معرفی گوشی‌های نسل 15 آیفون و بررسی ویژگی‌های آن‌ها

معرفی آیفون 15

شرکت اپل از گوشی‌های نسل جدید خود در دوازدهم سپتامبر 2023 رونمایی کرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، محصولات سری آیفون 15 نسبت به نسل قبلی بهتر و کارآمدتر شده‌اند. زیرا به عقیده اکثر کارشناسان اپل بسیاری از کاستی‌های موجود در نسل قبلی خود را در این سری برطرف کرده است. به عنوان مثال اپل برای اولین‌بار در این سری برای گوشی‌های آیفون خود از پورت USB-C استفاده کرده و در تمام مدل‌ها پردازنده مرکزی نسبت به نسل‌های قبلی، ارتقا یافته است.


برای مشاهده قیمت و خرید گوشی اپل کلیک کنید


البته تراشه آیفون معمولی و پلاس 15 همان تراشه‌ای است که این شرکت آمریکایی برای گوشی‌های پرو و پرومکس نسل 14 استفاده کرده است. اما گوشی‌های پرچم‌دار پرو و پرومکس نسل 15 به تراشه قدرتمند A17 Pro مجهز شده‌اند. در ادامه مطلب گوشی‌های آیفون 15 را ‌از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داده و آن‌ها را باهم مقایسه خواهیم کرد.

بررسی مشخصات گوشی‌های نسل جدید اپل

اپل با اعمال چند تغییر ساده در ظاهر گوشی‌های iPhone 15 توانسته طراحی آن‌ها را نسبت به قبل بسیار بهتر کند و پیشرفت‌های چشم‌گیری در ظاهر تلفن‌های همراه نسل جدید خود به وجود آورد. سخت‌افزار گوشی‌های نسل 15 این غول تکنولوژی در بخش‌های کلیدی نظیر دوربین، تراشه و نمایشگر نیز بهبود پیدا کرده است.

البته برخی از منتقدان اپل بر این باور هستند که گوشی‌های آیفون ۱۵ در کنار ویژگی‌های چشم‌گیر، یک سری نقاط ضعف نیز دارند و اکثر کاربران از تغییرات اعمال شده چندان راضی نیستند. از این‌رو محصولات سری 15 اپل را یک گوشی رویایی نمی‌دانند.

طراحی ظاهری

آیفون‌های نسل جدید از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارند و در مقایسه ظاهر آن‌ها با آیفون‌های نسل ۱۴ تفاوت چشم‌گیری مشاهده نمی‌شود. منتهی در این نسل دینامیک آیلند فقط به نسخه‌های پرو و پرومکس تعلق ندارد و هر چهار گوشی سری ۱۵ از فناوری فوق پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین از نظر نمای ظاهری تفاوت چندان خاصی بین آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو و پرومکس مشاهده نمی‌شود. بنابراین همه گوشی‌های نسل ۱۵ اپل تخت هستند و آرگونومیک بهتری دارند. زیرا لبه‌های فریم کناری در مقایسه با نسل‌های قبلی اندکی خمیده‌تر شده و همین تغییر جزئی سبب شده است که راحت‌تر در دست قرار بگیرند.

دیگر تفاوت گوشی‌های نسل ۱۵ اپل با نسل‌های قبلی در این بخش با فریم آن‌ها ارتباط دارد. فریم هر ۴ گوشی نسل جدید به جای فولاد ضد زنگ از جنس تیتانیوم است و از این‌رو گوشی‌های نسل ۱۵ اپل نسبت به نسل قبلی آن وزن کم‌تر و مقاومت بیش‌تری دارند. به‌عبارت‌دیگر آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس نسبت به نسل قبلی این برند ۱۹ گرم سبک‌تر شده و اکنون سبک‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌های اپل به شمار می‌روند. اگر قصد خرید گوشی های جدید با عملکرد عالی را دارید، کلیک کنید.

 گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس به‌دلیل برخورداری از پوشش پرس خورده و ظاهری مات، نسبت به دیگر موارد کم‌تر کثیف می‌شوند و همچنین جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

در آیفون ۱۵ و ۱۵ پرومکس دکمه اکشن نیز مشاهده می‌شود. این دکمه در گذشته فقط برای اپل واچ اولترا تعبیه شده بود. ولی اکنون آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس نیز به لیست دستگاه‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند، اضافه شده‌اند. با فشار و تنظیم دکمه اکشن می‌توان میانبرهای مختلفی را برای دستگاه مشخص کرده و کارهای متنوعی را انجام داد. این گوشی‌های پرچم‌دار اپل در چهار رنگ تیتانیوم مشکی، تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم آبی و تیتانیوم سفید در دسترس قرار دارند.

اما آیفون‌های ۱۵ و ۱۵ پلاس نمای تقریباً مشابه با آیفون پرو دارند و در ۵ رنگ سبز روشن، زرد، آبی روشن، مشکی و صورتی به بازار عرضه شده‌اند. بیشترین تغییرات مربوط با طراحی ظاهری در گوشی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس در قاب پشتی آن‌ها مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر قاب پشتی هردو گوشی مات شده و این تغییر کوچک نمای پشتی آن‌ها را جذاب و خیره کننده‌تر کرده است.

مشخصات ظاهری آیفون ۱۵ آیفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
ابعاد   147.6 در 71.6 در 7.8 میلی‌متر 160.9 در 77.8 در 7.8 میلی‌متر   146.6 در 70.6 در 8.3 میلی‌متر 159.9 در 76.7 در 8.3 میلی‌متر
وزن 171 گرم 201 گرم 187 گرم 221 گرم
جنس قاب پشتی شیشه – گوریلا گلس شیشه – گوریلا گلس شیشه – گوریلا گلس شیشه – گوریلا گلس
جنس قاب جلو شیشه – سرامیک شیلد شیشه – سرامیک شیلد شیشه – سرامیک شیلد شیشه – سرامیک شیلد
جنس فریم فلز – آلومینیوم فلز – آلومینیوم فلز – تیتانیوم گرید 5 فلز – تیتانیوم گرید 5
رنگ مشکی آبی سبز زرد صورتی مشکی آبی زرد سبز صورتی تیتانیوم مشکی سفید آبی تیتانیوم مشکی آبی سفید
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر طراحی مشخصات ظاهری

نمایشگر

نمایشگر آیفون 15

اندازه نمایشگر در هر چهار گوشی نسل ۱۵ ایفون تفاوت خاصی با گوشی‌های نسل قبلی ندارد و دو گوشی آیفون ۱۵ و ۱۵ پرو از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی و گوشی‌های آیفون ۱۵ پلاس و پرومکس از نمایشگر ۶.۷ اینچی پشتیبانی می‌کنند. نرخ نوسازی صفحه نمایش نیز همچنان برای دو گوشی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس ۶۰ هرتز بوده و متاسفانه برخلاف آیفون‌های پرو و پرومکس صفحه نمایش آنها از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بی‌بهره است.

گوشی‌های پرو و پرومکس آیفون همانند آیفون پرو و پرومکس نسل چهاردهم به دلیل برخورداری از نمایشگری با نرخ نوسازی تطبیق پذیر از قابلیت AOD یا صفحه‌نمایش همیشه روشن پشتیبانی می‌کند. منتهی در هر چهار مدل گوشی اپل نسل ۱۵ حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش کاهش پیدا کرده و نسبت نمایشگر به بدنه ارتقا یافته است.

گوشی‌های نسل جدید اپل از نظر روشنایی در سطح بسیار خوبی قرار دارند. صفحه نمایش آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس در حین پخش محتوای HDR تا ۱۶۰۰ نیت و در حالت حداکثری تا ۲۰۰۰ نیت و در گوشی‌های پرو و پرومکس سطح روشنایی صفحه در حالت حداکثر به ۲۵۰۰ نیت می‌رسد که این یک شاهکار است.

مشخصات نمایشگر آیفون ۱۵ آیفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
ابعاد نمایشگر ۶.۱ اینچی ۶.۷ اینچی ۶.۱ اینچی ۶.۷ اینچی
نوع نمایشگر Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED LTPO Super Retina XDR OLED   LTPO Super Retina XDR OLED
نسبت تصویر 19.5:9   19.5:9 19.5:9 19.5:9
تراکم پیکسلی 461 پیکسل در اینچ 460 پیکسل در اینچ 461 پیکسل در اینچ ~460 پیکسل در اینچ
رزولوشن 1179 در 2556 پیکسل 1290 در 2796 پیکسل 1179 در 2556 پیکسل 1290 در 2796 پیکسل
نسبت بدنه به نمایشگر     88.2 درصد ~89.8 درصد
حداکثر نرخ نوسازی 60 هرتز 60 هرتز 120 هرتز 120 هرتز
حداکثر روشنایی 1000 نیت (HBM) 2000 نیت (Peak) 1000 نیت (HBM) 2000 نیت (Peak 1000 نیت (Typ) 2000 نیت (HBM)   1000 نیت (Typ) 2000 نیت (HBM)
استانداردهای HDR دالبی ویژن HDR10 دالبی ویژن HDR10 دالبی ویژن HDR10 نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر نمایشگر

چیست و قدرت پردازنده

تلفن‌های همراه آیفون ۱۵ پرو و پرومکس با تراشه جدید A17 Pro و معماری سه نانومتری معرفی شده‌اند و قدرت پردازش بسیار عالی و عملکرد بی‌نظیری دارند. تراشه جدید A17 Pro اولین تراشه‌ با معماری ۳ نانومتری بوده و بسیار قدرتمند است. این چیپست ۴ هسته کم‌مصرف، ۶ هسته پردازنده مرکز و ۲ هسته پرقدرت با فرکانس ۳.۷۸ گیگاهرتز دارد و قوی‌ترین چیست برای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود.

همچنین نسبت به A16 تا ۲۰ درصد قوی‌تر شده است و از قابلیت‌های مختلفی نظیر Ray Tracing پشتیبانی می‌کند. بنابراین وجود این تراشه در ساختار گوشی‌های پرچم‌دار نسل ۱۵ آیفون سبب شده است که قدرت پردازش آن‌ها نسبت به نسل قبلی تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و موتور عصبی نیز تا دو برابر عملکرد سریع‌تری داشته باشد.


بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی آیفون و شیائومی


دو گوشی پرو و پرومکس اپل در کنار پشتیبانی از تراشه‌ی قدرتمند، به پروفایل رنگی ACES نیز مجهز هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان بهترین گوشی هوشمند گیمینگ حال حاضر دنیا معرفی کرد. این دو گوشی قادر هستند، بازی‌های assassin’s creed mirage را دقیقاً همانند نسخه کنسول‌های بازی یا نسخه اصلی اجرا کنند.

درنتیجه باید گفت که از نظر سخت‌افزاری قوی‌ترین گوشی حال‌حاضر دنیا به‌شمار می‌روند. با این وجود خالی از عیب نیستند و در حین استفاده، مخصوصا زمان اجرای فایل‌های گرافیکی سنگین داغ می‌شوند.

اما گوشی‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از تراشه A16 Bionic استفاده می‌کنند و برای اجرای برنامه‌ها و فایل‌های گرافیکی عملکردی مشابه با آیفون پرو و پرومکس ۱۴ دارند.

مشخصات پردازنده آیفون۱۵ ایفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
چیپست A16 Bionic A16 Bionic A17 Pro A17 Pro
فرآیند ساخت تراشه 4 نانومتر   4 نانومتر   3 نانومتر   3 نانومتر
تعداد هسته پردازنده 6 هسته 6 هسته 6هسته   6 هسته
مشخصات هسته‌ها   2 هسته 3.46 گیگاهرتز Everest و 4 هسته 2.02 گیگاهرتز‌ Sawtooth   2 هسته 3.46 گیگاهرتز Everest و 4 هسته 2.02 گیگاهرتز‌ Sawtooth
پردازنده گرافیکی Apple GPU Apple GPU Apple GPU   Apple GPU
سایر مشخصات تراشه پردازنده گرافیک 5 هسته‌ای پردازنده گرافیک 5 هسته‌ای پردازنده گرافیک ۶ هسته‌ پردازنده گرافیک 6 هسته‌ای
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر پردازنده و عملکرد

ظرفیت حافظه داخلی و رم

گوشی‌های آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس و آیفون ۱۵ پرو در نسخه پایه خود ۱۲۸ گیگابایت حافظه دارند و نسخه پایه آیفون پرومکس دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه است. ظرفیت رم در مدل‌های پایه همچنان ۶ گیگابایت است. اما رم مدل‌های پرو و پرومکس اپل ۱۵ نسبت به نسل‌ قبلی ۲ گیگابایت افزایش پیدا کرده و از ۶ به ۸ ارتقا یافته است.

همین امر سبب شده است که عملکرد این گوشی‌ها برای انجام کارهای مختلف مخصوصا اجرای فایل‌های گرافیکی و بازی‌های سنگین تا حدود زیادی ارتقا پیدا کند. نوع رم گوشی‌های پرچم‌دار اپل LPDDR5 است. بنابراین نوع و سرعت حافظه رم تغییر نکرده و دقیقا مشابه گوشی‌های نسل قبلی است. هر چهار مدل فاقد درگاه کارت حافظه بوده و کاربران نمی‌توانند از طریق این گوشی‌ها به محتویات کارت حافظه جانبی خود دسترسی داشته باشند. ترکیب رم و حافظه و حافظه در گوشی‌های آیفون ۱۵ به شکل زیر است.

آیفون ۱۵ معمولی و پلاس

  • 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
  • 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم

آیفون ۱۵ پرو و پرومکس

  • 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
  • 512 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
  • 1 ترابایت / 8 گیگابایت رم
مشخصات حافظه آیفون۱۵ ایفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
رم ۶ گیگابایت 6 گیگابایت ۸ گیگابایت ۸ گیگابایت
حافظه داخلی   128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت   128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت   128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت
نوع حافظه NVMe NVMe NVMe NVMe
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر رم و ظرفیت حافظه

دوربین

دوربین آیفون 15

اپل برای گوشی‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از یک سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی سونی استفاده کرده است. در پشت این سنسور یک لنز با گشودگی دیافراگم F/1.6 قرار دارد و به همین دلیل این دو گوشی در مقایسه با نسل قبلی خود قادر به ثبت تصاویر با کیفیت‌تری هستند.

هر چند که اندازه سنسور مدل‌های پایه در مقایسه با مدل‌های پرو حتی مدل‌های پرو نسل قبلی کوچک‌تر است، اما این گوشی‌ها به دلیل برخورداری از رزولوشن بالا می‌توانند از قابلیت 2X پشتیبانی کنند. بنابراین کاربران آن‌ها می‌توانند بدون نگرانی از افت کیفیت، از قابلیت زوم دو برابری برای ثبت تصاویر استفاده کنند.

دو نسخه پایه نسل ۱۵ گوشی‌های هوشمند اپل، فاقد دوربین تله فوتو هستند و از یک سنسور فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 پشتیبانی می‌کنند. دوربین اصلی این گوشی‌ها نیز به صورت پیش‌فرض قادر به ثبت تصاویر ۲۴ مگاپیکسلی با پرتره‌های ایده‌آل هستند و می‌توانند به‌صورت هوشمند حیوانات و افراد را در درون فریم تشخیص دهند.

به‌همین دلیل تصاویر به نحوی ثبت می‌شوند که بعداً می‌توان خیلی راحت آن‌ها را به پرتره تبدیل کرد. از این‌رو برای ثبت تصاویر پرتره نیازی به اعمال تنظیمات خاص و قرار دادن دوربین روی حالت پرتره نیست.

یکی از جذابیت‌های هیجان‌انگیز دوربین گوشی‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس امکان انتقال فوکوس از فردی به فرد دیگر پس از ثبت عکس است. عملکرد پرتره در این گوشی‌ها نسبت به مدل‌های قبل ارتقا پیدا کرده و کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها تصاویری با رنگ‌های زنده‌تر و جزئیاتی بیشتر ثبت کنند.

گوشی‌های هوشمند آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس در پنل پشتی خود ۳ دوربین دارند که شامل دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و زوم تله فوتو هستند.


بیشتر بخوانید: بهترین آیفون 2023 از نطر دوربین


دوربین اصلی آیفون پرو و آیفون پرو مکس شامل یک سانسور ۴۸ مگاپیکسلی بوده و اندازه پیکسل آن ۱.۲۲ میکرون است. این سنسور در پس یک لنز ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F/1.78 قرار گرفته و با استفاده از آن می‌توان تصاویر 48 مگاپیکسلی HEIF و 48 RAW را ثبت کرد.

این دوربین مجهز به لرزشگر اپتیکال و سانسور شیفت نسل دوم بوده و کاربران می‌توانند فاصله کانونی ۲۸ و ۳۵ میلی‌متری را در حالت زوم دیجیتال انتخاب کنند. سنسور اصلی این گوشی اولین حسگری است که از تثبیت سه بعدی استفاده می‌کند و در بزرگ‌نمایی عکس‌ها و فیلم‌ها به ثابت و واضح نگه داشتن جزییات کمک می‌‌کند.

از بین تمامی گوشی‌های هوشمند اپل، آیفون ۱۵ پرومکس اولین گوشی است که از دوربین پریسکوپ تله فوتو پشتیبانی می‌کند و زوم اپتیکال از سه برابر به ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. این گوشی مجهز به فناوری tetraprism بوده و به همین دلیل نور قبل از رسیدن به سنسور ۴ بار درون دوربین بازتاب می‌شود و مسیر طولانی‌تری را طی می‌کند. بنابراین برای عکس‌برداری و همچنین فیلمبرداری با آن نیازی به رعایت فاصله فیزیکی نیست.

آیفون ۱۵ پرو یک دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۱.۰ میکرون دارد و این سنسور در پشت یک لنز ۷۷ میلی‌متری‌ با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته است. برخلاف دوربین اصلی دوربین تله فوتو فقط تا ۳ برابر می‌تواند روی سوژه‌ها زوم کند. اما در دوربین تله فوتو پرو مکس زوم اپتیکال نظیر دوربین اصلی ۵ برابر است.

هردو گوشی پرچم‌دار نسل ۱۵ اپل یک دوربین فوق عریض با سنسور ۱۲ مگاپیکسل و اندازه پیکسل ۱.۴ میکرون دارند که این سنسور در پشت یک لنز ۱۳ میلیمتری با F/2.2 دیافراگم تعبیه شده است.

مشخصات دوربین آیفون۱۵ ایفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
پیکربندی دوربین پشت واید/استاندارد اولتراواید واید/استاندارد اولتراواید واید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمق واید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو پریسکوپی تشخیص عمق
دوربین اصلی – واید/استاندارد 48 مگاپیکسل 48 مگاپیکسل 48 مگاپیکسل 48 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی – واید/استاندارد لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6 لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6 لنز واید 24 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.28 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8 لنز واید 24 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.28 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8
دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراواید لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ f/2.4 لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ f/2.4 لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2 دوربین تله‌‌فوتو 12 مگاپیکسل لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین تله‌‌فوتو 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو لنز تله‌فوتو 77 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.8 لنز تله‌فوتو پریسکوپی 120 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت سه‌بعدی بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابر 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.8
مشخصات دوربین تشخیص عمق حسگر TOF 3D LiDAR حسگر TOF 3D LiDAR
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر دوربین

دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون ۱۵ پرومکس در وبسایت DxOMark توانسته است ۱۴۹ امتیاز کسب کند و در رتبه اول قرار بگیرد. آیفون ۱۴ پرومکس نیر با کسب ۱۴۵ امتیاز در این بخش رتبه دوم را از‌آن خود کرده است. البته دوربین سلفی هر دو پرچم‌دار اپل پیکربندی یکسانی دارند.

اما در تراشه A17 Pro تقویت پردازنده سیگنال قوی‌تر بوده و همین عامل روی عملکرد دوربین سلفی آن تاثیر مثبت گذاشته است. به این ترتیب در حال‌حاضر آیفون پرچم‌دار نسل جدید اپل بهترین دوربین سلفی در دنیای تلفن‌های همراه هوشمند را دارد.

آیفون ۱۵ پرو یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با f/1.9 دارد و این دوربین با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر برای ثبت تصاویر و فیلم‌برداری عملکرد ایده‌آلی ارائه می‌دهد.

عکس‌برداری و فیلم‌برداری با دوربین سلفی آیفون معمولی و پلاس نیز لذت‌بخش بوده و با این دوربین سلفی این گوشی‌ها در نور خوب می‌توان تصاویری با جزئیات خوب، رنگ‌های طبیعی و محدوده دینامیکی عالی ثبت کرد. دوربین سلفی هر دو گوشی نام‌برده از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و این قابلیت نیر عکسبرداری و فیلمبرداری با آن‌ها را راحت‌تر و هیجان‌انگیر کرده است.

مشخصات دوربین سلفی آیفون ۱۵ معمولی آیفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
دوربین سلفی اصلی 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل   12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی لنز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/1.9 لنز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/1.9 ز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/1.9 لنز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/1.9
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجی حسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک حسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک حسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک حسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک
جدول مقایسه گوشی‌های ایفون ۱۵ از نظر دوربین سلفی

کیفیت فیلمبرداری

گوشی‌‌های نسل ۱۵ آیفون برای فیلم‌برداری عملکردی ایده‌آلی دارند و در اکثر موارد رقبای اندروید خود را شکست می‌دهند. محصولات این سری اپل برای تهیه محتواهای ویدیویی واضح انتخاب بسیار خوبی هستند و می‌توانند صحنه را با همه جزئیات ثبت کنند‌. برخورداری از لرزشگیری درجه‌‌یک فیلم‌برداری در هر شرایطی را راحت کرده و کاربران در موقعیت‌های مختلف می‌توانند بدون نگرانی از لرزش دوربین اقدام به فیلم‌برداری کنند‌. البته ناگفته نماند که مدل‌های معمولی و پلاس آیفون برخلاف مدل‌های پرو و پرومکس از حالت prores پشتیبانی نمی‌کنند.

کیفیت فیلمبرداری آیفون ۱۵ آیفون ۱۵ پلاس  آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
حداکثر رزولوشن 4K 4K 4K 4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو 4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps   4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps     4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps   4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps
توضیحات فیلم‌برداری فیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه حالت Cinematic ضبط صدای استریو فیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه حالت Cinematic ضبط صدای استریو فیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه قابلیت ProRes حالت Cinematic فیلم‌برداری سه‌بعدی ضبط صدای استریو فیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه قابلیت ProRes حالت Cinematic فیلم‌برداری سه‌بعدی ضبط صدای استریو
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی 4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps   4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps 4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps   4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر ژیروسکوپی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر ژیروسکوپی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

ظرفیت باتری

باتری آیفون 15

ظرفیت باتری آیفون‌های ۱۵ در هر ۴ مدل نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و ظرفیت نسخه پایه ۳۳۴۹ میلی‌آمپر، نسخه پلاس ۴۳۸۳، نسخه پرو ۳۲۷۴ و نسخه پرومکس ۴۴۲۲ است. اما از نظر شارژدهی در هیچ‌کدام از مدل‌های نسل جدید اپل تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود و سرعت شارژدهی آن‌ها دقیقا مشابه با سرعت شارژ نسل قبلی است. البته ناگفته نماند که سرعت شارژدهی گوشی نسل ۱۴ آیفون بسیار عالی است و گوشی‌های نسل جدید نیز از قاعده دور نیستند.

بالاخره پس از چندین سال انتظار اپل برای گوشی‌های خود از درگاه type-c استفاده کرد و دیگر درگاه لایتنینگ را کنار گذاشت. البته سرعت انتقال اطلاعات توسط این کابل در مدل‌های مختلف یکسان نیست. به عبارت دیگر سرعت انتقال داده در نسخه‌های معمولی و پلاس دقیقا مشابه با نسل قبل بوده و در نسخه‌های پرو و پرو مکس تغییر کرده و به ۱۰ گیگابایت در ثانیه رسیده است.

اما سرعت شارژ در هیچ‌کدام از ۴ مدل نسل ۱۵ تغییر خاصی کرده و همه مدل‌ها همانند قبل از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و با سرعت ۲۰ وات در ثانیه شارژ می‌شوند. این در حالی است که امروز حتی گوشی‌های اقتصادی و رده متوسط نیز از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین همانند سابق باتری گوشی‌های آیفون ۱۵ ظرف مدت ۱۵ دقیقه ۳۳ درصد، پس از ۳۰ دقیقه ۶۰ درصد و پس از یک ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شوند. نوع شارژر نیز همان وات‌مک‌سیف بوده و تغییر خاصی روی آن اعمال نشده است. به این ترتیب سرعت شارژ همانند نرخ نوسازی در تلفن‌های هوشمند سری جدید این شرکت آمریکایی دلسرد کننده بوده و برخلاف گوشی‌های شیائومی و سامسونگ، اپل در این حوزه نتوانسته است، خواسته‌های طرفداران خود را برآورده کند.

گوشی‌های آیفون ۱۵ برخلاف گذشته از قابلیت شارژ معکوس ۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و می‌توان باتری آن‌ها را با دستگاه‌های دیگر مانند ایرپاد شارژ کرد. دیگر نکته قابل‌ذکر این است که هر ۴ گوشی نسل ۱۵ اپل از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. اما به غیر از آیفون پرومکس دیگر مدل‌ها از کابل OTG برخوردار نیستند.

مشخصات باتری آیفون۱۵ ایفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
ظرفیت باتری 3349 میلی‌آمپر ساعت 4383 میلی‌آمپر ساعت 3274 میلی‌آمپر ساعت 4422 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتری لیتیوم‌ یونی   لیتیوم‌ یونی لیتیوم‌ یونی لیتیوم‌ یونی
تعویض‌پذیری باتری غیر ‌قابل تعویض غیر قابل تعویض غیر ‌قابل تعویض   غیر قابل تعویض
حداکثر توان شارژ 20 وات 20 وات ۲۰ وات ۲۰ وات
حداکثر توان شارژ بی‌سیم   15 وات 15 وات 15 وات 15 وات
زمان موردنیاز برای شارژ 50 درصد در 30 دقیقه 50 درصد در 30 دقیقه 50 درصد در 30 دقیقه 50 درصد در 30 دقیقه
درگاه اتصال USB Type-C 2.0   USB Type-C 2.0 USB Type-C 3.0   USB Type-C 3.0
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe
سایر مشخصات درگاه‌‌ خروجی ویدیو DisplayPort خروجی ویدیو DisplayPort خروجی ویديو DisplayPort خروجی ویديو DisplayPort
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر باتری

قیمت

قیمت آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس نسبت به قیمت آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس تغییر خاصی نکرده و محصولات پایه هر دو نسل تقریباً قیمت یکسانی دارند. این در حالی است که گوشی‌های پایه آیفون ۱۵ دوربین اصلی حرفه‌ای‌تری دارند و همچنین از قابلیت‌های اضافی مختلفی نظیر داینامیک آیلند برخوردار هستند.

در حال‌حاضر گوشی آیفون ۱۵ ۷۹۹ الی ۸۰۰، آیفون ۱۵ پلاس ۸۹۹ الی ۹۰۰و گوشی آیفون ۱۵ پرو با قیمت ۹۹۹ الی ۱۰۰۰دلار به فروش می‌رسد. اما قیمت آیفون ۱۵ پرومکس نسبت به نسل قبلی خود افزایش پیدا کرده و در حال‌حاضر گران قیمت‌ترین گوشی اپل محسوب می‌شود و ۱۱۹۹ الی ۱۲۰۰دلار ارزش و قیمت دارد.

نام گوشی آیفون۱۵ آیفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرومکس
حدود قیمت در زمان عرضه حدود 800 دلار حدود 900 دلار حدود 1000 دلار حدود 1200 دلار
قیمت فعلی در بازار ایران از۳۹٬۱۵۰٬۰۰۰تومان تا۴۶٬۳۵۰٬۰۰۰تومان از۵۸٬۵۰۰٬۰۰۰تومان تا۶۲٬۵۰۰٬۰۰۰تومان از۶۴٬۵۵۰٬۰۰۰تومان تا۹۶٬۹۰۰٬۰۰۰تومان
جدول مقایسه گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر قیمت

رابط کاربری و نرم افزار و قابلیت‌ها

سری های آیفون 15

همانند گذشته شرکت اپل برای گوشی‌های هوشمند نسل جدید خود از سیستم عامل اختصاصی اپل یا به عبارت دیگر iOS استفاده کرده است. گوشی‌های هوشمند آیفون پرو ۱۵ و پرو مکس ۱۵ به جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل که شامل سیستم عامل iOS 17 است مجهز شده‌اند.

از این‌رو طراحی اپلیکیشن‌ها در آن‌ها نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و ویژگی‌های جدیدی را به همراه دارند. بنابراین کاربران آن‌ها به امکانات و قابلیت‌های مختلفی نظیر ارسال پیام‌های اورژانسی، اتصال 5G، شناسایی سقوط، eSIM ثانویه،6e، وای-فای، 6e و UWB2 دسترسی خواهند داشت. همچنین گوشی‌های پرچم‌دار نسل جدید اپل تا ۵ سال می‌توانند، بروز رسانی‌های جدید را هم دریافت کنند.

یکی دیگر از شاخص‌ترین تغییرات آیفون ۱۵ در مقایسه با قبل امکان شخصی‌سازی نحوه ظاهر شدن کاربر در صفحه تماس گیرنده است. همچنین به لطف پشتیبانی از فناوری Name Drop اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس نسبت به قبل بسیار راحت‌تر شده و برای بهره‌گیری از آن فقط کافی است که دو گوشی آیفون را به هم نزدیک‌تر کرده تا پوستر تماس به نمایش دربیاید.

دسترسی به اپلیکیشن Journal دیگر امکانی است که کاربران سیستم عامل iOS 17 به آن دسترسی خواهند داشت. این اپلیکیشن یک برنامه اختصاصی و کاربردی برای ثبت اتفاقات روزانه کاربران است و با استفاده از آن می‌توان خیلی راحت به فعالیت‌های اخیر خود دسترسی پیدا کنند.

تفاوت گوشی‌های آیفون ۱۵ با نسل‌های قبلی

با توجه به توضیحات عنوان شده در بخش‌های مختلف این مطلب می‌توان نتیجه گرفت که این غول تکنولوژی آمریکایی این بار به غیر از چیپست و دوربین پریسکوپ در آیفون پرومکس، نوآوری جدید و چشمگیری را ارائه نداده و بیش‌تر قابلیت‌های قبلی خود را بهبود بخشیده است. بنابراین گوشی‌های نسل جدید، دستگاه‌های کامل‌تری نسب به قبل هستند و علاقمندان به محصولات اپل با انتخاب و خرید آن‌ها، گوشی‌های کامل‌تر و کارآمدتری را در اختیار خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون 14 و 15


در انتها باید گفت که آیفون‌های پرچم‌دار نسل جدید اپل با بهبودهای مختلفی همراه هستند و آیفون ۱۵ پرومکس بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین گوشی برند اپل تا به امروز به شمار می‌رود. زیرا قابلیت‌ها و امکانات بسیار متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد، همچنین یک گوشی کامل و عالی محسوب می‌شود. اما در رابطه با نسخه‌های معمولی و پلاس شرایط کمی متفاوت بوده و با این‌که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس نسبت به نسل‌های قبلی خود در بخش‌های مختلف عملکرد بهتر و کارآمدتری دارند، اما تکنولوژی و قابلیت جدیدی را به همراه ندارند. متاسفانه این‌بار نیز طرفداران ایرانی اپل، شرایط مناسبی برای دسترسی به محصولات این نسل را ندارند. زیرا ظاهرا قرار نیست که آیفون‌های 15 همانند آیفون‌های نسل 14 در ایران مجوز رجیستری دریافت کنند.

سوالات متداول

1.شاخص‌ترین تغییرات آیفون‌های 15 در چه بخش‌هایی مشاهده می‌شود؟

مهم‌ترین تغییرات و پیشرفت‌های آیفون‌های ۱۵ نسبت به نسل‌های قبلی شامل برخورداری از پورت USB-C، پشتیبانی از فناوری‌های Dynamic Island، استفاده از تراشه‌های قدرتمند نسل جدید اپل برای مدل‌های پرو و پرومکس، مجهز شدن به حالت پرتره به صورت خودکار، اعمال تغییرات در طراحی ظاهری و دوربین 48 مگاپیکسلی جدید است.

2.آیا گوشی‌های نسل ۱۵ آیفون ارزش خرید دارند؟

گوشی‌های پرچم‌دار آیفون پرو و پرومکس نسبت به نسل‌ قبلی خود از پردازنده قدرتمندتر و دوربین حرفه‌ای‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل تجربه متفاوتی را برای کاربران و طرفداران این دسته از محصولات اپل به ارمغان دارند. نسخه‌های آیفون معمولی و پلاس ۱۵ نیز نسبت به نسل‌های قبلی تغییر کرده و با بهبودهای به همراه هستند. اما نسبت به نسخه‌های پرو و پرومکس ۱۴ تفاوت چندان چشمگیری ندارند. بنابراین باید نتیجه گرفت که خرید نسخه‌ معمولی و پلاس آیفون ۱۵ برای کاربران گوشی‌های آیفون پرو و پرومکس ۱۴ لطف خاصی ندارد.

3.نقاط ضعف گوشی‌های آیفون ۱۵ چیست؟

گوشی‌های نسل ۱۵ اپل گوشی قدرتمند و با کیفیتی هستند. اما با این وجود باید گفت که خالی از نقص نیستند و یک سری ضعف‌‌هایی دارند که مهمترین آنها شامل نرخ نوسازی کم و عدم پشتیبانی از سنسور تله فوتو در نسخه‌های معمولی و پلاس و توان شارژ کم است

نوشته های مرتبط

اپل واچ سری 9: بررسی مشخصات، قابلیت‌ها و ارزش خرید

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها