راهنمای خرید رم لپ‌ تاپ

راهنمای خرید رم لپ‌ تاپ

برای این که قدرت پردازش یک کامپیوتر مشخص شود، بعد از CPU و GPU، سومین عامل مهم RAM لپ‌تاپ است. اگر خرید رم لپ‌تاپ را دارید، باید بدانید که کدام یک از رم های برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما مناسب است. رم لپ‌تاپ و کامپیوتر با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد و در موارد کمی دیده می‌شود که رم کامپیوتر یا لپ‌تاپ شبیه یکدیگر باشند. در صورتی که قصد دارید برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود رم بخرید باید قبل از هر چیز مادر برد سیستم را بررسی کنید. این به خاطر آن است که باید بدانید حداکثر ظرفیت رمی که مادربرد از آن پشتیبانی می‌کند چقدر است. همچنین بهتر است قبل از خرید این را بدانید که رم کامپیوتر و لپ‌تاپ به طور معمول قابل تغییر یا ارتقا دادن است. اگر می‌خواهید برای سیستم خود رم تهیه کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر قصد ارتقای کامپیوتر یا لپ تاپ خود را دارید مقاله آموزش ارتقای رم کامپیوتر را مطالعه کنید.

تأثیر رم در لپ‌ تاپ

امروزه در بازار انواع زیادی از رم ها وجود دارد و قبل از اقدام به خرید هر یک از آن ها بهتر است تناسب رم با باقی اجزای سیستم خود را در نظر بگیرید. به طور کلی نباید رم سیستم در رده بسیار بالاتری از سیستم و اجزای آن باشد؛ همچنین نباید رم را پایین‌تر از سایر قطعات خریداری کنید. در هر دو صورت ممکن است در عملکرد سیستم شما مشکلاتی به وجود آید. از طرف دیگر اگر حافظه رم خریداری شده بالا باشد مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما این را بدانید که از این مقدار حافظه اضافی استفاده نخواهید کرد و در واقع هزینه ای اضافه پرداخت کرده اید. برخی افراد فکر می‌کنند می‌توانند با ارتقای رم کاستی‌های باقی سیستم را بپوشانند، اما این طور نیست. توجه کنید که اگر رم بالا و قدرت سی پی یو یا کارت گرافیک پایین باشد، شما با خطای استاپ ورکینگ رو به رو خواهید شد. به همین خاطر است که باید از یک رم با حافظه مناسب سیستم خود استفاده کنید.


برای خرید و دیدن قیمت لپ تاپ کلیک کنید


رم چیست؟

برخی افراد شناخت خوبی از رم ندارند و آن را با حافظه سیستم یکسان می‌دانند. این موضوع درست است که رم هم یک نوع حافظه برای سیستم است، اما این حافظه جانبی نیست. RAM مخفف کلمه Random Access Memory بوده که معنی آن حافظه با دسترسی تصادفی است. درون تراشه‌های رم سلول‌هایی وجود دارد که برخی اطلاعات به طور تصادفی درون آن ها ذخیره می‌شوند. اگر یکی از سلول‌های رم از اطلاعات پر شود، اطلاعات به طور هوشمندانه به سلول دیگری انتقال یافته می‌شوند. به همین خاطر است که سرعت رم تأثیر بسزایی در عملکرد سیستم داشته و کمک می‌کند تا اطلاعات سریع تر انتقال داده شوند.

می‌دانید که سی پی یو برای پردازش اطلاعات از رم کمک می‌گیرد؛ به عنوان مثال سی پی بو برای پردازش اطلاعات از رم به عنوان یک ذخیره کننده استفاده کرده و اطلاعات تقسیم شده را از رم دریافت می‌کند. یکی از دلایلی که به رم حافظه پنهان نیز می‌گویند این است اطلاعات را به طور موقت نگه می‌دارد. جالب این است که در برخی مواقع سلول‌های رم خالی نمی‌شوند و این اطلاعات داخل آن باقی می‌ماند. یکی از دلایلی که این اتفاق رخ می‌دهد این است که سی پی یو به اطلاعات باقی مانده نیازی ندارد. در اکثر مواقع با قطع شدن برق سیستم رم دستگاه خالی شده و در برخی مواقع باید رم به صورت دستی توسط مالک دستگاه پاک شود.


بیشتر بخوانید:

رم (RAM) چیست

رم دو کاناله چیست


آشنایی با انواع رم

رم های مختلفی در بازار وجود دارد که یکی از معروف ترین آن های رم DDR بوده که مخفف سه کلمه Double Data Rate است. زمانی که این رم ها وجود وجود نداشتند نوعی دیگر از رم ها در سیستم استفاده می‌شد که کلاک پلاس یا SDR نام دارد. در ادامه شما را با انواع رم آشنا خواهیم کرد و اطلاعات مختصری درباره هر یک در اختیار شما می‌گذاریم.

رم DDR1

این نوع رم ها از جمله قدیمی ترین رم های دستگاه‌های کامپیوتری هستند که سرعت و قدرت بسیاری کمی دارند. با روی کار آمدن رم های DDR2 استفاده از این نوع رم بسیار کمتر از قبل شده چرا که در مقایسه با DDR2 این رم ها از قدرت، سرعت و حافظه پایین‌تری برخوردار هستند. در دنیای امروزه مادربردهای سیستم معمولاً از رم DDR1 پشتیبانی نمی‌کنند، اما در مادربردهای قدیمی هنوز از رم DDR1 استفاده می‌شود.

رم DDR2

این نوع رم ها نسل جدیدی از رم هستند که رم DDR1 را قدیمی و غیر قابل استفاده کردند. رم DDR2 قدرت عملکرد بهتر و سرعت بالاتری دارند و تراشه‌هایی که در آن برای ذخیره حافظه استفاده می‌شوند حافظه بیشتری برای نگهداری اطلاعات دارند. این رم ها با روی کار آمدن نسل طلایی رم های DDR3 از رده خارج شدند و استفاده از آن ها نیز بسیار کاهش پیدا کرد. امروزه مادربردهای کمی هستند که رم DDR2 را پشتیبانی کرده و از آن استفاده کنند.

رم DDR3

رم DDR3 یکی از بهترین رم های تولید شده تا به امروز است. این رم از سرعت و حافظه فوق العاده ای برخوردار است که با قطعات هر مادربرد سازگاری پیدا می‌کند. حداقل 80 درصد از مادربردهای تولید شده در جهان از رم DDR3 پشتیبانی کرده و درگاهی مخصوص به آن دارند. افراد زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که در سیستم خود از این رم ها استفاده می‌کنند. این نوع رم به خاطر سرعت بسیار بالایی که دارد یکی از گزینه‌های اول و محبوب برای گیمرها شناخته می‌شود. جالب است بدانید که برخی از شرکت‌ها کار خود را برای ساخت رم DDR4 نیز شروع کردند که ممکن است رم های DDR3 را نیز از رده خارج کنند.

مواردی که در خرید رم باید به آن دقت کنید

نکات زیادی وجود دارد که هنگام خرید رم بهتر است آن ها را در نظر داشته باشید. در حال حاضر نوع رمی که انتخاب می‌کنید بستگی زیادی به هدف استفاده شما از سیستم برمی‌گردد. به طور مثال کسی که از سیستم خود استفاده‌های ساده و روزمره دارد، می‌تواند یک رم معمولی با قدرت و سرعت مناسب خریداری کند. اما اگر یک گیمر نیاز به خرید رم داشته باشد داستان فرق می‌کند. در اغلب اوقات بازی های کامپیوتری به رم با سرعت، حافظه و قدرت بیشتری نیاز دارند چرا که پردازش اطلاعات با سی پی یو بیشتر می‌شود. به همین علت رم مناسب یک گیمر، یک رم با سرعت بالا بوده که باعث شود رم از سی پی یو عقب نیوفتد. در ادامه نکاتی را مطرح خواهیم کرد که بهتر است هنگام خرید رم آن ها را در نظر بگیرید.

حافظه رم

اگر کمی با سخت افزار سیستم آشنا باشید می‌دانید که روی مادربرد معمولاً 2 تا 6 درگاه یا پورت برای رم قرار گرفته است. در بازار هنگامی که قصد انتخاب رم مناسب را دارید باید بین رم های 2، 4، 8،16، 32 و 64 گیگابایت یکی را متناسب با سیستم خود بخرید. همچنین می‌توانید روی مادربرد خود هر یک از این رم ها را نصب کنید و فقط باید بدانید که رم سیستم شما از این رم ها پشتیبانی کند. البته رم 16 و 64 برای گیمرها و افراد با کارهای سنگین و حرفه ای مناسب بوده که فعالیت گرافیکی بالایی از سیستم می‌خواهند. رم های بالا برای اجرا به سی پی یو، مادربرد و کارت گرافیک پر قدرت نیاز دارد. همچنین رم های 16 تا 64 قیمت بالایی داشته اما می‌توانند هر نرم افزاری را اجرا کنند.

فرکانس یا سرعت رم

این دو مورد یکی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در خرید رم باید به آن توجه کنید و عملکرد سیستم شما را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار خواهند داد. هر چه فرکانس و سرعت رم بالاتر باشد، اطلاعات بیشتری بین سلول‌ها جا به جا شده و سرعت سیستم بیشتر می‌شود. فرکانس رم در واقع با یکای مگاهرتز محاسبه شده و هر چقدر این فرکانس بالاتر باشد، سرعت رم نیز بیشتر خواهد شد. به طور کلی بالا بودن فرکانس یا سرعت رم باعث می‌شود تا اطلاعات از سی پی یو با سرعت بیشتری به رم ارسال و دریافت شود. همچنین اطلاعات مختلف خیلی سریع تر می‌توانند سلول اطلاعاتی خود را پیدا کرده و همین روند باعث بالا رفتن سرعت پردازش سیستم نیز می‌شود.

تایمینگ رم یا Timing

تایمینگ سومین عامل مهم در لیست راهنمای خرید و انتخاب رم مناسب است. تایمینگ رم را با اعدادی به نام کاس (CAS) نشان می‌دهند؛ هر چقدر این اعداد کمتر شود تامینگ رم نیز پایین‌تر خواهد بود. این عدد نشان دهنده آن است که چه تعداد پالس در مسیر ستون داده‌ها و رم وجود دارد. به طور مثال کاس 6 از کاس 12 سرعت بالاتری دارد؛ این به خاطر آن است که زمان کمتری را برای رسیدن به ستون داده‌ها صرف می‌کند. سرعت کلاک رم ها با نانو ثانیه محاسبه شده که یکای آن بسیار کوچک است و هر چه زمان نانو ثانیه ها کمتر شود، سرعت بیشتر خواهد بود.

سازگاری رم با سایر قطعات سیستم

این که رم با سایر قطعات موجود در سیستم سازگار باشد مهم است. به همین خاطر زمانی که می‌خواهید رم مناسبی بخرید، باید مشخصات مادر برد کامپیوتر را بررسی کنید. این که بدانید مادربرد تا چه نسل و ظرفیت از رم را می‌تواند پشتیبانی کند، به خرید رم مناسب کمک خواهد کرد. اگر شما بهترین رم موجود در بازار را بخرید اما با سایر قطعات سیستم تناسب و سازگاری نداشته باشد، سیستم شما به کلی متوقف شده و قابل استفاده نخواهد بود. بهتر است که برند رم خریداری شده با سایر قطعات یکسان بوده یا حداقل سازگاری داشته باشد.

ظرفیت رم

باید بدانید که ظرفیت رم با حافظه آن تفاوت‌های زیادی دارد و مقایسه کردن این دو با یکدیگر تقریباً غیر ممکن است. ظرفیت رم در تراشه‌های رم قرار گرفته و کمی هم به نرم افزار سیستم بستگی دارد. زمانی که سی پی یو اطلاعات دستگاه را پردازش می‌کند، آن ها را به صورت بایت به رم ارسال می‌کند. هر سلول اطلاعاتی می‌تواند 500 بایت حافظه را در خود جا دهد اما اطلاعات ارسال شده 100 بایت هستند. اگر ظرفیت رم بالا باشد ممکن است هر سلول 1000 بایت ظرفیت داشته باشد که در نتیجه کار رم راحت تر می‌شود. این مورد در سرعت رم و سرعت ارسال و دریافت اطلاعات از CPU تأثیرگذار است.

نکته مهم

در مقاله امروز نکات مختلفی را در خصوص چگونگی خرید رم مناسب در اختیار شما قرار دادیم. با استفاده از این مقاله شما می‌توانید نکات مهمی و مناسبی در خصوص رم یا راهنمای خرید آن داشته باشید. اگر شما اطلاعات بسیار زیادی از رم ها یا دستگاه‌های کامپیوتری ندارید، بهتر از قبل از اقدام به انتخاب یا خرید رم با یک متخصص و کسی که به سخت افزار دستگاه‌ها آشنا است مشورت کنید. در این صورت می‌توانید برای خرید رم مناسب اقدام کنید و بهترین رم را متناسب با سیستم خود تهیه کنید. توجه داشته باشید که قبل از خرید رم حتماً قطعات دیگر نیز بررسی شوند تا در زمان خرید رم مشکلی به وجود نیاید. پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای خرید لپ تاپ بخونید و در ادامه این مقاله لطفاً به ما بگویید که از چه نوع رمی استفاده می‌کنید و آیا از آن راضی هستید یا نه؟ نظرات، پیشنهاد‌ها و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید سی پی یو (CPU) کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید مانیتور 2023 (آذر 1402)

راهنمای خرید کیبورد 2023 (آذر 1402)