مقایسه آیفون 14 و 15

ما اینجاییم تا مقایسه آیفون 15 و آیفون 14 را با تمام تغییرات بزرگ بررسی کنیم. همچنین به شما کمک کنیم که راحت‌تر تصمیم بگیرید؛ آیا آیفون 14 شما ارزش ارتقا به 15 را دارد یا خیر. آیفون 15 و آیفون 15 پلاس هر دو، جزیره پویا را برای هشدارها و فعالیت‌های زنده،نمایشگر روشن‌تر و اتصال USB-C را ارائه می‌دهند. همچنین از طریق تراشه A15 Bionic عملکرد سریع‌تری خواهید داشت. چندین ارتقاء عالی دوربین نیز وجود دارد. در عین حال، آیفون 14 هنوز هم یک گوشی عالی محسوب می‌شود.تصمیم اینکه آیفون 14 بخرید یا 15 با شماست. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی که هنگام خرید نیاز دارید را به شما ارائه می‌دهیم. قابل ذکر است که تا امروز نیز خبری از ریجستر شدن آیفون 14 و 15 در دسترس نیست. اما می‌توانید، مدل‌های دیگر آیفون را از فروشگاه لیپک تهیه کنید. برای مشاهده قیمت گوشی کلیک کنید.


برای مشاهده قیمت و خرید گوشی آیفون کلیک کنید


مقایسه آیفون 14 و 15: مشخصات

اطلاعاتiPhone 14 iPhone 15
نمایشگر6.1 اینچ OLED (پایه، پرو) 6.7 اینچ OLED پرو(پلاس،پرومکس)6.1 اینچ OLED (پایه، پرو) 6.7 اینچ OLED پرو(پلاس،پرومکس)
نرخ نوسازی60 هرتز (پایه و پلاس) 120 هرتز (پرو و پرو مکس)60 هرتز (پایه و پلاس) 120 هرتز (پرو و پرو مکس)
حافظهفضای ذخیره سازی 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت (همه)، 1 ترابایت(فقط Pro و  Pro Max)فضای ذخیره سازی 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت (همه)، 1 ترابایت(فقط Pro و  Pro Max)
دوربین های پشت12 مگاپیکسلی اصلی / 12 مگاپیکسلی فوق عریض (پایه و پلاس)؛ 48 مگاپیکسل اصلی / 12 مگاپیکسل فوق عریض / 12 مگاپیکسل 3x تله فوتو (Pro و Pro Max)  48 مگاپیکسل اصلی/12 مگاپیکسل فوق عریض (پایه و پلاس)؛ 48  مگاپیکسل اصلی / 12 مگاپیکسل فوق عریض / 12 مگاپیکسل 3x  تله فوتو (Pro)  48 مگاپیکسل اصلی / 12 مگاپیکسل فوق عریض / 5 برابر پریسکوپ تله فوتو(Pro Max)
دوربین جلو12MP48MP
پورت شارژلایتنینگUSB-C
مشخصات

مقایسه آیفون 14 و 15: طراحی و نمایش

مقایسه آیفون 14 و 15: طراحی و نمایش

خانواده آیفون 14 با چند استثناء جزئی، بسیار شبیه به نسل‌های قبلی خود هستند. هر چهار نسخه، با یک بریدگی (در مدل‌های پایه) یا جزیره پویا (برای مدل‌های پرو) حاوی دوربین سلفی جلو هستند. می‌توانید هم گوشی‌های Pro و هم غیر پرو را با نمایشگرهای 6.1 اینچی و 6.7 اینچی OLED تهیه کنید. (اگرچه اکنون که گزینه مینی نداریم، هیچ گزینه 5.4 اینچی وجود ندارد) در حالی‌که مدل‌های Pro دارای قابلیت نمایشگر همیشه روشن، نرخ تازه‌سازی ProMotion 120 هرتزی و اوج روشنایی بالاتر هستند. آیفون 15 هنوز هم بسیار شبیه به مدل‌های قبلی خود است. اما لبه‌های گرد که در پشت و جلوی گوشی قرار دارند، هنگام استفاده حس متفاوتی به کاربر می‌دهد.(البته برای کاربرهای که از نسل‌های قبلی آیفون استفاده کرده‌اند)، همچنین به لطف روکش مات جدید روی شیشه، ظاهری متفاوت دارد . ریل‌های جانبی آلومینیومی و رتبه‌بندی IP68 مقاومت در برابر گرد و غبار در آیفون 14 به مدل‌های آیفون 15 نیز راه یافته است.

درگاه شارژ USB-C آیفون 15

به‌علاوه، اپل سوئیچ قدیمی بی‌صدا را در کناره گوشی‌های آیفون قرار داشت را تغییر داده است. حالا ما شاهد دکمه Action Button در آیفون 15 پرو و پرو مکس هستیم. این دکمه جدید را می‌توان برای انجام چندین کار شخصی‌سازی کرد، مانند روشن کردن چراغ قوه، فعال کردن حالت فوکوس، اجرای یک میانبر سفارشی، یا فقط بی‌صدا کردن گوشی مانند سوئیچ قدیمی. اما این دکمه فقط در مدل‌های آیفون 15 پرو موجود است. شاید بزرگ‌ترین تغییر طراحی در کل سری آیفون 15 این باشد که جزیره پویا که زمانی منحصر به آیفون 14 پرو بود، اکنون در همه مدل‌های آیفون 15 وجود دارد.

تغییر طراحی بزرگ دیگر، تغییر اپل به شارژ USB-C است. وقتی آیفون 15 می‌خرید، می‌توانید با کابل‌های لایتنینگ خود خداحافظی کنید. درگاه جدید آیفون USB-C است که اتحادیه اروپا اپل را مجبور به افزودن آن کرد و به شما این امکان را می‌دهد که گوشی را شارژ کنید و فایل‌ها را از طریق USB-C به اشتراک بگذارید. که به معنای افزایش سرعت انتقال در مقایسه با آیفون‌های قدیمی است. برای آموزش منتقل کردن فایل از آیفون به کامپیوتر، مقاله “آموزش انتقال فایل از آیفون به کامپیوتر” را مطالعه کنید.

مقایسه آیفون 14 و 15: دوربین‌ها

مقایسه دوربین‌های آیفون 14 و 15

آیفون 14 زمانی که جایگزین آیفون 13 شد، دو ارتقای عمده دوربین را به همراه داشت. اول دوربین سلفی با فوکوس خودکار در هر چهار مدل و دومی یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در مدل‌های پرو بود. آیفون 14 پرو دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی بود که اکنون در تمامی مدل‌های آیفون 15 موجود است. با این حال، هنوز تفاوت‌هایی در کیفیت سنسور وجود دارد که مدل‌های آیفون 15 پرو را از برادران ارزان‌ترشان در بخش دوربین متمایز می‌کند. در واقع، مدل‌های پرو آیفون 15 چند ارتقای دوربین را به خود اختصاص می‌دهند. هر دو می‌توانند در فواصل کانونی مختلف (24 میلی‌متر، 28 میلی‌متر و 35 میلی‌متر) عکاسی کنند. همچنین آیفون 15 پرو‌مکس دارای یک لنز تترا منشور جدید تله فوتو است که زوم تا 5 برابر و فاصله کانونی 120 میلی‌متر را ارائه می‌دهد. اپل ادعا می‌کند که این دوربین آنقدر بزرگ است که به فضای بیش‌تری نسبت به آیفون 15 پرو نیاز دارد، به همین دلیل است که شما آن را فقط در گران‌ترین آیفون یعنی 15 پرو مکس خواهید یافت.


بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی شیائومی و آیفون


همچنین هر دو مدل پرو دارای برخی پیشرفت‌های مبتنی‌بر نرم‌افزار هستند که در مدل‌های ارزان‌ترشان ارائه نمی‌شوند، از جمله موتور Photonic جدید، برای عکس‌های شب بهتر و تراشه A17 Pro که قدرت آیفون‌های پرو جدید را تامین می‌کند.

مقایسه آیفون 14 و 15: تراشه

مقایسه قدرت آیفون 14 و 15

آیفون 14 اولین گوشی بود که با توزیع تراشه‌های تقسیم‌شده عرضه شد که در آن مدل‌های پایه، تراشه قدیمی A15  را حفظ کردند؛ در حالی‌که مدل‌های پرو A16 جدیدتر و سریع‌تر را دریافت کردند. آیفون 15 و آیفون 15 پلاس با تراشه A16 عرضه می‌شوند که گوشی‌های پرو سال گذشته را تامین می‌کرد.

این مورد یک تغییر بزرگ در مشخصات است، زیرا A17 Pro اولین تکه سیلیکونی اپل است که بر روی یک فرآیند 3 نانومتری ساخته شده است؛شاهکاری که این شرکت ادعا می‌کند، برای اولین‌بار برای گوشی‌های هوشمند است. اینکه آیا این درست است یا نه، اهمیت زیادی ندارد، مورد مهم این است که شما با تلفنی سریع‌تر روبه‌رو خواهید شد.


بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی سامسونگ و آیفون


در حالی‌که A17 Pro هنوز از یک CPU شش هسته‌ای مانند A16 بهره می‌برد، اپل ادعا می‌کند که تا 10 درصد سریع‌تر است و موتور عصبی 16 هسته‌ای آن می‌تواند تا دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی خود کار کند. اما A17 Pro  مدل‌های پرو آیفون 15 را از جهات بیش‌تری از مدل‌های قبلی خود متمایز می‌کند. پردازنده گرافیکی با 6 هسته به جای 5 هسته A16 قدیمی طراحی شده است و اپل ادعا می‌کند تا 20 درصد سریع‌تر است. علاوه‌بر ویژگی‌های جدید مانند کیفیت بهتر ویدیو (به لطف رمزگشای جدید AV1) و توانایی انجام کارهایی مانند خروجی ویدیوی HDR با سرعت 4K/60 فریم در ثانیه، آیفون 15 پرو با تراشه A17 Pro می‌تواند از ردیابی اشعه‌های شتاب‌دهنده سخت‌افزاری پشتیبانی کند.

اگر به بازی بر روی گوشی خود علاقه دارید، A17 می‌درخشد، زیرا اپل ادعا می‌کند که پشتیبانی مبتنی‌بر سخت افزار A17 Pro از ردیابی پرتو و کار مهندسی خود اپل برای بهینه‌سازی عملکرد به شما امکان می‌دهد؛ بازی‌های مدرنی مانند Resident Evil Village و Assassin’s Creed Mirage را بر روی تلفن خود به‌راحتی انجام دهید.

مقایسه آیفون 14 و 15: باتری

باتری آیفون‌ها

آیفون 15 از باتری با ظرفیت 3200 میلی‌آمپر ساعت و فناوری جدیدتری بهره‌مند است که به افزایش عمر باتری منجر شده است. اپل از یک باتری بزرگ‌تر نسبت به آیفون 14 (3349 میلی‌آمپر ساعت) استفاده کرده است، که با بهینه‌سازی‌های iOS 17 و چیپست A16 Bioinc، شارژدهی 2-3 ساعت بیشتر در پخش ویدیو و سایر کاربردها را ارائه می‌دهد.

iPhone 15 از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و به گفته اپل، در 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ می‌شود. همچنین، از شارژرهای بی‌سیم MagSafe با توان 15واتی پشتیبانی می‌کند و با شارژرهای بی‌سیم Qi با توان 7.5 وات نیز سازگار است. این ویژگی‌ها باعث ارتقاء تجربه شارژ و استفاده از گوشی می‌شوند.

مقایسه آیفون 14و 15: چشم انداز

تلاش برای تصمیم گیری بین آیفون 14 یا آیفون 15 دشوار است. اما در یک نگاه، کاملاً مشخص است که اگر آیفون خود را به این گوشی‌های جدید سری 15 ارتقا دهید، برای چه چیزی هزینه می‌کنید. در مدل‌های پایه، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، جزیره پویا، تراشه سریع‌تر و نمای بیرونی بازطراحی شده را دریافت می‌کنید. برای آیفون 15 پرو یا پرو مکس، دوربین‌های بهتر، قدرت تراشه جدید A17 Pro و کاربرد دکمه اکشن قابل شخصی‌سازی جدید را دریافت می‌کنید. بنابراین، هرکسی که خواهان بهترین دوربین، عملکرد، نمایشگر و امکاناتی مانند USB-C و به‌طور کلی بهترین گوشی آیفون 2023 است، احتمالاً بهتر است آیفون 15 را بخرد. اما اگر به چیزی کمی ارزان‌تر نیاز دارید، سری آیفون 14 گزینه بسیار خوبی برای این گوشی است.

سوالات متداول

آیا آیفون 15 ضد آب است؟

در سری آیفون 15، هر چهار مدل عرضه شده توسط اپل در سپتامبر 2023 دارای گواهینامه IP68 هستند. این مورد با نسخه‌های قبلی آیفون مطابقت دارد و به این معنی است که گوشی را می‌توان تا 30 دقیقه در عمق 6 متری در آب غوطه‌ور کرد.

آیا آیفون 15 متفاوت به نظر می‌رسد؟

حاشیه‌ها نسبت به آیفون 14 کمی نازک‌تر هستند که به آیفون 15 کمک می‌کند مدرن‌تر به نظر برسد. اپل همچنین با آیفون 15 رنگ‌های متفاوتی را عرضه می‌کند.

کدام آیفون؟ 14 بهتر است یا 15؟

از نظر سخت افزاری، هر دو آیفون 13 و آیفون 14 با پردازنده یکسانی عرضه می‌شوند – چیپست A15 Bionic. آیفون 15 با تراشه A16 Bionic سال گذشته نسبت به قبلا برتری دارد. مهم‌تر از همه، سری آیفون 15 اولین سری آیفون است که در نهایت از پورت USB-C پشتیبانی می‌کند.

نوشته های مرتبط

اپل واچ سری 9: بررسی مشخصات، قابلیت‌ها و ارزش خرید

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها