علت خاموش شدن گوشی سامسونگ و آیفون

چرا گوشی من خود به خود خاموش می شود؟ شاید این سؤال خیلی از شماها هم باشد و دلیل آن را ندانید؛ ما اینجاییم تا علت خاموش شدن گوشی تان را بگوییم و راهکارهایی هم برای حل آن ارائه دهیم، پس بدون معطلی می رویم سراغ اصل مطلب!

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است گوشی شما به خودی خود خاموش شود، برای مثال باتری گوشی تمام شود و نیاز به شارژ مجدد داشته باشد؛ علت ها و روش های مختلفی برای رفع مشکل خاموش شدن گوشی وجود دارد و یکی از پیش پا افتاده ترین راهکارها این است که گوشی خود را ریستارت کنید؛ اگر با ری استارت معمولی موبایل شما درست نشد باید هارد ریست انجام دهید.

گاهی اوقات ممکن است با دلایل دیگری که باعث خاموش شدن موبایل تان می شوند مواجه شوید، از نقص نرم افزار گرفته تا مشکل ویروسی! در چنین مواردی، دیگر یک ریست ساده مشکل را حل نمی کند و باید راهکار دیگری برایش بیابید که ما در ادامه علت ها و راه کارهای حل این مسئله را به طور مفصل به شما توضیح می دهیم.

در همین ابتدا باید بگوییم که اگر از یک جای معتبر موبایل خود را بخرید، بی شک با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد! یکی از این مراکز معتبر، فروشگاه اینترنتی لیپک است که در آن تاپ ترین و باکیفیت ترین تلفن های هوشمند عرضه می شوند.شما می توانید جهت تهیه گوشی به صفحه خرید گوشی مراجعه کنید.

وبسایتی که هم اکنون در حال خواندن این مطلب در آن هستید، لیپک نام دارد و با جرأت می توان گفت که جزو برترین و منحصربفردترین آنلاین شاپ های محصولات الکترونیک در ایران می باشد.

فهرست مطالب

9 علت خاموش شدن ناگهانی گوشی

همانطور که در بالا هم گفتیم چندین علت مختلف برای خاموش شدن ناگهانی گوشی وجود دارد. در ادامه عوامل مؤثر بر خاموش شدن خود به خود گوشی را در بین محصولات برندهای مختلف همانند: گوشی های آیفون، شیائومی و سامسونگ بررسی می کنیم و روش هایی برای حل آن ارائه می دهیم.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر بیان کنیم، معمولاً عوامل تأثیرگذار در خاموش شدن یکباره گوشی و روشن نشدن آن می توانند موارد زیر باشند:

1- مشکلات نرم افزاری از دلایل خاموش شدن گوشی

برخی اوقات علت از خود گوشی نیست و مشکل از نرم افزارهای قدیمی و یا پردازنده است که می توانید با مراجعه به یک تکنسین موبایل و یا با بهره گرفتن از خدمات پس از فروش جایی که تلفن همراه خود را خریده اید، علت خاموش شدن گوشی هوشمند را به طور دقیق بفهمید و به تعمیرات بسپارید!

دانلود برنامه ناسازگار هم می تواند یکی دیگر از علت های خاموش شدن گوشی باشد! بله ممکن است برنامه هایی را دانلود کرده باشید که با سیستم عامل گوشی شما سازگار نیستند؛ این امر منجر به خاموش شدن ناخواسته تلفن شما می شود و بیشتر برای سیستم عامل اندروید پیش می آید. خوشبختانه این مشکل قابل رفع است و راه حل هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، می تواند به شما در حل مشکل کمک کنند.

اگر برنامه های زیادی روی گوشی خود داشته باشید و به سیستم فشار وارد شود، می تواند از دیگر علت های خاموش شدن موبایل باشد که با حذف کردن نرم افزار های اضافه، این نقص درست می شود.

2- وجود بدافزارها و ویروسی شدن گوشی

ابتدا مطمئن شوید که هیچ نرم افزار ویروسی روی گوشی خود نصب نکرده اید؛  اگر بعد از حذف نرم افزار ویروسی، مشکل همچنان ادامه داشت، یک برنامه آنتی ویروس قدرتمند نصب کنید! اگر این راه حل هم کارساز نبود، حذف نصب برنامه، ایراد را از بین می برد. همچنین می توانید گوشی خود را در حالت ایمن بوت کنید؛ این کار باعث می شود بفهمید که کدام برنامه ها باعث بروز مشکل شده اند.

3- خرابی باتری گوشی هوشمند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چگونه می توان سلامت باتری را بررسی کرد، خبر خوب این است که راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که یکی از آنها نصب اپلیکیشنی برای نظارت بر عمر باتری گوشی شماست!

البته لازم به ذکر است که این راهکار برای گوشی های اندروید می باشد. به وسیله این اپلیکیشن به مقدار شارژ روزانه خود پی می برید؛ همچنین می توانید برنامه هایی که بیشترین مصرف باتری را دارند بشناسید.

احتمالاً علت دیگر خاموش شدن گوشی از کاهش ظرفیت باتری باشد، در این صورت موبایل حتی زمانی که از آن استفاده نمی کنید نیز باتری خالی می کند و فقط وقتی کار می کند که به برق وصل باشد. یادتان باشد حتماً از شارژر مناسب و سالم برای گوشی تان استفاده کنید، زیرا در صورت اصل نبودن شارژر و فیک بودن آن، باتری گوشی آسیب خواهد دید! پس خرابی باتری گوشی هوشمند می تواند به علت استفاده از شارژر تقلبی و غیراصل هم باشد.

برنامه سلامت باتری یک راه حل عالی برای فهمیدن این موضوع است که آیا باتری به تعویض نیاز دارد یا خیر! خوشبختانه اپلیکیشن‌های سلامت باتری به‌صورت رایگان در دسترس هستند و می توانید با یک سرچ ساده در گوکل آنها را پیدا کنید!

همچنین گاهی اگر باتری به درستی در جای خود قرار نگیرد و شل باشد هم موجب خاموش شدن خودکار گوشی می شود و به آسانی قابل حل است؛ با باز کردن پشت گوشی و درست کردن جای آن مشکل رفع می گردد. البته به خاطر یکپارچه بودن بدنه موبایل های امروزی این امکان توسط خود شما وجود ندارد، بنابراین باید از یک متخصص تعمیرات موبایل کمک بگیرید!

4- افزایش دما، گرم شدن و داغ کردن بیش از حد گوشی

یکی از علت های مهم خاموش شدن گوشی، داغ کردن در اثر استفاده بیش از حد است. تلفن های اندرویدی معمولاً در دمای ۱۰۰ درجه خاموش می‌شوند و اگر بخواهید از ویژگی‌های پیشرفته آنها استفاده کنید، برایتان مشکل ایجاد می کنند.

از دیگر عوامل داغ کردن گوشی، شارژ کردن هنگام کار با آن است؛ سعی کنید به هنگام شارژ از گوشی خود استفاده نکنید تا به آن آسیب نرسد، همچنین گوشی خود را در مکان های گرم مانند زیر نور آفتاب یا کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید.

برای جلوگیری از داغ کردن گوشی هنگام شارژ کردن آن، قاب گوشی را در بیاورید و سپس موبایل خود را شارژ کنید. پس از شارژ شدن می توانید دوباره قاب آن را بیندازید. لازم به ذکر است این مشکل در گوشی های سامسونگ بیشتر اتفاق می افتد و هنگام خرید گوشی سامسونگ باید به این مورد دقت شود. البته جای نگرانی زیادی نیست و ما راه حل‌هایی را برای جلوگیری از آن بیان کرده‌ایم.

5- تعویض قاب گوشی

شاید این مسئله کمی خنده دار به نظر برسد اما گاهی اوقات قاب های تلفن نیز می توانند علت خاموش شدن گوشی باشند چون ممکن است به دکمه پاور فشار آورده و موبایل خاموش بشود؛ پس این مشکل هم به راحتی با عوض کردن قاب گوشی حل می شود.

سعی کنید از قاب های سبک ولی مقاوم برای موبایل خود استفاده کنید تا هم به تلفن همراه تان فشار وارد نکند و هم بتواند خوب از آن محافظت نماید. پس گیر کردن دکمه پاور هم می تواند یکی دیگر از علت های خاموش شدن گوشی باشد.

6- نفوذ آب به درون موبایل؛ از علت های خاموش شدن گوشی

گوشی‌‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه های الکترونیکی در مقابل آب حساس بوده و زود خراب می شوند بنابراین اگر موبایل شما نیز در درون آب بیفتد و یا روی آن نوشیدنی بریزد، دچار مشکل شده و خاموش می شود که ممکن است قطعات درونی دستگاه آسیب دیده و یا بسوزند و در این صورت نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

توجه کنید برای رفع مشکل آبخوردگی گوشی بلافاصله پس از ریختن آب روی گوشی و یا افتادن موبایل در آب، آن را روشن نکنید زیرا آسیب وارده به قطعات داخلی چند برابر می شود! ابتدا تلفن همراه خود را خشک کنید و حداقل دو ساعت صبر کنید و سپس اقدام به روشن کردن نمایید.

