر به معرفی انواع ربات‌های پزشکی می‌پردازیم.

ربات جراجی Da Vinci Surgical System

 

یکی از جدیدترین ربات‌های هوشمند حوزه پزشکی، سیستم جراحی داوینچی است که یک سیستم جراحی رباتیک توسعه‌یافته توسط Intuitive Surgical است. این سیستم برای تسهیل جراحی‌های پیچیده با استفاده از یک رویکرد کم‌تهاجمی طراحی شده است. سیستم جراحی داوینچی توسط یک جراح، از یک کنسول کنترل می‌شود و حرکات دست جراح را به حرکات کوچکتر و دقیق ابزارهای کوچک در داخل بدن بیمار تبدیل می‌کند.

سیستم جراحی داوینچی از سه جزء تشکیل شده است (تصویر بالا):

  • کنسول جراح: جراح در کنار کنسول می‌نشیند و ابزارها را کنترل می‌کند و در عین حال آناتومی بیمار را به صورت سه‌بُعدی با کیفیت بالا مشاهده می‌کند.
  • گاری بیمار: گاری بیمار که در کنار تخت قرار دارد، دوربین و وسایلی را که جراح از روی کنسول کنترل می‌کند، نگه می‌دارد.
  • Vision Cart: ویژگی Vision Cart ارتباط بین اجزا را ممکن می‌سازد و از سیستم دید سه‌بُعدی با کیفیت بالا پشتیبانی می‌کند.

این سیستم برای انواع روش‌های جراجی از جمله پروستاتکتومی، ترمیم دریچه قلب، روش‌های جراحی کلیه و زنان استفاده می‌شود. توجه به این نکته مهم است که در حالی که سیستم رباتیک است، کاملاً توسط یک جراح کنترل می‌شود و همیشه به یک اپراتور انسانی نیاز دارد.

ربات هوشمند پزشکی Mazor X

سیستم هدایت رباتیک Mazor X که توسط Medtronic ساخته شده برای قرار دادن دقیق ابزارهای جراحی یا ایمپلنت‌های ستون فقرات در طول جراحی عمومی ستون فقرات طراحی شده است. این سیستم را می‌توان در روش‌های باز یا کم‌تهاجمی استفاده کرد. Mazor X به مانند سیستم جراحی داوینچی، از سه جزء اصلی تشکیل شده که وظایف یکسانی دارند.

Mazor X، تصویربرداری و ناوبری سه‌بُعدی را برای جراحی ستون فقرات فراهم می‌کند. توجه به این نکته مهم است که سیستم Mazor X برای برخی از بیماران منع استفاده دارد. بیماران باید با پزشک خود صحبت کنند تا تصمیم بگیرند که آیا جراحی Mazor X برای آن‌ها مناسب است یا خیر.

ربات ROSA

ROSA که مخفف کلمه Robotic Surgical Assistant است، یک فناوری رباتیک بوده که برای کمک به روش‌های مختلف جراحی توسعه یافته است. این سیستم در واقع یک بازوی رباتیک را با توانایی گرفتن تصاویر دقیق از آناتومی بیمار، ترکیب می‌کند.

ROSA برای افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان روش‌های مختلف جراحی مغز و اعصاب طراحی شده است. Rosa تقریباً مانند GPS در اتومبیل، برای حرکت درون مغز به شما کمک می‌کند. ROSA در دو زمینه اصلی استفاده می‌شود:

  • جایگزینی زانو: فناوری رباتیک Rosa Knee برای کمک به جراحان در تنظیم کاشت زانو طراحی شده است. این روش یک بهبود سریعتر دامنه حرکت و عملکرد در مقایسه با جایگزین سنتی کل زانو ارائه می‌دهد.
  • جراحی مغز و اعصاب: ROSA به جراحان در انجام جراحی مغز با حداقل تهاجم برای صرع و سایر شرایط عصبی، به روشی ایمن‌تر، سریع‌تر و مؤثرتر کمک می‌کند. این سیستم به‌عنوان دستیار در اتاق عمل کار می‌کند و خدماتی را برای کمک به حرکت و نقشه‌برداری از مغز مشابه GPS ارائه می‌دهد.

ربات پیشرفته پزشکی ZoraBots

ZoraBots شرکتی است که در ایجاد تجربیات منحصربه‌فرد و تعاملی با ربات‌ها تخصص دارد. مغز متفکران این شرکت، Fabrice Goffin و Tommy Deblieck هستند که از جنگ ستارگان، به‌ویژه شخصیت R2D21 الهام گرفته‌اند. هدف آن‌ها استفاده کردن از ماشین و دستگاه‌ها برای بهبود زندگی افراد است.

ZoraBots پلتفرم ZBOS را توسعه داده است؛ نرم‌افزار منحصربه‌فردی که به هر دستگاه هوشمندی جان می‌دهد. این پلتفرم، اکوسیستمی از برنامه‌های کاربردی محلی و ابری است که به‌طور یکپارچه با هم کار می‌کنند تا تجربیات نوآورانه‌ای را از طریق تکنولوژی رباتیک به کاربر ارائه دهند.

ربات درمانی Pillo Health Robot

ربات سلامت Pillo یک ربات بهداشتی شخصی است که برای توانمندسازی افراد در هر سنی، برای مدیریت بهتر سلامتی خود طراحی شده است. Pillo از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا از اعضای خانواده و کسانی که با بیماری‌های مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند در مدیریت شرایط و حفظ رفاه کلی‌شان حمایت کند.

این دستگاه با قیمتی در حدود 750 دلار به فروش می‌رسد که شامل یک اشتراک یک‌ساله می‌شود. مشترکین، ماهانه 10 دلار می‌پردازند که شامل دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه، تماس‌های ویدیویی و اعلام حضور مراقبین و همچنین به‌روز‌رسانی مداوم نرم‌افزار می‌شود.

ربات لیفتینگ Robear

Robear یک نمونه اولیه ربات لیفتینگ است که در سال 2015 در ژاپن ساخته شد. این ربات برای کمک به بیماران در بیمارستان طراحی شده است. Robear می‌تواند کارهایی مانند بلند کردن بیمار از روی تخت روی ویلچر یا کمک به ایستادن بیمار را انجام دهد. این ربات دارای تعدادی حسگر از جمله حسگرهای گشتاور و لمسی ساخته شده از لاستیک است که به Robear اجازه می‌دهد تا کارهای پرقدرت را بدون آسیب رساندن به کسی انجام دهد.

ربات جراحی Versius Surgical System

سیستم جراحی Versius یک سیستم رباتیک جراحی نسل جدید است که توسط CMR Surgical توسعه یافته است. این سیستم به‌طور منحصربه‌فردی کوچک و ماژولار است که به جراحان و بیمارستان‌ها قابلیت تطبیق‌پذیری می‌دهد تا به بهترین نحو، برای بیماران عمل کنند و استفاده آن را به حداکثر برسانند. سیستم جراحی Versus برای کمک به کنترل دقیق ابزارهای جراحی در طی روش‌های جراحی لاپاراسکوپی در اورولوژی، زنان و زایمان و جراحی عمومی در نظر گرفته شده است.

پیشرفته‌ترین ربات‌های کشاورزی

با افزایش تقاضای جهانی برای غذا، راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای کمک به بهینه‌سازی عملیات‌های مختلف در کشاورزی در حال ظهور است. در این زمینه، انواع ربات‌های هوشمند وارد میدان شدند؛ نیروی کار جدید با فناوری پیشرفته.

این ماشین‌های همه‌کاره می‌توانند طیف وسیعی از وظایف، از کاشت و آبیاری گرفته تا کنترل آفات و تجزیه‌وتحلیل خاک را انجام دهند. با خودکارسازی این فرآیندها، کشاورزان می‌توانند از مزایای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های نیروی کار و کاهش نیاز به مواد شیمیایی مضر بهره ببرند. در این بخش، تعدادی از انواع ربات‌های هوشمند کشاورزی را معرفی کردیم که باعث شده آینده کشاورزی هوشمندانه‌تر به‌نظر برسد.

ربات Ztractor

از انواع ربات‌های هوشمند در حوزه کشاورزی، می‌توان به Ztractor به‌عنوان اولین تراکتور برقی جهان شناخته می‌شود. این ربات برای جمع‌آوری داده‌های کشاورزی هنگام کار در این زمینه، با استفاده از سنسورها، دوربین‌ها و تجهیزات اندازه‌گیری طراحی شده است. زدتراکتور ربات 100٪ برقی است و برای سبزیجات، انواع توت‌ها و تولید‌کنندگان انگور ایده‌آل است.

Ztractor تراکتورهای برقی خودران خود را در سال 2021 راه‌اندازی کرده است. مخاطبان هدف این تراکتورها کشاورزانی هستند که سبزیجات، حبوبات، انواع توت‌ها و انگور می‌کارند. این شرکت دارای سه مدل منحصربه‌فرد در خط تولید خود است؛ تراکتور Bearcub 24 کوچکترین و جمع‌وجور‌ترین پیشنهاد Zratctor است و این مدل برای مزارع ارگانیک کوچک‌تر طراحی شده و می‌تواند با حداقل 130 محصول کشاورزی کار کند. همین ویژگی، Bearcub 24 را به یکی از بهترین انواع ربات‌های هوشمند در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

ربات کشاورزی Oz

Oz یک ربات کشاورزی خودکار است که توسط شرکت Naio Technologies ساخته شده است. به لطف سیستم هدایت GPS RTK خود، کاملاً خودکار کار می‌کند و زمان شما را برای کارهای دیگر آزاد می‌گذارد. Oz دوست‌دار محیط‌زیست است و وزن بسیار کمی دارد که به جلوگیری از فشرده شدن خاک کمک می‌کند؛ همچنین برای محافظت از ساختار خاک از یک تکنیک هیلینگ (درمان) سطحی استفاده می‌کند.

این ربات 100% برقی است و توسط کشاورزان، باغداران و سایر تولیدکنندگان محصولات تخصصی کشاورزیب در سراسر جهان استفاده می‌شود. ربات اُز به‌ویژه برای کشاورزی ارگانیک مفید است، زیرا امکان وجین مکانیکی (از بین بردن علف‌های هرز) دقیق را فراهم می‌کند.

ربات پیشرفته Rubion

Rubion یک از انواع ربات‌های هوشمند در زمینه جمع‌آوری توت‌فرنگی است که توسط شرکت Octinion ساخته شده است. این ربات در میان مزارع توت‌فرنگی حرکت می‌کند، توت‌فرنگی‌های رسیده را تشخیص می‌دهد، آن‌ها را بدون کبود یا له کردن می‌چیند و سپس میوه‌ها را در سبد خود قرار می‌دهد. Rubion بخش کوچکی از دسته کامل رباتیک کشاورزی Octinion است.

ربات کشاورزی Agrobot

Agrobot شرکتی است که ماشین‌آلات کشاورزی هوشمند را طراحی کرده و توسعه می‌دهد. این شرکت راه‌حل‌های خلاقانه‌ای مانند Bug Vacuum، یک ربات کنترل آفات و حشرات که کارآمدتر، دقیق‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از هر راه‌حل مشابه دیگری عمل می‌کند، توسعه داده است.

یکی از محصولات قابل توجه Agrobot سری E است؛ اولین ماشین برداشت رباتیک برای برداشت توت‌فرنگی. سری E دارای 24 بازوی رباتیک مستقل است که برای انتخاب محصولات تازه و برداشت آن‌ها کار می‌کند. این ربات از فولاد ضد زنگ و آلومینیوم درجه نظامی ساخته شده است. نکته قابل توجه Agrobot سری E این است که ماشین برداشت با میوه تماس نخواهد داشت. بازوهای رباتیک ساقه را گرفته و برش می‌دهند و سپس آن را در یک ظرف قرار می‌دهند تا بعداً در ظرف مصرف‌کننده بسته‌بندی شوند.

ربات هوشمند کشاورزی TerraSentia

ربات دیگری از انواع ربات‌های هوشمند در حوزه کشاورزی TerraSentia است که توسط EarthSense توسعه‌یافته است. این ربات برای خودکارسازی فرآیند جمع‌آوری داده‌ها به منظور بهبود پرورش محصول طراحی شده است. این ربات از بینایی کامپیوتری و یادگیری ماشینی برای جمع‌آوری داده‌های صفات گیاهی در مزرعه استفاده می‌کند. برخی از صفاتی که این ربات می‌تواند اندازه‌گیری کند عبارتند از بنیه زودرس بودن، ارتفاع بلال ذرت و زیست‌توده گیاهی. همچنین TerraSentia می‌تواند بیماری‌ها و تنش‌های غیرزیستی را شناسایی کند. ربات TerraSentia توسط محققان دانشگاه ایلینویز توسعه یافته و از طریق EarthSense Inc در دسترس کشاورزان قرار گرفته است.

ربات Blue River Technology’s See & Spray by John Deere

فناوری See & Spray برای کمک به تغذیه جهان و همچنین محافظت از آن طراحی شده است. فناوری See & Spray شامل قرار دادن دوربین روی سمپاش‌های John Deere است. این دوربین‌ها، همراه با بینایی کامپیوتری و یادگیری ماشینی، به سیستم اجازه می‌دهند تا به سرعت تشخیص دهد که کدام گیاهان، محصول و کدام یک علف هرز هستند. سپس سیستم فقط علف‌های هرز را سمپاشی می‌کند. این رویکرد هدفمند برای سمپاشی می‌تواند میزان مصرف علف‌کش را تا 90 درصد کاهش دهد.

ربات کشاوزری Rowbot

Rowbot یک شرکت فناوری است که به افزایش کارایی استفاده از کود نیتروژن در کشاورزی اختصاص دارد. این شرکت یک ماشین رباتیک را توسعه داده و ارائه می‌کند که به کشاورزان امکان می‌دهد مدیریت نیتروژن خاک را انجام دهند. هدف Rowbot افزایش پایداری کشاورزی در مقیاس بزرگ با بهبود سودآوری کشاورزان، کاهش آلودگی و ایجاد سلامت خاک است. این شرکت یک استارت‌آپ در مراحل اولیه است که بر تجاری‌سازی فناوری انواع ربات‌‌های هوشمند محافظت شده با حق مالکیت ایده متمرکز شده است.

ربات پیشرفته Rover

Clearpath Robotics شرکت دیگری است که در توسعه پلتفرم‌های رباتیک سیار برای تحقیق و توسعه تخصص دارد. این شرکت طیف وسیعی از وسایل نقلیه‌زمینی بدون سرنشین (UGVs) را برای استفاده در فضا‌های داخلی و خارجی ارائه می‌دهند. ربات اختصاصی این شرکت برای صنعت کشاورزی، Rover نام دارد.

پیشرفته‌ترین ربات‌های هوشمند خانگی

انواع ربات‌های هوشمند خانگی به‌عنوان همراهی وفادار، وارد زندگی روزمره ما شده‌اند. این ربات‌ها با هدف تسهیل و بهبود کیفیت زندگی در خانه‌ها، وظایف مختلفی از جمله نظافت، کمک به افراد مسن، ارائه اطلاعات و حتی تفریح فراهم می‌کنند. در زیر به معرفی انواع ربات‌های هوشمند خانگی خواهیم پرداخت.

ربات‌های دستیار خانگی

ربات‌های دستیار خانگی (Home Assistant Robot) برای خودکارسازی کارهای مختلف در خانه شما طراحی شده‌اند و زندگی شما را راحت‌تر می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند کارهایی مانند نظافت، پخت‌وپز و غیره را انجام دهند. در اینجا چند نمونه از ربات‌های دستیار خانگی آورده شده است:

  • Miko: یک ربات شخصی که با استفاده از هوش مصنوعی یادگیری و آموزش را برای کودکان ترویج می‌کند.
  • جاروبرقی‌های رباتیک: دستگاه‌هایی مانند Roomba می‌توانند خانه شما را به‌طور خودکار جارو بکشند.
  • ربات‌های تمیز‌کننده خانه: ربات‌هایی مانند Alfawise Magnetic می‌توانند سطوح مختلف از جمله پنجره‌ها، آینه‌ها و دیوارها را تمیز کنند.

این ربات‌ها می‌توانند کارهای روزانه را انجام دهند و به شما امکان می‌دهند بر روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که نیاز به فکر و خلاقیت انسان دارند.

ربات پیشخدمت خانگی

ربات‌های باتلر (Butler Robot) برای کمک به کارهای مختلف در خانه طراحی شده اند و زندگی شما را آسان‌تر می‌کنند. تعدادی از این ربات‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • Alfie: استارت‌آپ Prosper Robotics مستقر در لندن در حال مهندسی یک ربات پیشخدمت است و ممکن است به زودی بتواند تمام کارهای خانه شما را انجام دهد. ربات خانگی Alfie می‌تواند میز آشپزخانه را تمیز کند، ظروف داخل سینک را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی بشوید و زباله‌ها را دور بریزد. این شرکت قصد دارد ربات پیشخدمت خود را بین 5 تا 10 هزار پوند قیمت‌گذاری کند و برای نگهداری و بیمه، هزینه اشتراک ماهانه دریافت خواهد کرد.
  • Samsung Bots Handy and Care: سامسونگ در کنفرانس مطبوعاتی خود در نمایشگاه CES 2021 تعداد انگشت‌شماری از ربات‌های مفهومی را به نمایش گذاشت که یکی از آن‌ها قادر به تشخیص و برداشتن اشیاء بود.
  • ربات باتلر: یک نمونه اولیه چینی از سال 2010 که به‌عنوان کمک برای آشپزخانه/خانواده طراحی شده است. این ربات، مکان لوازم خانگی را به خاطر می‌آورد و وسایل کوچک را با دست‌هایی مانند پنجه انسان، حمل می‌کند.
  • ربات مؤسسه تحقیقاتی تویوتا: TRI یک “ربات پیشخدمت” را طراحی کرده تا به انجام کارهای روزمره و فعالیت‌هایی کمک کند که ممکن است برای کسانی که از لحاظ جسمی و/یا ذهنی آسیب دیده‌اند، دشوار باشد.

شاید علاقه داشته باشید:

بهترین تجهیزات خانه هوشمند چیست؟ انواع تکنولوژی اسمارت هوم 2024


ربات‌های خدمات خانگی

ربات‌های خدماتی (Service Robots) برای کمک به انسان‌ها در انجام امور منزل مثل کارهای شست‌وشو، امور کسل‌کننده، خطرناک یا تکراری طراحی در خانه شده‌اند. این ربات‌ها مستقل هستند و/یا توسط یک سیستم کنترل داخلی، با گزینه‌های لغو دستی کار می‌کنند. سازمان بین‌المللی استاندارد، «ربات خدماتی» را به‌عنوان رباتی تعریف می‌کند که “کارهای مفیدی را برای انسان یا تجهیزات به استثنای کاربردهای اتوماسیون صنعتی انجام می‌دهد”.

ربات Yarbo رویکردی نوآورانه و پویا برای مراقبت از حیاط خانه را ارائه می‌کند. Yarbo دارای یک بدنه اصلی با چندین ماژول جداشدنی است که می‌توانند برای انجام کارهای مختلف در اطراف حیاط شما ترکیب شوند؛ از جمله جمع‌آوری برگ خشک (با سیستم دمنده)، چمن‌زنی، برف‌روبی، جارو کردن، جمع کردن بسته‌ها و بیرون بردن سطل زباله.

ربات‌های پرستار خانگی

ربات‌های پرستار (Nursing Robots) برای کمک به مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده‌اند و وظایفی را انجام می‌دهند که می‌توانند از ساده تا پیچیده را شامل شوند. این ربات‌ها می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت از سالمندان و حتی در خانه به شما کمک کنند. در اینجا چند نمونه از ربات‌های پرستار آورده شده است:

  • Moxi: این ربات توسط Diligent Healthcare توسعه یافته و یک ربات پیشرفته است که برای کمک به تیم‌های مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده است. موکسی می‌تواند به‌طور مستقل در مراکز مراقبت‌های بهداشتی پرسه بزند، با مردم تعامل داشته باشد و کارهایی را که با بیمار روبرو نیست (مانند تحویل نمونه‌ها و لوازم آزمایشگاهی یا جمع‌آوری ملحفه‌های کثیف) انجام دهد. موکسی همچنین در راهروها از بیماران استقبال می‌کند و برای سلفی ژست می‌گیرد.
  • Robot Nurse Bear: مهندسان رباتیک ژاپنی، در آزمایشگاه Riken و Sumitomo Riko یک خرس رباتیک ساخته‌اند که می‌تواند به مراقبت از بیماران مسن کمک کند. این خرس می‌تواند بیمار را در حالت ایستاده یا از روی زمین بلند کند، بیمار را به صندلی چرخدار منتقل کند، بیمار را از نقطه A به B حمل کند و بیماران را در تخت بچرخاند.

ربات‌های هوشمند آشپزی

ربات‌های آشپزی (Cooking Robots) برای کمک به آشپزخانه طراحی شده‌اند و می‌توانند در رستوران‌ها، خدمات آشپزی تجاری و حتی در خانه کمک کنند. در اینجا چند نمونه ربات آشپزی آورده شده است:

  • Moley: ربات Moley اولین آشپزخانه کاملاً رباتیک جهان را برای شما به ارمغان می‌آورد. Moley Robotic Kitchen به شما این امکان را می‌دهد که در زمان خود صرفه‌جویی کنید، در روز از آشپزی معمولی رها شوید، منوی غذایی خود را مطابق با رژیم‌های غذایی و سبک‌های مختلف زندگی برنامه‌ریزی کرده و تطبیق دهید، در هر زمان از غذاهای بین‌المللی لذت ببرید، کالری‌های دریافتی را کنترل کنید و نکات و دستورالعمل‌های آشپزی را از سرآشپزهای سرتاسر جهان دریافت کنید. این ربات نه تنها وعده‌های غذایی کامل را می‌پزد، بلکه به شما می‌گوید که چه زمانی مواد خوراکی نیاز به تعویض دارند، غذاهایی را براساس اقلام موجود در انبار پیشنهاد می‌کند، آنچه را که دوست دارید یاد می‌گیرد و حتی سطوح آشپزخانه را بعد از آشپزی، تمیز می‌کند.
  • Nymble: با ربات Nymble، آشپزخانه شما اکنون یک سرآشپز خصوصی دارد. نایمبل تمام غذاهای مورد علاقه و دستورالعمل‌های عجیب‌وغریب شما را از بهترین غذاهای جهان می‌پزد. 3 مرحله ساده برای رسیدن به غذای مورد علاقه شما با این ربات نیاز است: دستور غذا را انتخاب کنید، مواد را در ربات قرار دهید و برای لذت بردن از غذا، “شروع پخت” را فشار دهید.

ربات دستیار خرید خانگی

ربات‌های دستیار خرید (Shopping Assistant Robots) برای کمک به کارهای مختلف مرتبط با خرید طراحی شده‌اند و تجربه خرید شما را آسان‌تر می‌کنند. در زیر چند نمونه ربات دستیار خرید آورده شده است:

  • Shop.app AI: این ابزار توسط Shopify طراحی شده و دارای یک پنل چت در سمت راست و یک پنل خرید در سمت چپ است. می‌توانید سوالات خود را در چت بنویسید و نتایج را در پنل سمت چپ نشان می‌دهد و سپس سفارش خود را ثبت کنید.
  • OSHbots: این ربات‌ها در یک فروشگاه سخت‌افزاری Orchard Supply در کالیفرنیا به نمایش درآمدند و ربات‌هایی به اندازه انسان و چندزبانه هستند که به خرید کمک می‌کنند.
  • Furhat: این ربات در یک فروشگاه خرده‌فروشی قرار می‌گیرد و می‌تواند به زبان خود بازدیدکنندگان به آنها خوش‌آمد بگوید، به سفارش‌های آنلاین دسترسی داشته باشد، فرآیندهای تحویل در فروشگاه را خودکار کند، به سؤالات پاسخ دهد و بازخورد مشتری را ثبت کند.
  • ShoppingBotAI: این ربات یکی از بهترین ربات‌های خرید در سال 2023 است. به‌طور خستگی‌ناپذیر اینترنت را جستجو می‌کند، محصولات بی‌شماری را بررسی می‌کند، نظرات را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و حتی بهترین معاملات و تخفیف‌ها را پیدا می‌کند.

انواع ربات کاوشگر فضایی

ربات‌های هوشمند پا را از زمین فراتر گذاشته و به سیارات دیگر نیز ورود پیدا کردند. ربات‌ها در کاوش‌ها و تحقیقات فضایی کاربرد زیادی دارند و بسیاری از ماموریت‌های اکتشافی و تحقیقاتی را به جای انسان انجام می‌دهند. در این بخش شما را با چند نمونه ربات فضانورد آشنا می‌کنیم.

سگ رباتیک GLIMPSE

قبل از درنظر گرفتن سکونت انسان در ماه، تحقیقات گسترده‌ای در مورد محیط ماه انجام می‌شود. دانشمندان هم با طراحی سگ‌های رباتیک پیشرفته، امکان زندگی روی ماه را بررسی می‌کنند. این سگ‌های رباتیک توانایی بالا رفتن از شیب‌های تند، جهش روی سطوح، حفاری و کاوش در زمین‌های مرتفع را دارند و برای کاوش در ماه و سایر سیارات بسیار کارایی خواهند داشت.

GLIMPSE نام یک سک رباتی است که توسط دانشگاه زوریخ طراحی شده است. این ربات در سال 2022 اولین آزمایش خود را برای کاوش در قطب جنوبی ماه پشت سر گذاشت.

ربات دستیار فضانورد

ربات فضانورد R5 با نام مستعار Valkyrie، رباتی انسان‌نما با قد 1.8 متر و وزن 136 کیلوگرم است که برای کمک به فضانوردان در انجام طیف وسیعی از وظایف در فضا طراحی شده است. این ربات کاملاً با باتری تغذیه می‌شود و مجهز به محرک‌های متعددی است که ۴۴ درجه آزادی حرکت را امکان‌پذیر می‌سازد، دست‌های گیره‌ای برای انجام وظایف و حسگرها و دوربین‌ها در سر و سینه‌اش هم تعبیه شده است.

Valkyrie که ابتدا توسط مرکز فضایی جانسون (JSC) برای چالش رباتیک دارپا در سال 2013 ساخته شد، بعداً بخشی از چالش رباتیک فضایی ناسا شد. از آن زمان، دانشگاه نورث ایسترن، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در ایالات متحده و دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، همگی بر روی نرم‌افزار مورد نیاز برای آماده‌سازی آن جهت ماموریت فضایی کار می‌کنند.

در حال حاضر این ربات ماموریت‌های آزمایشی خود را روی زمین (در استرالیا) طی می‌کند. هدف این آزمایشات، ارتقاء قابلیت‌های عملیات از راه دور رباتیک، افزایش کارایی و ایمنی برای تلاش‌های دریایی Woodside و در عین‌حال محافظت از پرسنل و محیط‌زیست است. والکری با این آزمایشات، تطبیق‌پذیری خود برای انجام وظایف حیاتی – هم در فضا و هم در زمین – را نشان می‌دهد.

بازوی رباتیک Dextre

انجمن فضایی کانادا ربات فضانورد Dextre را راه‌اندازی کرده است. Dextre یک بازوی رباتیکی است که برای نصب و جایگزینی تجهیزات کوچک مانند دوربین‌های خارجی یا باتری‌های 100 کیلوگرمی مورد استفاده در ایستگاه فضایی، جایگزینی اجزای معیوب در سیستم‌های الکتریکی ایستگاه و آزمایش ابزارهای جدید طراحی شده است. به گفته آژانس فضایی کانادا، دکستر از نظر فنی پیشرفته‌ترین ربات فضایی است که تاکنون ساخته شده است.

دکستر در حال حاضر توسط تیم‌های کنترل زمینی از انجمن فضایی کانادا و ناسا اداره می‌شود. دست‌های دکستر با یک آچار موتوردار، یک اتصال برق جمع‌شونده، اتصال داده و ویدیو، دوربین و چراغ‌ها کامل می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند تجهیزات بزرگ و شکننده را به‌طور یکسان در دست بگیرند. در سال 2008، دکستر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شد و سپس در شاتل فضایی Endeavour پرتاب شد.

ربات مریخ‌نورد Rover

مریخ‌نوردهای Rover، یکی از محصولات رباتیک امریکا است که از ژانویه 2004 تا ژوئن 2018 سطح مریخ را کاوش می‌کرد. مأموریت هر مریخ‌نورد، مطالعه ترکیب شیمیایی و فیزیکی سطح به‌منظور بررسی نشانه‌های حیات و آب در سطح این سیاره است.

مریخ‌نوردهای دوقلو به نام‌های روح و فرصت، به ترتیب در 10 ژوئن و 7 ژوئیه 2003 به فضا پرتاب شدند. هر دو مریخ‌نورد 174 کیلوگرمی، شش چرخ مجهز به دوربین و مجموعه‌ای از ابزار بودند که شامل تصویربرداری میکروسکوپی، ابزار سنگ‌زنی، طیف‌سنج‌های فروسرخ، پرتو گاما و ذرات آلفا هستند که سنگ‌ها، خاک و گردوغبار در اطراف محل فرود خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

انواع ربات کاوشگر اقیانوس

وقتی ربات‌ها مناطق صعب‌العبور، سیارات و ارتفاعات را به تسخیر خود درآورده‌اند، ربات‌هایی هم برای کاوش به عمق اقیانوس‌ها طراحی شده است. این ربات‌های کاوشگر به اعماق دریا و اقیانوس فرستاده می‌شوند تا اطلاعات مورد نیاز محققان را جمع‌آوری کنند. عمق اقیانوس‌ها به دلیل سرمای بسیار زیاد، برای حیات و تنفس انسان بسیار خطرناک است و به همین دلیل، ربات‌های زیر برای کاوش در اقیانوس تولید شده اند.

ربات غواص OceanOneK

ربات انسان‌نما به نام OceanOneK در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا ساخته شده تا به سمت کشتی‌ها و هواپیماهای غرق شده در اعماق اقیانوس‌ها که برای انسان خطرناک است غواصی کند. این ربات به اپراتورهای خود اجازه می‌دهد تا احساس کنند به همراه کاوشگر در زیر آب هستند.

OceanOneK از جلو شبیه یک غواص انسان است؛ با بازوها، دست‌ها و چشمانی که دید سه بُعدی دارند و دنیای زیر آب را به صورت تمام رنگی به تصویر می‌کشند. پشت ربات دارای چند کامپیوتر و 8 رانشگر چندجهته است که به آن کمک می‌کند تا با دقت در اطراف کشتی‌های غرق شده مانور دهد.

هنگامی‌که یک اپراتور برای هدایت OceanOneK از کنترلگرها استفاده می‌کند، سیستم بازخورد لمسی ربات باعث می‌شود که اپراتور، مقاومت آب و همچنین جریان‌های آبی را احساس کند.

ربات‌های حفاری اقیانوس

استخراج معادن در اعماق دریا ممکن است به زودی تبدیل به صنعت پررونقی شود که ربات‌ها نقش بزرگی در آن ایفا خواهند کرد. استخراج تجاری مواد معدنی در بستر دریا برای کشف ذخایر عظیم سولفید، مس، طلا، روی و نقره با عیار بالا خواهد بود.

شرکت Soil Machine Dynamics، سازنده تجهیزات مداخله از راه دور به این نوع استخراج روی آورده و ربات‌هایی را برای استخراج موثر مواد معدنی طراحی کرده است. این ربات‌های غول‌پیکر به سه نوع برش کمکی (Auxiliary Cutter)، برش فله (Bulk Cutter) و ماشین جمع‌آوری (Collecting Machine) تقسیم می‌شوند. فناوری پشت این ماشین‌ها از فناوری موجود در صنایع نفت‌وگاز و معادن فراساحلی اقتباس شده است.

کلام آخر

انواع ربات‌های هوشمند پیشرفته با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تکنولوژی رباتیک، به یک واقعیت جذاب و کارآمد در انواع صنایع و زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. این ربات‌ها در حوزه‌های گوناگون از جستجو و نجات گرفته تا خدمات خانگی و پزشکی، توانسته‌اند نقش‌های کلیدی ایفا کنند.

انواع ربات‌های هوشمند پیشرفته نه تنها به بهبود عملکرد و کارایی در صنایع مختلف کمک کرده‌اند بلکه در ایجاد تجارب جدید و نوآوری در زندگی ما نیز سهیم شده‌اند. آینده روشنی برای توسعه و بهره‌مندی از این تکنولوژی‌های پیشرفته در پیش است و با پیشرفت مستمر، امکانات و کاربردهای این ربات‌ها همچنان در حال افزایش خواهد بود.

در صورت علاقه به مطالب دنیای رباتیک، به وبسایت robotsguide.com مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط

آموزش ساخت اپل آیدی در آیفون، آیپد، مک، ویندوز و اندروید

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات