بهترین راهنمای خرید هدفون خوب

بهترین راهنمای خرید هدفون خوب

خرید هدفون نباید سخت باشد، اما با توجه به تعداد برندها و صدها مدل هدفون، انتخاب یک جفت هدفون که مطابق با ترجیحات شما باشد، کار ساده‌ای نیست. امروزه هدفون‌های زیادی با برندها و ویژگی‌های متنوع در بازار وجود دارد و با توجه این تنوع چیزهای زیادی وجود دارد که قبل از انتخاب و خرید هدفون باید آنها را بدانید.

موسیقی بخش مهمی از زندگی اکثر افراد است و بیشتر اوقات لحظات خود را با موسیقی همراه می‌کنند؛ داشتن ابزاری مناسب برای پخش موسیقی یکی از مهم‌ترین عوامل است، چراکه بخش زیادی از کیفیت موزیک، به پخش‌کننده آن بستگی دارد. هدفون‌ها یکی از محبوب‌ترین پخش کننده‌های موسیقی هستند که با استفاده از آن می‌توانید بدون خروج صدا به محیط افراد، به صورت انفرادی به موزیک موردعلاقه خود گوش کنید و لذت ببرید.اما با توجه به تنوع بی‌شماری که نمونه‌های مختلف هدفون دارد، دانستن برخی نکات و دریافت راهنمای خرید هدفون می‌تواند به شما در انتخاب نمونه مناسب کمک کند.

در مورد هدفون، فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود، تناسب هدفون، طراحی هدفون، نوع درایور هدفون، سیمی یا بی سیم، کیفیت صدا و بسیاری موارد دیگر. اگر انتخاب کنید که گزینه‌های خود را به کیفیت صدای بهتر متمایل کنید، ممکن است قیمت هدفونی درخواستی‌تان بالاتر رود. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید کمترین مقدار ممکن را خرج کنید، کیفیت صدا را  با هدفون‌های ارزان قیمت به خطر انداخته  و فدای صرفه‌جوبی بی مورد می‌کنید!

بنابراین قبل از اینکه برای خرید هدفون از فروشگاه محلی خود یا یک فروشگاه آنلاین دیدن نمایید، اولویت‌های خود را مرتب کنید، مواردی را که واقعاً در هدفون نیاز دارید و کارهایی که بدون آن می‌توانید انجام دهید را فهرست کنید.

در اینجا هدف اصلی ما این است که به شما کمک کنیم هدفونی را پیدا کنید که مناسب شما باشد؛ اگر شما هم می خواهید بدانید که هدفون خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چقدر باید دوام بیاورد، به مطالعه ادامه دهید و با ما همراه باشید تا با بررسی ویژگی و مشخصات انواع هدفون، بتوانید انتخاب مناسبی برای خرید داشته باشید و از کیفیت صدا لذت ببرید.


برای مشاهده قیمت ایرپاد اپل و سایر برندها کلیک کنید


برای خرید هدفون باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

فرم، راحتی و اندازه هدفون نیز از ویژگی‌های مهمی است که در هنگام خرید هدفون باید به آن توجه داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود که حتماً قابلیت جفت شدن و اتصال را در هدفون موردنظر بررسی کنید. نکته آخری که باید به آن توجه کنید قیمت هدفون است؛ به‌طور کلی شما باید به دنبال هدفونی باشید که بهترین ویژگی‌ها را ارائه دهد و در عین حال از قیمتی مقرون به‌صرفه برخوردار باشد. اما این نکات برای انتخاب هدفون کافی نیست، بلکه باید ویژگی‌های تخصصی‌تری را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه می‌توانید این ویژگی‌ها را به طور کامل مشاهده کنید.

کدام نوع هدفون مدنظر شماست؟

مهم‌ترین نکته برای خرید هدفون، انتخاب نوع آن است؛ به‌طور کلی هدفون‌ها دارای طیف گسترده‌ای از اشکال و عملکردهای مختلف دارند، بنابراین برای تصمیم‌گیری لازم است انواع مختلف هدفون را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به معرفی انواع هدفون خواهیم پرداخت:

  • هدفون پشت بسته

این نمونه از هدفون دارای سطحی پوشیده و به‌ اصطلاح بسته در قسمت پشتی هستند و صدا را به گوش کاربر می‌رسانند. این نمونه از انواع هدفون خروج صدا به بیرون را مسدود می‌کنند و به عنوان یکی از محبوب‌ترین نمونه برای خرید هدفون محسوب می‌شوند.

  • هدفون پشت باز

در این نمونه از انواع هدفون امکان عبور هوا را بین اجزای هدفون امکان‌پذیر می‌کند و هیچ فشاری برای تأثیرگذاری صدا در آن وجود ندارد. با استفاده از این هدفون‌ها هیچ موج درونی احساس نخواهید کرد و در عین حال صدا باکیفیت مطلوبی به شما ارائه می‌شود.

  • هدفون آن ایر

این نمونه از انواع هدفون که با عنوان هدفون روگوشی نیز شناخته می‌شود، برای تمرکز مستقیم روی صدا در کانال گوش طراحی شده است و دارای کاپ‌های کوچکی است که روی گوش‌ها قرار می‌گیرد. این هدفون‌ها دارای باس کمتری نسبت به سایر نمونه‌ها هستند و به دلیل اندازه نسبتاً کوچکی که دارند، می‌توانید آن‌ها را همیشه با خود حمل کنید.

  • هدفون اور ایر

هدفون‌های اور ایر دارای کاپ‌های بزرگ‌تر و هدبندهای ضخیم‌تری هستند و به طور کامل گوش‌ها را می‌پوشانند. اگر به دنبال نمونه‌ای متناسب و راحت برای گوش دادن به فایل‌های صوتی هستید، این نمونه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • هدفون این ایر

هدفون‌های این ایر یا توگوشی نمونه پرطرفدار و کاربردی از انواع هدفون هستند که دارای طراحی فوق‌العاده، دارای کاربری راحت و قابل حمل هستند.

  • هدفون بلوتوث

هدفون بلوتوث نمونه‌ای از هدفون‌های بی‌سیم است که از طریق فناوری بلوتوث می‌تواند به دستگاه‌های هوشمند متصل شود. برخی از هدفون‌های بلوتوث قابلیت اتصال به چندین دستگاه به طور هم‌زمان هستند و این امکان را ایجاد می‌کنند که بدون دردسر سیم به موسیقی و فایل‌های صوتی گوش کنید. در مقاله بررسی هندزفری بلوتوثی به مزایا و معایب آن پرداختیم پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید،نکته های خوبی رو گفتیم.

کدام سبک پوشیدن را برای هدفون می پسندید؟

سبک پوشیدن از دیگر نکات مهم هنگام خرید هدفون است که باید به آن توجه داشته باشید تا نمونه مناسب را برای خرید انتخاب کنید.

هدفون‌های روگوشی دارای کاپ یا بالشتک‌هایی هستند که گوش شما را می‌پوشانند، بنابراین اگر قصد دارید از خود را از سروصدای محیط دور کنید، این هدفون‌ها بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند؛ این هدفون‌ها همچنین دارای ویژگی منحصربه‌فردی برای کاهش صدای غیرفعال دارند که کاربرد آن‌ها را افزایش می‌دهد.

هدفون‌های آن ایر دارای ساختاری مشابه با نمونه‌های اور ایر هستند، با این تفاوت که کاپ هدفون‌های آن ایر گوش‌ها را به‌طور کلی محصور نمی‌کند و تنها روی گوش بیرونی قرار می‌گیرد.

هدفون‌های پشت گردنی نیز نمونه‌ای انواع هدفون‌ها هستند که این روزها به نمونه‌ای محبوب تبدیل شده‌اند. این هدفون‌ها دارای نواری پشتیبان هستند که مانند یقه در پشت گردن قرار می‌گیرد.

به عمر و عملکرد باتری هدفون توجه داشته باشید.

هنگامی‌که قصد دارید عمر باتری هدفون را بررسی کنید، لازم است معنای سه مفهوم را بدانید:

  • زمان شارژ
  • زمان مکالمه
  • زمان استندبای (آماده‌به‌کار بودن هدفون)

زمان شارژ درواقع مدت زمانی را نشان می‌دهد که هدفون به‌طور کامل شارژ می‌شود و زمان مکالمه نیز مدت زمانی را نشان می‌دهد که می‌توانید قبل از تمام شدن باتری با از طریق هدفون مکالمه کنید؛ همچنین زمان استندبای نشان‌دهنده زمانی است که هدفون پس از تکمیل شارژ، بدون استفاده روشن می‌ماند. به‌طور کلی باید هنگام خرید هدفون به دنبال نمونه‌هایی با حداقل 4 ساعت زمان مکالمه و 1 تا 2 هفته زمان استندبای باشید.

توصیه می‌شود که برای خرید هدفون نمونه‌ای را انتخاب کنید که دارای پورت شارژ میکرو USB استاندارد است، این ویژگی می‌تواند امکان شارژ کردن هدفون را به‌راحتی برای شما فراهم کند.

کیفیت کابل هدفون

هنگام خرید هدفون باید به کابل و جک صدا در آن توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ اکثر هدفون‌ها باسیم یا کابلی مسی ارائه می‌شوند، این نمونه‌ها کارکرد خوبی دارند اما ممکن است در طولانی مدت دچار کاهش کیفیت و عملکرد شوند؛ در این شرایط وجود کابلی از جنس آلومینیوم می‌تواند در وضوح و کیفیت صدا تأثیر بسزایی داشته باشد.

معمولاً کابل‌ها با طول استاندارد 1.2 متر برای هدفون‌های باسیم و بی‌سیم ارائه می‌شوند که می‌تواند در فعالیت و تحرک عملکرد خوبی داشته و درعین‌حال چندان دست‌وپا گیر نباشد. البته در برخی نمونه‌ها می‌توانید سیم‌هایی به طول 2 تا 3 متر نیز مشاهده کنید که ممکن است برای برخی افراد غیرضروری و مزاحم باشد، بااین‌حال این سیم‌ها می‌تواند برای استفاده‌هایی مانند تماشای تلویزیون مناسب باشد.

اندازه درایور در هدفون ها

درایور یکی از مهم‌ترین بخش‌های هدفون و جزئی ضروری از آن است که برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به صدا کاربرد دارد. درواقع صداهایی که در هدفون می‌شنوید توسط بلندگوهای کوچکی در گوش شما منتقل می‌شود. این بلندگو همان درایور هدفون است و دارای سه بخش مهم مانند: آهنربا، سیم‌پیچ صدا و دیافراگم است. آهنربا وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی را بر عهده دارد و سیم‌پیچ‌های صوتی دیافراگم را  برای ایجاد صدا هنگام عبور جریان الکتریکی، به حرکت در می‌آورند.

درایور به صورت قطعه‌ای دیسکی شکل با اندازه‌های متفاوتی در هدفون‌ها وجود دارد که این اندازه به میزان صدای خروجی بستگی دارد. درایورهایی با اندازه بزرگ‌تر به دلیل دیافراگم بزرگ‌تری که دارند می‌توانند بیس بهتری را ارائه می‌کنند. در ادامه می‌توانید انواع درایورها را مشاهده کنید:

  • درایور دینامیک

این نمونه با دیافراگم بزرگ‌تری که دارد، می‌تواند بیس بهتر و قدرتمندتری تولید کند و معمولاً انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند و از فشار صدای مطلوبی برخوردارند.

  • درایور مغناطیسی مسطح

این نمونه درایور معمولاً در هدفون‌های سطح بالا و باکیفیت وجود دارد و می‌تواند صدای دقیق و با تمام جزئیات به کاربران ارائه کند. این نوع درایور تغییری در صدا ایجاد نمی‌کند و درعین‌حال کیفیت بالایی از آن را ارائه می‌دهد.

  • درایور آرمیچر متعادل

این نمونه از درایورها در اندازه‌های کوچک‌تری عرضه می‌شوند و بیشتر در هدفون‌های توگوشی وجود دارند. در این نمونه معمولاً بیش از یک درایور در یک گوشی نصب می‌شود و صدا را بدون تغییر و در فرکانس‌های مختلف به گوش منتقل می‌کند.

  • درایور الکتروستاتیک

درایورهای الکتروستاتیک معمولاً نمونه‌هایی گران قیمت هستند و دیافراگم موجود در ساختار آن‌ها به‌صورت الکتروستاتیک شارژ می‌شود. این درایورهای کیفیت فوق‌العاده و منحصربه‌فردی ارائه می‌کنند و آن‌ها را تنها می‌توانید در هدفون‌های ویژه و سطح بالا مشاهده کنید.

پاسخ فرکانس در هدفون انتخابی شما چقدر است؟

پاسخ فرکانس معمولاً محدوده‌ای بین بالا، وسط و بیس یا پایه است. به عنوان مثال در 20-  20000 هرتز عدد اول یا 20 به بیس و 20000 به بالا اشاره دارد؛ این طیف درواقع محدوده فرکانس قابل شنیدن محسوب می‌شود. بیس طیف پایینی پاسخ فرکانسی و دارای محدوده‌ای بین 20 تا 250 هرتز است و نواهای سنگین و عمیق موسیقی را شامل می‌شود. این فرکانس برای تولید صدای بهینه مهم است؛ بااین‌حال به سلیقه شنیداری شما نیز بستگی دارد. بنابراین هنگام خرید هدفون برای داشتن کیفیت صدای بالا، به دنبال نمونه‌هایی با پاسخ فرکانس بالا باشید.

امپدانس هدفون چقدر است؟

یکی دیگر از مشخصاتی که ممکن است هنگام خرید هدفون با آن مواجه شوید، امپدانس است که در نمونه‌های مختلف برحسب اهم اندازه‌گیری می‌شود و میزان مقاومت هدفون به سیگنال‌های منبع صوتی را بیان می‌کند. معمولاً هدفون‌هایی با امپدانسی بین 20 تا 40 اهم، انتخابی بهینه برای گوش دادن به موسیقی است؛ همچنین بسته به نوع منبع صوتی امپدانس بیش از 64 اهم نیز برای شنوندگان ادیوفیلی مناسب است. به‌طور کلی هر چه میزان امپدانس هدفون بالاتر باشد، به درایوری با قدرت بالاتر نیاز دارند و با ایجاد صدایی بلندتر، واضح‌تر و شفاف‌تر، تجربه شنیداری عالی را به کاربران ارائه می‌دهد.

حساسیت هدفون را بررسی کنید

حساسیت هدفون بیانگر میزان بلندی صدا در سطح معینی از توان است. به‌عنوان مثال در هدفونی با سطح حساسیت بالا، صدای تولیدشده بلندتر از نمونه‌ای با سطح توان 1 میلی وات خواهد بود. در هنگام خرید هدفون توجه داشته باشید که در هدفون‌هایی با سطح حساسیت بالاتر، درایور عملکرد بهتری داشته و میزان مصرف انرژی کمتر خواهد بود؛ بااین‌حال در اجرای صداهای بلندتر ممکن است تحریف صدا احساس کنید و این می‌تواند باعث آسیب به هدفون و گوش شما شود.

در نقطه مقابل هدفون‌هایی با حساسیت پایین‌تر، به قدرت درایور بیشتری نیاز دارند اما از دوام بیشتری نسبت به نمونه‌هایی با حساسیت بالا برخوردارند. در هدفون‌هایی با سطح حساسیت پایین آسیبی به درایور نمی‌رسد اما انرژی بیشتری مصرف می‌شود. به‌طور کلی میزان متوسط حساسیت در هدفون‌های مختلف را می‌توان به مقدار 104 دسی‌بل در نظر گرفت.

میزان تحریف هارمونیک کل کمتر و کیفیت صدای بهتر

هنگامی‌که که صداهای بلندتری را در هدفون پخش می‌کنید، ممکن است دیافراگم درایور عملکرد مطلوب را ارائه نکند و یا با سرعت لازم اجرا نشود و این امر می‌تواند باعث ایجاد اختلال و نویز در صدای تولیدشده و بر کیفیت موسیقی و فایل صوتی، تأثیر بگذارد؛ بنابراین هر چه میزان تحریف هارمونیک یا هماهنگی کل (THD) کمتر باشد، هدفون انتخاب مناسب‌تری است.

نکته آخر برای خرید هدفون

هنگامی‌که قصد خرید هدفون جدید را دارید، بی‌نهایت انتخاب برای شما وجود دارد، بنابراین باید مشخصات هر نمونه را بررسی کنید تا بتوانید بر اساس معیارهای موردنظر خود، انتخاب مناسبی داشته باشید. در این مطلب سعی داشتیم تمام مشخصات هدفون را به‌طورکلی بررسی کنید، حتماً در هنگام خرید هدفون این ویژگی‌ها را موردتوجه قرار دهید تا خریدی رضایت‌بخش تجربه کنید.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)