البته توصیه دوستانه ما این است که اصلاً روشن نکنید و آن را به مرکز تعمیرات موبایل ببرید تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد!

7- مشکل سخت افزاری و آسیب فیزیکی

داشتن مشکل سخت افزاری یکی از رایج ترین عوامل خاموش شدن گوشی ها می باشد که شامل مواردی همچون: ضربه خوردن، شکستگی، آسیب دیدن هارد گوشی و صدمه دیدن تاچ یا ال سی دی می شود. در کل آسیب های فیزیکی همانند: از دست افتادن، ضربه دیدن، زیر پا ماندن به مشکل سخت افزاری ختم می شود.

همیشه در این مواقع باید از یک تکنیسین تعمیرات موبایل کمک بگیرید اما یادتان باشد که اگر بعد از تعمیر، امکانات حیاتی گوشی هوشمند مثل دوربین با مشکل مواجه می شود، علت این است که قطعات به درستی در جای خود قرار نگرفته اند و اتصال وجود دارد.

8- نیاز به بروزرسانی

گاهاً علت خاموش شدن گوشی قدیمی شدن برنامه ها و سیستم عامل گوشی است که قبلاً هم به آن اشاره کردیم. در این صورت گوشی هوشمند به بروزرسانی نیاز دارد، البته باید توجه کنید که آیا بروزرسانی برای گوشی موجود است یا خیر؟ معمولاً گوشی های قدیمی رفته رفته از رده خارج شده و شرکت سازنده از پشیبانی آنها صرف نظر می کند.

به طور معمول هنگامی که یک بروزرسانی در دسترس است، یک اعلان بر روی صفحه نمایش تلفن همراه ظاهر می شود؛ اگر بخواهید مطمئن شوید که آیا آپدیت جدید گوشی موجود است یا نه، به قسمت System بروید. یک بخش بروزرسانی‌ها در آنجا وجود دارد که می‌توانید ببینید آیا به‌روزرسانی برای سیستم وجود دارد یا خیر! اگر وجود داشت می توان به راحتی آن را آپدیت کرد و مشکل را از بین برد.

9- کاهش دما و سرد شدن بیش از حد موبایل؛ از علت های خاموش شدن گوشی

از دیگر علت های خاموش شدن گوشی، سرد شدن بیش از حد آن است که بیشتر در فصول سرد رخ می دهد و معمولاً در گوشی های آیفون اپل بیشتر است ولی شاید متعجب شوید اگر بگوییم که محصولات این برند در برابر داغ شدن بسیار مقاوم هستند.

برای جلوگیری از بروز مشکل سرد شدن می توانید در فصل های سرد سال از قاب مناسب برای گوشی خود استفاده کنید که تا حدودی جلوی سرما را بگیرد و همچنین موبایل خود را در مکان های خیلی  سرد و یخی قرار ندهید.

5 راه حل برای رفع مشکل خاموش شدن خود به خودی گوشی

گاهی اوقات حتی با انجام همه مراحلی که در بالا گفته شد، باز هم نمی توان علت خاموش شدن گوشی را به طور دقیق فهمید، در این صورت باید موبایل را ریست کرد و به تنظیمات کارخانه برگرداند یعنی انگار همین الان از کارخانه خارج شده است.

این اقدام تا حدودی تأثیرگذارتر است زیرا همه چیز از دستگاه حذف شده و در واقع مثل یک گوشی نو و تازه می شود و می توانید دوباره هر برنامه ای که می خواهید را نصب کنید.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، ریست تلفن همراه بدون از دست دادن اطلاعات یا فایل های خاص، قابل انجام است ولی با این حال بهتر است یک نسخه پشتیبان از فایل ها و داده های خود تهیه کنید.

در بالا به 9 علت خاموش شدن گوشی های هوشمند پرداختیم، حال وقت آن رسیده تا 5 راه حل برای رفع این مشکل ارائه دهیم.

1- هارد ریست (Hard reset)

اگر با ری استارت معمولی موبایل شما درست نشد، باید هارد ریست انجام دهید. در ادامه نحوه هارد ریست کردن گوشی هایی که از سیستم عامل IOS و Android استفاده می کنند را شرح می دهیم.

مراحل هارد ‌ریست گوشی هوشمند آیفون

دکمه‌ی افزایش صدا را بزنید و بلافاصله دکمه کاهش صدا را بزنید و سپس دکمه پاور را نگه دارید تا صفحه گوشی خاموش شود.

نحوه ی انجام هارد ریست در گوشی های اندرویدی

نحوه انجام هارد ریست در همه گوشی های اندرویدی مثل هم است و می توانید با یک سرچ ساده در گوگل، ویدئوهای آموزشی مربوط به آن را مشاهده کنید.

2- حالت ایمن (Safe Mode)

اگر یک نرم افزار در گوشی شما مشکل ایجاد کرده و علتی برای خاموش شدن گوشی باشد، می توانید با استفاده از حالت ایمن (Safe Mode) آن را برطرف کنید. مراحل انجام این کار نیز هم در گوشی های اندرویدی و هم گوشی های آی او اس بسیار ساده است.

رفتن به حالت ایمن در گوشی‌های آیفون

  • ابتدا گوشی خود را خاموش و سپس روشن کنید.
  • وقتی گوشی روشن شد دکمه روشن/خاموش را فشار داده و نگه دارید.
  • بعد از روشن شدن موبایل دکمه کم کردن صدا را تا زمان نمایان شدن لوگوی اپل فشار داده و نگه دارید.
  • اگر تمام مرحله ها را درست انجام داده باشید گوشی شما به حالت ایمن می رود.

رفتن به حالت ایمن در گوشی‌های اندرویدی (سامسونگ، شیائومی و…)

  • ابتدا دکمه‌ی پاور را فشار داده و نگه دارید.
  • وقتی منوی خاموش کردن ظاهر شد، آیکون خاموش کردن را فشار داده و نگه دارید.
  • حالا یک منوی تازه نمایان می شود و از شما سؤال می کند که آیا می خواهید حالت ایمن را فعال کنید یا نه؟
  • گزینه حالت ایمن را انتخاب کنید.
  • اگر می خواهید از حالت ایمن خارج شوید گوشی را ری استارت کنید.

3- پاک کردن کَش گوشی

بعضی وقت ها هم علت خاموش شدن گوشی، پر شدن حافظه تلفن همراه و حافظه برنامه هایی مثل واتش آپ یا تلگرام است که می توان بسته به نوع گوشی، حافظه کَش خود موبایل و برنامه ها را بدون حذف اطلاعات شان پاک کرد و مشکل هنگ کردن یا خاموش شدن ناگهانی آن را از بین برد.

اگر نمی دانید چگونه حافظه کش تلفن همراه خود را پاک کنید، می توانید به راحتی به سایت های آموزشی، با توجه به نوع و مدل موبایل خود، نحوه پاک کردن کَش را یاد بگیرید و آن را انجام دهید.

برای پاک کردن کَش تلگرام و واتس آپ به قسمت تنظیمات آنها بروید و گزینه پاک کردن را انتخاب نمایید تا مطالب اضافی از بین بروند، مطمئن باشید با این کار اطلاعات شما از بین نمی رود.

4- فلش کردن گوشی

علت خاموش شدن گوشی می تواند به دلایل مختلفی باشد اما یک راهکار همیشه برای حل مشکل جوابگو است، فلش کردن موبایل! شما با مراجعه به یک تکنسین می توانید این کار را انجام دهید. اگر عامل خاموشی ناگهانی گوشی، مشکلات نرم افزاری یا پر شدن حافظه باشد، فلش کردن آن را حل می کند.

هنگام فلش کردن به یک نکته توجه کنید و آن این است که حتماً قبل از مراجعه به تعمیرکار گوشی و انجام این کار، اطلاعات موبایل، لیست مخاطبین و عکس های مهم خود را به یک حافظه جانبی انتقال دهید زیرا با فلش زدن همه اطلاعات تلفن همراه پاک می شود و دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه بر می گردد.

5- تعمیرات موبایل

آخرین مرحله برای رفع مشکل خاموش شدن گوشی، تعمیر کردن آن است. اگر هیچ یک از راه حل های قبلی، باعث رفع مشکل خاموش شدن گوشی نشد، باید آن را به مرکز تعمیرات موبایل ببرید تا دلیل اصلی خرابی پیدا شده و در نهایت موبایل تعمیر شود.

در صورتیکه گارانتی گوشی شما تمام نشده باشد، می توانید با مراجعه به نمایندگی، تلفن خود را به رایگان تعمیر کنید، البته حتماً قبل از فرستادن گوشی به نمایندگی بپرسید که آیا شامل تعمیر رایگان می شود یا خیر؟ زیرا برخی اوقات که گوشی قدیمی شده دیگر شامل گارانتی نمی شود؛ همچنین تعمیرش هزینه زیادی دارد و واقعاً ارزش هزینه کردن را ندارد؛ در این صورت باید آن را تعویض کرد.

اگر گارانتی موبایل شما به اتمام رسیده و دنبال یک تعمیرکار کاربلد و مطمئن هستید، سایتی بنام مقداد آی تی وجود دارد که در هر نقطه ایران که باشید، می توانید موبایل خود را برای تعمیرات پیش آنها ارسال کنید تا توسط متخصصین تعمیر شود.

سایر علت های خاموش شدن گوشی

امیدواریم هیچگاه این مشکل برای موبایل شما پیش نیاید ولی اگر اتفاق افتاد، می توانید از روش هایی که ما در این مقاله از لیپک به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید. به طور خلاصه دوباره یادآور می شویم که در صورت بروز مشکل خاموش شدن گوشی، ابتدا آن را دوباره شارژ کنید و اگر درست نشد، ری استارت نمایید.

برخی اوقات علت خاموش شدن گوشی، بازی های پر حجم با گرافیک بالا است که با حذف نصب و پاک کردن شان قابل حل است. هنگام نصب بازی حتماً به ظرفیت و گرافیک گوشی خود توجه کنید تا به موبایل شما آسیب نرسد. پس استفاده فراتر از حد از CPU هم می تواند یکی از علت های دیگر خاموش شدن ناگهانی گوشی باشد.

از دیگر علت های خاموش شدن گوشی، کم بودن حافظه داخلی می باشد زیرا ظرفیت برنامه های موجود را ندارد و هنگ می کند و می توان این مشکل را با اضافه کردن حافظه جانبی به دستگاه تلفن همراه حل نمود.

مشکلات و راهکارهای ارائه شده در مطالب فوق برای علت خاموش شدن گوشی، معمولاً بین همه برندها یکسان است. البته شاید کمی تفاوت جزئی وجود داشته باشد که آن هم مربوط به سیستم عامل هر برند می شود اما باز هم راه حل ها یکسان هستند و فقط ممکن است نحوه انجام کار متفاوت باشد.

سوالات متداول

1- چرا صفحه گوشی ناگهان سیاه می شود؟

دلایل مختلفی برای آن وجود دارد از جمله: شل شدن کانکتورهای LCD صفحه نمایش، مشکل سخت افزاری و یا شارژ بیش از حد و طولانی مدت گوشی! البته شاید هم عمر گوشی به پایان رسیده و باید بازنشسته شود.

2- از کجا بفهمیم شارژر گوشی مان خراب شده است؟

تعداد کمی از شارژرها دارای چراغی برای نشان دادن حالت فعال برای استفاده هستند که میتوانید در هنگام اتصال به برق متوجه موضوع شوید اما اگر شارژر شما از این قابلیت برخوردار نیست، نگران نباشید؛ تنها با اتصال تلفن همراه به شارژر از صحت و سلامت آن مطلع می شوید.

3 مشکل متداول وجود دارند که باید مد نظر داشته باشید: خرابی کابل شارژ، خرابی خود پریزی که از آن استفاده می کنید، خرابی سوکت شارژ گوشی.

3- از کجا بفهمیم که آیا گوشی ما ویروسی شده است یا خیر؟

یک راه عالی برای بررسی وجود بدافزار در گوشی اندرویدی، اجرای اسکن آنتی ویروس است، قبل از نصب نرم افزار آنتی ویروس برای گوشی خود، مطمئن شوید که با مدل موبایل شما سازگار باشد؛ نرم افزارهای آنتی ویروس زیادی در بازار وجود دارد که برخی از آنها رایگان بوده و برخی دیگر پولی می باشند.

4- آیا ریست فکتوری (Reset factory) ویروس ها را پاک می کند؟

با این راهکار تمام عکس‌ها، پیام های متنی، فایل‌ها و تنظیمات ذخیره شده حذف می شوند و دستگاه  به حالتی که برای اولین بار از کارخانه خارج شده بر می گردد و ویروس ها و بدافزارها را نیز حذف می شوند، اما این 100 درصدی نیست و ممکن است حتی با این روش نیز برخی ویروس ها پاک نشوند.

نوشته های مرتبط

راهنمای اکتیو کردن ویندوز 10 و 11 (فعالسازی رایگان با نرم افزار)

تبدیل ویندوز 11 به 10 بدون پاک شدن اطلاعات

رم چیست؟ آشنایی با انواع حافظه Ram لپ تاپ و گوشی و DDRها