مزایا و معایب استفاده از پاوربانک

مزایا و معایب استفاده از پاوربانک

یادم می آید وقتی اولین بار با پاوربانک آشنا شدم، نمی دانستم این وسیله تا چه اندازه به کارم می آید، یا تا چند وقت کار می کند و از این هم می ترسیدم که نکند به گوشیم آسیب برساند. این سؤالات برای خیلی ها پیش می آید و تنها راه جواب دادن به آن ها، آشنایی با مزایا و معایب پاوربانک است. ما برای پیدا کردن جواب این سؤال، تجربه کار با برندهای مختلف را در یک سال گذشته بررسی کردیم. از نتایج بدست آمده خودمان هم شگفت زده شدیم، راستش را بخواهید فکرش را هم نمی کردیم که این همه مزایا و معایب پیدا کنیم. در ادامه می خواهیم حاصل این تجربه جذاب را با شما هم در میان بگذاریم، تا اگر قصد خرید این وسیله را دارید با چشم بازتری خرید کنید و محصولی با کیفیت و متناسب با نیازتان را پیدا کنید. برای مشاهده لیست قیمت روز گوشی کلیک کنید.


بیشتر بخوانید:

بهترین پاوربانک های موجود در بازار (لیست کامل)

بهترین پاوربانک‌های وایرلس فست شارژ


تعریفی ساده از اینکه پاوربانک چیست؟

خیلی ساده بخواهیم بگوییم پاوربانک یک باتری قابل حمل است، که برای شارژ اضطراری در نبود برق استفاده می شود و احتمالا وسیله ای حیاتی برای افرادی است که همیشه در سفر هستند، یا شغل آنها به این گونه است که دائما در جای ثابتی حضور ندارند. این دستگاه ظرفیت های مختلفی دارد و حتی چند تا گوشی و تبلت را همزمان شارژ می کند. اما این دستگاه گاهی هم ممکن است دردسرساز باشد. مثلا در یک سری از برندهای تقلبی مشاهده شده که این محصولات به باتری آسیب می رسانند. یا اینکه اندازه این دستگاه گاهی خیلی بزرگ است و جا گیر می شود. زمان شارژ این دستگاه ها هم معمولا خیلی طولانی است. با این تفاسیر حالا چه کار کنیم؟ پاور بخریم یا نه؟ در ادامه با ما باشید تا با بررسی مزایا و معایب پاور بانک به پاسخ دقیق این سؤال برسیم.

مزایای استفاده از پاوربانک

مزایای استفاده از پاوربانک

از حق نگذریم، مزایای پاور بانک خیلی بیشتر از معایب آن است و همانطور که می دانیم این وسیله برای کمک کردن و حل مشکلات کاربران تلفن همراه ساخته شده، پس باید هم مزایای آن بیشتر از معایب آن باشد. در ادامه چند تا از مهمترین مزایای این وسیله جانبی را بررسی کردیم.

شارژ اورژانسی دستگاه های مختلف

هدف اصلی ساخت پاوربانک، شارژ گوشی در مواقع اورژانسی و اضطراری بوده است؛ یعنی کی؟ یعنی وقتی که در مسافرت هستید، کمپ زدید یا کوهنوردید و جایی در بوران گیر افتادید. پس این وسیله یک دستگاه بسیار کاربردی و کار راه انداز است و در مواقع اضطراری حتی می تواند نجات بخش جان شما باشد.

تنوع در ظرفیت های شارژ

تنوع در ظرفیت های شارژ

دستگاه های شارژ قابل حمل در ظرفیت های متفاوتی ساخته می شوند. از 2 هزار میلی آمپری این محصول تا 20 هزار میلی آمپر به بالا در بازار فروخته می شود؛ البته هر چه میلی آمپر بیشتر، قیمت هم بیشتر. با این حساب شما با این دستگاه می توانید، کلی دستگاه دیگر را هم شارژ کنید؛ البته قوانینی هم این وسط ممکن است دست و پای شما را ببندند. مثلا مدل S8 گوشی سامسونگ را در نظر بگیرید. باتری این گوشی از نوع 3000 میلی آمپر است. به همین دلیل شما نمی توانید و نباید برای شارژ این گوشی از پاوربانکی با ظرفیت 3000 میلی آمپر استفاده کنید. برای این گوشی پاوربانکی با ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر و ظرفیت های بالاتر مناسب تر است.

قابلیت شارژدهی بالا

خرید پاوربانکی با ظرفیت بالا یعنی گوشی شما دیگر هیچ وقت خاموش نخواهد بود. این بزرگترین مزیت این وسیله جانبی است. شما با این وسیله می توانید حتی چندین بار در طول روز گوشی خودتان را شارژ کنید. اگر هم در مسافرت، کمپینگ، کوهنوردی و هر جایی دور از خانه و شهر باشید، باز هم حتی مدل های ظرفیت بالای این وسیله می تواند تا چند روز شما را از دسترسی به پریز برق بی نیاز کند.

مقرون به صرفه بودن

مقرون به صرفه بودن

قیمت شارژرهای همراه با اینکه نسبت به گذشته رشد داشتند، اما هنوز به نسبت سایر کالاهای دیجیتال بسیار پایین است. البته مواردی مثل برند، کیفیت ساخت، ظرفیت شارژ، فناوری های پاوربانک و… در تعیین قیمت نهایی این محصول تاثیرگذارند. اما محصولاتی هم در بازار هست، که قیمت به نسبت پایینشان نشانه بی کیفیتی آن ها نیست. مثلا پاور بانک شیائومی نسبت به سایر برندهای بازار هم قیمت خوبی دارد و هم کیفیت بسیار بالایی دارد. از طرفی اگر بخواهید ظرفیت باتری گوشی خود را بالا ببرید، تنها راه خرید یک گوشی جدیدتر است. قیمت یک گوشی جدید با یک پاوربانک را مقایسه کنید. کدام به صرفه تر است؟

شارژ همزمان چند دستگاه

یکی از مزایای بزرگ خرید پاوربانک، قابلیت شارژ همزمان چند گوشی و تبلت است. در کمترین حالت این وسایل جانبی حداقل 2 تا پورت برای شارژ دستگاه های مختلف دارند. شما می توانید حتی پاوربانکی بخرید که تا 6 تا پورت داشته باشد و این یعنی اینکه با یک شارژ همراه تا 6 دستگاه دیگر را همزمان شارژ کنید. البته معمولا سرعت شارژ همه پورت های این دستگاه ها یکی نیست و ممکن است برخی سرعت پایین تری داشته باشند.

قابل حمل بودن

قابل حمل بودن

پاوربانک ها در اندازه های بسیار مناسبی طراحی می شوند و به همین دلیل به راحتی قابل حمل اند. برخی از این دستگاه ها حتی خیلی راحت در جیب جا می شوند و شما می توانید آن ها را در جیب شلوارتان بگذارید. البته توجه داشته باشید که هرچه ظرفیت پاوربانک بیشتر می شود، اندازه آن ها هم بزرگتر می شود. با این حال باز هم این وسایل در کیف های زنانه حتی کوچک به راحتی جا می شوند. همین باعث شده تا این وسایل همه جا در دسترس باشند و به محض مشاهده خطای اتمام باتری در گوشی، می توان پاور را به گوشی وصل کرد و از گوشی همچنان استفاده کرد.

قابل استفاده برای همه برندها

فرقی نمی کند گوشی شما از چه برندی باشد، حتی پاوربانک های برای گوشی اپل که تافته ای جدا بافته است! قابل استفاده اند. تمام شارژرهای همراه طوری طراحی شده اند که قادر به شارژ هر مدل دستگاهی باشند. این یعنی شارژر همراه مناسب افرادی است که در خانه مدل های مختلفی از گوشی ها را دارند. همچنین شما می توانید گوشی هایی از برندهای مختلف را به طور همزمان با هم شارژ کنید.

معایب استفاده از پاوربانک

معایب استفاده از پاوربانک

برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب پاور بانک و کاربردهای این وسیله جانبی باید حتما معایب آن را هم بشناسیم. تا اینجا که کلی مزیت را با شما در میان گذاشتیم. اما پس معایب چی؟ شارژرهای همراه مشکلی ندارند؟ نه واقعا نمی توان به جرئت گفت که مشکلی ندارند و بی نقص اند، یک سری مشکلات هست که در ادامه آن ها را بررسی کردیم.

مشکل حمل و جابجایی

پاوربانک ها هرچقدر هم که کوچک باشند، باز یک وسیله اضافی و جاگیر هستند. بردن این وسایل به مسافرت یعنی اینکه شما باید هم یک وسیله دیگر، اندازه موبایل، دستتان باشد و هم اینکه مراقب باشید گم نشود و دزدیده نشود. این وسایل مثل موبایل هم نیستند که جی پی اس داشته باشند یا امکان زنگ زدن به آن ها وجود داشته باشد، پس اگر یک درصد پاوربانکتان را جایی جا بگذارید یا گم کنید، پیدا کردن آن کار ساده ای نیست. تازه اگر کسی هم آن را پیدا کند، از کجا بفهمد که پاور بانک شماست و چطور به شما خبر بدهد. تنها راه حل این مشکل، خرید شارژرهای همراه ارزان تر است. البته حواستان باشد که شارژر خریداری شده کیفیت خوبی داشته باشد.

ظرفیت واقعی پایین تر

ظرفیت واقعی پایین تر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مثلا پاوربانکی با ظرفیت 10 هزار میلی آمپر خریدید، اما این پاوربانک فقط 8 هزار میلی آمپر ظرفیت مصرفی واقعی داشته است. این مشکل گاهی در برخی از برندهای شارژرهای همراه پیش می آید. دلیل اصلی آن هم تبلیغاتی بودن این ظرفیت هاست. در واقع در تبلیغات این وسایل، ظرفیت های واقعی و قابل استفاده معرفی نمی شوند و فقط ظرفیت اعلام شده از سوی شرکت سازنده مدنظر قرار می گیرد. برای حل این مسئله بهترین کار این است که موقع خرید فقط 75 درصد ظرفیت اعلام شده را در نظر بگیرید. یعنی اگر به دنبال پاوربانکی با ظرفیت 5 هزار میلی آمپر هستید، توجه کنید که ممکن است 25 درصد ظرفیت کمتری به شما شارژ بدهد.

مشکل شارژ کردن پاوربانک

مشکل بعدی که گاهی خیلی جدی و اعصاب خورد کن هم هست، مسئله شارژی بودن خود این وسایل است. پاوربانک هم مثل موبایل و هر دستگاه دیگری نیاز به شارژ دارد. از طرفی چون ظرفیت این دستگاه ها خیلی بالاست، فول شارژ شدن آن گاهی خیلی طولانی می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که بهتر است شارژرهای همراه دارای قابلیت شارژ سریع بخرید. همچنین برای شارژ کردن این وسایل حتما باید به پریز برق دسترسی داشته باشید و این یعنی اگر پاور شما در طول سفر خاموش شد، دیگر امکان شارژ آن و شارژ گوشی ها وجود ندارد. تجربه نشان داده برای شارژ هر هزار میلی آمپر در پاور بانک باید نیم ساعت صبر کرد. یعنی فول شارژ شدن دستگاه 6 هزار میلی آمپری شما 3 ساعت طول می کشد.

مشکل زیاد شدن سیم ها

مشکل زیاد شدن سیم ها

تصور کنید نشسته اید در مترو و یک آن متوجه می شوید شارژ گوشی در حال تمام شدن است. حالا باید یک وسیله دیگر، اندازه گوشی، را بردارید به گوشی وصل کنید. یک سیم بلند و دردسر ساز هم به این وسیله باید وصل کنید. این موضوع یکی دیگر از عیب های پاور بانک است. این وسیله فقط با سیم کار می کند و خود این سیم می تواند کلی دور و بر شما را شلوغ بکند.

کیفیت پایین ساخت برخی از برندها

بدترین اتفاقی که ممکن است باعث بشود تا از خرید هر چی پاوربانک در بازار است پشیمان شوید، خرید برندهای قلابی از فروشگاه های غیر معتبر است. اما با این حال عده ای برای اینکه پول کمتری خرج کنند، پاوربانک های بی کیفیت و با برندهای متفرقه را به برندهای معتبر ترجیح می دهند. برخی از این محصولات قلابی حتی باعث کم شدن شارژ گوشی و دستگاه شما می شوند، چون ولتاژ خروجی آن ها از ولتاژ موبایل شما پایین تر است. اما راه حل! خرید از یک فروشگاه معتبر. مثلا شما با خرید از فروشگاه اینترنتی لیپک این شانس را دارید که محصولی اصل و اورجینال داشته باشید؛ آن هم با قیمت خوب و به صرفه.

افکار وحشتناک درباره پاوربانکها؛ واقعی یا خیالی!؟

افکار وحشتناک درباره پاوربانکها؛ واقعی یا خیالی!؟

تا اینجای مقاله سعی کردیم به طور کامل مزایا و معایب پاور بانک را بررسی کنیم. اما یک سری حرف های وحشتناک درباره پاوربانک ها وجود دارد، که آدم نمی داند باید آن ها را باور کند یا نه! در ادامه قصد داریم به این سؤالات چالشی پاسخ بدهیم.

آیا پاوربانک باعث خرابی باتری موبایل می شود؟

خیر، پاوربانک با کیفیت هیچ آسیبی به باتری گوشی شما نمی رساند. این دستگاه ها هیچ فرقی با شارژر شما ندارند و فقط قابل حملند و نیاز به برق ندارند. مگر شما هر روز گوشی خودتان را به شارژ و پریز برق نمی زنید؟ آیا این کار باتری شما را خراب کرده است؟ قطعا جواب شما خیر است. اما اگر هم فکر می کنید باتری شما به این دلیل خراب شده باید بگوییم که نه این درست نیست. باتری گوشی شما فقط بر اثر دمای زیاد و پایین آسیب می بیند. تغییر دما باعث کاهش عمر باتری می شود. همچنین اگر صبر کنید باتری کاملا تمام شود و بعد آن را به پریز برق بزنید، عمر باتری شما خیلی زود به آخر می رسد.

بهترین بازه زمانی شارژ با پاوربانک

بهترین بازه زمانی شارژ با پاوربانک

خب حالا کی بزنیم به شارژر همراه که باتری خراب نشود. بهترین کار این است که هر وقت باتری به 10 درصد رسید، گوشی را به شارژر همراه بزنید و هر وقت 80 تا 90 درصد شارژ شد، از شارژر همراه آن را جدا کنید. با این قانون عمر باتری شما چند برابر می شود.

آیا پاوربانک وسیله ای خطرناک است؟

جواب این سؤال هم بله است و هم خیر. چرا؟ چون پاوربانک یک باتری بسیار بزرگ با ظرفیت و ولتاژ متفاوت است. پس این وسیله مثل هر نوع باتری دیگر در برخی از موقعیت ها خیلی خطرناک می شود. مثلا شارژر همراه را نباید در نزدیکی آتش نگه داشت. یا وقتی یک قسمت از این وسایل آسیب ببیند و داخلش باز بشود، ممکن است خطرناک باشند. به غیر از این موارد، این وسایل هیچ خطری ندارند و کاملا ایمن هستند.

یک قدم تا خرید پاوربانک با کیفیت

در این مقاله از مزایا و معایب پاور بانک گفتیم. حالا شما می دانید که یک پاوربانک با کیفیت چه ویژگی هایی دارد و چرا اصلا باید این وسیله جانبی را خرید. در این مقاله سعی کردیم تجربه خودمان از کار با پاوربانک های مختلف را با شما در میان بگذاریم. به طور کلی می توان گفت که پاور بانک یک وسیله بسیار کاربردی است و تنها در مواردی که اجناس خریداری شده بی کفیت و از برندهای تقلبی باشند، ممکن است مشکلات و دردسرهایی برای شما ایجاد کنند. پس با این حساب اگر یک فروشگاه معتبر پیدا کردید، خیالتان راحت. همین حالا بهترین پاوربانکی را که فکر می کنید کارتان را راه می اندازد برای خودتان بخرید.

منابع: poweryourgadget، powerbankexpert

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)