راهکار برای تقویت صدای هندزفری

راهکار برای تقویت صدای هندزفری

کیفیت صدا یک موضوع ذهنی است و هرکسی بنابر توانایی‌های شنوایی خود به دنبال بهترین کیفیت صدا برای گوش دادن به موسیقی، فیلم و… از طریق گوشی خود و سایر منابع صدا است. راههای مختلفی برای تقویت صدای هندزفری و بهبود کیفیت صدا وجود دارد که از  تقویت کننده‌های الکترونیک (آمپلی فایر) گرفته تا استفاده از کابل‌ها و ایرپدها (هدفون‌های بلوتوثی) و … می‌توان نام برد. اگر شما مایل به خرید هندزفری‌های جدید نیستید، می‌توانید روشهای تقویت صدای هندزفری را قبل از خرید هدفون جدید امتحان کنید.

با توجه به اینکه امروزه هندزفری بخش ضروری از زندگی اغلب کاربران موبایل و سایر پخش کننده‌های صداست و متاسفانه اکثر افراد نمی‌دانند چگونه صدای هندزفری‌شان را تقویت کنند، از این رو امیدواریم مطالعه این مقاله بتواند در یافتن راهکارهای تقویت صدای هندزفری کاربران موبایل و سایر پخش کننده‌های صدا کمک کند.

پیش از پرداختن به اینکه چگونه صدای هندزفری را تقویت کنیم، ابتدا به بررسی این موضوع که چرا صدای هندزفری کم یا بد است می پردازیم.

زمانی که شما یک جفت هندزفری جدید با کیفیت بالا خریداری می‌کنید و نمی‌توانید از صدای آن لذت ببرید. ابتدا باید آن را گرم کنید، به اصطلاح هندزفری سوزی کنید! یعنی ۱۰ الی ۱۵ساعت با صدای بلند و حداکثری از هندزفری استفاده کنید تا به اصطلاح درایورهای هندزفری گرم شود و سپس از آن استفاده نمایید. اما در برخی مواقع حتی گرم کردن هندزفری هم به شما کمکی نمی‌کند و صدا درحد انتظار شما نیست. در این صورت ممکن است هندزفری معیوب و یا نیاز به تعمیر داشته باشد. در این مواقع است که شما باید روشهای  تقویت صدای هندزفری را امتحان کنید.


برای خرید و مشاهده قیمت یرپاد اپل کلیک کنید


تجهیزات هندزفری

اولین موردی که در مورد کیفیت صدای هندزفری باید بررسی کنید، تجهیزات هندزفری جدیدتان است. اغلب اوقات هندزفری‌ها مشکل دار هستند و سالم به دست مشتری نمی‌رسند. برای اطمینان از سلامت هندزفری، آن را به سایر منابع صدا وصل کنید. اگر مشکل از منبع صدای اصلی باشد شما می‌توانید صدای هندزفری را موقع اتصال به بقیه منابع صدا، بدون هیچ نقصی بشنوید. همچنین اگر تجهیزات یا کابل هندزفری مشکل داشته باشد بر روی سایر منابع صدا هم مشکل دار خواهد بود.

بهترین راه برای تشخیص خرابی هندزفری، مقایسه با مدل مشابه است اگر صدای هر دو یکسان باشد مطمئن می‌شوید که هندزفری سالم است و باید به راهکارهای تقویت صدای هندزفری فکر کنید.

گرفتگی درایورها

در برخی مواقع کم بودن صدای هندزفری ناشی از گرفتگی درایورها با آلودگی و گرد و غبار است. چون هندزفری داخل گوش قرار میگیرد ممکن است جرم وارد هندزفری شده و مانع از رسیدن صدا به گوش شود. همینطور گرد و غبار نیز روی کاهش صدای هندزفری تاثیرگذار است. در این صورت شما باید هندزفری خود را تمیز کنید. به جرئت میتوان گفت یکی از راههای تقویت صدای هندزفری تمیز کردن درایورهای آن است که برای اینکار ابتدا تمامی قطعات هندزفری را باز کنید، سپس مسواک تمیزی را به مقداری الکل آغشته کرده و به تمیز کردن درایورها بپردازید. مواظب باشید که رطوبت مسواک بیش از اندازه نباشد.

کابل هندزفری

مشکل دیگری که باعث کاهش کیفیت صدای هندزفری می‌شود آسیب دیدگی کابل و سیم هندزفری است. اگر سیم هندزفری آسیب دیده و ساییده شده باشد ممکن است نتواند از پس جریان برق برآید و این کاهش جریان  برق باعث کاهش کیفیت صدا و وزوز کردن صدا می‌شود.

اما تشخیص آسیب دیدگی کابل هندزفری از روی ظاهرش کار دشواری است. تنها راه مطمئن برای فهمیدن سلامت سیم هندزفری، آزمایش میزان مقاومت آن در هنگام عبور برق است. اگر به مرور زمان کیفیت صدای هندزفری‌تان کم شد، می‌توانید به پوسیدگی سیم هندزفری شک کنید و برای تقویت صدای هندزفری کابل آن را تعویض نمایید. برای این منظور بهتر است کابلهایی با رسانایی بالاتر خریداری کنید در ادامه مقاله راجع به این نوع کابل‌ها توضیحات بیشتری خواهیم داد.

 سیگنال های ضعیف

برای هندزفری‌های بلوتوثی، سیگنالهای ضعیف ممکن است باعث کاهش کیفیت صدا شود. برای رفع این مشکل و تقویت صدای هندزفری بی سیم، ابتدا مطمئن شوید دستگاه‌های دیگری به شما متصل نیستند زیرا تعداد دستگاه‌ها باعث کاهش سیگنال دریافتی می‌شود.

– دقت کنید منبع صدا پشت آکواریوم نباشد، زیرا آب مانع عملکرد درست بلوتوث خواهد شد.

– بلوتوث خود را خاموش روشن کنید تا دوباره جستجو و اتصال انجام شود. اتصال دوباره سیگنال‌های پایدارتری را برای عملکرد بهتر هندزفری ارائه میدهند.

درست قرار دادن هندزفری در گوش

در برخی مواقع مشکل کیفیت صدا ممکن است از درست قرار نگرفتن آن در گوش باشد. هندزفری باید به گونه‎ای درگوش قرار بگیرد که ورود صداهای بیرونی را مسدود کرده و در حد امکان از ورود صداهای اضافه جلوگیری کند. پوشش ایرپدها نیز در کیفیت صدا نقش به‌سزایی دارند. چرم طبیعی راه صداهای خارجی را بهتر می‌بندد و تجربه صدای گرم‌تری را با پوشش‌های چرمی خواهید داشت. میتوانید برای تقویت صدای هندزفری خود از پوشش‌های چرمی ایرپد بهره ببرید.

پدیده نویز کابل

این پدیده زمانی اتفاق می افتد که کابل هندزفری به لباس شما ساییده شود. در اینصورت ارتعاشات مکانیکی تبدیل به سیگنال الکترونیکی می‌شود و هندزفری شما آن را منتشر می‌کند و مانع از پخش درست صدا می‌شود. برای رفع این مشکل آن را طوری به پیراهن خود وصل کنید که ثابت باشد و تکان نخورد. یا از هندزفری‌های بی سیم استفاده کنید و اینگونه به تقویت صدای هندزفری خود کمک نمایید.

خش خش صدا

یکی دیگر از مشکلات کاهش کیفیت صدای هندزفری خش خش صدا در آستانه بالاست. خش خش و وز وز صدا زمانی رخ میدهد که دستگاه به بارگزاری صدا بیش ازحد ظرفیت خود می‌پردازد. در واقع صدا در حدی از  آستانه بالا شروع به  وز وز می‌کند و شما شروع به شنیدن نویز یا تداخل صوتی می‌کنید. در این صورت برای تقویت صدای هندزفری و بهبود آن بهتر است صدای هندزفری را در آستانه مشخص قرار دهید و از آمپلی فایر مطابق با هندزفری خود استفاده کنید.

چند مورد از مشکلات کیفیت صدای هندزفری و نحوه رفع آن برای تقویت صدای هندزفری را ذکر کردیم. اگر همه این روشها را امتحان کردید و موفق به رفع مشکل نشدید، در ادامه به بررسی چند روش کاربردی دیگر برای رفع این مشکل می‌پردازیم که می‌توانید این راهکارها را نیز امتحان کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: مزایا و معایب هندزفری بلوتوثی

استفاده از اکولایزر

یکی دیگر از راههای تقویت صدای هندزفری استفاده از اکولایزر است. اکولایزر نرم افزاریست که صداها را با تنظیم فرکانس‌ها و پارامترهای مختلف در گوشی و یا رایانه شما بهبود می‌بخشد. اکولایزر به شما امکان تغییر فرکانس صدا را می‌دهد و شما می‌توانید ویژگیهای آهنگ خود را برجسته‌تر کنید. مثلا از حالت کلاسیک به جاز تغییر دهید. یا اگر هندزفری با صدای  واضح و بالایی دارید می‌توانید با اکولایزر صدا را متعادل‌تر و صمیمی‌تر کنید.

تغییر ایرپدها

اگر به دنبال تقویت صدای هندزفری خود هستید و تمامی راهها را رفته اید و به مقصد نرسیده‌اید، بهتر است بالشتکهای هندزفری خود به صورت اورجینال تهیه کنید زیرا سازندگان ایرپد، آنها را طوری متناسب با هدفون طراحی کرده‌اند که بهترین کیفیت صدا را ارائه دهند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما ایرپد اورجینال تهیه کنید و در صورت کهنه شدن فقط بالشتک‌های هدفون را عوض کنید. توجه داشته باشید بالشتک‌های (پدها) ضخیم‌تر و با چگالی بالا، بر فرکانس‌های پایین تاکید می‌کنند و صدای کلی را کاهش میدهند. پدها با فوم نازکتر و نرمتر، تجربه صدای طبیعی‌تر و بالاتری را به شما میدهند.

استفاده از کابل نقره یا مس با خلوص بالا

از دیگر روشهای تقویت صدای هندزفری خرید کابل نقره یا مس بدون اکسیژن است، زیرا این کابلها به دلیل افزایش یکپارچگی سیگنال قویتری را ارائه می‌دهند و رساناهای بهتری هستند. رسانایی بهتر به این معنی است که شما قدرت بیشتری به هندزفری خود می‌رسانید و صدای هندزفری را تقویت می‌کنید. کابلهای نقره بهتر از مس عمل می‌کنند البته این کابلها گرانتر از مسی‌ها هستند.

 گوش دادن به موسیقی با فرمت wav یا  flac

اگر می‌خواهید موسیقی با کیفیت بهتر گوش دهید می‌توانید به جای استفاده از فرمت mp3 از فرمت wav استفاده کنید زیرا این فرمت‌ها با فشرده سازی داده‌های موجود در فایل صوتی بدون کاهش اطلاعات آن، کیفیت صدای بهتری را عرضه می‌کنند. فرمت‌های فایل صوتی با وضوح بالا کیفیت صدای هندزفری را افزایش داده و امکان پخش بالاترین وضوح صدای ممکن را به هندزفری می دهند. پس استفاده از فرمت wav یکی دیگر از روشهای تقویت صدای هندزفری است.

تقویت کننده هندزفری یا همان آمپلی فایر

استفاده از آمپلی فایر یا تقویت کننده یکی دیگر از روشهای کاربردی تقویت صدای هندزفری است. امپلی فایر دستگاهی است که سیگنال هدفون را تقویت میکند و حجم صدا را مطابق با سطحی که هندزفری شما قادر به ارائه آن است افزایش میدهد. بدون شک با استفاده از تقویت کننده کیفیت صدای بهتری را تجربه خواهید کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی مشکلات صدای هندزفری و ارائه روشهای تقویت صدای هندزفری پرداختیم. مطمئنن روشهای بیشتری نیز برای تقویت صدای هندزفری وجود دارد که در این مقاله مجال پرداختن به همه آنها نبود. اما اگر بعد از بکار بردن این راه حل‌ها هنوز هم هندزفری شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، حتما آن را جایگزین کنید و به تهیه هندزفری جدید و مناسب با توجه به مدل و نوع منبع صدای خود بپردازید

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها