شیائومی گلوبال یا پک چین، پک هند سامسونگ یا پک ویتنام؟

شیائومی گلوبال یا پک چین، پک هند سامسونگ یا پک ویتنام؟

یعنی می‌خوام بهتون بگم که دقیقا از صبح که دوستای من در بخش پشتیبانی فروشگاه اینترنتی لیپک، شروع به کار می‌کنن، تااااااا زمانی که کارشون تموم می‌شه و می‌خوان برن خونه، بین اون حجم از سوالات، یه چند تا سوال مشابه وجود داره که دائم ازشون پرسیده می‌شه.

دو نمونه از این سوال‌ها رو با هم مرور کنیم؟

  1. این گوشی شیائومی روی سایت، شیائومی گلوبال هست یا چین؟
  2. گوشی سامسونگ موجود روی سایت، پک هند یا ویتنام؟

آقا این دوتا سوال رو خیلی می‌پرسین. در نتیجه گفتم یه بار برای همیشه بیام راجع به این موضوع یه توضیح مفصل بدم و خلاااص.

حتما خیلی شنیدیم که می‌گن: اگه می‌خوای شیائومی بگیری حتما حواست باشه که پک گلوبال باشه، اگرم سامسونگ می‌گیری حتما پک ویتنام بگیر.

شیائومی؛ پک گلوبال یا پک چین

کمپانی شیائومی که از تولید‌کننده‌های گوشی‌های هوشمند ارزون‌قیمت به حساب می‌یاد، به دلایل مختلفی با توجه به ناحیه جغرافیایی یوزر‌ها، محصولات خودش رو با پک‌های مختلفی به بازار ارائه می‌ده. تو یه جمله می‌شه اینطور گفت که، پک چین مخصوص بازار چین هست و نسخه شیائومی گلوبال، مخصوص کشورهای دیگه داره ارائه می‌شه.

مثلا گوشی mi K20 که پک چینه، فقط برای بازار چین ارائه شده. پک گلوبال همین گوشی با نام mi 9t، برای بازار جهانی در نظر گرفته شده. نکته‌ی قابل توجه دیگه‌ای که وجود داره اینه که، پک‌های چین و گلوبال با رام‌های متفاوت و گاهاً با سخت‌افزار و ویژگی‌های متفاوتی به بازار ارائه می‌شن.

مشخصات پک گلوبال


برای دیدن قیمت و خرید گوشی شیائومی کلیک کنید


تفاوتشون تو چیه؟

  1. اگه اطلاعات روی جعبه گوشی به انگلیسی نوشته شده باشه، به معنی گلوبال بودن گوشیه. اما اگر روی جعبه نوشته‌ها به زبان چینی بود، به معنی اینه که گوشی پک چینه.
  2. شارژر گوشی‌ها در پک چین از نوع دو شاخه‌های تخت هست و برای اینکه ما تو ایران بتونیم ازش استفاده کنیم، باید از تبدیل کمک بگیریم.
  3. اگر لوگوی CE یا WEEE رو روی جعبه گوشی بود، یعنی گوشی، شیائومی گلوبال هست. (نسخه جهانی)
  4. رام استفاده شده برای موبایل‌های پک گلوبال، “رام گلوبال” و برای موبایل‌های پک چین از “رام چینی” استفاده شده. (در ادامه در مورد تفاوت‌های موجود در رام گلوبال و رام چین، بیشتر حرف می‌زنیم.)
  5. گوشی موبایل‌های پک چین، “کاور پلاستیکی پلمپ” ندارن. در صورتی که پک گلوبال پلمپ هستن.
  6. گوشی‌های پک گلوبال در سرعت 4G و +4G دچار اختلال نمی‌شن. اما گوشی‌های پک چین از 4G و +4G در ایران پشتیبانی نمی‌کنن.
  7. گوشی‌های پک چین فقط مخصوص بازار خود چینه. به دلیل رقابتی بودن بازار چین، قیمت موبایل پک چین ارزان‌تره و بعضاً سخت‌افزار بهتری از پک گلوبال به بازار ارائه می‌کنه.
  8. گوشی‌های پک گلوبال، از مجوز Widevine L1 بهره می‌برن. مجوز Widevine L1 به چه دردی می‌خوره؟

وجود این مجوز باعث می‌شه تا ما بتونیم با کیفیت مناسبی فیلم‌ها رو در Netflix و Amazon Prime ببینیم. (برای اطلاع از وجود این مجوز روی گوشیمون، باید برنامه  DRM Info رو از پلی استور دانلود و نصب کنیم. اگر اطلاعاتی با نام Widevine CDM رو در داخل برنامه دیدیم، یعنی گوشیمون این مجوز رو داره.)

یه میان‌بر برای اینکه متوجه بشیم گوشی‌ای که خریدیم پک گلوبال هست یا پک چین؟

باید وارد قسمت Product Authentication از سایت شیائومی بشیم و کد IMEI و همچنین کد امنیتی که نشون داده شده رو در کادر روبروش وارد کنیم. بعد گزینه verify رو بزنیم. اگر گوشی ما دارای رام گلوبال باشه، اطلاعات گوشی مثل: رنگ، نام، مقدار رم و مقدار حافظ داخلی رو به انگلیسی، بهمون نشون می‌ده. (برای به دست آوردن IMEI کافیه روی جعبه گوشیمون رو نگاه کنیم و یا کد دستوری *#06# رو شماره‌گیری کنیم.)

اطلاعات گوشی شیائومی

پیام نشان‌دهنده‌ی رام گلوبال

پیام نشان‌دهنده‌ی رام چینی

فرق بین رام گلوبال و رام چینی ؟

با توجه به ناحیه جغرافیایی بازار جهانی، این شرکت چینی اومده رام‌های متفاوتی با ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوت، در شیائومی گلوبال و شیائومی پک چین ارائه کرده. همونطور که بالاتر هم اشاره کردم رام گلوبال برای پک گلوبال و رام چینی برای پک چین. حالا فرقشون با هم چیه؟

  1. رام گلوبال، گوگل رو ساپورت می‌کنه و می‌تونیم از نرم‌افزار‌های گوگل مثل Play Store ،Gmail ،Plays Service و … استفاده کنیم. اما رام‌های چینی که مخصوص پک چین و مخصوص بازار چینه، به خاطر جریان تحریم‌ها، گوگل رو ساپورت نمی‌کنن. یا بهتره بگم گوگل اونا رو ساپورت نمی‌کنه یا یه چیزی تو همین مایه‌ها…(خدایا شکرت که ما تو تحریم‌ها تنها نیستیم😂).
  2. امکان انتخاب منطقه “که قاعدتا ما می‌خوایم ایران رو انتخاب کنیم”، روی رام گلوبال وجود داره، ولی روی رام چینی وجود نداره.
  3. رام گلوبال از کیبورد و منو فارسی پشتیبانی می‌کنه ولی رام چینی نمی‌کنه.
  4. رام گلوبال شامل تبلیغات پاپ‌آپ هست، که می‌شه غیر‌فعالشون کرد. رام چینی هم شامل یه سری نرم‌افزار‌های پر کاربرد چینی هست که خب صد البته برای ما ایرانی‌ها کاربردی نداره. البته امکان حذفشون هم وجود داره.
  5. گفته می‌شه که رام چینی در یک سری زمینه‌ها نسبت به رام گلوبال از مزیت‌هایی برخورداره. مثلا: در زمینه شارژ‌دهی، در زمینه سرعت در دریافت به روزرسانی‌ها. یا به عنوان مثال بعضی از گوشی‌های دارای رام چین، دو مدل با “رم 6 و رم 8” در اختیار کاربر می‌ذارن. در صورتی که همون مدل با رام گلوبال فقط رم 6 داره.

* برای تشخیص راحت‌تر نوع رام گوشی، می‌تونیم به وجود حرف CN به نشانه چینی بودن رام و حرف MI به نشانه گلوبال بودن رام”در میون اسم مدل گوشی”، در قسمت MIUI Version توجه کنیم.

می‌شه روی گوشی‌های پک چین، رام گلوبال نصب کرد؟

بله، می‌شه. اما فقط با آنلاک کردن “بوت لودر”. اینی که گفتم یعنی چی؟

خب؛ چون گوشی‌های شیائومی پک چین خیلی ارزون‌تر از گوشی‌های شیائومی گلوبال هستن (یکم قبل‌تر در مورد چرایی ارزون بودنش بهتون گفتم)، بعضیا پک چین رو تهیه می‌کنن. بعد با آنلاک کردن بوت لودر، رام گلوبال رو روی گوشی پک چین نصب می‌کنن تا کاربر بتونه از سرویس گوگل بهره ببره. یا مثلا بتونه کیبورد و منوی فارسی داشته باشه و از اینجور قرطی بازیا دیگه…

اما نکته اینجاست که کسی که داره آنلاک می‌کنه باید خیلی خیلی حرفه‌ای باشه چون ممکنه که گوشی کلا باهاتون خدافظی کنه و از کار بیفته. توجه داشته باشین که، ممکنه با آنلاک کردن یه سری از مشکلات مثل “نداشتن زبان فارسی” برطرف بشه، اما یه سری باگ‌های نرم‌افزاری هم با خودش به همراه می‌یاره. مثلا دیگه غیرقابل به روز‌رسانی می‌شه. 😂🙄

بریم سراغ سامسونگ ؟

کمپانی سامسونگ

نسخه ویتنام یا نسخه هند یا ..؟

ممکنه موقع خرید گوشی سامسونگ با فروشنده‌هایی روبرو شده باشیم که چون ادعا کردن این گوشی سامسونگ برای ویتنامه و بهتر از مدل ساخت هند یا ساخت کشور‌های دیگست، گوشی رو گرون‌تر بهمون فروخته باشن. یا بعضی از دوستامون با این فکر که گوشی سامسونگ “ساخت هند” بَده، مدت خیلی زیادی رو صرف پیدا کردن گوشی “ساخت ویتنام” کرده باشن.

حالا واقعا گوشی سامسونگ “ساخت ویتنام” بهتر از گوشی سامسونگ “ساخت کشور‌های” دیگه هست؟

کمپانی سامسونگ در ویتنام

­­گوشی‌های Galaxy سامسونگ توی بازار می‌تونن ساخت ویتنام باشن، ساخت هند باشن یا مالزی یا چند کشور دیگه. درسته که سامسونگ خودش یک کمپانی کره‌ای به حساب می‌یاد، اما مثل خیلی از کمپانی‌های بزرگ از جمله اپل، ساخت اغلب محصولاتش رو برای تولید به کشور‌های دیگه‌ می‌سپاره. چرا؟ برای اینکه ظرفیت تولید سالانه خودش رو بالا ببره و هم اینکه از هزینه تولید محصولاتش کم کنه.

به محض اینکه قرار باشه “برند کمپانی سامسونگ بزرگ” روی محصولی بخوره، دیگه اونجا کشور سازنده اهمیت خودش رو از دست می‌ده. چون اون گوشی چه بخواد ساخت ویتنام باشه، چه ساخت چین، هند، مالزی یا جای دیگه، “محصول سامسونگ” به حساب می‌یاد. پس در هر صورت باید از استاندار‌دها و کنترل کیفیت مشترکی عبور کنن. کشور‌هایی مثل ویتنام، مالزی و یا هند فقط مونتاژ می‌کنن و هیچ دخل و تصرفی در نوع قطعات و یا میزان کیفیت قطعات ندارن. به همین دلیل بهتون اطمینان می‌دم که برتری کیفیت گوشی‌های نسخه ویتنام، نسبت به کیفیت گوشی‌های نسخه دیگه، فقط یک شایعه است. چون کمپانی بزرگی مثل سامسونگ هرگز به همین راحتی اعتبار خودش رو از بین نمی‌بره.

نسخه هند

بخوام روی نسخه هند یکم بیشتر فوکوس کنم، اینطوری می‌شه که خود گوشی‌های ساخت هند توی سه دسته قرار می‌گیرن. یه سری‌ها indian sim Only هستن. (برای کشور‌های دیگه هم همینطوره، مثلا Southeast Asian Sim Card Only). یه سری‌ها هم هستن که گلوبال به حساب می‌یان و یه سری‌ها هم معروف به Indian UAE، که به سفارش امارات هستن.

چیزی که این وسط مهمه گوشی‌های Indian Sim Only یا Southeast Asian Sim Card Only یا … هستن که این‌ها چون به سفارش اون منطقه ساخته شدن، فقط سیم‌کارت همون منطقه روشون جواب می‌ده. پس به خاطر اینکه ما هم از این گوشی با سیم‌کارت خودمون که ایرانی هست، بتونیم استفاده کنیم، باید گوشی آنلاک بشه. خب پس طبیعتاً گوشی‌ای که آنلاک شده و به دست ما رسیده دیگه شیرینگ یا پلمپ نخواهد بود. ولی نسخه‌های گلوبال هند و UAE دیگه این مشکل رو ندارن و پلمپ شده به دستمون می‌رسن.

و اما حرف آخر :

برای اینکه از سیر تا پیاز این مبحث رو گفته باشم و با وجدانی آسوده این بحث رو تموم کنم، باید بگم که آخرین بحث، بحث شکیل بودن بسته‌بندی در نسخه‌های مختلفه. که به نظرم همچین بی‌راه هم نمی‌یاد. بسته‌بندی نسخه ویتنام کمی شکیل‌تر از بسته‌بندی نسخه‌های دیگه خودشه. نکته بعدی هم اینکه فقط و فقط در دو مدل از گوشی‌های سری سامسونگ (A51 و A71)، هندزفری در جعبه نسخه Indian sim only، وجود نداره. ولی در نسخه ویتنام، گلوبال و همچنین Indian UAE وجود داره. و در باقی مدل‌ها محتویات جعبه‌ نسخه‌های مختلف، با هم یکی هستن.

در نهایت در مورد تمام تفاوت‌های موجود در پک گلوبال و پک چین گوشی‌های شیائومی با هم حرف زدیم و از شایعه بودن برتری نسخه ویتنام نسبت به نسخه هند گوشی‌های سامسونگ گفتم. و اینکه یه فروشگاهی مثل لیپک که همه‌ی محصولاتش دارای گارانتی معتبر هست، می‌تونه تمام این نگرانی‌ها رو از بین ببره. چون ساخت هر جایی که می‌خواد باشه، باشه، وقتی گارانتی معتبر دارین، اگر هر مشکلی که متوجه کیفیت و ساخت گوشی باشه، برای گوشیتون پیش بیاد، گارانتی قطعا جوابگوی شما خواهد بود.

پس دیگه از اینجا به بعدش تصمیم با خود شماست.🙏

نوشته های مرتبط

بهترین گوشی های سامسونگ، شیائومی و آیفون تا 20 میلیون (بهمن 1402)

بهترین گوشی سامسونگ زیر 5 میلیون تومان – نو و کارکرده (دی 1402)

بهترین گوشی های 2023 تا 60 میلیون (فروردین 1402)

25 نظرات

توحید ادهمی 1400-01-03 - 12:48
عااااااالی
ایوب شادابی 1400-01-12 - 08:57
واقعا خیلی زیبا و عالی کیفیت عالی
محسن 1401-05-24 - 12:30
عالی گفتی خانم سعیده... دمت گرم
اکبر اکبری نژاد 1400-02-11 - 17:41
سپاس از توضیحات کاملتون
رضا 1400-02-14 - 00:50
درود بر شما و ممنون از توضیحات صادقانه تون. یک سوال برام پیش اومده اینکه اگه گوشی شیائومی که خریدیم رام تعویضی داشته باشه ما که لحظه خرید نمیتونیم چکش کنیم و بعدا متوجه بشیم اینو، امکان داره گوشی رو به فروشنده پس بدیم؟ یا ممکنه دبه کنن؟؟؟
سیما مرادی 1400-04-03 - 11:25
سلام روزتون بخیر ببخشید یک سوال داشتم ؟ شما وقتی یک گوشی می ذاریید(یعنی موجودی دارید) چرا نمی نویسید پک گلوبال یا چین و یا ... که هم خیال ما رو راحت کنید هم خودوتان رو
راشد 1400-04-12 - 06:55
با سلام و عرض ادب برادرجان فرمودید کمپانی بزرگی مثل سامسونگ بخاطر اینکه محصولاتش خراب نشه ساخت هرجاباشه فرق نمیکنه که با این نظرشما موافق نیستم شما یک تلویزیون سامسونگ ساخت مالزی وسامسونگ ساخت مصر باهم مقایسه کن قطعا متوجه تفاوت بسیار زیاد آن خواهی شد اصلااز قاب آن هم متوجه کیفیت خواهی شد البته درمورد موبایل هم ویتنام بودن وهندی بودن زیاد هم بی تاثیر نیست مردم به مرور زمان متوجه شده اند در ضمن بعضی ازشرکتهای گارانتی کننده جوابگو نمیشن وهزار جور ایراد الکی میگیرن و بد برخورد میکنن که گارانتی بودن باید فراموش کرد
علیرضا 1400-06-03 - 02:26
سلام ایا گوشی هوای رم یک کشش انیستا گرام جیبی ساده داره چون نصب مکنیم اسعت یه صفحه میاد دوبار گذر واژه به فیسبوک
پشتیبانی لیپک 1400-06-04 - 10:07
سلام. واسه اینکه اینستاگرام روی گوشیتون بدون اذیت کردن اجرا بشه بهتره حداقل 2 گیگابایت رم داشته باشه.
علیرضا 1400-06-03 - 02:30
گوشی های که در سایت توضیح دادین امکان فروش اقساطی دارین ممنون میشم
مجید گوری 1401-03-17 - 04:54
آیا گوشیهایی که در سبد کالا از شما میخریماقساطی هم وجود دارد یا خیر
پشتیبانی لیپک 1401-03-17 - 11:30
سلام دوست عزیز. در حال حاضر امکان خرید اقساطی نیست اما در تلاشیم که به زودی به سایت اضافه بشه.
بهروز 1400-06-05 - 01:32
من شخصاً تجربه کیفیت گوشی شیایومی چین با هند رو بارها داشتم و واقعا کیفیت پک چین با جعبه مشکی اصلی خیلی بهتره از همه لحاظ
سهیل نظری 1400-10-20 - 18:59
همین که بارها تجربشونو داشتی نشون میده هر دوشون بارها خراب که چه بگویم ویران شدند پس هیچ ناهمسانی وجود نداره
ابراهیم فدایی 1400-06-28 - 16:29
سلام وقت بخیر من گوشی مد نظرمو انتخاب کردم فقط بدلیل اینکه مطمئن نیستم پک گلوبال باشه هنوز اقدام به واریز وجه نکردم ممنون میشم پاسخ بدید گوشی انتخابی من MI 10 5G 128 6
ابراهیم فدایی 1400-06-28 - 16:30
MI 10T 5G 128 6
یاشار حسینی 1400-11-05 - 04:09
نسخه هندی هست اگر میکس هست
نورالله امیری 1400-07-20 - 08:28
سلام من گوشی Poco f3 دارم رام گلوبال روش نصب هست بنا بر گفته های شما ، داخل سایت خود شیائومی هم شناسه دستگاه رو چک کردم همانطور که شما گفته بودید نسخه گلوبال هست ، اما مشکل من اینه که من وقتی گوشی رو خریدم براش یه آپدیت به ورژن 12.5.2 اومد رو نصب کردم ، بعد از یه چند روزی به فیلترشکن وصل شدم و داخل آپدیت گوشی رفتم و برام پیغام آپدیت 12.5.4 اومد ، اما اگر فیلترشکن رو خاموش می کردم و بدون فیلترشکن این رو انجام میدادم هیچ آپدیت موجود نبود ، خب من دل رو به دریا زدم با فیلترشکن روشون آپدیت 12.5.4 رو نصب کردم الان گوشیم ، نمی‌دونم وقتی که به قسمت درباره گوشی / تمام مشخصات / وضعیت ، میروم در قسمت نشانی IP نوشته 102.166.38.146 این ایپی رو چک کردم داخل سایت ایپی چکر نوشته مال هندوستان هست ، اما داخل سایت شیائومی با استفاده از شناسه دستگاه میگه که گوشی گلوبال هست
❤️❤️❤️❤️❤️ 1400-08-02 - 10:50
من که اپل دارم راضیم
محمد علی 1400-09-10 - 08:01
سلام امکان خرید حضوری وجود داره؟
پشتیبانی لیپک 1400-09-10 - 09:42
سلام. همون‌طور که توی سوالات متداول هم نوشته شده، شما می‌تونید خرید خودتون رو اینترنتی انجام بدید و به آدرس ما تشریف بیارید و کالایی که خرید کردید رو حضوری تحویل بگیرید. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید به سوالات متداول سر بزنید و یا با پشتیبانی تماس بگیرید.
مهنا 1400-09-16 - 12:24
شیائومی نامگذاری گوشی‌ هاش عجیبه پک هاش عجیب تر
ریحانه 1400-12-14 - 00:17
سلام خسته نباشید من گوشیم شیائومی نوت 10 پرومکس هستش روی جعبه به زبان انگلیسی نوشته شده اما پشت جعبه با رنگ قرمز made in india نوشته شده و شارژرش هم با پریز های ایران همخوانی نداره و به تبدیل نیاز داره الان موبایل من چه نسخه ای هست؟ خوب هستش اصلا؟
حامد 1401-02-31 - 23:25
سلام بجز پک چین و پک هند ایا پک دیگه ای هم وجود داره برا شیائومی یا نه ، مثلا پک ویتنام ؟
جواد 1401-09-15 - 02:02
دست شمادردنکنه که ماروهشیارکردین .
افزودن دیدگاه