آیا هر لپ تاپی قابل ارتقا است؟

آیا هر لپ تاپی قابل ارتقا است؟

ارتقا دادن لپ تاپ یک انتخاب و گزینه عالی برای کسانی است که در این قیمت‌های بالا و گرانی نیاز به سیستم قوی تری برای انجام کارهای خود دارند. اگر قبلاً با یک سیستم رومیزی کار کرده باشید حتماً می‌دانید که بیشتر قطعات آن قابل تعویض و ارتقا هستند. البته این به شرطی است که مادربرد بتواند از سایر قطعات پشتیبانی کند. همچنین امکان دارد که با مشاهده فضای کوچک و به ظاهر بسته لپ تاپ به این فکر کنید که این قطعات قابل تعویض نیستند؛ اما خبر خوش این است که شما می‌توانید قطعات لپ تاپ خود را به راحتی تعویض کنید. کاملاً درست است که عوض کردن اجزای لپ تاپ و ارتقا دادن آن‌ها مثل کامپیوتر نیست و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. به طور مثال باید بدانید که نمی‌توان همه اجزا و قطعات لپ تاپ را تغییر داد اما اگر یکی یا دو قطعه کاربردی سیستم را تعویض کنید شاهد این خواهید بود که لپ تاپ انرژی دو چندانی گرفته است. قیمت تجهیزات دیجیتال این روزها بسیار بالا رفته است و عده زیادی با دیدن قیمت لپ تاپ ممکن است از خرید آن منصرف شوند، اما خوشبختانه گزینه ارتقای لپ تاپ نیز روی میز قرار دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره این کار اساسی و تأثیرگذار صحبت کنیم و بگوییم کدام قطعات لپ تاپ قابل تعویض هستند؛ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

لپ تاپ من خیلی کند شده است!

شاید شما هم یکی از چندین هزار نفری باشید که جدیداً با مشکلی در لپ تاپ خود مواجه شده اند و آن چیزی نیست به جز سرعت بسیار کند و هنگ کردن زیاد دستگاه! چند کار مختلف وجود دارد که باید با سرعت زیاد آن‌ها را آماده کنید اما سرعت کند لپ تاپ شما را کلافه کرده است. شاید بپرسید که هنگام رویارویی با چنین مشکلی باید چه اقداماتی جهت بهبود لپ تاپ انجام دهید؟

اول از هر چیز با بررسی کردن میزان فضای آزادی که هارد دارد شروع کنید. به طور مثال اگر فضای ذخیره سازی درایو کم است، می‌تواند موجب شود که برنامه‌ها یا باز شدن فایل ها با تأخیر انجام شوند. در نتیجه یکی از بهترین اقدامات در چنین حالتی همین است که برنامه‌های اضافه را پاک کنید. همچنین ممکن است مشکل لپ تاپ شما به خاطر کم بودن حافظه رم باشد. شاید بیشتر کردن رم همه مشکلات لپ تاپ را برطرف نکند اما می‌تواند تا مقدار زیادی از فشار وارد شده به پردازنده مرکزی کم کند و در نتیجه پردازش سریع‌تری را برای شما به ارمغان آورد.

چرا باید لپ تاپ خود را ارتقا بدم؟

پاسخ این سوال خیلی ساده است؛ حتماً شما می‌دانید که روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌های قوی تر با سرعت بالاتر کار کردن با دستگاه‌های قدیمی برای ما سخت می‌شوند. کندی سرعت، هنگ کردن یا نصب نشدن یک سری برنامه‌ها در سیستم یکی از دلایلی است که کاربران را خسته کرده و به فکر دستگاهی با سرعت بیشتر می‌اندازد. متأسفانه در حال حاضر با قیمت‌های بالایی که در بازار فروش سیستم‌ها وجود دارد، شاید هر کسی نتواند سیستم جدیدی بخرد. به همین خاطر است که افراد برای بالا بردن سرعت و قدرت دستگاه خود تصمیم می‌گیرند که آن را ارتقا دهند. شما می‌توانید با صرف هزینه معقول و تعویض هوشمند برخی قطعات اصلی سیستم خود، نیازی به خرید لپ تاپ یا کامپیوتر جدید نداشته باشید. البته لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که لپ تاپ هنوز شامل گارانتی شود، ممکن است با باز کردن دستگاه گارانتی لپ تاپ باطل شود. به همین خاطر بهتر است که به یک مرکز معتبر برای ارتقای لپ تاپ خود بروید تا از بروز مشکلات بعدی و احتیاج پیدا کردن به گارانتی دستگاه جلوگیری شود.

آیا خودم توان ارتقای لپ تاپ را دارم؟

اول از هر چیز برای این که بدانید می‌توانید لپ تاپ را در خانه به تنهایی ارتقا دهید یا نه این است که یک نگاه ساده به قسمت زیرین لپ تاپ خود بیندازید. در اغلب وقت ها همین کار به شما نشان می‌دهد که آیا خواهید توانست لپ تاپ را در خانه ارتقا بدهید یا نه. اگر پنل های قابل جا به جا شدن در قسمت زیرین لپ تاپ خود ببینید، یعنی در واقع شما توان دسترسی به قسمت‌های باتری، رم یا هارد را خواهید داشت. در صورتی که این پنل ها وجود داشته باشد کار شما برای ارتقای لپ تاپ در خانه کمی راحت تر خواهید شد.

کدام قطعات قابل ارتقا هستند؟

اگر بخواهیم به طور کلی سه قسمت اصلی که در همه لپ تاپ ها قابل تغییر و ارتقا هستند را نام ببریم باید به رم، هارد و باتری اشاره کنیم. باقی سخت افزارهای موجود در لپ تاپ مثل سی پی یو (یعنی واحد پردازش مرکزی) و یا جی پی یو (یعنی واحد پردازش گرافیک) به طور کلی قابل تعویض یا ارتقا نیستند. بنابراین هنگامی که قصد تعویض قطعات و ارتقای آن‌ها را دارید بهتر است که به ویژگی‌های لپ تاپ و اجزای دیگر به خصوص مادربرد، سی پی یو و جی پی یو توجه داشته باشید. در این صورت قطعات قابل ارتقا با سایر قطعات دستگاه سازگار شده و نتیجه خوبی را به عمل خواهند آورد.

ارتقای رم و هارد لپ تاپ

در اغلب دستگاه‌ها مشاهده شده که تعویض و ارتقای دو قطعه اصلی یعنی رم و هارد لپ تاپ امکان پذیر است. تنها با این کار ممکن است که با محدودیت در ظرفیت رو به رو شوید. به عنوان مثال فرض کنید تنها یک اسلات رم دارید که در نهایت باید حجم زیادی از آن را در لپ تاپ خودتان استفاده کنید. اغلب شرکت های سازنده این نوع قطعات به اطلاعات کاملی درباره نوع و حافظه رم قابل پشتیبانی دستگاه آگاهی دارند که در اطلاعات محصول به این نکات اشاره می‌کنند.

بهترین کار این است که قبل از هر چیز مطمئن شوید که دستگاه شما قابلیت ارتقا را دارد؛ در نتیجه از صرف هزینه‌های بیهوده جلوگیری می‌کنید. اگر با هر روشی به خوبی نتوانستید اطلاعات مخصوص برند و مدل خاص لپ تاپ خود را پیدا کنید، بهتر است این عبارت را در گوگل سرچ کنید. معمولاً در انجمن‌های مختلف کسانی هستند که تجربه تعویض و ارتقای رم لپ تاپ یا هارد آن را داشته باشند. در ادامه این بحث خوب است بدانید که رم های DDR3 تا 16 گیگابایت را ساپورت کرده و کمتر یا بیشتر بودن این مقدار به اسلات های خود رم بستگی دارد.

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

یکی از بخش‌های هیجان انگیز و بحث برانگیز لپ تاپ جهت این که آیا قابلیت تعویض و ارتقا دارد یا نه، کارت گرافیک آن است. در بیشتر وقت ها گیمرها و کسانی که به بازی های جدید و سنگین علاقه دارند یکی از مشتریان اصلی لپ تاپ های گیمینگ هستند. لپ تاپ های گیمینگ وابستگی زیادی به گرافیک دارند اما خبر بد این است که کارت گرافیک خیلی هم قابل دست‌کاری نیست. برخی مدل‌های محدود لپ تاپ این قابلیت هم دارند اما آن‌ها بسیار کم هستند. تعمیرکاران لپ تاپ هم معمولاً تعویض این بخش از لپ تاپ را به کسی پیشنهاد نمی‌کنند. این موضوع در CPU لپ تاپ نیز به همین شکل است و بهتر است که ارتقا دادن قطعه سی پی یو را به کلی فراموش کنید!

چطور بفهمم کدام قطعات لپ تاپ من قابل ارتقا هستند؟

همان طور که در بالا گفتیم، یکی از راهکارها برای پیدا کردن قطعات قابل تعویض و ارتقای لپ تاپ این است که برند و مدل آن را به طور دقیق در اینترنت سرچ کنیم. همچنین به راحتی می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کرده و متوجه شوید که کدام قطعات لپ تاپ شما قابل ارتقا هستند. اگر به دفترچه راهنما دسترسی ندارید هم نگران نباشید؛ شما می‌توانید به یک سایت رایگان برای این کار مراجعه نمایید. برای این کار در قدم اول باید سایت  crucial را در اینترنت سرچ کنید. بعد از باز شدن صفحه، در باکس اول برند لپ تاپ و در باکس دوم سری لپ تاپ خود را وارد کنید. در مرحله آخر باید گزینه FIND MY COMPUTER را کلیک کنید. در نتیجه این روند شما خواهید فهمید که لپ تاپ شما از چه نوع هارد و رم پشتیبانی می‌کند. همچنین اگر لپ تاپ به هیچ عنوان قابلیت ارتقا نداشته باشد، سایت این نکته را به شما خواهد گفت.

محصولات کدام برند قابل ارتقا هستند؟

بسیاری از مشتریان زمانی که قصد خرید یک لپ را دارند می‌پرسند که کدام برند محصولی ارائه می‌کند که قطعات آن به راحتی قابل ارتقا باشند؟ اگر بخواهیم در این مقاله پاسخ صادقانه و منصفانه ای داشته باشیم باید بگوییم که هیچ یک از برندها در این زمینه با برند دیگر تفاوتی ندارند. اگر لپ تاپ شما ایسوس، اچ پی، سرفیس، سامسونگ یا حتی اپل باشد هیچ فرقی نمی‌کند. توضیحاتی که برای تعویض و ارتقا دادن هارد، رم و کارت گرافیم دادیم برای همه برندها و همه مدل‌های آن‌ها صدق می‌کند. البته ممکن است با به وجود آمدن برخی مسائل مثل باطل شدن کارت گارانتی (در صورت وجود) رو به رو شوید. همچنین ممکن است که لپ تاپ شما از مدل‌های سرفیس و اپل باشد که به سختی باز شده و صد البته که هیچ تکنسینی دوست ندارد با این مدل ها که ریسک بالایی دارند، دست به کار تعویض یا ارتقا بزند. پس بهترین کار این است که قبل از هر چیز از یک متخصص کاربلد و حرفه ای برای ارتقا سیستم خود مشاوره گرفته و اقدام کنید.

