مشخصات و ویژگی‌های گوشی موبایل آیفون 13

مشخصات و ویژگی‌های گوشی موبایل آیفون 13

اخبار بازار موبایل رو چک میکنی؟ آیفون سیزده رو دیدی؟ امکان نداره از هوادارای گوشی موبایل باشیو نشنیده باشی آیفون سیزده چه ویژگی‌هایی داره. اومدیم امروز باهم یه نگاه دقیقی به جدیدترین محصول شرکت اپل بندازیم و خصوصیات این سری از گوشی‌های خفن رو باهم بررسی کنیم. ویژگی‌های آیفون 13 نسبت به نسل قبلیش یعنی آیفون 12 تغییرات زیادی داشته و تونسته با نسل آیفون‌های سیزده تو بازار گوشی‌های هوشمند حرفی برای گفتن داشته باشه و رقابتش رو پویا نگه داره.

این گوشی از صفحه نمایش خیره کننده‌ای بهره برده که حس متفاوتی رو به طرفدارای شرکت آیفون هدیه کرده. سری گوشی‌های آیفون 13 به جدیدترین تراشه‌ی ساخته شده توسط شرکت معتبر اپل یعنی Apple A15 Bionic با طراحی 5 نانومتری مجهز شده‌اند. صفحه نمایش سری آیفون‌های 13 نسبت به سری‌های قبلی از روشنایی بیشتری بهره می‌بره. باتری این گوشی در مقایسه با نسل قبلیش یعنی آیفون 12 قوی‌تر شده و شارژ رو خیلی بهتر نگه میداره.

شرکت اپل با اضافه کردن یه سنسور با فناوری ویژه به دوربین‌های باکیفیت این سری از گوشی‌های آیفون، حس عکاسی حرفه‌ای رو به کاربرانش القا می‌کنه. دوربین این گوشی شامل سنسوریه که عمق میدان رو به ویدیوهای شما اضافه می‌کنه و در عین حال فوکوس رو به طور خودکار برای کیفیت بالاتر تغییر میده. سری گوشی‌های آیفون 13 دارای حالت عکاسی پیشرفتس که در این حالت تفاوت عکس‌ها نسبت به دوربین گوشی‌های دیگه به وضوح مشخصه. در سری گوشی‌های آیفون 13، آیفون 13 پرو و پرومکس دارای قابلیت صفحه نمایش 120hz هستن.


بیشتر بخوانید: تفاوت آیفون 12 با 12 پرو و 12 پرو مکس


ویژگی‌-های-گوشی-موبایل-آیفون-13

طراحی بی‌نقص

با عرضه آیفون 12، اپل لبه های گردی رو که از زمان آیفون 6 برای آیفون ها استفاده می‌شد حذف کرد. ولی در عوض از طراحی با لبه های مربعی استفاده کرد که به آیفون 4 و 5 برمی‌گرده. هم‌چنین طراحی آیفون 13 و 12 شباهت زیادی باهم داره. طراحی بدنه‌ی سری آیفون 13، دارای اسکلتی از جنس آلومینیومه. در کنار آلومینیوم در آیفون 13، قاب جلویی و پشت گوشی دارای طراحی شیشه‌ایه که از فناوری Gorilla Glass استفاده کرده. فناوری Gorilla Glass صفحه نمایش گوشی رو در برابر خط و خش محافظت می‌کنه. در پایین گوشی آیفون 13 شاهد میکروفون، بلندگوهای استریو به همراه یک پورت لایتنینگ هستیم.

فناوری Ip68

در طراحی سری گوشی‌های آیفون 13 از فناوری ip68 استفاده شده. این فناوری گوشی رو تا 30 دقیقه در عمق 6 متر دربرابر آب محافظت می‌کنه. فناوری ip68 از دو جزء متفاوت تشکیل شده‌. شماره‌ی 6 درج شده در Ip68 مربوط به مقاومت گوشی در برابر گرد و غبار است. هم‌چنین شماره‌ی 8 درج شده در Ip68 مربوط به مقاومت گوشی در برابر آب است. اما توصیه ما اینه که هیچ وقت از گوشی آیفونتون برای تست فناوری Ip68 عاستفاده نکنید.

در ادامه …

صفحه-نمایش-گوشی-موبایل-آیفون-13

صفحه نمایش آیفون 13

طراحی صفحه نمایش آیفون 13 نسبت به سری قبلی این شرکت یعنی آیفون 12، توی ناچ طراحی شده در بالای صفحه نمایش که دوربین TrueDepth رو توی خودش جای داده تغییر داشته. ناچ سری آیفون 13 نسبت به آیفون 12 کوچک‌تر شده. صفحه نمایش آیفون 13 با همون فناوری نسل قبلی یعنی Super Retina XDR وارد بازار شده. حداکثر میزان روشنایی برای مدل‌های استاندارد آیفون 13 معادل 800 نیته که 200 نیت کمتر از مدل‌های Pro محسوب میشه.

آیفون 13 از صفحه نمایشی با رزولوشن 2340×1080 پیکسل استفاده می‌کنه که وضوح و کیفیت بسیار بالایی داره. کاربرانی که از آیفون 13 استفاده می‌کنن حس متفاوتی رو نسبت به گوشی‌های دیگه تجربه می‌کنن، اون هم به دلیل تلفیق رزولوشن بالای صفحه نمایش این سری گوشی با فناوری Super Retina XDR است. این سری از گوشی‌های آیفون دارای میانگین تراکم پیکسلی 450 تا 480 پیکسل بر هر اینچه. این تراکم پیکسل در سری آیفون‌های 13 کیفیت بسیار بالایی رو به صفحه نمایش این گوشی اضافه کرده. فناوری True Tone در این گوشی باعث شده تا کاربران بتونن رنگ‌ها رو طبیعی‌تر تماشا کنن.

محافظ سرامیکی صفحه نمایش

شرکت اپل در سری آیفون 13 از محافظ سرامیکی برای محافظت صفحه نمایش گوشی در برابر سقوط و صدمه، استفاده کرده. در این محافظ با تزریق کریستال‌های نانو سرامیکی در شیشه ساخته شده در صفحه نمایش تونسته صفحه نمایش رو در برابر ضربه محافظت کنه. شرکت اپل مدعیه که این محافظ طراحی شده در سری گوشی‌های آیفون 13 سخت‌ترین شیشه‌ی محافظ صفحه نمایش گوشی‌های هوشمنده. در تست‌های اعمال شده بر روی محافظ صفحه نمایش گوشی آیفون 13 هیچ تفاوتی نسبت به سری قبلی یعنی آیفون 12 مشاهده نشده و این به خاطر اینه که از یک کیفیت ساخته شده‌اند.

و اما اصل مطلب … 😎

سخت-افزار-آیفون-13

سخت افزار آیفون 13

همه مدل‌های آیفون 13 از تراشه‌ی جدید A15 اپل استفاده می‌کنند که عملکرد و کارایی رو نسبت به تراشه A14 استفاده شده در آیفون 12 بهبود بخشیده. تراشه A15 در آیفون 13 و 13 مینی دارای یک پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ایه که این تراشه در آیفون‌های 13 پرو و پرومکس به 5 هسته‌ای ارتقا پیدا کرده. به همین دلیل پرو و پرو مکس سریع‌ترین عملکرد گرافیکی رو در این سری گوشی‌ها داره. سرعت پردازنده تعبیه شده در این سری در حالت تک هسته‌ای 10 درصد و در حالت چند هسته‌ای تا 18 درصد نسبت به آیفون 12 ارتقا پیدا کرده. تست AnandTech نشان داده که A15 حتی سریعتر از تخمین های خود اپل است و اپل مدعیست که این سری گوشی تا 62 درصد سریعتر از گوشی های هوشمند رقیبه.

از سری ویژگی‌های آیفون 13 تراشه U1 طراحی شده توسط اپله که فناوری Ultra Wideband رو برای بهبود آگاهی فضایی فعال می‌کنه و به مدل‌های آیفون 13 اجازه می‌ده تا مکان‌یابی دقیق سایر دستگاه‌های اپل مجهز به U1 رو پیدا کنن. هم‌چنین سری آیفون‌های 13 از بلوتوث 5.0 و وای فای 6 (802.11ax) پشتیبانی می کنن.


بیشتر بخوانید: فرق آیفون اکتیو و نات اکتیو


تراشه-پر-قدرت-آیفون-13

موتور عصبی، رم و حافظه داخلیه آیفون 13

از ویژگی‌های بسیار جذاب آیفون 13 می‌توانیم به موتور عصبی 16 هسته‌ای در این گوشی اشاره کنیم که قادره تا 15.8 تریلیون عملیات رو در ثانیه انجام بده و ویژگی‌هایی مثل حالت سینمایی و Smart HDR4 رو در اختیار داره. مدل‌های آیفون 13 و 13 پرو به ترتیب دارای 4 گیگابایت و 6 گیگابایت رم برای پردازش داده‌ها هستند. حافظه رم تو سری گوشی‌های آیفون 13 هیچ تفاوتی با سری 12 نداشته.

