ایکس باکس یا پلی استیشن کدام بهتر است؟

دعوای بین پلی استیشنی ها با ایکس باکسی ها، مثل دعوای استقلالی ها و پرسپولیسی هاست. در سراسر جهان هر ساله وقتی این دو غول بزرگ ساخت کنسول، نسخه جدید محصولاتشان را عرضه می کنند، کلی سر و صدا و دعوا بین طرفدارانشان ایجاد می شود. اما به دور از تعصبات طرفداری و وفاداری به نظر شما کدام بهتر است؟ پلی استیشن یا ایکس باکس یا اصلا هیچکدام؟ جواب به این سؤال خیلی سخت است، اما در این مطلب قصد داریم تجربه یک سال استفاده از آخرین ورژن این دو کنسول، یعنی ایکس باکس x و پلی استیشن 5 را با شما به اشتراک بگذاریم و ببینیم هر دوتای این کنسول های بازی جذاب و پر طرفدار از جنبه های مختلف چقدر با هم تفاوت دارند. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا ببینیم در آخر کدام کنسول برنده می شود.

پلی استیشن یا ایکس باکس؟

برای بررسی این دو کنسول و انتخاب برنده بین پلی استیشن و ایکس باکس چند تا فاکتور اساسی را باید بررسی کرد. مثلا خیلی از گیمرها فقط به دلیل بازی های اختصاصی سراغ یکی از این دو دستگاه می روند. برخی هم فنی تر و پیچیده تر نگاه می کنند و عملکرد بهتر، قدرت بیشتر و کیفیت بالاتر تصویر و صدا را فاکتور انتخاب خود قرار می دهند. زیبایی ظاهری و از همه این ها مهمتر قیمت هم می تواند شما را تبدیل به یک پی اسی متعصب یا یک ایکس باکسی بی ترمز کند. در ادامه همه جوانب را بررسی کردیم تا ببینیم برنده نهایی کیست.

طرفدار کدام بازی هستی؟ فورزا هورایزن مسابقه ای یا مرد عنکبوتی؟

بازی های اختصاصی یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود شما طرفدار پی اس یا ایکس باکس شوید.

  • پلی استیشن 5: اسپایدرمن و تصویر در حال پرش او از ساختمان های بلند نیویورک امضای ps5 و نسخه های قبلی بوده است. پس اگر طرفدار این بازی هستی، تنها گزینه خریدی که داری پی اس است. بازی های پلی استیشن خیلی زیاد و متنوع اند. بازی هایی مثل God of War، Last of Us ، Rift Apart، Returnal و Demon’s Souls را فقط در پی اس پیدا می کنید.
  • ایکس باکس x: در ایکس باکس هم بازی هیجانی ماشین مسابقه ای فورزا و بازی ماجراجویانه halo و بازی های جذاب دیگر به صورت اختصاصی طراحی شدند. البته ایکس باکس سوتی شدیدی داده. همه این بازی ها برای مایکروسافت هم عرضه شدند و با پی سی ویندوز هم می توانید آن ها را بازی کنید!

برنده: پلی استیشن

ببین دوستات چی دارند؟ پی اسی یا ایکس باکسی؟

اگر اهل بازی به صورت گروهی باشید، حتما باید ببینید که سایر دوستان شما از چه کنسولی استفاده می کنند. از گذشته تا به امروز کنسول بازی طوری طراحی شده است که امکان بازی مشترک با هم را ندارند و در بازی های آنلاین نمی شود با افراد گروه رقیب بازی کرد. برای همین باید ببینید که دوستان شما پی اس دارند یا ایکس باکس و شما هم همان را بخرید. البته باید این نکته را بگوییم که برخی از بازی ها در حال حاضر به صورت هماهنگ با کنسول های مختلف ساخته شده اند، اما همچنان نمی توان شعار همه بازی ها همه کنسول ها. هنوز تا رسیدن به این آرمانشهر راه درازی در پیش داریم.

عملکرد ایکس باکس X بهتر است یا پلی اسیتشن 5؟

ما این دو دستگاه را کنار هم گذاشتیم و بررسی کردیم که از نظر عملکردی چه تفاوت هایی با هم دارند و در آخر به این نتیجه برسیم که پلی استیشن یا ایکس باکس کدام برنده است؟

  • قدرت گرافیک: هر دو از نظر گرافیک و مدت زمان لودینگ بازی ها کاملا شبیه به هم هستند. این کارت گرافیک به قابلیت جدید و هیجان انگیز رهگیری پرتو مجهز شده است که باعث می شود بازتاب نور روی اشیا واقعی تر به نظر برسد.
  • سخت افزار: هر دو نسبت به نسخه های قبلی به پردازنده های پیشرفته مجهز شده اند و لودینگ و نصب بازی خیلی کوتاه شده است.
  • قدرت وضوح تصویر: هر دو کنسول از نظر رزولوشن و قدرت وضوح تصویر پیشرفت های بسیاری داشته اند. به طوری که می توان در هر دو انواع بازی ها را با کیفیت 4k انجام داد.

برنده: مساوی

کدام خوش قیمت تر است؟ پی اس یا ایکس باکس؟

وقتی حرف قیمت می شود، ممکن است خیلی ها ترجیح بدهند، قید خرید کنسول گران تر بزنند. اما این دو رقیب قدیمی دنیای کنسول ها از نظر قیمت با هم کاملا برابرند. حتی یک سنت هم گران تر یا ارزان تر نیستند. سونی و مایکروسافت دو کنسول خود را با قیمت 499 دلار به بازار عرضه کردند و این نشان می دهد که این کمپانی برای رقابت بیشتر با یکدیگر کف قیمت را در نظر گرفته اند و یا شاید هم نخواسته اند از یکدیگر در قیمت گذاری کم بیاورند. در بازار ایران هم قیمت واقعی این دو کنسول با هم برابر است. برای دریافت به روز ترین و واقعی ترین قیمت های ایکس باکس و پلی استیشن پیشنهاد می کنم حتما به فروشگاه اینترنتی لیپک سر بزنید. جزئیات و مشخصات این دو کنسول را هم می توانید در صفحه خرید این محصولات با دقت بیشتری بررسی کنید.

برنده: مساوی

کدام خوشگل تر است!؟

خیلی ها معیار انتخابشان قیافه و ظاهر است! کنسول بازهای قهار اگر قرار باشد از روی قیافه نظر بدهند یا باید طراحی جنگ ستاره ای پلی استیشن را انتخاب کنند یا یخچال فریزر طراحی شده ایکس باکس را! حتما شوخی هایی که با طراحی ایکس باکس شده را یادتان هست. این کیس عجیب و غریب که هیچ ظرافتی ندارد، در برابر طراحی اسپرت پر زرق و برق پی اس 5 به سادگی نشان می دهد که در طراحی ظاهری بین پلی استیشن یا ایکس باکس با پی اس را انتخاب کرد. البته طرفداران ایکس باکس معتقدند که پی اس 5 قد بلندی دارد و مثل ایکس باکس ایستاده نمی ماند. از نظر قد حرف درستی است، پی اس 9 سانتی متر بزرگتر از ایکس باکس است و 39 سانتی متر ارتفاع دارد. اما واقعا خوشگل تر نیست؟ برای اینکه دل ایکس باکسی ها نشکند امتیاز مساوی می دهیم!

برنده: مساوی

جنگ کنترولرها، دوآل سنس سونی در برابر کنترولر ایکس باکس

وقتی بحث جنگ کنترولرهای جدید این دو کنسول وسط باشد، می بینیم که ایکس باکسی ها خیلی آرام صحنه را ترک می کنند. چرا؟ چون دوآل سنس یک تنه پشت پلی استیشن ایستاده است و هیچ رقیبی هم ندارد. دسته بازی پلی استیشن 5 یا همان دوآول سنس عملکرد بسیار قوی تر و بهتری داشته است. در حالی که در مقابل دسته بازی ایکس باکس x کوچکتر از نمونه های قبلی شده تا شاید برای بازی کودکان مناسب تر باشد. ایکس باکس البته دکمه ها را هم بهبود داده و به طور کلی خوش دستی این کنترولر را حسابی بالا برده است. اما در مقابل سونی یک دکمه جدید به اشتراک گذاری قرار داده که با یک کلیک روی آن می توان از صحنه اسکرین شات گرفت و با نگه داشتن آن تا 29 ثانیه پایانی بازی را ضبط کرد.

برنده: PS5

تفاوت کیفیت تصویر؛ جنگ 4K ها

مرحله بعدی مقایسه ما، مقایسه کیفیت تصویر است که در یک کنسول بازی اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که در قسمت عملکرد گفته شد هر دو دستگاه قدرتی برابر دارند و این موضوع را می توان در عملکرد کیفیت تصویر هم مشاهده کرد. با این تفاوت جزئی که VRR (رفرش ریت متغیر) در ایکس باکس باعث شده تا دست بالاتر را در نرمی تصاویر داشته باشد. از نظر رزولوشن هم که پلی استیشن یا ایکس باکس هر دو قدرتی یکسان دارند و از فناوری 4k پشتیبانی می کنند. البته با اینکه با هر دو می توان کیفیت بلوری را تجربه کرد، اما ایکس باکس از قابلیت دالبی ویژن پشتیبانی می کند و با آن می توان طیف رنگ بیشتر و عمق وسیع تری از رنگ ها را تجربه کرد. از طرفی سر و صدای ایکس باکس x موقع استفاده از 4کی بلوری بیشتر از پی اس است.

برنده: مساوی

تفاوت صدا؛ تجربه بازی با صدای واقعی تر

برگ برنده سونی نسبت به ایکس باکس از نظر صدا، پشتیبانی از صدای سه بعدی است. البته برای تجربه این صدا شما باید حتما هدست مخصوص آن را داشته باشید. این سیستم با کمک موتور صوتی Tempest Engine قادر است صدها صوت مختلف را مدیریت کند و در نهایت هنگام بازی صداها را به شکل واقع گرایانه تری خواهید شنید. البته موتور صدای ایکس باکس هم تجربه جذابی به شما در طول بازی می دهد، اما پلی استیشن با سیستم سه بعدی صوتی که درست کرده است شاید بتوان گفت ایکس باکس را دور زده است.

برنده: ps5

لوازم جانبی پی اس با حال تر است یا ایکس باکس؟

یکی از مواردی که دعوای بین ایکس باکسی ها و پی اسی ها را بیشتر می کند، لوازم جانبی است که این دو کمپانی عرضه می کنند. در ادامه این دو را از این نظر مقایسه کردیم.

  • کنترولر دوآل سنس سونی: قبل تر توضیح دادیم که این دسته بازی چه ویژگی هایی خاصی دارد و باعث شده ایکس باکس یک هیچ عقب باشد.
  • هدست اختصاصی: سونی با عرضه پی اس جدید خود هدست گیمینگ سونی پلی استیشن 5 را هم عرضه کرد. این هدست به سیستم پخش صوت فضایی مجهز شده و در حین بازی به شما تجربه شنیدن صدای سه بعدی را می دهد.
  • سیستم دالبی Atmos: سیستم صوتی فوق حرفه ای ایکس باکس Dolby Atmos نام دارد که برای باز کردن این ویژگی باید مبلغ اضافی پرداخت کنید.

با این حساب می توان گفت که سونی بیشتر به فکر وسایل جانبی کاربرانش بوده و برای همین اینجا قطعا برنده به تمام معنای این جنگ تمام عیار است.

برنده: PS5

بی خیال بازی های کنسول های قبلی؟

یکی از موارد دیگری که باعث می شود تا در انتخاب بین پی اس و ایکس باکس دچار تردید شویم، هماهنگ و انطباق پذیری این دستگاه ها با نسخه های قبلی است. ایکس باکس این مشکل را حل کرده و همه بازی های سری های قبلی در نسخه جدید قابل اجراست. اما در پلی استیشن 5 شما فقط می توانید بازی های پی اس 4 را بازی کنید. پس با این حساب اگر دلتان می خواهد تا با کنسول جدید خاطره بازی کنید و بازی های قدیمی را هم بتوانی بازی کنید، باید قید خرید پی اس 5 را بزنید و ایکس باکسی شوید. از طرفی ایکس باکس با تغییراتی که روی قدرت نمایش دستگاه خود ایجاد کرده است، به شما این امکان را می دهد تا بازی های قدیمی را بتوانید با کیفیت بالاتری در این نسخه جدید بازی کنید.

برنده: ایکس باکس X

کنسول همه کاره یا کنسول بازی؟

یک تفاوت دیگر در کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن همه کار بودن ایکس باکس است. البته این قابلیت باعث شده تا به مایکروسافت انتقادهای شدیدی بشود. چون بسیاری از گیمرها معتقدند که وسیله بازی برای بازی است و برای کار دیگری نیست. با این حال ایکس باکس دستگاه های خود را مجهز به استریمرهای ویدئویی هم کرده است و با استفاده از این دستگاه می توانید فیلم ها و سریال های روز دنیا را هم مشاهده کنید. در مقابل پلی استیشن همچنان تمرکز خود را روی کنسول بازی نگه داشتن پلی استیشن گذاشته است و نمی خواهد از این وسیله بازی خود برای اهداف غیر مرتبط استفاده کند. البته با توجه به اینکه این قابلیت در پی اس وجود ندارد، اینجا امتیاز را به ایکس باکس خواهیم داد.

برنده: ایکس باکس x

نتیجه گیری پایانی: ایکس باکس یا پلی استیشن؟

در این مقاله همه جوانب را بررسی کردیم، امتیاز دادیم و حالا باید ببینیم که بین پلی استیشن یا ایکس باکس کدام یک برنده این نبرد تن به تن خواهد شد. همانطور که می بینید پلی استیشن با نتیجه 4 بر 2 برنده این مسابقه تن به تن است و به نظر می رسد در ارائه نسخه جدید کنسول خود تلاش بیشتری کرده است. بازی های اختصاصی بیشتر، دسته دوآل سنس که قابلیت اتصال هدست هم دارد، لوازم جانبی بیشتر و ظاهر جذاب تر باعث شده تا پلی استیشن 5 ارزش خرید بیشتری داشته باشد. البته با این حال برای انتخاب بین این دو کنسول آخرین تصمیم گیرنده خود شما هستید و بهترین راه انتخاب درست هم علاقه شخصی خودتان است. مثلا اگر با بازی های ایکس باکس بیشتر حال می کنید، پس باید ایکس باکسی شوید و در غیر این صورت پی اسی ها به استقبال شما خواهند آمد.

منابع: nbcnews ، businessinsider

نوشته های مرتبط

لپ تاپ اچ پی یا ایسوس؟ کدام یک برنده می شود؟

تفاوت‌ مودم و روتر: مقایسه کاربرد، عملکرد و انواع آنها

مقایسه سامسونگ گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و شیائومی 12 پرو

1 دیدگاه

محسن کریمی 1401-05-08 - 05:14
سلام اخرش کدوم خرید کنیم
افزودن دیدگاه