چطور اطلاعات را از قطعات قابل ارتقا جا به جا کنیم

یک ابزار جالب و رایگان وجود دارد که افراد برای جا به جا کردن اطلاعات از قطعات قدیمی به قطعات جدید استفاده می‌کنند. این ابراز در تعویض و ارتقای قطعات سیستم کاربرد بسیاری دارد. با این ابزار شما می‌توانید بعد از مشخص کردن مدل لپ تاپ یا کامپیوتر خود، اطلاعات مفیدی را کسب کنید. برای استفاده از این قابلیت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

اول از هر چیز به لینک  crucial.com بروید و مراحلی که در قسمت بالا ذکر کردیم را به ترتیب انجام دهید. بعد از اتمام این مراحل در گوشه سمت چپ پایین برنامه خواهید دید که لپ تاپ شما چه میزان رم را پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر دارای چند اسلات رم است. برخی سیستم‌ها وجود دارند که تنها با یک اسلات کار می‌کنند که به جای عوض کردن رم بهتر است همین قطعه را جایگزین کنید.

چرا نمی‌توان قطعات سخت افزاری را عوض کرد؟

حتماً سوال شما این است که چرا برخی از قطعات سخت افزاری لپ تاپ قابل تعویض و ارتقا نیستند. در ادامه به چند مورد از دلایلی که قابلیت تعویض و ارتقای قطعات را از بین می‌برند اشاره می‌کنیم. اولین دلیل طراحی خاص لپ تاپ است؛ طراحی لپ تاپ های جدید به گونه ای است که باز نمی‌شوند. به عنوان مثال قطعات سخت افزاری سرفیس ها کاملاً به هم چسبیده هستند. این امر به خصوص در باتری دستگاه هم صدق می‌کند و یک کاربرد عادی و غیر حرفه ای به هیچ وجه نمی‌تواند از پس باز کردن این قطعات بر آید. از طرف دیگر، حتی اگر بتوانید لپ تاپ را باز کنید و به قطعات سخت افزاری آن دسترسی پیدا کنید، درک چیدمان قطعات کار ساده ای نیست. حالا اگر بخواهید قطعه ای را تعویض کرده و آن را ارتقا دهید، ممکن است مرتکب اشتباهات زیادی شوید. بنابراین دشوار بودن باز کردن آی تی لپ تاپ مانع دیگری برای تعویض و ارتقای قطعات سخت افزاری هستند. علاوه بر این ها، برخی دستگاه‌ها دارای قطعات لحیم شده هستند. مثلا کارت گرافیک، سی پی یو و رم بر روی برد مک بوک پرو ابر لحیم شده اند. مطمئنا شما نمی‌توانید این قطعات را جدا کرده و با قطعات جدیدتر تعویض کنید.

نکاتی که باید برای ارتقای لپ تاپ بدانید

تعویض قطعات لپ تاپ و ارتقای آن‌ها امری حساس و دشوار است. در نتیجه بهترین کار این است که در مراحل و روند ارتقا از نظارت یک فرد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید. همچنین قبل از این که دستگاه لپ تاپ را بخرید به این نکته توجه کنید که کدام قطعات آن قابلیت ارتقا در آینده را دارند؛ در این صورت اگر لپ تاپ شما کند شد می‌توانید بدون نیاز به خرید یک لپ تاپ جدید تا حد زیادی مشکلات آن را رفع کنید. نکته مهم دیگری که بهتر است کاربران قبل از انجام هر کاری به آن توجه کنند این است که قبل از خرید هر قطعه به طور کامل جستجو، مشورت و تحقیق کنید؛ زیرا تنها در این حالت است که از سازگاری قطعات خریداری شده با سایر قطعات لپ تاپ خود اطمینان کسب می‌کنید. توجه داشته باشید که با باز شدن، تعویض و تغییر محتویات لپ تاپ، گارانتی لپ تاپ بلافاصله باطل می‌شود. پس پیشنهاد ما این است که صبر کنید تا مدت اعتبار گارانتی بگذرد و بعد اقدام به ارتقای لپ تاپ خود کنید.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید لپ تاپ در ایران؛ بهترین مشخصات لپ تاپ برای هر نفر

بهترین لپ تاپ تا 35 میلیون 1402 برای گیمینگ، اداری و دانشجویی

انواع صفحه نمایش لپ تاپ