راهنمای خرید بهترین مودم ADSL و LTE در سال 2023

راهنمای خرید مودم

این روزها اینترنت و دسترسی مناسب برای همه ضروریه و واضحه که هرکسی به یک مودم سازگار با ISP خود نیاز داره، همچنین لازمه تا مودمی انتخاب بشه که بتونه طبق اولویت شما با سرعت مورد نیاز دانلود و آپلود کنه. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا راهنمای خرید بهترین مودم رو بنویسیم و در اختیارتون بذاریم تا بتونیم به شما کمک کنیم که بهترین انتخاب مودم رو داشته باشین. برای کوتاه کردن موضوع، در ادامه راهنمای خرید بهترین مودم لیستی از مواردی که هنگام خرید مودم باید در نظر گرفته بشه، آورده شده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر


در این راهنمای خرید مودم هر چیزی رو که باید درباره‌ی مودم‌های مختلف و کارکردهاشون بدونید، توضیح دادیم. استفاده از مودم می‌تونه مزایای زیادی نسبت به داده‌ی تلفن همراه داشته باشه. با انتخاب مودم نه فقط می‌تونید در هزینه‌های مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید، بلکه امکان استفاده از سرویس‌های پرسرعت‌تر رو هم برای خودتون فراهم می‌کنید. برای مشاهده قیمت مودم کلیک کنید.

با وجود این، واقعیت اینه که هنوز خیلی از مردم استفاده خدمات سیم‌کارت رو ترجیح می‌دهند، پس در لیپک تصمیم گرفتیم یک راهنمای جامع خرید مودم تهیه کرده و بیشتر درباره‌ی مزایا و قابلیت‌های استفاده از مودم صحبت کنیم. پس اگه می‌خواید تمام اطلاعات و توصیه‌های لازم رو درباره‌ی مودم‌های محبوب ADSL و LTE و خیلی نکته‌ی دیگر رو یک جا به دست بیارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی‌های بهترین مودم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هارد اکسترنال


راهنمای خرید مودم: ویژگی‌های مهم در انتخاب مودم

شاید انتخاب و خرید مودم کار سختی به نظر نیاد، ولی لازمه چند نکته‌ی مهم رو در نظر بگیرید. توجه کنید که گزینه‌های مختلفی در بازار وجود داره، ولی هر مودمی برای هر کسی مناسب نیست. با وجود اینکه اصلی‌ترین و محبوب‌ترین مودم‌های موجود همان ADSL و LTE هستند، برای خرید این مودم‌ها هم باید به نکات مختلفی توجه کنید. موارد زیر نکاتی‌ هستن که به نظر ما در این راهنمای خرید مودم نباید فراموش کنید:

  • سازگاری مودم با ISP
  • سرعت مودم
  • سرعت و استاندارد وای فای
  • نوع و تعداد پورت‌های مودم
  • پوشش‌دهی و قدرت آنتن مودم
  • پروتکل‌های امنیتی مودم
  • طراحی و کیفیت ساخت مودم

در ادامه‌ی این راهنمای انتخاب مودم هر کدام از موارد بالا رو با جزئیات بیشتر توضیح می‌دیم تا اهمیتشون رو بهتر و واضح‌تر نشان بدیم. کارمون رو با مهم‌ترین نکته شروع می‌کنیم، مودم باید با ISP سازگاری خوبی داشته باشه.

مودم مناسب برای اینترنت مناسب (سازگار با ISP)

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید مودم باید خیلی بهش توجه داشت تا انتخاب مودم با ویژگی‌های خوب به درستی انجام بشه، خرید نوع مودم مناسب برای اینترنته. شاید براتون سوال بشه که نوع مناسب مودم برای اینترنت یعنی چی؟ خب باید بگیم که انواع اتصالات اینترنتی مودم‌های مناسب خودشون رو دارن. مثلا برای اینترنت کابلی مودم کابلی، اینترنت DSL – مودم DSL، فیبر نوری – بدون نیاز به مودم (فقط روتر)، اینترنت ماهواره – مودم ماهواره ای، اینترنت 3G/4G/5G – مودم LTE و برای Dial-up – مودم Dial-up مناسبه. کاملاً بدیهیه که چه مودمی با چه نوع سرویسی کار می‌کنه اما هنوز باید مطمئن بشین که مودم مناسب رو انتخاب و خریداری می‌کنین.

بهترین جایی که می‌توانید اطلاعات لازم رو درباره‌ی مودم‌های سازگار با هر کدام از ارائه‌دهنده‌های سرویس اینترنت به دست بیارید، راهنمای خرید مودم روی سایت شرکت مورد نظر است. اگر بعد از مطالعه‌ی این راهنماها هنوز سوالی ذهنتون درگیری کرده، می‌تونید توضیحات لازم رو از فروشنده بخواید. علاوه بر این، هر مودمی همراه با «توضیحات محصول» ارائه می‌شه که ابعاد سازگاری اون رو اعلام می‌کنه. پس خوبه که وقت کافی رو به خواندن این توضیحات اختصاص بدید.

علاوه بر این، لازمه به این نکته اشاره کنیم که قبل از انتخاب گزینه‌ی مورد نظرتون باید چک کنین که اون محصول یا مدل خاصی که قصد خریدش رو دارین، با ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنتتون (ISP) سازگاره یا نه.ISP به عنوان ارائه دهنده خدمات اینترنت شناخته میشه که IP مخفف عبارت Internet Protocol Address هستش. به زبان ساده، ISP کامپیوتر شما دسترسی به اینترنت رو برای کاربران تجاری و خصوصی فراهم می‌کنه. اکثر ISPها منابعی برای مودم‌های مورد تائید اینترنت خودشون دارن که می‌تونین با مراجعه به سایت ارائه دهنده سرویس اینترنت اون‌هارو پیدا کنین. همچنین، لیستی از تمام مودم‌های تایید شده برای هر ISP وجود داره که شما می‌تونین با بررسی لیست مودم‌های مورد تایید ISP متوجه این موضوع بشین.


بیشتر بخوانید: راهنمای تنظیم مودم


سرعت مودم

نکته قابل توجه در مورد سرعت مودم اینه که موقع خرید فریب سرعت‌های ارائه شده توسط سازنده مودم رو نخورین. به این دلیل که سرعت اینترنت شما بستگی به شرکت ارائه دهنده داره، مثلاً اگر سرعت مودم شما 16 مگابیت در ثانیه باشه، اما ارائه دهنده به شما سرعت 2 مگابیت در ثانیه رو می‌ده. سرعت استفاده شما از اینترنت حداکثر 2 مگابیت در ثانیه خواهد بود. علاوه بر این، عوامل دیگه مثل تعداد کاربران و همچنین تداخل امواج، بر سرعت اینترنت شما موثره.

مورد دیگه که باید بهش توجه داشت کارت شبکه کامپیوتر هستش. کارت شبکه کامپیوتر شما یک قطعه سخت افزاریه که از شبکه پشتیبانی می‌کنه. این قطعه باید برابر با نسل مودم باشه تا از امکانات اون پشتیبانی کنه. این به این معنیه که اگر کارت شبکه شما سری 802.11 n و مودم شما سری 802.11 ac باشه، برای اتصال دستگاه خود، مودم سطح تولید رو به n کاهش می‌ده، به طوری که نسل بین دستگاه و مودم شبیه به هم شده و در این صورت امکان برقراری ارتباط وجود خواهد داشت.

اگر مودم حتی از دانلود با سرعت 1.4Gbps هم پشتیبانی بکنه، اما اینترنت پلنی که خریدید معادل 25Mbps باشه، تنها سرعت 25Mbps خواهید داشت. پس به پیشنهاد ما در این راهنمای خرید مودم توجه کنید تا دستگاه مودم به عنوان یک محدود‌کننده برای کم کردن سرعت اینترنت رو عمل نکنه.

سرعت و استاندارد وای‌فای

هر وسیله‌ی الکترونیکی که وای‌فای روی آن فعال شده باشه، مثل لپ‌تاپ، می‌تواند به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل بشه. لازمه بگیم که این وسایل از مجموعه‌ای استانداردها پیروی می‌کنند که توسط موسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) تهیه شده‌اند. در جدول زیر 5 استاندارد بی‌سیم رو معرفی می‌کنیم.

بررسی استاندارد وای‌فای به تعیین سرعت بی‌سیم نرخ داده‌ی ممکن کامپیوتر بر حسب استاندارد بی‌سیم کمک خواهد کرد. پس بهتره این اطلاعات رو درباره‌ی مودم خود به دست بیارید.

نوع و تعداد پورت‌های مودم

تعداد پورت‌های مودم یکی دیگه از ویژگی‌هاییه که موقع خرید باید بهش توجه داشته باشین به خصوص اگر برای استفاده اداری باشه. معمولا تعداد پورت‌های مودم برای اتصال سیم‌های کابل 1 یا 4 پورت هستش. مودمی که یک پورت داره ممکنه برای استفاده خانگی مناسب و کافی باشه چراکه کاربران معمولاً با تلفن همراه یا لپ تاپ از  طریق Wi-Fi متصل می‌شن. اما برای استفاده اداری که اغلب اتصال کامپیوتر به مودم از طریق کابل هستش،خرید یک مودم 4 پورت توصیه میشه. در  غیر این صورت اگر تعداد این پورت‌ها کافی نباشه باید سوئیچ و هاب جداگانه همراه مودم خریداری بشه.

مودم‌های با یک پورت اترنت تنها در حالتی مناسب هستند که بخواید سرعت و دسترسی ابتدایی به اینترنت داشته باشید. در غیر این صورت، بهتره به فکر تهیه‌ی مودم‌های دارای چند پورت باشید. البته در این راهنمای خرید مودم لازمه یادآوری کنیم که سرعت هر پورت اترنت 1Gbps است، پس تا زمانی که اینترنت پلن شما از این عدد بزرگ‌تر نباشه، مهم نیست که از چه نوع پورت اترنتی استفاده می‌کنید.

اما اگر اینترنت پلن مورد استفاده‌تان از این عدد بیشتر است، لازمه به فکر Ethernet aggregation یا پورت‌های 2.5 G باشید. در غیر این صورت، نمی‌توانید سرعتی بیشتر از 1 Gbps از مودم دریافت کنید. اترنت اگرگیشن وقتی است که مودم یا روتر دو پورت اترنت دارد که می‌توانند با هم تجمیع بشن و یک پورت با ظرفیت 2 Gbpx بسازند. علاوه بر این، باید به تعداد پورت‌های مودم هم اهمیت دهید و ببینید که آیا نیازهاتون رو برآورده می‌کنه یا نه. توجه کنید که اگر روتر دارید، این دستگاه هم پورت‌های اترنت داره.

باند

یک مورد مهم که رو سرعت اینترنت شما موثره و شاید شما تاحالا بهش توجه نداشتین، باند وای فای هستش. باند WiFi معمولاً 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز هستش که برخی از مودم‌ها دارای قابلیت دو باند هستن و از هر دو نوع باند پشتیبانی می‌کنن. مزایای پشتیبانی مودم از دوباند زمانی که تعداد کاربران بسیار زیاده مشخص میشه. در این حالت، مودم به طور خودکار کاربران باند مودم رو با اتصال کاربران به باندهای مختلف متعادل می‌کنه. مثلاً برای دو کاربر روی باند 5 گیگاهرتزی مودم یک کاربر رو به باند 2.4 گیگاهرتز منتقل می‌کنه، بنابراین سرعت تغییر زیادی نمی‌کنه.

آنتن

به طور معمول مودم‌ها دو نوع آنتن داخلی و خارجی دارن. آنتن‌های خارجی قدرت بیشتری برای پوشش فضای وسیع‌تری دارن. همچنین هر چه تعداد آنتن‌ها بیشتر باشه، محدوده عمودی و افقی پوشش وای فای بیشتر می‌شه که روی سرعت اینترنت شما تاثیر مثبتی داره.

امنیت

همه ما می‌دونیم که این روزها امنیت اینترنت خیلی مهمه چراکه ایستگاهی برای ارسال و دریافت اطلاعاته. در صورت عدم امنیت اینترنت پس زمینه خطراتی مثل لو رفتن مشخصات کارت بانکی، اطلاعات خانواده و … وجود داره و همیشه افرادی سودجو هستن که قصد استفاده از اینترنت و اطلاعات شما رو دارن. از اونجایی که وای فای امنیت پایینی داره، لازمه تا یک سری اقدامات ضروری انجام بشه، مانند حذف قابلیت اتصال خودکار و انتخاب رمز عبور مناسب برای حفظ امنیت وای فای. یک نکته خیلی مهم که هنگام خرید باید بهش توجه داشته باشین اینه که سعی کنین یک مودم با پشتیبانی از wpa2 خریداری کنین که یکی از جدیدترین ویژگی های امنیتی WiFi است.

ویژگی‌های یک مودم خوب

باید در این راهنمای خرید مودم یک نکته‌ی مهم رو یادآوری کنیم: قراره وسیله‌ی الکترونیک خودتون رو با تمام دامنه‌ی آنلاینش به مودم وصل کنید، پس چند نگرانی امنیتی در مورد مودم‌ها وجود داره که نمی‌شه نادیده گرفته بشن. برای رفع این نگرانی‌ها لازمه قبل از انتخاب بهترین مودم مورد نظرتون استانداردهای خاصی رو رعایت کنید.

قبل از هر چیزی باید به معماری DOCSIS مودم توجه کنید و سپس ببینید که مودم به WPS مجهز شده است یا نه. علاوه بر این، باید به ویژگی‌های دیگری مثل رمزگذاری AES، پروتکل‌های امنیتی WPA، WEP و فاکتورهای TKIP اهمیت بدید. هر کدام از این موارد تاثیرگذاری خودشون را روی امنیت مودم دارند. در زمینه افزایش امنیت مودم می‌توانید مقاله تغییر رمز وای فای را مطالعه کنید.


چند مدل مودم با قیمت مناسب و کیفیت خوب:

مودم قابل حمل 4G دی لینک مدل DWR-933V

مودم روتر 4G LTE دی لینک مدل DWR-M921


پوشش‌دهی و قدرت آنتن مودم

نکته‌ی دیگری که باید بهش توجه داشته باشید، پوشش‌دهی و قدرت آنتن مودم است که به قابلیت اطمینان و ثبات شبکه اشاره داره. مودم باید سیگنال کافی رو برای فعالیت‌های مختلف آنلاین داشته باشه. در واقع، مهم نیست که از موبایل استفاده می‌کنید یا تبلت یا لپ‌تاپ، مودم شما باید بتواند سیگنال کافی رو برای پوشش‌دهی جستجوی وب، چک کردن ایمیل‌ها، اجرای ویدیوها و غیره تولید کنه. پس باید در هنگام خرید به این نکته هم توجه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

در خیلی از موارد خریداران طراحی مودم رو نادیده می‌گیرند. درسته که این ویژگی اهمیت سایر ویژگی‌های بالا رو نداره، اما اگر به مسایل مطرح در این مورد دقت کنید، متوجه می‌شید که لازمه به طراحی و کیفیت ساخت هم اهمیت بدید.

فراموش نکنید که طراحی یک ویژگی زیبایی‌شناختی است که اهمیت خودش رو داره. علاوه بر این، طراحی مناسب باعث می‌شه مودم کمترین فضا رو اشغال کنه. از سوی دیگر، کیفیت ساخت مودم روی ماندگاری و طول عمرش تاثیر زیادی داره. پس باید اهمیت لازم رو به این موارد هم بدید.

معرفی انواع مودم

مودم مخفف Modulator – De-modulator است. واضحه که مودم‌ها برای انتقال اطلاعات از یک شبکه کامپیوتری به شبکه کامپیوتری دیگر از طریق خطوط تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرن. بنابراین در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد انواع مودم‌ها صحبت کنیم تا شمارو در مسیر انتخاب و خرید مودم مناسب راهنمایی و کمک کرده باشیم.

راهنمای خرید مودم adsl

ASDL که مخفف (Asymmetric Digital Subscriber Line) هستش که رایج‌ترین و پرطرفدارترین فناوری برای ارائه اینترنت پرسرعت به منازل و دفاتر شماست. ADSL یا DSL فناوری است که توسط اون می‌تونین از طریق خطوط تلفن مسی قدیمی خود به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنین. این همچنین باعث صرفه جویی در هزینه می‌شه چون مجبور نیستین سیم یا کابل‌های ویژه یا اضافی برای اتصال به اینترنت داشته باشین. جهت استفاده از فناوری ADSL برای اینترنت به یک مودم ADSL نیازه. لازمه یادآوری کنیم که نکات مهمی وجود داره که هنگام خرید مودم ADSL باید در نظر داشته باشین. بنابراین قصد داریم تا در ادامه مقاله با این موارد آشناتون کنیم.

پورت های اترنت یا LAN

اولین موردی که باید بهش توجه داشته باشین تعداد پورت‌های اترنت و یا همون LAN هستش، جاییه که کابل LAN یا RJ-45 خودتون رو به لپ تاپ و مودم ADSL متصل می‌کنین. تعداد پورت‌های LAN از مودمی به مودم دیگه متفاوته، اما توصیه ما اینه که دنبال یک مودم با حداقل 4 پورت LAN باشین. پورت‌های LAN بیشتر به شما این امکان رو می‌ده که کامپیوترهای بیشتری رو برای اشتراک گذاری اینترنت و سایر داده‌ها از طریق شبکه محلی به مودم خود متصل کنین. پورت ADSL پست RJ-11 است و از خط تلفن شما با کانکتور و کابل RJ-11 استفاده می‌کنه. اگر دوست دارین با نحوه تنظیم مودم‌های ADSL به طور جامع آشنا بشین خوندن این مقاله از مجله لیپک رو از دست ندین.

عملکرد وای فای

برخی از مودم‌های ADSL قابلیت Wi-Fi داخلی دارن و به شما این امکان رو می‌دن که از طریق Wi-Fi از اینترنت استفاده کنین. بنابراین اگر قصد دارین تا در آینده از اینترنت بی سیم استفاده کنین، این مودم شمارو از هزینه مجدد جهت خرید یک مودم بی سیم اضافی بی نیاز می‌کنه. در این صورت بهتره تا به دنبال یک مودم ADSL با گزینه اتصال Wi-Fi داخلی باشین.

رابط کاربری و گزینه های امنیتی

برخی از مودم‌های ADSL رابط کاربری بسیار آسانی دارن و همچنین دارای گزینه‌های امنیتی پیشرفته مانند فایروال هستن. بنابراین اگر بتونین موقع خرید در مورد این ویژگی‌ها تحقیق کنین و اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنین، برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

راهنمای خرید مودم ADSL

خنک کننده

اگر کاربر سنگین اینترنت هستین، داشتن خنک کننده مناسب برای مودم شما بسیار ضروریه. به این دلیل که اگر مودم شما بی وقفه در طول روز و هفته مورد استفاده قرار بگیره داغ می‌کنه که اصلا خوب نیست. بنابراین، مطمئن باشین که مودم انتخابی شما دارای دریچه‌های مناسب برای دفع گرما، تهویه و جریان هوای مناسب باشه.

نام تجاری یا برند مودم

موردی که مهمه و لازمه که بهش توجه داشته باشین اینه که یک مودم از یک شرکت یا برند خوب همیشه عملکرد بهتر و دوام بیشتری داره. بنابراین، سعی کنین تا هنگام خرید با کمی تحقیق مودم خودتون رو از برندهای خوب و شناخته شده مودم ADSL انتخاب و خریداری کنین.

راهنمای خرید مودم ADSL و VDSL

VDSL مخفف عبارت Very High Bitrate Digital Subscriber Line است. VDSL نسل جدید اینترنته که از خط تلفن مسی شما استفاده می‌کنه اما سرعت اتصال سریع‌تری رو در اختیارتون می‌ذاره. مانند ADSL، سرعت این فناوری به طول کابل مسی از خانه شما تا تجهیزات شبکه بستگی داره. به عبارت دیگه، با افزایش فاصله شما با تجهیزات شبکه و سوئیچینگ آن، سرعت اینترنت شما هم کاهش پیدا می‌کنه. VDSL تجربه کاربری بهتری رو برای کاربران اینترنت فراهم کرده و همچنین از خط مشترک به طور موثرتری استفاده می‌کنه. اتصال کاربر در VDSL از طریق نصب یک گره فیبر نوری در نزدیکی محل کاربر با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به ISP برقرار می‌شه. VDSL بیشتر برای برنامه‌هایی مانند تلویزیون اینترنتی (VOD) و سیستم VoIP که به پهنای باند بالایی نیاز دارن، استفاده می‌شه. بین ADSL  و VDSL تفاوت‌هایی وجود داره که در ادامه مقاله به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

گزینه‌های دیگری که باید در بین اونها دست به انتخاب بزنید، خرید ADSL در برابر VDSL است. واقعیت اینه که مودم ADSL سرعت بارگذاری خیلی پایین‌تری از سرعت بارگیری داره. به همین دلیل، این مودم گزینه‌ی خوبی برای مصارف خانگی به حساب می‌آد، اما قدرت کافی رو برای انجام کارهای مورد نیاز کسب‌وکارها نداره. البته سرعت ADSL ثابت نیست و نسخه‌های مختلف این مودم سرعت‌های مختلفی دارند، ولی در مجموع بیشتر برای مصرف خانگی مورد پسند کاربران قرار گرفته است.

اما VDSL سریع‌ترین نوع خدمات DSL است. باید بگیم که VDSL بهترین نوع اینترنت DSL به شمار می‌آد و گزینه‌ی خوبی هم برای کاربران معمولی و هم برای کسب‌وکارها است. پس بسته به اینکه چه نیازی دارید، می‌توانید بهترین گزینه رو در بین این مودم‌ها انتخاب کنید.

راهنمای خرید بهترین مودم VDSL

سرعت

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو اتصال اینترنتی سرعت آنهاست. VDSL سرعت بیشتری نسبت به اتصالات ADSL به کاربران ارائه می‌ده. VDSL سرعت دانلود تا 70 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه رو ارائه می‌ده، در حالی که ADSL حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود بسیار کمتری رو داره. از طرف دیگه، Downstream و Upstream مشکلی نداره و همه کاربران VDSL سرعت یکسانی رو دریافت می‌کنن. البته نکته قابل توجه در مورد VDSL اینه که کیفیت کابل‌های مسی و فاصله کاربر تا سوئیچینگ شبکه به طور مستقیم بر سرعت سرویس اینترنت موثر است.

هزینه

تفاوت بعدی این دو سرویس هزینه و تعرفه آنهاست. باید بگیم که تعرفه‌های این دو سرویس تفاوت چندانی با هم ندارن، اما با توجه به جدیدتر بودن اتصال VDSL و اینکه تعداد ارائه دهندگان آن نسبت به ADSL کمتره، هزینه ارائه اتصال VDSL کمی بیشتر خواهد بود.

دسترسی

از اونجایی که VDSL یک فناوری جدید و پیشرفته است، دسترسی اون نسبت به ADSL محدودتره. در حالی که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در حال گسترش شبکه‌های VDSL خود و در دسترس قرار دادن اون برای عموم هستن، در بسیاری از نقاط کشور هنوز دسترسی به این شبکه امکان‌پذیر نیست. این در حالیه که ارائه دهندگان خدمات اینترنت ADSL محدوده بسیار گسترده‌تری رو پوشش می‌دن.

سیگنال

همونطور که گفتیم، هر دوی این سرویس‌ها به فاصله کاربران تا مرکز سوئیچینگ ارائه دهنده خدمات بستگی داره. با افزایش فاصله بین کاربران، سیگنال‌های دریافتی ضعیف شده و در نتیجه سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کنه. اما در مقایسه با ADSL، سیگنال VDSL سریعتر ضعیف می‌شه.به طور کلی عملکرد ADSL و VDSL یکسانه، اما با مقایسه ویژگی‌هایی که ذکر کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که VDSL نسبت به ADSL برتری داره.

راهنمای خرید مودم TD-LTE

راهنمای خرید مودم TD-LTE

LTE مخفف کلمه Long Term Evolution هستش که روی شبکه پرسرعت 4G پایه گذاری شده. اینترنت و مودم LTE مانند یک پل ارتباطی بین 3G و 4G عمل می‌کنه و در حال حاضر یکی از سریع‌ترین شبکه‌های مخابراتی معرفی شده است. این شبکه به دو صورت FD-LTE و TD-LTE پیاده سازی می‌ شه که ما در این قسمت از مقاله می‌خوایم در مورد TD-LTE صحبت کنیم. TD-LTE به جای تقسیم پهنای فرکانسی، دریافت و ارسال رو یک پهنای باند فرکانسی و در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌ده که با این کار می‌شه از همه ظرفیت پهنای باند برای ارسال یا دریافت اطلاعات استفاده کرد. در نتیجه، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در این روش افزایش خواهد داشت. از این فناوری به طور معمول در مودم‌های بی‌سیم خانگی استفاده می‌شه مثل ADSL و آخرین نسل اینترنت پر سرعت ثابت محسوب می‌شه.

در مودم‌های TD-LTE نیازی به سیم‌کارت نیست و تفاوت اصلی بین LTE با TD-LTE همین مورده. TD-LTE سرعت دانلود زیادی داره و بهترین گزینه برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، مجتمع‌های مسکونی و افرادیه که نیازمند اینترنت با سرعت بسیار بالا هستن. لازمه به این نکته هم اشاره کنیم که در TD-LTE روی لینک‌های دانلود کار شده که باعث شده سرعت دانلود به طور قابل توجهی بالا باشه. اگر در نظر دارین تا مودم TD-LTE خریداری کنین لازمه تا به یک سری موارد توجه بیشتری داشته باشین. با ما همراه باشین تا در ادامه این قسمت قراره در موردشون صحبت کنیم.

مودم ADSL یا مودم TD-LTE؟

اولین مقایسه‌ای که در این راهنمای خرید بهترین مودم انجام می‌دیم، مقایسه‌ی ADSL و LTE، محبوب‌ترین اتصالات اینترنت در ایران است. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، لازمه بدانید کدام‌یک از اینها بهترین تناسب رو با نیازهاتون داره؟ مودم ADSL مدل پیشرفته‌ی تکنولوژی پهنای باند DSL است که در حین ارسال داده از طریق خطوط تلفنی، امکان برقراری تماس رو هم فراهم می‌کنه. اما LTE یک تکنولوژی 4G است که برای انتقال بهتر داده ایجاد شده است. این تکنولوژی اجازه‌ی دانلود و آپلود سریع‌تر فایل رو بهتون می‌ده.

پس نقطه قوت این مودم سرعت است، یعنی TD-LTE از ADSL سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر است. اما باید به این نکته هم توجه کنید که مودم TD-LTE بیشتر تحت تاثیر فاکتورهای خارجی، مثل آب‌وهوا، قرار می‌گیره. همین عامل موجب می‌شه که ثبات کمتری نسبت به ADSL داشته باشه، پس اگر می‌خواید شبکه‌ی اینترنت باثبات‌تری داشته باشید، ADSL عملکرد بهتری داره.

مودم ثابت یا مودم همراه؟

اگر در خرید یکی از مودم‌های ثابت یا همراه مردد هستید، باید بگیم که راهنمای خرید مودم لیپک در این مورد هم بهتون کمک می‌کنه. وقتی که مودم‌های ثابت و همراه رو با هم مقایسه می‌کنیم، تفاوت‌های زیر رو مشاهده می‌کنیم:

  • مودم‌های ثابت دسترسی اینترنت بهتری از مودم‌های همراه دارند.
  • مودم‌های ثابت قابل اطمینان‌تر از مودم‌های همراه هستند.
  • سرعت مودم‌های ثابت بیشتر از مودم‌های همراه است.

در مجموع، به نظر می‌رسه که مودم‌های ثابت از چند لحاظ برتری دارند، ولی اگر می‌خواید در هر محیطی به اینترنت دسترسی داشته باشید، بهتره مودم همراه تهیه کنید.

مودم سیمی یا مودم وای‌فای؟

مودم سیمی سیگنال‌های الکتریکی رو از ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت می‌گیره و به سیگنال‌های دیجیتالی ترجمه می‌کنه تا کاربر به اینترنت متصل بشه. این مودم‌ها از سیم استفاده می‌کنند، پس می‌توانید تنها تعداد معدودی دستگاه رو بهشون وصل کنید. اما مودم‌های وای‌فای، در کنار انجام همه‌ی کارکردهای مودم سیمی، بهتون اجازه می‌دهند تا چندین دستگاه رو با استفاده از پورت‌های اترنت یا وای‌فای به اینترنت متصل کنید. معمولاً کاربران این مودم رو بیشتر می‌پسندند، چون علاوه بر مزیت یادشده، به تنظیمات کمتری نیاز داره و محیط رو هم شلوغ نمی‌کنه.

کدام برند را بخریم؟

یکی دیگر از سوالاتی که احتمالاً براتون پیش می‌آد، اینه که کدام برند رو بخرم؟ مودم‌های برندهای مختلفی در بازار ایران حضور دارند و انتخاب کار آسانی نیست. باید بگیم که در اینجا نمی‌توانیم برند خاصی رو توصیه کنیم و انتخاب رو باید خودتون انجام بدید. اما هر برندی و هر مدلی رو که انتخاب کردید، توصیه می‌کنیم همه‌ی نکاتی رو که در این راهنمای خرید مودم باهاشون آشنا شدید، حتماً در نظر بگیرید.

راهنمای خرید مودم ADSL و VDSL

گزینه‌های دیگری که باید در بین اونها دست به انتخاب بزنید، خرید ADSL در برابر VDSL است. واقعیت اینه که مودم ADSL سرعت بارگذاری خیلی پایین‌تری از سرعت بارگیری داره. به همین دلیل، این مودم گزینه‌ی خوبی برای مصارف خانگی به حساب می‌آد، اما قدرت کافی رو برای انجام کارهای مورد نیاز کسب‌وکارها نداره. البته سرعت ADSL ثابت نیست و نسخه‌های مختلف این مودم سرعت‌های مختلفی دارند، ولی در مجموع بیشتر برای مصرف خانگی مورد پسند کاربران قرار گرفته است.

اما VDSL سریع‌ترین نوع خدمات DSL است. باید بگیم که VDSL بهترین نوع اینترنت DSL به شمار می‌آد و گزینه‌ی خوبی هم برای کاربران معمولی و هم برای کسب‌وکارها است. پس بسته به اینکه چه نیازی دارید، می‌توانید بهترین گزینه رو در بین این مودم‌ها انتخاب کنید.

کدام مودم برای من مناسب‌تر است؟

سوال مهمی که ممکنه با خوندن این مقاله براتون پیش بیاد اینه که کدام مودم بهتره؟ باید بگیم که تصمیم‌گیری برای انتخاب و خرید مودم مناسب به فاکتورهای زیادی بستگی داره. این که مودم قراره برای استفاده خانگی به کار گرفته بشه یا محیط‌های سازمانی و اداری؟و یا تعداد دستگاه‌های متصل به مودم و حتی استفاده نهایی. مثلا اگر به اینترنت پرسرعت برای کارتون و یا حتی بازی آنلاین نیاز دارین، پیشنهاد ما به شما مودم TD-LTE هستش. البته اگر در منطقه پوشش مناسب شبکه قرار دارین. در نهایت، ما توی این مقاله به طور جامع در مورد ویژگی‌های یک مودم خوب و تفاوت بین مودم‌ها صحبت کردیم تا راهنمای خرید مودم مناسبی برای شما باشه و توصیه ما به شما اینه که مودمی تهیه کنین که قابلیت‌های مناسب با کاربرد نهایی شمارو داشته باشه.

استفاده از مودم می‌تواند مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌های اتصال به اینترنت داشته باشه. به همین دلیل، در این راهنمای خرید مودم لیپک از جنبه‌های مختلفی مزایا و قابلیت‌های انواع مودم رو بررسی کردیم. همان‌طور که در این مطلب دیدیم، هر کدام از انواع مودم‌ها برای کاربرد خاصی تهیه شده‌اند. شما تجربه‌ی کار با کدام مودم رو داشتید؟ تجربه‌ی شما هم می‌تواند به بخشی از سوالات سایر مخاطبان لیپک جواب بده یا در انتخاب مودم مناسب بهشون کمک کنه. پس خوشحال می‌شیم تجربه‌ی خودتون رو در این باره با ما و سایر مخاطبان لیپک در میان بگذارید.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)