تمام مدل‌های آیفون 13 وارد شده به بازار از 128 گیگابایت حافظه داخلی شروع می‌شن، آیفون 13 و 13 مینی تا 512 گیگابایت و 13 پرو و پرومکس تا 1 ترابایت دارای حافظه‌ی داخلی هستن.

باتری

شرکت معتبر اپل با تعبیه کردن تراشه‌ی A15 در سری آیفون‌های 13 و باتری بزرگ‌تر سعی در بهبود میزان نگه‌داری شارژ داشته. باتری آیفون‌های 13 نسبت به سری قبلی خود توانایی نگه داری شارژ بیشتری دارن. هر دو مدل آیفون‌های 13 از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنن و با استفاده از کابل Lightning به USB-C و آداپتور برق 20 واتی می‌تونن ظرف 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ بشن.

و اما میرسیم به ویژگی‌های جذاب آیفون 13 …

دوربین-سلفی

دوربین

سری آیفون‌های 13 دارای فناوری تشخیص چهره (Face ID) هستن که این فناوری رو می‌تونیم تو نسل قبل هم ببینیم. اجزای Face ID در سیستم دوربین TrueDepth در بریدگی بالای نمایشگر قرار دارن. فناوری Face ID در گوشی‌های شرکت اپل برای باز کردن قفل گوشی، خریدهای اینترنتی، باز کردن قفل برنامه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیره. فناوری Face ID از طریق مجموعه ای از سنسورها و دوربین‌ها کار می کنه.

یک پروژکتور نقطه‌ای بیش از 30000 نقطه مادون قرمز نامرئی رو روی سطح پوست پخش می‌کنه تا یک اسکن سه بعدی صورت ایجاد کنه که منحنی‌ها و سطوح هر چهره رو با اسکن خواندن توسط یک دوربین مادون قرمز ترسیم می کنه. فناوری Face ID در نور کم و تاریکی و با کلاه، ریش، عینک، عینک آفتابی، روسری و سایر لوازم جانبی که تا حدی چهره رو مبهم می‌کنه، بازم کار می‌کنه. باز کردن قفل با اپل واچ به کاربران آیفون این امکان رو می‌ده تا از مزیت ساعت اپل واچ به عنوان یک معیار احراز هویت ثانویه برای باز کردن قفل دستگاه خود هنگام استفاده از ماسک استفاده کنن ولی نمی‌تونن قفل برنامه‌هایی رو که نیاز به اسکن Face ID دارن رو باز کنه. آیفون‌های 13 از دوربین عریض (Wide) 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کنن.

دوربین-سری-آیفون-های-13

دوربین‌های اصلی

آیفون 13 و 13 مینی دارای سیستم دوربین دوگانه مورب هستن. لنز عریض دارای دیافراگم f/1.6 است در حالی که لنز Ultra Wide دارای دیافراگم f/2.4 است. دوربین Ultra Wide به روز شده و عملکرد بهتری در نور کم ارائه می‌ده و دوربین Wide به روز شده و اجازه می‌ده تا 47 درصد نور بیشتری وارد بشه و عکس‌های با کیفیت‌تری رو ثبت می‌کنه. سری آیفون‌های 13 از فیلم‌برداری 4K با سرعت 24، 25، 30 و 60 فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری HDR با Dolby Vision با کیفیت 4K تا 60 فریم بر ثانیه رو پشتیبانی می‌کنه.

از ویژگی‌های جدید آیفون 13 حالت سینماییه که از فوکوس Rack استفاده می‌کنه تا هنگام فیلم‌برداری، فوکوس رو از یک سوژه به موضوع دیگر تغییر بده. در حالی که در فیلم‌برداری پس‌زمینه رو محو می‌کنه، فوکوس رو روی سوژه نگه می‌داره و زمانی که سوژه جدیدی در حال ورود به صحنس، می‌تونه به طور خودکار فوکوس رو روی شخص تغییر بده.

و در آخر …

در مقایسه با آیفون 13 و 13 مینی، مدل‌های پرو کیفیت ساخت و ویژگی‌های بالاتری رو ارائه می‌کنه که دارای تعداد دوربین‌های بیشتری نسبت به سری آیفون‌های 13 و 13 مینی است. امیدوارم که از خوندن این نوشته لذت برده باشین.😍

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو